טכניקות הרדמה יעילות לפני טיפול שיניים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

החל מזריקת הרדמה ועד גז צחוק והיפנוזה - רופא השיניים ד״ר גבי לביא מציג את האפשרויות הקיימות כיום לאלחוש ולהרדמה לפני הטיפול ומסביר למי מתאימה כל שיטה

רופא שיניים ,מומחה לרפואת הפה
09-8946767

״למרות שאני בן לדורות של רופאים, ביניהם רופאי שיניים, הנסיונות שהיו לי כילד היו די טראומטיים. אחד הזכרונות שנצרב בזכרוני הוא שאני מקיא על האורתודנט שניסה לקחת מידות של שיניי. החוויה הזו היא שמלווה אותי כיום ביחס למטופלים״, מסביר רופא השיניים ד״ר גבי לביא.

ד"ר לביא, בוגר לימודי רפואת שיניים  באוניברסיטה העברית ירושלים, עבר דרך ארוכה בחיל הרפואה וכרופא השיניים של קיבוץ עין גדי וגבעת חיים וכן רופא שיניים מתמחה במחלקה לרפואת הפה בבית חולים הדסה, הוא נחשף גם למטופלים הזקוקים למענה קצת אחר. מדובר על מאושפזים שקיבלו טיפולי שיניים בהרדמה כללית וסדציה, משום שפחדו או שהיו זקוקים למענה הרבה יותר מורכב בשל בעיות נפשיות ומגבלות שונות.

בהמשך הקים לביא את היחידה לטיפול בילדים בסיכון בבית החולים הלל יפה ועבד במחלקה לרפואת שיניים לילדים וחולים בסיכון בבית החולים תל השומר ובמרכז הרפואי אסותא. ב-20 השנים האחרונות הוא מתרכז בקליניקה שאותה הוא מנהל בפרדסיה.

זאת ועוד, לפני שש שנים הצטרף ד״ר לביא למחלקה לחינוך רפואי בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, מוסד אקדמי בו הוא מלמד סטודנטים לרפואה ורפואת שיניים כל מה שקשור לחינוך רפואי, יחסי חולה-רופא, אתיקה מקצועית וכיצד לדבר עם מטופלים בצורה טובה, מתחשבת ונכונה.

מתוך כך ובמטרה לתת את הטיפול המיטבי המתחשב בפחדים, בחששות ובמגבלות של מטופלים, הוא החליט לאפשר למטופליו מגוון טכניקות להרדמה וכך להוריד את סף המתח והחרדה אצל כל אחד ואחת רגע לפני  שמתחילים את טיפול השיניים.

אם לא מרדימים, לא מטפלים

לדברי ד״ר לביא, רק כ-1% מהאוכלוסיה יכול לעבור טיפול שיניים ללא הרדמה, דבר שהוא עצמו חווה עם אחד הלקוחות שלו. לגבי כל השאר? ללא הרדמה, אין יכולת לעבור את ההליך. אולם, רבים מהמטופלים גם חוששים מהמחט ומפעולת האלחוש, שעלול לפגוע בתחושה בחלל הפה ובאזור הפנים. מצב זה מונע מרבים להגיע לטיפול וכך נוצרת פגיעה בשיניים, בפה ואפילו בבריאות הכללית.

כדי לאפשר הליך נוח והרבה פחות מאיים, פועל ד״ר לביא ליצירת אמון עם המטופלים, תהליך הכולל ניהול שיח ובדיקת רמת הפחד והגורמים לו. בנוסף, הוא מציע מגוון טכניקות להרדמה שמספקות פתרונות שונים ומותאמים אישית.

אלחוש טרם זריקת הרדמה אזורית. צילום: שאטרסטוק

אלחוש מקומי טרם זריקת הרדמה אזורית. צילום: שאטרסטוק

״הפה הוא אזור שכולל המון עצבים, בשיניים, בחניכיים, בלשון, חלל הפה ועוד, שמחוברים למוח. ברגע שנוגעים בדנטין חשוף - החומר ממנו מורכבת רוב השן והנמצא מתחת לאמייל - הכאב מורגש בצורה מאוד עוצמתית״, הוא מסביר ומוסיף כי אזור זה גם חשוף ומושפע מחום וקור, מעששת, מנסיגת חניכיים וממצבים נוספים שעלולים לגרום לכאב. לכן חשוב שכל מטופל יאובחן היטב לפני טיפול השיניים.

גז צחוק, היפנוזה והרדמה מקומית

במרפאתו של ד"ר לביא מוצעות טכניקות הרדמה שונות, וביניהן:

גז צחוק - מדובר על תערובת של דו חנקן חמצני (O2N), שמשחררת אנדורפינים שהם המורפיום של הגוף. באמצעות התרוממות רוח, ניתן להקהות את תחושת הכאב ואי הנעימות. כך, כאשר המטופל נמצא במצב רגוע ונינוח, ניתן לבצע אלחוש והרדמה בשיטות השונות, עליהן נרחיב בהמשך.

ד״ר לביא מסביר כי יתרון נוסף של טכנולוגיה זו הוא צמצום תחושת בחילה ורצון להקיא. עם זאת, אצל נשים בהריון ומטופלים שאינם יציבים מבחינה נפשית צריך להיזהר מאוד ורצוי לא להשתמש בסוג זה של טיפול.

הרדמה מקומית אזורית - מדובר בטכניקה רגילה ומוכרת, שמתחילה במריחת חומר מאלחש שמקהה את תחושת דקירת המחט שבאמצעותה מוחדרים חומרי ההרדמה. חסרונה המרכזי הוא בתחושה הדקירה שמאיימת על מטופלים רבים וגם בעובדה שהיא מרדימה אזורים נוספים בסביבת השן המטופלת. יתרונה של השיטה הוא חוסר תחושת הכאב והיכולת להוסיף חומר הרדמה נוסף במטרה למנוע אי נוחות במהלך הטיפול ובהתאם לצורך.

זריקת הרדמה אזורית. צילום: שאטרסטוק

זריקת הרדמה אזורית. צילום: שאטרסטוק

בלוק אזורי - מדובר בשיטת אלחוש נוספת שמיועדת בעיקר לטיפול בשיניים הטוחנות האחוריות הממוקמות בלסת התחתונה. הזרקת החומר מתבצעת בזווית המאפשרת את החדרתו סמוך לעצבים וכלי הדם הנמצאים בצד הפנימי של הלסת. זאת, במטרה לפזר את החומר ולאלחש את חצי הלסת התחתונה, כולל הלשון. חסרונה המרכזי של השיטה הוא הסיכון הנדיר לפגיעה בעצבים או חדירה של חומר אלחוש לכלי דם, דבר שעלול לגרום לדפיקות לב ולתחושה כללית לא טובה.

אלחוש אינטרה-ליגמנטרי - טכניקה שהתפתחה ב-20 שנה האחרונות, אותה אימץ ד״ר לביא שממליץ עליה בחום. בשיטה זו נעשה שימוש במזרק לחץ שנראה כמו עיפרון ועם מחט קטנטנה, שאותה מחדירים לחיבור שבין השן לחניכיים. כך, בעזרת הלחץ מתפזר חומר האלחוש מסביב לשורש ומאלחש את השן כולה ואת האזורים שעלולים לכאוב. יתרונה המרכזי של השיטה, מלבד היעדר תחושת הדקירה, הוא היכולת לאלחש רק את השן המטופלת.

Wand - אלחוש ממוחשב המבוצע על ידי מכשיר/מחשב, בעזרתו ניתן לבצע טפטוף מאוד איטי של חומר האלחוש מתחת לסף הלחץ הגורם לכאב. בטכניקה נכונה, לא מרגישים דבר.

היפנוזה - טכניקה זו עובדת על אזור המוח ומאפשרת למטופל להגיע לרמה תודעתית אחרת המדמה שינה. ישנם מצבים בהם הכאב אינו מורגש כלל, ובאחרים ניתן לבצע אלחוש בצורה קלה ופשוטה יותר, במיוחד אצל מטופלים שמאוד חוששים מהרדמה ואצל בעלי מוגבלויות.

״אני מלמד את הפציינט איך להגיע למחוזות אחרים תוך כדי שהוא רגוע ונהנה מדמיון מודרך״, מסביר ד״ר לביא. החיסרון של השיטה הם שאינה מתאימה לכולם, כולל מטופלים מעורערים נפשית או הצורכים תרופות פסיכיאטריות, כמו גם מי שעלול לסבול מחוסר איזון נפשי בעקבות ההיפנוזה. בנוסף, מי שזקוקים לתחושת שליטה יתקשו להתמסר לטיפול.

הרדמה כללית וסדציה תוך ורידית - כאשר כל השיטות האחרות אינן מתאימות, יש אפשרות לבצע הרדמה כללית או סדציה תוך ורידית, במהלכה מזריקים חומרים סדטיביים לתוך הווריד תוך ניטור המדדים. המטופל נושם באופן עצמוני ונמצא בהכרה מעורפלת בלבד ולא בחוסר הכרה. מדובר בפרוצדורה שמתאימה לטיפולים קצרים ולא ממושכים של עד כשעתיים.

בטכניקת ההרדמה הכללית מרדימים למעשה את מערכת העצבים, באמצעות צינור שמוחדר לקנה הנשימה ועירוי שדרכו ניתן להחדיר תרופות שונות לתוך מחזור הדם. במצב זה המטופל אינו בהכרה וזקוק לתמיכה בכל המערכות כדי לנשום ולשלוט על לחץ דם. השימוש בהרדמה מלאה דורש נוכחות של רופא מרדים, שמאפשר ניטור ובקרה בזמן שהמטופל מורדם ואינו מרגיש דבר.

לדבריו של ד״ר לביא, רצוי שההרדמה תתבצע בחדר ניתוח המצויד בכל מכשירי הניטור וההחייאה, בבית חולים או במרכז רפואי מוסמך, וזאת כדי לבצע ניטור מיטבי בעיקר עבור מטופלים הנמצאים בסיכון רפואי או הסובלים ממחלות וממצבים רפואיים מורכבים. מסגרת כזו מאפשרת גם השגחה ובמקרה הצורך אשפוז, לאחר סיום ההליך.

הרדמה, טיפול שיניים וילדים

לדברי ד״ לביא, כשמדובר בילדים ובני נוער, הבסיס לכל טיפול או שיטת הרדמה הוא רכישת אמון אצל ילדים, שמתחיל בהיכרות עם המרפאה, ממשיך בשיחת היכרות עם הרופא ומסתיים בהסבר לגבי התהליך הצפוי. זאת בנוסף לפרסים אטרקטיביים וקבלת דוגמה אישית מבן או בת משפחה. כאשר אין שיתוף פעולה באמצעות שיחת הכנה וגז צחוק, אפשר לבצע טיפול תחת סדציה,   במתן תרופה מטשטשת ובנוסף בשאיפת גז צחוק.

יש מקרים שבהם החרדה וחוסר שיתוף הפעולה אינם מאפשרים טיפול, במיוחד כאשר יש הרבה שיניים פגועות מהרס עששתי, ואז יהיה צורך לבצע הרדמה כללית, שמשמשת פתרון לטיפול בצורה ממוקדת וברוב הבעיות בשיניים ובחלל הפה, בפעם אחת.

  • צור קשר
ד"ר לביא גבריאל
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום