השיעול המתמשך: הגורמים לשיעול הכרוני וגישות אבחון וטיפול

(0)
לדרג
תוכן מקודם

שיעול כרוני, הנמשך 8 שבועות או יותר, הוא בעיה נשימתית שיכולה להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים. האזינו לפודקאסט בנושא היבטים כלליים וסימפטומטיים של שיעול כרוני, סיבות נפוצות וטיפולים

רופא למחלות ריאה ,מומחה למחלות ריאה
077-9977202 (מספר מקשר)

שיעול כרוני מאופיין בשיעול ממושך מאוד, מעבר למשך הרגיל של שיעול הנגרם על ידי זיהום בדרכי הנשימה או חומרים מגרים. זה יכול להיות סימפטום של מצב בסיסי ולעתים קרובות קשור לתסמינים נשימתיים אחרים כגון צפצופים, קוצר נשימה או לחץ בחזה.

מספר גורמים יכולים לתרום להתפתחות שיעול כרוני, והשכיחים ביותר: נזלת כרונית (PND), אסטמה, מחלת ריפלוקס גסטרו-וופגיאלי ועישון. סיבות אחרות פחות שכיחות כוללות ברונכיטיס כרונית, מחלת ריאות חסימתית כרונית, תרופות, אלרגיות ומגרים סביבתיים.

אבחון הגורם הבסיסי לשיעול כרוני הוא חיוני לטיפול יעיל. אנשי מקצוע רפואיים עשויים לבצע הערכה מקיפה, לרבות היסטוריה רפואית מפורטת, בדיקה גופנית ובדיקות אבחון כגון צילומי חזה, בדיקות תפקודי ריאות ובדיקות אלרגיה.

"בשלב הראשוני נבצע בדיקות אלרגיה כדי לראות אם בגלל זה מגיע השיעול", מסביר ד"ר יהודה שוורץ, רופא פרטי, מומחה ריאות ואלרגיה, ומוסיף: "כשזה מסיבה של גסטרו, הגילוי יכול להיות מאוד מסובך, שלא ייראה גם בבדיקות גסטרו ודווקא בבדיקת אא"ג באמצעות סיב אופטי, אפשר לזהות".

אסתמה

במקרים בהם אסתמה היא הסיבה, ניתן להמליץ על משאפים או על תרופות אחרות לאסתמה שמרחיבות סמפונות. צילום: שאטרסטוק

הטיפול בשיעול כרוני תלוי בגורם הבסיסי. אם השיעול נובע מנזלת, ניתן לרשום תרופות להפחתת גודש באף. הפסקת עישון חיונית עבור אנשים מעשנים, כיוון שהיא יכולה לשפר משמעותית את תסמיני השיעול ואת בריאות הנשימה הכללית.

"במקרים בהם אסתמה היא הסיבה, ניתן להמליץ על משאפים או על תרופות אחרות לאסתמה שמרחיבות סמפונות ארוכי טווח וכך אנחנו למעשה מצליחים לבלום את תסמיני השיעול", מסביר ד"ר שוורץ. במקרים מסוימים, שיעול כרוני עשוי לדרוש גישת טיפול רב תחומית, המערבת מספר אנשי מקצוע בתחום הבריאות, כולל רופאי ריאות, מומחים לאלרגיות וגסטרואנטרולוגים, כדי לזהות ולטפל בגורם הבסיסי ביעילות.

"רק לעתים נדירות לא מוצאים את הסיבה לשיעול הכרוני, ואלה, מן הסתם, המקרים הקשים ביותר לטיפול, משום שלא ידוע מהי הדרך הנכונה והיעילה לסייע למטופל", מוסיף ד"ר שוורץ.

בנוסף, שינויים באורח החיים כגון הימנעות מטריגרים, שמירה על לחות ושימוש במכשירי אדים יכולים לעזור להקל על תסמיני שיעול. במצבים מסוימים, תרופות מדכאות שיעול או תרופות נגד שיעול עשויות להירשם כדי לספק הקלה זמנית.

האזינו לפודקאסט המלא >>>>

  • צור קשר
ד"ר שוורץ יהודה - מומחה למחלות ריאה במבוגרים וילדים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום