פוביה דנטלית - כמה זה באמת מפחיד?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רופא השיניים ד״ר ניסים לוי מסביר כיצד צורת ההרדמה כיום, הכוללת את טפטוף חומרי ההרדמה שאינם מאלחשים את כל אזור הפה, השפתיים והלשון, מאפשרת יצירת חוויה הרבה יותר טובה ופחות טראומטית למטופל

טיפולי שיניים
077-7299423 (מספר מקשר)

שירים את היד מי שאינו מפחד מהמחט הארוכה הכרוכה בהרדמה המתבצעת לפני כל טיפול שיניים, אלא אם אתם אמיצים במיוחד ויכולים לעבור את הטיפול ללא הרדמה כלל. רבים נרתעים רק ממראה המזרק, גם ממרחקים. כך הפחד והחשש מההרדמה מוסיפים דאגה, לחץ ועצבנות לקראת טיפול השיניים ובמקרים מסוימים אף הימנעות מביצוע הטיפול עצמו.

רופא השיניים ד״ר ניסים לוי החליט להעניק ללקוחותיו מגוון רחב של טיפולי שיניים באווירה נעימה ושלווה, תוך שימוש בציוד רפואי מתקדם וטכניקות שהפכו למילה האחרונה בתחום רפואת השיניים והפה. כחלק מהתהליך שעוברים המטופלים והמטופלות שלו, ועוד לפני הטיפול, הוא מקפיד להתמודד עם הפחד מההרדמה ועם מה שמכונה פוביה דנטלית.

פוביה דנטלית - לא נעים, לא נורא

אף אחד לא אוהב ללכת לרופא שיניים. עבור אנשים מסוימים עצם ההרדמה ותהליך הטיפול עצמו יוצרים פחד, אימה ועלולים להוביל להתקף פאניקה ולהימנעות מטיפולי שיניים ועקב כך  לגרום להזנחה ולבעיות רפואיות חמורות יותר בהמשך. וכן, זה כולל גם מבוגרים. הגורמים לכך רבים, החל מחשש מהתפתחות אלרגיה לחומרי ההרדמה ועד הפחד מחוסר תחושה באזור מסוים בגוף, חוסר יכולת לתקשר עם רופא השיניים, והחשש העיקרי מהופעת כאב פתאומי וחד. ישנם החוששים גם מחוסר השפעה של ההרדמה, מעצם הדקירה של המחט או מהתפוגגות החומר מוקדם מדי.

חרדה דנטלית

אנשים עם חרדה דנטלית נמנעים מטיפולי שיניים ועלולים להחמיר את מצבם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

פוביה דנטלית ניזונה גם ממידע מקדים אליו נחשף המטופל ברשתות החברתיות, מסרטים בהם צפה ומחוויות קודמות שנוצרו במהלך ביקורים אצל רופאי שיניים בילדות או במהלך השנים.

ד״ר לוי, מה עושים?

״בראש ובראשונה חשוב להבין את משמעות וחשיבות ההרדמה, התהליך עצמו וכיצד הוא משפיע על הפנים וחלל הפה. רוב אנשים לא מסוגלים לעבור טיפול שיניים ללא הרדמה, הליך רפואי שכואב הרבה יותר מהדקירה עצמה. לאחר אלחוש האזור באמת שאין ממה לחשוש, כי המטופל לא יחוש כאב כלל וגם אם יש תחושה מסוימת, אנחנו קבועים מראש סימן כדוגמת הרמת יד, שמובילה להפסקת הטיפול. במקרה הצורך נחדיר חומרי הרדמה נוספים".

מה תאמר למי שיבקש לוותר על ההרדמה?

״למי שבכל כל זאת מעוניין לוותר על ההרדמה, חשוב לי להסביר מה קורה במהלך טיפול השיניים בו מטפלים בליבה של השן, עובדים על העצבים וחושפים את האזור לגירוי החזק ולכאב המפלח שעלולה לגרום המקדחה. ההרדמה עצמה מנטרלת את הפעילות העצבית של השן, מונעת הולכה עצבית של הגירוי ומנטרלת את העברת התשדורות למוח״.

אילו חדשות יש בתחום ההרדמה ברפואת שיניים?

״כיום, ובמיוחד עבור מי שמפחד ממזרקים ומהמחט עצמה, את המזרק הרגיל שנראה גדול ומפחיד מחליפים מכשירים ממוחשבים קטנים בהרבה. כך גם השתנתה צורת הזרקת החומר, שמתבצעת באופן היקפי סביב השן ולאזור ללא צורך בדקירה, ובאמצעות טפטוף ולחץ מבוקר של המכשיר. בנוסף, חומרי הרדמה נותנים תחושה טובה והאלחוש ההיקפי מייתר את התחושה הרדומה באזור הפנים, כולל הלשון והשפתיים – תחושה שאצל רבים היא זו בלבד שגורמת לחשש. עם זאת, מדובר במכשירים חדשניים לא זולים, ולכן רבים מרופאי השיניים נמנעים משימוש בהם״.

איך צורת ההרדמה החדשנית משפיעה על המטופלים?

״הטיפול הופך להרבה יותר נינוח בילדים או במבוגרים שמגיעים לטיפול שיניים מאוד מפוחדים. בניגוד לשיטת ההרדמה המסורתית, עצם העובדה שאני לא עושה שימוש במכשיר מאיים עם מחט אימתנית ושתחושת הנימול בפנים מתמעטת, הופכת את הטיפול להרבה יותר נעים ונוח מראשיתו ועד סופו.

אלחוש

 לעומת המזרק עם המחט, אמצעי ההרדמה כדוגמת מכשיר wond, שפועל על עקרון טפטוף חומר ההרדמה, מונעים חוויה טראומטית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

"מעבר לזה, הרדמה רגילה עלולה לגרום לפגיעות עצביות, עד כדי שיתוק חלקי, זמני או קבוע. לעומתה, ההרדמה החדשנית כלל לא משפיעה על העצבים וניתנת לניטור במהלך כל הטיפול. חסרונה היחיד הוא שמשך הטפטוף ארוך מעט, אולם בסיומו, מתחילים מיד בטיפול ואין צורך לחכות עוד״.

ד״ר לוי מציין יתרון נוסף וחשוב בהרדמה החדשנית: היא מאפשרת גם את שיתוף הפעולה של המטופל, ובמקרים רבים, אנשים שנמנעו ולא קיבלו מענה רפואי רק בגלל החשש מהמחט, זוכים סוף סוף לטיפול רפואי.

לדבריו, אמצעי ההרדמה שקיימים היום, כדוגמת מכשיר wond  שפועל גם הוא על עקרון טפטוף חומרי ההרדמה, מונעים חוויה טראומטית. "כרופא ששם דגש על נוחות הטיפול ועל היותו נעים ולא מאיים, חשוב לי שכל אחד ואחת ייצאו ממרפאתי עם חיוך והרגשה טובה", הוא אומר. זאת, הוא ממשיך, "בנוסף ליכולת לאכול ולשתות מיד אחרי הטיפול, דבר שלא ניתן לעשות לאחר הרדמה מסורתית שמתפוגגת רק לאחר שעות.

"יש כיום, וכך גם ימשיכו להתפתח בעתיד, אמצעים להקל על הפחד שיכולים לעודד ביצוע טיפולי שיניים אצל ילדים ומבוגרים, רובם ככולם מבוססים על הרעיון של החדרה מהירה ויעילה של חומרי הרדמה ללא דקירה ומניעת טראומה למטופל. מצד אחד מדובר במכשור וציוד יקר ועם זאת, זה שווה את ההשקעה כי בסופו של דבר הטכנולוגיה מנצחת ולמטופל הרבה יותר נעים ונוח״, מסכם ד"ר לוי.

  • צור קשר
ד"ר ניסים לוי
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום