להשתזף עם בירה – הטרנד החדש והמסוכן

(0)
לדרג

הטיקטוק מתפוצץ מסרטונים של אנשים ששופכים על עצמם בירה במטרה להשתזף מהר יותר. עד כמה זה מסוכן לבריאות? כל מה חשוב לדעת על שיזוף עם בירה

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • שיזוף עם בירה הוא אחד הטרנדים החזקים בטיקטוק כרגע, עם כמעט 300,000 צפיות.
  • הרעיון הוא לשפוך בירה על העור בזמן שיזוף, במקום או בנוסף לקרם הגנה, במטרה להאיץ את השיזוף.
  • רופאי עור מזהירים שהשיטה מסוכנת כי המשתזפים חשופים כך לקרינת UV ישירה וללא שום הגנה של SPF, החומר שיש בקרם הגנה.
    ____________________________

טרנד שיזוף עם בירה, שמתפוצץ עכשיו בטיקטוק עם מאות אלפי סרטונים, מדגים שימוש בבירה כאלטרנטיבה לקרם הגנה, כאשר כל המטרה היא להשיג שיזוף זוהר, מוזהב ולטענת התומכים בשיטה גם מהיר יותר. הסיבה לשיזוף המהיר טמונה בסוכרים ובחומצות שנמצאות במשקאות הבירה, שעוזרים לעור להופך לכהה-זהוב.

מהו שיזוף עם בירה?

אנשים שדוגלים בשיטת השיזוף עם בירה שופכים על עצמם בירה ומורחים בה את עורם, ואז נשכבים תחת קרני השמש, לרוב ללא קרם הגנה כלשהו. השיזוף נוצר על ידי השמרים בבירה, המסייעים בספיגת המלנין בעור, והסוכרים שעוזרים לצבע להתכהות ולהפוך לזהוב וזוהר.

מה הן הסכנות הבריאותיות בשיזוף עם בירה?  

שיטת השיזוף בבירה לא מומלצת כלל, מאחר בירה לא מיועדת להגנה מפני השמש, ומשום כך לא כוללת הגנת SPF נגד ההשפעות המזיקות של קרינת אולטרה סגולה (UV) כתוצאה מחשיפה לשמש. מעבר לעובדה שקרינת UV היא מסוכנת ועלולה לגרום לסרטן העור כולל מלנומה, שיזוף ללא הגנה עלול לגרום גם לכוויות שמש ולהזדקנות מוקדמת של העור.

כוויות שמש משיזוף בבירה

טרנד השיזוף בבירה בטיקטוק נראה זוהר בסרטונים, אך יש לא מעט אנשים שחוו על בשרם, תרתי משמע, את התוצאות המכאיבות המיידיות של שיזוף ללא קרם הגנה ונפגעו מכוויות שמש. אם גם אתם השתזפתם עם בירה וחזרתם הביתה עם כוויות שמש כואבות, אתם יכולים לעשות כמה פעולות שיקלו על הכאב ועל הצריבה:

  • מקלחת קרירה.
  • מריחה של קרם לחות המכיל אלוורה.
  • קומפרסים קרים – לא להניח קרח על מקום הכוויה אלא רק קומפרס קר.
  • שתיית מים – למקרה שאולי גם התייבשתם.

רוב כוויות השמש "נרגעות" בתוך שלושה עד חמישה ימים. כוויות חמורות יותר, הכוללות גם שלפוחיות, יכולות להימשך גם עשרה ימים ומלוות בכאבים.

התוצאות המזיקות של שיזוף בבירה

שיזוף עם בירה וללא מקדם הגנה עלול להוביל ליובש של העור, לאדמומיות, לכוויות שמש, להזדקנות מוקדמת של העור ואף סרטן העור. חשיפה לקרני UV עלולה לפגוע ב-DNA של תאי העור, מה שעלול להוביל לגידולים סרטניים על העור. התהליך הזה גם יכול להחליש את המערכת החיסונית ולגזול מהגוף את המגן הנחוץ לו מפני תאים סרטניים פולשים.

שיזוף בירה

 התוצאה של שיזוף עם בירה היא חשיפה מסוכנת לשמש ללא שום הגנה, מה שעלול להוביל לאינספור מחלות עור, גם סרטן. צילום: שאטרסטוק

השפעת הבירה על השיזוף

הרכיב של כשות בבירה מפעילה את המלנין - החומר בגופנו שאחראי להפיכת העור שלנו לכהה יותר. לדעת התומכים בשיטה, הכשות מאיצה את השיזוף וגם הופכת אותו לעמוק יותר – הצבע המתקבל הוא זהוב כהה.

מה אומרים רופאי העור על שיזוף בעזרת בירה?

רופאי העור מאוחדים בדעתם שמדובר בטרנד מסוכן, המעודד שיזוף ללא קרם הגנה תחת קרני השמש הקופחות, מה שכאמור עלול להוביל למחלות עור, לכוויות ואף לסרטן. עמדתם היא שחשוב להבין ששיזוף אינו סימן לעור בריא אלא דווקא אינדיקציה לנזק. גם אם אנשים מצליחים להשיג שיזוף באמצעות שיטות לא קונבנציונליות כמו שיזוף בעזרת בירה, זה לא הופך את השיזוף לבריא יותר, אלא להפך, מאחר שהבירה לא מעניקה הגנה מינימלית מקרני UV.

עוד מוסיפים הרופאים שאם אתם מתעקשים על שיזוף זהוב, הדרך הבטוחה יותר היא באמצעות מוצרי שיזוף עצמי או שיזוף בהתזה, שנרקחו במיוחד למטרה זו ועברו בדיקות קפדניות כדי להבטיח את בטיחותם ויעילותם.

שאלות ותשובות:

האם שיזוף בבירה גורם לסרטן?

שיזוף בבירה לא דומה לשיזוף בעזרת תכשירים המיועדים לכך וכוללים SPF להגנה על העור מפני קרני UV מזיקות. בירה לא נועדה לצורכי שיזוף. התוצאה של שיזוף בירה היא חשיפה מסוכנת לשמש ללא שום הגנה, מה שעלול להוביל לאינספור מחלות עור, גם סרטן.

חשוב לציין שכדי להימנע ממחלות, לא מספיק להימרח בקרם המכיל מסנן קרינה: כדאי להימנע משכיבה בשמש שעות ארוכות, לחפש מדי פעם צל, לחבוש כובע, להרכיב משקפי שמש ולהקפיד על שתייה מרובה.

האם בירה עוזרת לשיזוף?

טבילה בבירה אכן עוזרת לשיזוף, בין היתר בזכות מרכיב הכשות ש"מדליק" את תהליך יצירת המלנין בעור, מה שגורם לעור להתכהות מהר יותר. בירה אמנם עוזרת לשיזוף, אבל המחיר הבריאותי עלול להיות גבוה.

האם בירה שחורה משזפת?

הגורם שמאיץ את השיזוף בבירה הוא כשות, ומאחר שבירה שחורה מכילה כשות, היא ככל הנראה תעזור בשיזוף כמו בירה לבנה.

(צילומי אילוסטרציה: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום