פג ולידה מוקדמת

(1)
לדרג

לידה מוקדמת מתרחשת לפני השבוע ה-37 להריון, וככל שהלידה מוקדמת יותר, כך הסיכונים הבריאותיים לתינוק חמורים יותר. כל מה שחשוב לדעת בנושא

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • פג הוא תינוק שנולד שלושה שבועות לפני תאריך הלידה המשוער ואף הרבה לפניו. תקופת הריון תקינה, אשר מאפשרת התפתחות בריאה של התינוק, אורכת 40 שבועות.
  • משקל תקין של עובר בשבוע 40 עומד בממוצע על כ-3.4 קילו. משקלם של פגים נמוך יותר: פג בשבוע ה-35 שוקל בממוצע כ-2.4 קילו ומשקלו של פג בשבוע ה-28 עומד על קילו אחד בממוצע.
  • פגים נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מבעיות התפתחותיות. תינוקות שנולדו בשבועות 23 עד 24 יכולים לשרוד, אך הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסיבוכים בריאותיים.
    ___________________________________________________________

פג הוא תינוק שנולד שלושה שבועות לפני תאריך הלידה המשוער ואף הרבה לפניו. תקופת הריון תקינה שמאפשרת התפתחות בריאה של התינוק אורכת 40 שבועות. מנגד, לידה מוקדמת מעמידה את התינוק והאם בסיכון. לפי הסטטיסטיקה, מדי שנה נולדים כ-15 מילון פגים ברחבי העולם, ובישראל הסטטיסטיקה מדברת על הריון אחד מתוך 14. יש גורמים רבים אשר יכולים להגביר את הסיכון ללידה מוקדמת, ביניהם: עישון, צריכת סמים ואלכוהול, תת משקל, עודף משקל ועוד.

משקל פג

אם משקל תקין של עובר בשבוע 40 עומד בממוצע על כ-3.4 קילו, משקלו של פג נמוך הרבה יותר: פג בשבוע ה-35 שוקל בממוצע כ-2.4 קילו ומשקלו של פג בשבוע ה-28 עומד על קילו אחד בממוצע.

לידת פג

פגים נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מבעיות התפתחותיות. תינוקות שנולדו בשבועות 23 עד 24 יכולים לשרוד, אך הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסיבוכים בריאותיים. תינוקות רבים שנולדו לפני 32 שבועות ואלה השוקלים 2.5 ק"ג או פחות עלולים להזדקק לסיוע נשימתי. בדרך כלל הם יטופלו ביחידה לטיפול נמרץ ילודים עד שיתפתחו מספיק כדי לשרוד בכוחות עצמם. לעתים קרובות, הסיבה ללידה מוקדמת אינה ידועה. עם זאת, כמה מהסיבות לכך שתינוקות נולדים בטרם עת הן:

  • בעיות בצוואר הרחם - כאשר הוא חלש מכדי להחזיק את משקל התינוק.
  • הריון מרובה עוברים.
  • רעלת הריון.
  • היפרדות שליה.
  • סוכרת.
  • מחלות רקע
  • היסטוריה של צירים מוקדמים.

הזנת פגים

פגים צריכים לעלות במשקל בקצב מהיר כדי להתחזק. יחד עם זאת, כאשר מערכת העיכול שלהם ויכולות היניקה שלהם לא מפותחות דיין, הם יזדקקו לעזרה כדי לאכול. סוג העזרה שהם יצטרכו תלוי בכמה מוקדם הם הגיעו לעולם. תינוקות מסוימים יקבלו נוזלים ותזונה דרך צינור דק לתוך הווריד. נוזלים אלה נספגים ישירות בדם, כך שהמעיים לא יצטרכו לעבד אותם. שיטה זו נקראת הזנה תוך ורידית. צורת ההזנה זו מבוססת על חלבונים, ויטמינים, מינרלים, סוכר, שומן ומים, והיא עשויה להימשך ימים או שבועות בהתאם להתפתחות התינוק והמסוגלות שלו לאכול בדרכים אחרות.

הזנת פג. צילום: שאטרסטוק

הזנת פג. צילום: שאטרסטוק

השאיפה היא לחזק את התינוק ולהתחיל לבסס אצלנו שגרת הזנה מבוססת הנקה או תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות), אך זה עשוי לקחת זמן.

פג בשבוע 26

בשבוע 26, פגים שוקלים כ-900 גרם בממוצע. פגים שנולדו בשלב זה בהריון נכללים בקטגוריית פגות מוקדמת והם ייאלצו לשהות מספר חודשים בפגייה בשל בעיות בריאותיות הקשורות לחוסר התפתחות של מערכות ואיברים רבים בגופם. בשלב זה הם יצטרכו עזרה בנשימה והזנה. בשבוע זה מתפתח רפלקס "מורו", המביא עימו את אפקט הבהלה – תינוק שנולד בשבוע זה נבהל מרעשים חזקים, כתגובה טבעית של מערכת העצבים.

פג בשבוע 27

מ-27 שבועות, פגים כבר לא נכללים בקטגוריה של פגות מוקדמת. לתינוקות אלה יש שיעור הישרדות של יותר מ-95% לאחר טיפול בפגייה (טיפול נמרץ יילודים). יחד עם זאת, פגים אשר נולדו בשבועות 27 ו-28 עדיין דורשים טיפול רפואי רב וניתן לצפות שיטופלו בפגייה במשך חודשים מאחר שהמערכות שלהם לא התפתחו במלואן. עד 28 שבועות, פגים שוקלים קילו אחד בלבד בממוצע.

פג בשבוע 28-29

פגים שנולדו בשבועות 27 ו-28 מצריכים טיפול רפואי רב וניתן לצפות כי הם ישהו בטיפול נמרץ במשך חודשים. בשבועות אלה, הפגים שוקלים כקילו עד 1.8 קילו. בשלב זה, מתרחשת התפתחות מהירה של העיניים - פגים שנולדו לאחר 27 שבועות יכולים למצמץ והם יכולים לראות ברמה מסוימת. כמו כן, גם בשלבים הללו הפגים יוזנו באמצעות הווריד ויזדקקו לסיוע נשימתי.

פג בשבוע 34

פגים שנולדו בשבוע 34 נכללים בקטגוריה של פגות מאוחרת. משקלם כ-2.2 קילו - משקל המתקרב לתינוק שנולד במועד. יחד עם זאת, תינוקות אשר נולדו בשבוע זה עדיין לא בשלים, ייתכן שיידרשו להישאר בפגייה במשך מספר שבועות. כמו כן, בגיל הזה העצמות שלהם מפותחות במלואן ואצל תינוקות בנים שק האשכים מפותח. עם זאת, מערכת הנשימה לא מסיימת להתפתח עד השבועות האחרונים של ההריון וגם המערכת החיסונית של הפג שברירית מאוד.

פג

פג בטיפול נמרץ יילודים. צילום: שאטרסטוק

בשבוע זה, הפגים עשויים להזדקק לעזרה בנשימה לזמן קצר. לימוד האכילה עשוי לקחת לא מעט זמן מפני שרפלקס השאיבה-בליעה-נשימה אינו מפותח היטב. במהלך תקופה זו, חשוב גם להיזהר מסימנים של גירוי יתר מהסביבה. בנוסף, חשוב שהתינוקות בשלב הזה ישנו כמו שצריך כי מוחם מתפתח בזמן השינה.

לידה בשבוע 36 - לידה מוקדמת?

התשובה היא כן, תינוקות שנולדו בשבוע זה משתייכים לשלב פגות מאוחרת, אך כמובן שהם יותר מפותחים ביחס לפגים שנולדו בשבועות מוקדמים יותר. יחד עם זאת, למרות שהם אולי נראים כמו תינוקות שנולדו במועד המשוער, הם רגישים יותר. למשל, הריאות שלהם לא יהיו מפותחות לחלוטין במשך שבועיים נוספים וייתכן שאין להם מספיק שומן שישמור על חום גופם ויכולת יניקה מפותחת. לכן, חשוב לטפל בהם בפגייה עד התחזקותם.

חופשת לידה של אמהות לפגים

אמהות לפגים המאושפזים בפגייה זכאיות להארכת חופשת הלידה ולקבלת דמי לידה. דמי לידה על 15 שבועות יוארכו ל-20 שבועות נוספים ודמי לידה על 8 שבועות יוארכו ל-12 שבועות נוספים של דמי לידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום