גל חום קיצוני בישראל - מי צריך להיזהר?

(0)
לדרג

גל חום 2023: בניגוד לימי חמסין מזדמנים בעונות הקיץ הקודמות, הקיץ הזה אנו סובלים מגל חום כבד שנמשך כבר כמה שבועות. על הסכנות הבריאותיות שמביא עימו עומס החום

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • גל חום קיצוני בישראל נמשך כבר כמה שבועות. החזאים צופים בכל שבוע סימני דעיכה, אבל זה לא באמת קורה, והטמפרטורות לא יורדות מ-35 מעלות ברוב חלקי הארץ.
  • לא רק בישראל: גל חום באירופה נמשך כמה שבועות גם במדינות שנחשבות לקרירות כמו הונגריה, אנגליה וצרפת. בניגוד אלינו, אצלם יש פחות שימוש במזגנים ולכן החום הוא אפילו יותר בלתי נסבל.
  • מעבר לעובדה שהחום קשה מנשוא, קיימות גם השלכות בריאותיות ומסכנות חיים עבור חלקים נרחבים באוכלוסיה.
    ______________________________________________

 דומה שכל יציאה לרחוב מזכירה נפילה חופשית לתוך סיר מרק מהביל, כולל התחושה הדביקה שנגרמת בגלל הלחות הגבוהה וזיעה שמדביקה את הבגדים אלינו. תמיד אומרים שכל קיץ נראה לנו יותר חם מהקיץ הקודם כי אנחנו, כביכול, לא זוכרים כמה היה לנו חם. הקיץ הזה לא רק נדמה לנו שמעולם לא היה פה כל כך חם, אלא שבאמת לא היה פה כל כך חם - הטמפרטורות עלו השנה לגבהים שלא נמדדו פה מעולם, בתוך גל חום קיצוני שפשוט לא נגמר.

גל חום בישראל הוא לא אירוע מפתיע, אבל לאחרונה מסתמן שצריך להוריד את המילה "גל" מהלקסיקון, מאחר שגל מרמז שמדובר במצב זמני שבא והולך, ואילו מצב החום הנוכחי הוא יותר סטטי ובמשך תקופות ארוכות. כרגע יש ידיעות על כך שגל החום מתחיל להיחלש, אבל בפועל ממשיך להיות מאוד חם, בעיקר בפנים הארץ ובמישור החוף.

מזג האוויר כל כך קיצוני, שאם תסתכלו החוצה מהחלון, אתם עלולים לחשוב שהגיע החורף: השמיים מכוסים כבר יומיים בעננים אפורים ובמקומות מסוייים אף נשמעו רעמים ונצפו ברקים. כל אלה כמובן לא מוכיחים שמזג האוויר משתנה, אלא שהוא פשוט מושפע מזיהום האוויר (שתורם רבות לעלייה המסיבית בטמפרטורות), ובמקומות רבים בארץ נמדד עומס חום כבד למרות העננות.

גל חום

אנשים שעובדים בחוץ נמצאים בסיכון גבוה. צילום: שאטרסטוק

מי שרוצה לברוח לחוף הים עלול לנחול אכזבה. תנאי מזג האוויר גורמים לגלים גבוהים מאוד, מה שהופך את הים למסוכן לרחצה. אתם יכולים להשתכשך במים הנמוכים הקרובים לחוף, אך הם עצמם חמים מאוד ולא מספקים שום הקלה מהחום.

החום מסוכן כמו הקור

גל חום חריג הוא אירוע שצריך להיערך אליו, ממש כמו למזג אוויר קר באופן קיצוני, הן מבחינה בריאותית והן מבחינת חשיבה על אוכלוסיות שזקוקות להגנה מפגעי מזג האוויר. אמנם גלי חום בישראל שכיחים למדי, אבל מזג אוויר חם 20 ימים ברציפות, בטמפרטורות חריגות, עלול להיות בעל השלכות בריאותיות חמורות.

אילו קבוצות בסיכון ואיך להימנע מסכנה?

טמפרטורות קיצוניות עלולות לגרום לכולם לתחושת מועקה, התייבשות, בחילות וסחרחורות. החום, בשילוב עם לחות גבוהה, חשיפה לשמש, אוויר עומד ואיכות אוויר ירודה, יכולים להוביל לתלחואה ואפילו לתמותה. קבוצות מסוימות חשופות יותר למחלות הנגרמות מחום, ולכן הגברת המודעות לסיכונים הטמונים בחום קיצוני יכולה לעזור לאנשים באוכלוסיות סיכון  לנקוט בפעולות מניעה בזמן ולעבור את הקיץ בשלום.

חום כבד יכול להיות מסוכן לכולם, אך יש קבוצות שנמצאות בסיכון גבוה יותר להיפגע ממנו ואלו כוללות בין היתר ילדים, קשישים, אנשים עם מחלות כרוניות, חסרי בית, אנשים עם מוגבלויות, אנשים העובדים בחוץ, קהילות עם הכנסה נמוכה, נשים בהריון וספורטאים. לכל מי שנמנה על הקבוצות האלו מומלץ להימנע מפעילות פיזית בשעות הצהריים החמות, לשתות הרבה מים ולהימנע משהייה בחוץ לזמן ממושך.

חולים - אנשים הסובלים ממחלות כרוניות או מבעיות כמו דיכוי חיסוני, בעיות בלב או בכליות, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מכת חום במצבי שרב כבד, במיוחד אנשים המשתמשים בתרופות מסוימות שעלולות לגרום להם עלייה פתאומית בלחץ הדם, ירידת סוכר וכדומה. בקבוצה זו נמנים גם אנשים עם עודף משקל הנמצאים בסיכון עקב העובדה שקשה להם יותר לקרר את טמפרטורת הגוף שלהם.

ילדים - ילדים מסתמכים לרוב על מה שהוריהם אומרים להם ולא תמיד מודעים לסכנה הטמונה בפעילות נמרצת תחת שמש קופחת ובתנאי קיצון. בנוסף, לרובם אין משמעת מים והם שוכחים לשתות.

בעיה נוספת היא שילדים פחות מזיעים ממבוגרים ולכן ויסות החום שלהם פחות יעיל. לצד קצב חילוף חומרים גבוה יותר, הסכנה להתייבשות גבוהה יותר.

מה ניתן לעשות? להעביר את הפעילויות בחוץ לשעות הבוקר המוקדמות מאוד או לשעות הערב, אם כי בימים אלה חם גם בשעות הבטוחות יותר. מה עוד? להפקיד על לבוש בבגדים בהירים, רפויים וקלים, וכמובן לא להשאיר ילדים ברכב, גם אם הוא ממוזג.

ספורטאים - זה נשמע מוזר כי אנחנו רגילים לחשוב שמדובר באנשים הבריאים ביותר, אבל ספורטאים נמצאים בסיכון למחלת חום עקב השילוב של חשיפה, מאמץ, ובמקרים מסוימים, לבישת ציוד ספורט כבד הלוכד חום. בנוסף, רובם למדו לא להקשיב לגוף שלהם בשעת מאמץ קשה מתוך רצון לדחוק את עצמם לעוד ועוד הישגים, ולכן הם עלולים לא לשים לב לכך שהגוף שלהם במצב מצוקה.

קשישים - אצל קשישים עלולים להתרחש סיבוכים בריאותיים כגון בעיות לב ובעיות בכלי דם, שמושפעים ישירות מטמפרטורות של חום קיצוני. בנוסף, העובדה שהם נמצאים שעות רבות לבדם בבית, ללא השגחה, יכולה להיות בעייתית אם הם חשים בלבול כתוצאה ממכת חום, או אם הם שוכחים לשתות. קשישים רבים לא סובלים מחום אלא להפך, תמיד קר להם עקב חוסר פעילות. משום כך הם עלולים לא לשים לב שחום גופם מטפס לטמפרטורה מסוכנת. בעיה נוספת היא שהם יוצאים לקופות חולים או למרכזי קשישים באמצע היום, וגם אם הם מחכים להסעה הם עדיין עומדים ברחוב וחשופים לשמש ישירה.

איך נוצר גל חום?

גלי חום מתחילים כאשר לחץ גבוה באטמוספירה מתחיל לדחוף אוויר חם לכיוון הקרקע. האוויר הזה מתחמם עוד יותר כשהוא נדחס, ומזג האוויר מתחמם יותר ויותר.

האם יש עדיין גל חום באירופה?

אחרי שבועות ארוכים שבהם ברוב מדינות אירופה נמדדו טמפרטורות של כמעט 50 מעלות בחלק מהערים, הופעלה התראה שמטרתה להבהיר לתושבים לא לצאת מהבית בשעות החמות ואפילו המלצה לסגור את העסקים בצהריים ולפרוש לסייסטה (מה שנקרא אצלנו שנ"צ). כעת הטמפרטורות ירדו וחזרו לאזורי 28 עד 30 מעלות. זה עדיין מאוד חם, בטח ביחס למדינה כמו גרמניה, ולא לגמרי מזג אוויר אופייני לאזורים האלה (אם כי בשנים האחרונות הם ודאי התרגלו כבר), אבל גל החום שהבעיר את אירופה בשבועות האחרונים נרגע, לפחות בזמן כתיבת שורות אלו.

(צילומים: שאטרסטוק) 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום