קוצב הלב של נתניהו מעורר סערה

(0)
לדרג

מדוע פרופ' יהודה אדלר, מומחה בקרדיולוגיה, טוען שצריך לפטר את פרופ' יצחק קרייס, מנהל "שיבא", לאחר השתלת קוצב הלב של נתניהו? וגם: מה מיוחד בקוצב שהשתילו לראש הממשלה?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • מה ההבדל בין קוצב הלב של נתניהו לאלה שבסל הבריאות? הקוצבים הרגילים מושתלים באמצעות חתך בבית החזה השמאלי העליון והם בגודל של שלט רכב. מנגד, MICRA, הקוצב שהושתל בגופו של רוה"מ נתניהו מושתל דרך הווריד ברגל והוא קטן ב-90% מהקוצבים הנמצאים בסל הבריאות. מדובר בהשתלה הרבה יותר אסתטית מאשר השתלת קוצב רגיל וגם תהליך ההחלמה קל יותר.
  • איך הקוצב ישפיע על נתניהו? הקוצב נכנס לפעולה רק בעת הפרעת קצב, לכן הוא כמעט לא מורגש והוא לא צפוי להשפיע על נתניהו.
  • האם הוא יוכל לתפקד כרגיל? הקוצב לא מפריע לחזרה לעבודה או לביצוע פעילות גופנית. מומלץ, עם זאת, להימנע משחייה לפחות בתקופה הראשונה לאחר ההשתלה, מהרמת משאות כבדים וכן להרחיק טלפונים ניידים מהקוצב.
    _______________________________________________________________

אמש הושתל בגופו של ראש הממשלה בנימין נתניהו קוצב לב - מכשיר ניטור לקצב הלב. השתלת הקוצב היכתה בתדהמה את הציבור שחשב שראש הממשלה אושפז בשבוע שעבר בשל התייבשות, כך לפחות נמסר בהודעת הדוברות של בית החולים שיבא בשבוע שעבר, שדיברה על התייבשות ותו לא. האם בית החולים שיקר לציבור ובמה שונה הקוצב האקסקלוסיבי שהושתל בגופו של נתניהו שלא נכלל בסל הבריאות, מהקוצבים הנכללים בסל הבריאות? על כל זאת ועוד משיב לנו פרופ' יהודה אדלר, פרופסור לקרדיולוגיה והיו"ר היוצר של האיגוד הקרדיולוגי האירופאי למחלות קרום ושריר הלב.

האם יש קשר בין התייבשות לאירוע לבבי?

"התייבשות בהחלט יכולה לגרום לאירוע לבבי. יחד עם זאת, זה לא המקרה. יצחק קרייס, מנהל בית החולים שיבא שיקר לציבור הישראלי. אמנם בישראל אין חוק שמחייב ראש ממשלה לדווח על מצבו הבריאותי - קיימת תקנה בלבד, אך בתור מנהל בית חולים עומדות בפניך שתי אפשרויות – או לא לחשוף כלל את מצבו הבריאותי של ראש הממשלה או לדווח את האמת. לטעמי, קרייס לא ראוי לתפקידו, במיוחד אחרי המקרה הזה. הוא הנחה את דוברות בית החולים לשקר לציבור כשאמר שמר נתניהו התייבש. אם הוא התייבש, מדוע הוא עבר בדיקת EPS (בדיקה אלקטרופיזיולוגית שתפקידה לאתר הפרעות בקצב הלב, ס.ק) בשבוע שעבר? מנהל בית חולים שמטעה את הציבור לגבי כל חולה באשר הוא צריך להיקרא לשימוע ולהיות מפוטר מתפקידו", חורץ פרופ' אדלר.

אדלר

פרופ' יהודה אדלר. "רופאים בכירים מתוך בית החולים קיבלו הוראה ממנהל הבית חולים לא לדבר". צילום: פרטי

לדבריו, "מה שקרה בשבוע שעבר קרה ביזמותו של פרופ קרייס. ראש הממשלה שוחרר לביתו לאחר בדיקה בדיקה קרדיולוגית, שכמובן לא מבצעים אותה סתם. יתרה מכך, יכול להיות שהיתה אינדיקציה בשבוע שעבר לקוצב כי למר נתניהו יש בעיות הולכה בלב. אגב, מדובר במשהו שאפשר לחיות איתו עד 120, אך כשזה משולב עם איבוד הכרה, זה מהווה אינדיקציה לקוצב".

האם אתה חושב שבית החולים ממשיך לשקר לציבור ומצבו של נתניהו קשה אף יותר?

"אי אפשר לדעת. מה שאני כן יכול לומר זה שלא מפרסמים את כל האמת. רופאים בכירים מתוך בית החולים קיבלו הוראה ממנהל הבית חולים לא לדבר".

הקוצב שהותקן בגופו של ראש הממשלה הוא לא בסל התרופות, נחשב ליקר ומשוכלל יותר. מה ההבדל בינו לבין הקוצב הרגיל?

"הקוצבים הרגילים מושתלים באמצעות חתך בבית החזה השמאלי העליון, והם בגודל של שלט של רכב. קוצבים אלה מחוברים לגוף באמצעות אלקטרודות והם יכולים להחליף את המערכת החשמלית של הגוף. מנגד, MICRA, הקוצב שהושתל בגופו של נתניהו, מושתל בווריד ברגל והוא קטן ב-90% ביחס לקוצב רגיל. מדובר בהשתלה הרבה יותר אסתטית מאשר השתלת קוצב רגיל וגם תהליך ההחלמה קל מאוד".

 לאיזה קהל יעד מיועד קוצב מהסוג הזה?

"לרוב, הקוצב ניתן רק למי שאינו יכול לעבור השתלת קוצב עם אלקטרודות, בשל חסימה בוורידים, חולי דיאליזה למשל. שיעור הסיבוכים בשימוש בקוצב זה נמוכים משמעותית".

איך הקוצב צפוי להשפיע על נתניהו?

"הקוצב נכנס לפעולה רק בעת הפרעת קצב, לכן הוא כמעט לא מורגש והוא לא צפוי להשפיע על נתניהו. בחירת הקוצב הספציפי הזה חסכה ממנו החלמה קשה הרבה יותר, כיוון שבהשתלת קוצב זה כמעט ואין תהליך החלמה. אחרי שעה או שעתיים הוא כבר היה יכול להשתחרר לביתו".

הוא יוכל כעת לתפקד כרגיל?

"לחלוטין, אין צורך להיכנס לפאניקה. זו פרוצדורה מאוד שכיחה, במיוחד בקרב בני גילו. הקוצב לא מפריע לחזרה לעבודה או לביצוע פעילות גופנית. יחד עם זאת, כן מומלץ להימנע משחייה לפחות בתקופה הראשונה לאחר ההשתלה, וגם מהרמת משאות כבדים של יותר מעשרה ק"ג, וגם לא כדאי להניח את הטלפון הנייד סמוך לקוצב".

פרופ' אדלר מסכם: "חשוב לי להדגיש שמנהל בית החולים שיבא, פרופ' קרייס, עבר עבירה אתית חמורה! כנראה כדי להתחבב על ראש הממשלה. אי אפשר לדווח לציבור כי הוא 'רק התייבש' וליבו בריא כי זה שקר גמור. אני פונה לפרופ' קרייס בשאלה – למה הטעית הציבור? כנראה שהוא מעוניין במינוי פוליטי, אבל הגיע זמנו ללכת הביתה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "קוצב לב נמצא בסל וכל תושב ישראל שזקוק לקוצב לב בשל מצבו הרפואי, מקבל אותו במסגרת הסל. סוג קוצב הלב מותאם לצורך הרפואי ולמצבו הרפואי של המטופל. כאשר בית החולים והרופא המטפל בבית החולים מחליטים על סוג הקוצב. אין כל צורך בקבלת אישור ממשרד הבריאות להשתיל קוצב לב".

(רוה"מ בנימין נתניהו. צילום: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום