בריחת סידן – כיצד נמנעים ומטפלים באוסטיאופורוזיס?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מהי מחלת האוסטיאופורוזיס, למה זה קורה ואיך אפשר למנוע ולטפל? מחקרים חדשים מסייעים במציאת תרופות חדשות עבור דלדול מסת העצם, מחלה הפוגעת בעיקר בנשים בגיל המעבר ובגברים מגיל 60

רופא אנדוקרינולוג ,מומחה לאנדוקרינולוגיה
077-2311047 (מספר מקשר)

אוסטיאופורוזיס היא מחלה שמחלישה את העצמות, מה שהופך אותן לרגישות יותר לשברים פתאומיים ובלתי צפויים, עם דגש על כפות הידיים, צוואר הירך ועמוד השדרה.

״למרות שמה של התופעה, בפועל הסידן אינו בורח והמשמעות היא שלסובל מהמחלה יש פחות מסת עצם וחוזק״, מסבירה ד"ר ילנה סיגל, רופאה בכירה במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בקריה הרפואית לבריאות האדם, המרכז הרפואי רמב"ם.

המחלה מתפתחת ללא תסמינים או כאבים, ומתגלה לרוב רק כאשר העצמות המוחלשות גורמות לשברים כואבים, מסבירה ד"ר סיגל. איך בכל זאת אפשר לזהות את התסמינים בתחילת הדרך, מה הן דרכי הטיפול, והאם ניתן למנוע מצב זה?

אוסטאופורוזיס - למה זה קורה?

ד"ר סיגל מסבירה כי ברוב המקרים, בדגש על נשים בגיל המעבר וגברים בגילי 60 ומעלה, זה התופעה מתרחשת כתוצאה מצמצום או היעדר הפרשה של הורמוני מין וכתוצאה מכך חוסר של אסטרוגן בדם, הגורם לירידה במסה המינרלית של העצם.

עם זאת, מדובר במחלה שממנה עלולים לסבול גם צעירים עכב תזונה לקויה, חוסר בוויטמין D, בעיות במערכת העיכול עם הפרעות בספיגה, או שימוש בתרופות כדוגמת סטרואידים שמשפיעות לרעה על העצמות אך אמורות לתת מענה למחלות דלקתיות וראומטיות.

מה הם תסמיני המחלה?

״בדרך כלל אין תסמינים לאוסטיאופורוזיס הנחשבת למחלה שקטה. גורמים מסוימים מעלים סיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס ולהופעת שברים, או מעידים על שברים שכבר קיימים, לכן חשוב לשים לב לסימנים הבאים:

  • שברים בעצמות.
  • כאבים בגב התחתון.
  • כאבי שרירים.
  • קוצר נשימה.
  • אובדן גובה.
  • חוסר יציבות.

כיצד מאבחנים אוסטיאופורוזיס?

״את המחלה אנחנו מאבחנים על בסיס ההיסטוריה הרפואית של המטופל, בדיקה גופנית ובדיקת צפיפות מינרלים בעצמות. מדובר על צילום מיוחד המאפשר הערכה של כמות מינרלים בתוך העצם״.

מה הן דרכי הטיפול?

״הטיפול מתחיל בהקניית כלים ושיטות שמטרתם חיזוק העצמות ומניעת נפילות. חשוב מאוד לנהל אורך חיים בריא ופעיל, לשמור על צריכה טובה של סידן ושל ויטמין D כבר בגיל ילדות ונערות - שנים במהלכן אנו צוברים מסת עצם, דבר המאפשר למנוע התפתחות אוסטיאופורוזיס או לפחות לעכב אותה. מאוד חשובה גם פעילות גופנית ומניעה מעישון.

טיפול תרופתי

טיפול תרופתי יכול לשפר את מבנה העצם ולהפחית סיכון לשברים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

"אנשים שכבר סובלים מהמחלה, חשוב שיקבלו טיפול תרופתי שיכול לשפר את מבנה העצם ולהוריד את הסיכון לשברים״, מציינת ד"ר סיגל.

כחוקרת של תחום האוסטיאופורוזיס - מה מחדשים המחקרים והאם צפויה פריצת דרך?

״ישנו שפע של מחקרים במיוחד בשנים האחרונות, כולל מחקרים בינלאומיים בהם לקחתי חלק, כמה מהם אף הובילו לפיתוח תרופות המעכבות את פירוק העצם. אחד המחקרים האחרונים שבו השתתפתי בדק תרופה חדשה בשם Evenity, השייכת לתרופות בונות עצם. תרופה זאת כבר נמצאת בשימוש ובקופות החולים. המשמעות היא שניתן לבנות עצם חדשה ובכך להוריד משמעותית סיכון לשברים. נושא נוסף שנחקר הוא שילובי תרופות, דבר המאפשר ללמוד איך להשתמש טוב יותר בתרופות הקיימות ומקנה כלים למניעת שברים".

מה לגבי עודף סידן? האם תופעה זו מוגדרת כבעיה?

״בהחלט כן. התופעה קורית כתוצאה מבעיה אנדוקרינית שנובעת מהפרשה עודפת של הורמון מבלוטת יותרת התריס, המווסת את רמת הסידן בגוף. עודף ההורמון גורם לעלייה ברמת הסידן בדם ובשתן. מדובר במצב שעלול להיות מסוכן, משום שהוא מגדיל משמעותית את הסיכוי לשברים, יכול לגרום לעלייה בלחץ הדם, להפרעות קצב, לאבנים בכליות כתוצאה מעודף סידן בשתן, ואפילו להוביל לאיבוד הכרה״.

ד"ר ילנה סיגל מקבלת את חברי קופות חולים מכבי ומאוחדת, וגם של זכאי כללית מושלם והביטוח המשלים של קופת חולים לאומית. ניתן לבצע ייעוץ גם באמצעות שיחת זום.

כתובת המרפאה: שדרות הנשיא 106 חיפה. מייל: [email protected]טל': 04-7772188

(צילומים: שאטרסטוק)

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום