סובלים מנפיחות פתאומית בפנים בעת אכילה? ייתכן שבלוטות הרוק חסומות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אבנים בבלוטות הרוק, הידועות גם בשם סיאלוליתיאזיס, הן מרבצי מינרלים קטנים שנוצרים בתוך בלוטות הרוק, אשר עלולות לגרום לאי נוחות ולהוביל לסיבוכים אם לא מטפלים בהן. האזינו לפודקאסט

רופאת אף אוזן גרון
077-8049284 (מספר מקשר)

אבנים בבלוטות הרוק, מתפתחות בדרך כלל בצינורות של בלוטות הרוק העיקריות, כגון בלוטת הפרוטיד הממוקמת בקדמת האוזן, או בלוטות תת-הלסת שמתחת ללסת. אבנים אלו מורכבות לרוב מסידן וממינרלים נוספים המצטברים עם הזמן. למרות שהגורם המדויק אינו ידוע, גורמים כמו התייבשות, היגיינת פה לקויה ומצבים רפואיים מסוימים עשויים לתרום להיווצרותם.

נוכחות של אבנים בבלוטות הרוק עלולה לגרום לתסמינים כמו כאב או נפיחות בבלוטה הפגועה, קושי בבליעה או פתיחת הפה, ולעתים גם זיהום. אם לא מטופלים, אבנים אלו עלולות להוביל לסיבוכים כגון זיהומים חוזרים, היווצרות אבצס, או אפילו חסימה של צינור הרוק.

"בדרך כלל המטופל יתלונן על נפיחות פתאומית", מסבירה ד"ר חנה גילת, מומחית אף אוזן גרון, כירורגיית ראש-צוואר, בעלת מומחיות בנושא בלוטות הרוק ואבנים בבלוטות, שמוסיפה: "נפיחות כזו יכולה להופיע ממש בזמן האוכל ואפילו בזמן הכנת האוכל או אפילו מחשבה על אוכל, פתאום מופיעה נפיחות מתחת ללסת או בצידי הפנים, מה שמעיד על חסימה בבלוטות רוק".

הטיפול באבנים בבלוטות הרוק תלוי בגודל, במיקום ובתסמינים הקשורים לאבן. במקרים מסוימים, אבנים קטנות עשויות לעבור באופן טבעי עם צריכת נוזלים מוגברת, קומפרסים חמים ועיסוי האזור הפגוע. עם זאת, אבנים גדולות יותר או אלו הגורמות לתסמינים מתמשכים עשויות לדרוש התערבות רפואית.

במקרים מסובכים יותר נדרשת הסרה ידנית של האבן, או סיאלנדוסקופיה, הכוללת שימוש בצינור דק עם מצלמה כדי לאתר ולהסיר את האבן. במקרים נדירים, ייתכן שיהיה צורך בהסרה כירורגית של בלוטת הרוק הפגועה.

"כיום יש אפשרות טיפול של ריסוק האבנים, כמו שמרסקים אבנים בכליות", מסבירה ד"ר גילת ומוסיפה: "הריסוק נעשה ע"י גלי הלם, זו פעולה מאוד פשוטה ולא כואבת ובתוך עשר דקות המטופל כבר משוחרר לביתו".

לסיכום, אבנים בבלוטות הרוק הן משקעי מינרלים שיכולים להתרחש בתוך בלוטות הרוק, מה שמוביל לאי נוחות ולסיבוכים אפשריים. אבחון מוקדם וטיפול מתאים על ידי איש מקצוע יכולים להקל על התסמינים ולמנוע סיבוכים נוספים.
(צילומים: שאטרסטוק)

האזינו לפודקאסט >>> 

ד"ר גילת חנה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום