חיסון לכלבת – מתי ומדוע להתחסן ועל תופעות הלוואי

(0)
לדרג

מתי חשוב לקבל חיסון נגד כלבת לבני אדם, האם חובה לעשות חיסון לכלב המחמד מדי שנה וכמה זה עולה?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • חיסון כלבת עושים בכל שנה לכלבים, כדי שאם יינשכו על ידי כלב אחר, לא יפתחו את נגיף הכלבת, ואם ינשכו כלב אחר או בן אדם, לא יעבירו לו את הנגיף.
  • חיסון כלבת הוא חוק חובה, במטרה לצמצם למינימום את מספר מקרי הכלבת.
  • מחלת הכלבת עלולה להיות קטלנית וקשה מאוד לשרוד אותה ללא טיפול שניתן בזמן.
  • חיסון נגד כלבת לבני אדם לא ניתן רק לאנשים שננשכו, אלא גם לאנשים שעובדים עם חיות ונמצאים בסיכון מוגבר להידבק בנגיף.
    _____________________________________

חיסון לכלבת עולה תכופות לכותרות, בין אם מדובר בצורך לתת זריקות לאנשים שננשכו על ידי כלב (או חיה אחרת) שאינם מכירים, ובין אם זו הסוגיה החוזרת תמידית - האם באמת צריך לתת חיסון לכלבת כל שנה מחדש לכלבי הבית שלנו?

כעת, נוספה שאלה חדשה: האם החיסון החדש נגד כלבת, שהושק בישראל בשנה האחרונה, מייצר תופעות לוואי רבות שלא נצפו בעבר? החיסון החדש, שמבוסס על טכנולוגיה חדשנית בשם "רפליקון" (Replicon), מסוגל לעורר תגובה חיסונית חזקה למרות שמדובר בנגיף מומת, ולמרות זאת, ארגון הרופאים הוטרינרים דורש להקפיא את מתן החיסונים החדשים עד שייבדקו כל תופעות הלוואי המדווחות - חום, כאבים, אלרגיות וכניסה למצב של הלם.

מה צריך לדעת על חיסון לכלבת? למה צריך לשים לב, ומתי בני אדם אמורים לקבל חיסון נגד כלבת?

מתי עושים חיסון כלבת לכלבים?

בישראל החוק מחייב את בעלי הכלבים לתת להם חיסון כלבת פעם בשנה. החיסון ניתן בזריקה תת עורית או בזריקה תוך שרירית. משרד הבריאות מחמיר מאוד ואף מחלק קנסות לבעלי כלבים שלא דאגו לחסן את בעל החיים כחוק.

למה חובה לעשות חיסון כלבת?

חיסון כלבת הוא חיסון חובה בישראל, וזאת כיוון שכלבת היא מחלה קטלנית שנגרמת על ידי נגיף קטלני שלא משאיר הרבה תקוות להחלמה מרגע שהוא כבר עבר לגוף. הנגיף מועבר לבני אדם ובעלי חיים באמצעות נשיכה או שריטות מבעל חיים נגוע.

חיסון לכלבת

ננשכתם על ידי כלב? אם יש חשד קל שבקלים שהחיה שנשכה את האדם עלולה להיות נגועה בכלבת, יש צורך בחיסון. צילום שאטרסטוק

לאחר ההדבקה, הנגיף מתפשט במהירות למערכת העצבים המרכזית וגורם לנזק בלתי הפיך למוח ולחוט השדרה. התסמינים הראשונים של המחלה כוללים חום, כאבי ראש, עייפות, וחוסר תיאבון. לאחר מכן, המחלה מתחילה להשפיע על מערכת העצבים, והאדם או החיה שננשכו מתחילים להראות סימנים של הפרעות התנהגותיות, כמו אי שקט, תוקפנות ואובדן תחושה במקום הנשיכה. בשלבים מתקדמים של המחלה, האדם מתחיל לסבול מהפרעות נוירולוגיות חמורות כמו שיתוק, ועוויתות.

לכלבת אין באמת טיפול יעיל - המחלה כמעט תמיד קטלנית והסיכוי לשרוד אותה הוא פחות מ-1%, ולכן הסכנה היא בעיקר עבור בני אדם ולא עבור הכלבים שמחוסנים כבר. לכן, אם יש חשד קל שבקלים שהחיה שנשכה את האדם עלולה להיות נגועה בכלבת, יש צורך בחיסון נגד כלבת.

חיסון כלבת גורם לגוף לייצר נוגדנים נגד הנגיף ומגן על הגוף מפני הדבקה. הוא יעיל מאוד ומפחית את הסיכון להידבק במחלה ב-99%, גם אחרי הנשיכה, ובמידה שהחיסון מתבצע בסמיכות אליה.

האם יש תופעות לוואי לחיסון נגד כלבת?

תופעות הלוואי הנפוצות של חיסון כלבת אצל בעלי חיים עלולות להיות נפיחות ואדמומיות באזור ההזרקה. במקרים נדירים יותר עלולות להופיע תופעות לוואי חמורות יותר כמו אלרגיה. במקרה של חיסון כלבת החדש, נראה שאחוז תופעות הלוואי גבוה יותר (כ-10% לפי הנתונים הרשמיים).

מתי צריך לעשות חיסון כלבת?

כלבים צריכים לקבל חיסון כלבת מדי שנה, כיוון שהם חשופים לנשיכה מכלב אחר וכן עקב החשש שינשכו בני אדם.

חיסון כלבת לאדם

בני אדם צריכים לקבל חיסון כלבת בשני מצבים, הראשון - נשיכה מחיה לא מוכרת. אם אדם ננשך על ידי חיה שהוא אינו מכיר ולא יודע אם היא מחוסנת, מוטב שיעשה חיסון כלבת. במקרה כזה הוא יקבל  ארבע מנות חיסון שייתנו לו כך: אחת מיד, השנייה אחרי שלושה ימים, השלישית אחרי שבוע והרביעית אחרי שבועיים.

המצב השני הוא חיסון לאנשים בסיכון לכלבת. אנשים הנמצאים בסיכון מוגבר להיחשף לנגיף הכלבת, כמו בעלי פנסיוני כלבים, מאלפי כלבים, וטרינרים ואנשים העובדים עם חיות, יקבלו חיסון מניעתי בשלוש מנות: אחת מיד, השנייה אחרי שבוע והשלישית אחרי 21 יום. שלוש מנות מקנות הגנה לכל החיים נגד כלבת, אבל אם אותו אדם יינשך, הוא יזדקק לבוסטר של מנת חיסון אחת או יותר.

חשוב להדגיש שאם ננשכתם על ידי חיה שאינכם מכירים, כדאי לכם להגיע במהירות לסניף קופת חולים הקרוב אליכם או לחדר מיון כדי לקבל טיפול מונע בהקדם. ברגע שמתפתחים תסמיני כלבת, זה מאוחר מדי.

אישור חיסון כלבת

אישור חיסון כלבת הוא מסמך רשמי המאשר שהכלב שלכם קיבל את כל המנות הדרושות של חיסון כלבת. המסמך כולל את פרטי הכלב, כגון השם שלו, מספר השבב שלו, תאריך הלידה שלו וסוג החיסון שניתן.

אישור חיסון כלבת ניתן על ידי רופא וטרינר מוסמך ומהווה אסמכתא חשובה במקרה שהכלב נשך אדם או כלב אחר. הצגת האישור תחסוך לאדם לעבור את מסכת הייסורים של ארבע זריקות נגד כלבת.

איפה עושים חיסון כלבת?

חיסון כלבת עושים או אצל וטרינר פרטי או במחלקה הווטרינרית של העירייה (לרוב זה גם עולה פחות דרך העירייה).

שאלות ותשובות:  

כמה עולה חיסון כלבת? מחיר חיסון כלבת אצל וטרינר פרטי יהיה בין 100 – ל-120 שקל, ודרך העירייה יעלה כ-52 שקל.

כמה זמן תקף חיסון כלבת לכלב? נהוג לחשוב שתוקף חיסון כלבת נמשך כשנה, כי בכל שנה מחדש צריך לחדש את החיסון. האמת היא שתוקף חיסון כלב נמשך ככל הנראה קצת יותר משנה, אך החוק מחייב לחסן בכל שנה, ליתר ביטחון.

מתי עושים חיסון כלבת? בכל שנה בתאריך קבוע תקבלו תזכורת מהווטרינר של כלבכם על כך שהגיעה העת לחדש את תוקף החיסון.

כל כמה זמן עושים חיסון כלבת? פעם בשנה.

כמה עולה חיסון כלבת לאדם? אנשים לא אמורים לשלם על החיסון שלהם, הם יקבלו אותם כחלק מסל שירותי הבריאות בקהילה, בקופת החולים אליה הם משתייכים.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום