המאבק בכאבי הבטן: מחלות מעי דלקתיות (IBD)

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מחלות מעי דלקתיות מערבות את מערכת העיכול, גורמות לנזק ממושך במעיים ופוגעות משמעותית באיכות החיים. בדיקות רפואיות מדויקות הן המפתח לאבחון וטיפול ממוקד במחלות אלו. האזינו לפודקאסט

רופא גסטרואנטרולוג
053-7931448 (מספר מקשר)

ד"ר ברנרדו מלמוד, מומחה לגסטרו מהיחידה למחלות מעי דלקתיות (IDB) במכון הגסטרו בבית החולים וולפסון, מסביר מה הן מחלות מעי דלקתיות. לדבריו, "המחלה נחלקת לשתי סוגיות עיקריות - מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית. מחלת קרוהן משפיעה על כל המעיים - מהפה ועד פי הטבעת, בעוד שקוליטיס כיבית משפיעה בעיקר על המעי הגס".

אחד הדברים המעניינים במחלות אלו הוא שהן יכולות להתפתח בתקופות שונות של החיים. הן יכולות להופיע בשנות ה-30 לחיים אך יכולות להופיע גם בגיל צעיר יותר, בגיל 17-15. נדיר למצוא אנשים שפיתחו את המחלה בגיל מבוגר, אך ייתכן שהיו חולים בצעירותם והמחלה תקבעה בגיל מבוגר יותר.

לגבי תסמיני המחלה, ד"ר מלמוד מסביר כי יש שני סוגים שונים של מחלות דלקתיות מעיים. "ישנם אנשים שמתמודדים עם כאבי בטן ממושכים, שלשולים תכופים וגם ירידה משמעותית במשקל. קיימים תסמינים נוספים שהם בבחינת דגל אדום כמו ראיות דם בשלשול ובחילות. מצד שני, יש אנשים שיש להם שלשולים סובלניים וכאב בטן קל, אך חשוב שכם הם יתייעצו עם רופא גסטרולוג לבדיקה ולאבחון מדויק".

בעת הבדיקה הרפואית נעשה שימוש בבדיקות דם ובבדיקת צואה - קלפרוטקטין, המאפשרות לקבוע האם מדובר במחלת מעי דלקתית, במעי רגיז או במצב אחר. ד"ר מלמוד מדגיש שהבדיקות מסייעות באבחנה המדויקת ובהתאמת הטיפול המתאים לכל מצב.

האם יש תורשה במחלות אלו ומה ההבדל בין נשים לגברים? לדבריו, אין הבדלים משמעותיים בין גברים לנשים החולים במחלה - היחס הוא כ-50:50 והמחלה אינה גנטית. אמנם קיימת תוצאות יחס גבוה יותר בקרב קרובי משפחה מדרגה ראשונה, המחלה נצפית בדרך כלל יותר בתוך קבוצה ספציפית של פרטים הקשורים מבחינה גנטית, קרובי משפחה מדרגה ראשונה - הורים, אחים וילדים, "אך יש עוד הרבה מחקרים שצריכים להתבצע על מנת להבין במדויק את מקור המחלה", מסביר ד"ר מלמוד.

לסיכום, מחלות מעי דלקתיות הן מצב לא פשוט לסובלים מהן, שדורש טיפול מדויק והתמדה בו מצד המטופל. זיהוי מוקדם של התסמינים ואבחון מדויק חיוניים לטיפול המוצלח.

(צילום: שאטרסטוק)

האזינו לפודקאסט המלא: 

  • צור קשר
ד"ר מלמוד ברנרדו גסטרואנטרולוגיה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום