בדיקת הריון באמצעות רוק – איך זה עובד?

(0)
לדרג

מנסות להיכנס להריון? בקרוב תוכלו לבדוק האם הצלחתן במשימה באמצעות בדיקת רוק להריון. כיצד הבדיקה פועלת ואילו אפשרויות נוספות קיימות כיום בשוק? בכתבה הבאה

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • בדיקת הריון מאבחנת הריון בגוף האישה. הבדיקה פועלת על ידי זיהוי הורמון HCG  (Human Chorionic Gonadotropin) הורמון שהגוף מתחיל לייצר כעשרה ימים לאחר ההתעברות. יש שני סוגים עיקריים של בדיקות הריון - בדיקות שתן ובדיקת בטא בדם.
  • פיתוח ישראלי של חברת הביומד סליגנוסטיקס מציע בדיקה ביתית חדשנית, הראשונה בעולם למעשה, אשר מאבחנת הריון באמצעות דגימת רוק. מדובר בבדיקה שקיבלה את אישורו של משרד הבריאות וצפויה לצאת לשיווק מסחרי בקרוב.
    __________________________________

פיתוח ישראלי של חברת הביומד סליגנוסטיקס מציע בדיקה ביתית חדשנית, הראשונה בעולם למעשה, אשר מאבחנת הריון באמצעות דגימת רוק. מדובר בבדיקה שקיבלה את אישורו של משרד הבריאות וצפויה לצאת אל המדפים בקרוב. בדיקה זו תאפשר לנשים ברחבי העולם לגלות האם הן בהריון מבלי להסתגר בשירותים ולתת שתן ראשון בבוקר.

מה הן, אם כן, האפשרויות הקיימות היום בשוק לבדיקת הריון? כל הפרטים בשורות הבאות:

מהי בדיקת הריון?

בדיקת הריון כשמה כן היא, מאבחנת הריון בגוף האישה. הבדיקה פועלת על ידי זיהוי הורמון HCG  (Human Chorionic Gonadotropin), הורמון שהגוף מתחיל לייצר כעשרה ימים לאחר ההתעברות. קיימים שני סוגים עיקריים של בדיקות הריון: בדיקת שתן ובדיקת בטא בדם. הסוג הנפוץ ביותר הוא בדיקת שתן ביתית, אותה ניתן לרכוש ללא מרשם רופא. למרות הקלות שבה ניתן להשיגה, היא נחשבת לפחות אמינה וכדאי לבצע גם בדיקת בטא בדם כדי לאמת את ההריון באופן סופי.

איך עובדות בדיקות הריון?

בדיקות הריון מזהות כמות מוגברת של הורמון HCG. רמת ה-HCG עולה במהירות בהריון ולמעשה מוכפלת כל כמה ימים בשבועות הראשונים להריון. השליה, שמתפתחת זמן קצר לאחר שביצית מופרית מתחברת לדופן הרחם,  מייצרת HCG.

מתי כדאי לעשות בדיקת הריון?

אם אתן חוות תסמיני הריון מוקדמים - המשמעותי הוא איחור במחזור החודשי - כדאי לעשות בדיקה ולוודא. בשנים האחרונות, בדיקות הריון ביתיות השתכללו, חלקן אף יכולות לאבחן הריון לאחר עשרה ימים מההתעברות ואף להציג את השבוע להריון. יחד עם זאת, אם תבצעו בדיקה מוקדם מדי היא עלולה להיות שלילית גם כאשר יש הריון.

באיזו שעה ביום כדאי לבצע את בדיקת ההריון הביתית?

הזמן הטוב ביותר לבדיקת ההריון הביתית היא בבוקר, עם מתן שתן ראשון. יחד עם זאת, יש בדיקות מסוימות שיכולות לזהות את הורמון ה-HCG בכל שעה ביום. כמו כן, תמיד תוכלו לרכוש שני סוגי בדיקות ולנסות גם את זו וגם את זו.

בדיקת שתן "סטיק" להריון

בדיקת שתן "סטיק" להריון. עדיף לתת שתן ראשון בבוקר

בדיקת הריון ביתית

בדיקת הריון ביתית היא בדיקה המאבחנת הריון באמצעות מתן שתן על מקל, המזהה הורמון HCG בשתן. בדיקות אלו זמינות ברשתות הפארמים ובבתי המרקחת, הן קלות לשימוש ולא יקרות. חשוב לקרוא את הוראות השימוש של הבדיקות ולפעול לפיהן לקבלת תוצאה אמינה.

בדיקת בטא בדם

סוג נוסף של בדיקת הריון הוא בדיקת דם. בדיקת זו לא רק מזהה אם הורמון ההריון נמצא בגוף אלא גם יכולה למדוד את כמות ההורמון בדם – כלומר, הבדיקה מאבחנת באופן די מדויק גם את שבוע ההריון.

בדיקות דם מדויקות יותר מבדיקות שתן כיוון שהן יכולות לזהות רמות קטנות מאוד של HCG. בנוסף, הן יכולות לספק תשובה מדויקת יותר בשלב מוקדם מאוד של ההריון - בתוך שבעה עד עשרה ימים לאחר ההתעברות.

בדיקה דם זו מתבצעת בתחנת האחיות בסניף קופת החולים, והתשובה לבדיקה מתקבלת עד 48 שעות בדרך כלל. רמות ה-HCG בהריון מכפילות את עצמן בדרך כלל כל יומיים במהלך השבועות הראשונים של הריון. אם הרמות לא עולות, הדבר יכול להצביע על בעיה בהריון. רמות HCG גבוהות במיוחד מעידות על הריון תאומים או על בעיה בהריון.

יתרונות בדיקת הריון ביתית

יש לא מעט יתרונות לשימוש בבדיקת הריון ביתית: הן לא יקרות, הן קלות לשימוש והתוצאות מתקבלות במהירות.

כמה זמן לוקח לקבל תוצאות בדיקת הריון?

בדף ההוראות של כל בדיקה תוכלו למצוא מידע בתוך כמה זמן תתקבל תוצאה. ברוב המקרים, זה לוקח שלוש עד חמש דקות. יחד עם זאת, חשוב לציין כי אם משתהים יתר על המידה התשובה עלולה להיות לא מדויקת. כמו כן, באשר לבדיקת הריון ביתית, "כל קו הוא קו", ובמילים אחרות, גם קו בהיר.

עד כמה שכיחות תוצאות כוזבות בבדיקות הריון?

תוצאות כוזבות - שליליות כוזבות או חיוביות כוזבות - קורות בעיקר עקב שימוש לא נכון בבדיקה. הסיבה העיקרית לתוצאות לא נכונות היא ביצוע בדיקה בשלב מוקדם מדי של ההריון.

האם בדיקה חיובית יכולה להיות שגויה?

בדיקה חיובית כוזבת היא נדירה, אבל זה יכול לקרות. זה עשוי להיות במצבים של הריון כימי, שבו מאבדים את ההריון זמן קצר לאחר שהביצית המופרית מתחברת לדופן הרחם.

שורה תחתונה: כיום קיימות שני סוגים של בדיקות הריון, בדיקת שתן ובדיקת דם. בקרוב, עם פיתוח בדיקת הריון בעזרת רוק, יוכלו נשים ברחבי העולם לגלות אם הן בהריון בקלות רבה יותר, ללא צורך במתן שתן או בדיקת דם.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום