אלגוריתם AI רפואי חדש של גוגל יצא לדרך

(0)
לדרג

פריצת דרך בתחום הבריאות עומדת לשנות את שירותי הרפואה בעולם ואולי אף לעזור באבחון מהיר יותר ובריפוי של מחלות בעזרת בינה מלאכותית

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • גוגל השיקו פיצ'ר חדש של בינה מלאכותית בשם Med-PaLM 2, שמסוגל לאבחן מצבים של חולי, לזהות בעיה רפואית ועוד.
  • הפיצ'ר כבר נכנס לשימוש והוכיח שהוא יודע לזהות גרורות סרטניות, לבצע הדמיה רפואית, לזהות תמונה קלינית ועוד.
  • Med-PaLM 2 שונה מיישום  ChatGPT בכך שהוא ייעודי לתחום הרפואי.
    _____________________________________

לבינה מלאכותית יש השפעה הולכת וגוברת על הדרך שבה אנו מקבלים, צורכים ומעבדים מידע. בינה מלאכותית כבר משמשת לפיתוח ולקידום קשת רחבה של תחומים, כגון בנקאות ושוק פיננסי, חינוך, שרשראות אספקה, ייצור, קמעונאות, מסחר אלקטרוני ושירותי בריאות. בינה מלאכותית היא ללא ספק מנוע לחידושים רבים, ביניהם עסקיים, כמו למשל קידום במנועי חיפוש, המלצות תוכן מותאמות אישית ועוד.

הפיצ'ר החדש של גוגל, Med-PaLM 2, מיועד לשיפור תוצאות של בדיקות, אבחון מהיר ומדויק ואפילו סוג של גוגל תמונות עבור מצבים רפואיים. למשל, אדם יוכל לצלם עקיצה על זרועו ולבדוק מהו מקור העקיצה, איזה טיפול נדרש ואפילו איזו משחה הוא צריך למרוח על העקיצה. אין ספק שלא ירחק היום שבו לאחר התייעצות כזו עם הבוט, אותו אדם גם יבקש שהמרשם למשחה המומלצת כבר יחכה לו בסניף הפארם הקרוב לביתו.

אז מה הוא Med-PaLM 2, איך הוא משתלב בעולם הרפואה ובאילו בדיקות הוא יכול לסייע?

בינה מלאכותית ברפואה

ההתקדמות המהירה בתחום הבינה המלאכותית בעשור האחרון הגיעה גם לעולמות הבריאות והרפואה. אם עד לא מזמן השתעשענו בתוכנת chatGPT כדי לשאול שאלות כמו "האם יש קשר משפחתי בין מארי אנטואנט והנסיכה סיסי?", הרי שבגוגל, שנדהמו מהצלחת הצ'אטבוט, כבר פיתחו את המודל הבא, זה שייתן תשובות מעמיקות בנושאי בריאות ורפואה. כאמור, המודל נקרא Med-PaLM 2, ואמנם הוא בשלב התחלתי ביותר, אך כבר יש לו שימוש יעיל ביותר ונראה כבר עכשיו כי בינה מלאכותית ברפואה היא לא פחות ממהפכה.

מהו אלגוריתם med-palm2?

Med-PaLM 2 הוא פיצ'ר של בינה מלאכותית, פיתוח טרי של גוגל, והיתרון הגדול שלו ביחס למנועי בינה מלאכותית אחרים זה שהוא מסוגל בשלב זה לענות על מגוון גדול של שאלות רפואיות. למעשה, הוא פועל כמו מנוע חיפוש רק לתמונות, בין היתר גם תמונות פתולוגיות של מחלות, כולל זיהוי מחלות נדירות וסיוע לרופאים לקבוע אילו מטופלים צפויים להגיב לטיפולים שונים.

האלגוריתם מבוסס על ידע רחב, הצלבות מידע, הטיה וסבירות לנזק אפשרי – כל אלה הוערכו על ידי רופאים ורופאים. כרגע הביצועים המרשימים של פיצ'ר Med-PaLM 2 מהווים התפתחות מבטיחה, אך צריך עדיין להבין כיצד ניתן לרתום זאת לטובת עובדי שירותי בריאות, חוקרים, מנהלים ומטופלים.

צ'אטבוט

ה-med-palm2 ייעודי לנושאי רפואה להבדיל מ-chatGPT. צילום: שאטרסטוק

בהודעה של גוגל נמסר כי הם מקווים שהפיצ'ר יאפשר דיונים עשירים ואינפורמטיביים, ייתן מענה על שאלות רפואיות מורכבות ויעזור לציבור הרחב למצוא תובנות בטקסטים רפואיים מסובכים ובלתי מובנים למי שאינם מתחום הרפואה.

האם med-palm2 ייכנס לשימוש ברפואה?

מערכות מחשב מתקדמות נמצאות כבר שנים בשימוש נרחב במדעי הרפואה. היישומים המתקדמים כוללים מערכות לאבחון חולים, גילוי ופיתוח תרופות מקצה לקצה, שיפור התקשורת בין רופא למטופל, תמלול מסמכים רפואיים, שליחת מרשמים וטיפול מרחוק בחולים.

מערכות מחשב רבות כבר הוכיחו שהן מבצעות משימות בצורה יעילה יותר מבני אדם, ודאי מהירה יותר. האלגוריתם החדש של גוגל med-palm2 השיג דיוקים המשתווים להישגים של מומחים אנושיים בתחום מדעי הרפואה, וללא ספק זרע בדרכו את הספקות שעלו בסרטים עתידניים משנות ה-80 – האם זה רק עניין של זמן עד שרובוט יקבל אותנו במרפאה, יאבחן אותנו וישלח אותנו לבוט אחר שירקח עבורנו את התרופה שלה אנו זקוקים?

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של הפיצ'ר החדש של גוגל הוא בשיפור מהירות האבחון והדיוק שלו. האלגוריתם יכול לעבד כמויות גדולות של נתונים במהירות ובדייקנות, מה שמקל על חוקרים, רופאים וספקי שירותי בריאות בעבודתם.

הסתמכות על תוצאות בדיקות מבינה מלאכותית

בפן הקליני, בינה מלאכותית מסוגלת כבר היום לסייע באבחון של מחלות כמו למשל סרטן צוואר הרחם, חיזוי מדויק של גרורות בחולים עם סרטן הערמונית, ועוד. השאלה הקריטית היא האם ניתן להסתמך על בינה מלאכותית כדי לתת אבחנה למטופל, לעתים אבחנה הרת גורל? בשלב זה, האלגוריתם משמש כנדבך נוסף בדרך אל האבחנה, הוא משמש ככלי שמייעל את השיטה אך אינו הבסיס הבלעדי לקבלת ההחלטה באבחון.

ככל שה-AI מוכיח את ערכו, סביר להניח שתהיה התמקדות מוגברת באיסוף נתונים באיכות גבוהה בתחום הבריאות ומדעי החיים. האפשרות לשלב בין כמה סוגי ידע ומומחיות היא אחד מאבני הבניין החשובות ביותר למינוף AI, ידע שעוזר לארגונים לפעול בצורה יעילה יותר.

מה ההבדל בין Medpalm2  ל-ChatGPT?

בניגוד ל-ChatGPT, אשר מבוסס על מגוון רחב מאוד של מערכי נתונים כלליים, 2 MedPaLM תוכנן להגיב לשאלות רפואיות מאנשי מקצוע רפואיים או ממטופלים. MedPaLM יודע לזהות תמונות, בניגוד ל-ChatGPT וגם לענות על שאלות רפואיות מורכבות.

שאלות ותשובות:

מהי בינה מלאכותית רפואית?

בינה מלאכותית ברפואה היא אלגוריתם העושה שימוש במודלים של למידה כדי לחפש נתונים רפואיים ולחשוף תובנות במטרה לעזור ולשפר את איכות הבדיקות הרפואיות, את אופן הבנת החומר הרפואי על ידי המטופל ואת חוויות המטופל.

מהו היתרון של בינה מלאכותית ברפואה?

מעבר לרמת הדיוק ולעובדה שהיא פותחת עולם שלם של ידע גם בפני אנשים שאינם מתחום הרפואה ורוצים למשל לדעת מה פירוש פצע מסוים שצמח להם על האצבע, מדובר גם בחיסכון עצום של זמן ומשאבים: האלגוריתם יכול לבצע זיהוי ואבחון מחלות סביב השעון, ללא צורך בהמתנה לרופאים, לאחות או לחוקרי מעבדה. הבינה המלאכותית גם לא מתעייפת, אין לה חופשות בסופי שבוע ואין לה שעות עבודה קבועות.

האם כבר משתמשים בבינה מלאכותית ברפואה?

כן, עולם הרפואה קיבל את הבינה המלאכותית בזרועות פתוחות. לדוגמה, מדענים השתמשו ביותר מ-25,000 תמונות של דגימות דם כדי שהאלגוריתמים יוכלו לאתר חיידקים מזיקים בבדיקות דם. לאחר מכן, הבינה המלאכותית למדה לזהות את החיידקים בדם ולחזות את נוכחותם בדגימות החדשות בדיוק של 95%.

יישום בינה מלאכותית בנתוני הדמיה מסייע בזיהוי התעבות של מבני שרירים מסוימים, עוקב אחרי שינויים בזרימת הדם דרך הלב והעורקים הקשורים, מאתר נגעים סרטניים ועוד.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום