מגיפת הקורונה: תם מצב החירום העולמי

(0)
לדרג

ארגון הבריאות העולמי הכריז כי מגיפת הקורונה אינה עוד מוגדרת כמצב חירום בריאותי עולמי. מה זה בעצם אומר על ההתנהלות שלנו במקרי הידבקות?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • אחרי שלוש שנות סגרים, בדידות ומפלה כלכלית הקורונה מוגדרת סוף סוף כמחלה רגילה ולא כמגיפה קטלנית ברמת "מצב חירום".
  • שינוי ההגדרות נוצר בעקבות ירידה משמעותית בתחלואה ובתמותה כתוצאה מהידבקותת בנגיף. חלק מזה נעוץ בעובדה שכבר אין ניטור ומעקב אחרי חולים חדשים.
  • החרגת הקורונה מהגדרה של מצב חירום משחררת מהצורך לעבור בדיקות קורונה רשמיות ולדווח למשרד הבריאות במקרה של הידבקות.
    _______________________________________________________________

ביום שישי האחרון (5.5) התכנסה ועדת החירום של ארגון הבריאות העולמי, והפעם לא כדי להכריז על עוד קטסטרופות, אלא לשם שינוי כדי לשחרר את ההצהרה שחיכינו לה שלוש שנים: סיום מצב החירום הבריאותי, שהתחיל בשנת 2020, עם פרוץ מקרי הקורונה הראשונים בעיירה וואהן בסין, המשיך בקצב הידבקות מהיר שסחרר את העולם וגרם לא רק למשבר בריאותי אלא גם למשבר כלכלי עולמי, ועדיין לא דיברנו על המחיר הנפשי שגבו הסגרים, הפיטורים, הבידודים.

מגיפה הקורונה, שארגון הבריאות העולמי העניק לה את רמת ההתרעה הגבוהה ביותר שלו ב-30 בינואר 2020, קטלה במשך שלוש שנים יותר מ-6.9 מיליון בני אדם. כעת היא מגיעה סוף סוף לסיומה הרשמי - כך הכריז מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, והוסיף כי למרות ההצהרה, יש עדיין אנשים שמתים מקורונה.

"אתמול התכנסה ועדת החירום בפעם ה-15 והמליצה לי להכריז על סיום מצב החירום לבריאות הציבור הגורם לדאגה בינלאומית", אמר. "קיבלתי את ההמלצה ובתקווה גדולה אני מכריז כי קוביד-19 כבר אינו מצב חירום בריאותי עולמי. עם זאת, אין זה אומר שקוביד-19 הסתיים כאיום בריאות עולמי. בשבוע שעבר, קוביד-19 גבה חיים כל שלוש דקות - ואלה רק מקרי המוות שאנחנו יודעים עליהם".

מגיפת הקורונה היוותה תקדים, בכך שזו הפעם הראשונה שבה ארגון הבריאות העולמי הכריז על תחילתה ולאחר מכן על סופה. בהקשר זה, כדאי לציין שלמרות שמנכ"ל הארגון הכריז על הסרת הגדרת מצב חירום, הוא הוסיף שאם המצב ישתנה, מצב החירום יחזור. לדבריו, אין שום סיבה להיות שאננים או להתנהל כאילו הקורונה חלפה מהעולם. יש לזכור שבחודש החולף, נפטרו 3,500 איש בעולם - ירידה משמעותית ביחס לשנים קודמות, אך ללא ספק מספר שממחיש שהקורונה עדיין כאן.

מהי המשמעות של הצהרת ארגון הבריאות הבינלאומי?

המשמעות היא שלא נצטרך להיכנס לבידוד במקרה של הידבקות, לא נצטרך לעשות בדיקות ולא נצטרך לדווח על הידבקות. למעשה, זה יהיה בדיוק כמו המצב הנוכחי, רק שזו תהיה ההנחיה הרשמית. נוכל להיפטר באופן רשמי מחובת עטיית המסיכות במוסדות רפואיים, בדיקות למיניהן, הצהרות בריאות ועוד.

האם הקורונה אכן נעלמת או שהמקרים החדשים לא מדווחים?

מבחינת נתונים מספריים, מגיפת הקורונה היא כבר מזמן לא נושא מדובר או מדווח בחדשות, בניגוד לכותרות המדאיגות שפתחו וסיימו כל מהדורת חדשות רק לפני שנה וחצי. למעשה, ניתן לומר בוודאות שככל הנראה כל אדם שני נדבק בזן מסוים של נגיף הקורונה בשלוש השנים האחרונות, ויש גם מי שנדבקו יותר מפעם אחת.

בדיקת קורונה

המעבר לבדיקות ביתיות שינה את תמונת הדיווחים והמעקב אחרי המחלה. צילום: שאטרסטוק

הנגיף עבר שינויים ומתבטא כעת בתחלואה קלה יותר, מה שגורם לרוב האנשים שלקו בקורונה בשנה האחרונה לעבור את המחלה בלי לעבור בדיקה רשמית (PCR) ובלי לדווח עליה למשרד הבריאות. גם חוקי התעופה השתנו וכבר לא צריך להציג תעודת חיסון או תעודת מחלים כדי לטוס למדינה אחרת. לכן, קשה לאמוד בדיוק אם התפשטות הקורונה פחתה או שהיא פשוט בקושי מדווחת.

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, התייחס לכך ואמר שאכן הליכי הבדיקות ואיתור חולי הקורונה פחתו באופן משמעותי ברחבי העולם, מה שמקשה על מעקב ורישום של מקרי תחלואה חדשים.

מגיפת הקורונה בישראל

ארבעה חודשים לאחר שהקורונה היכתה בסינים, היא הגיעה גם לישראל, דרך ישראלי שחזר מחו"ל. החולה הישראלי הראשון שנרשם בארץ כמאומת ב-27 בפברואר 2020 התחיל למעשה את ההתפרצות בארץ, מה שהוביל לגל הראשון ולסגר הראשון ב-14 במרץ אותה שנה. ב-16 במרץ, המשק עבר לעבוד במתכונת חירום. בחודש יוני 2022 הגיע הגל השישי, אך הוא כלל וריאנט יחסית קל, שגורם למחלה דמוית שפעת קלה, ולקראת שנת הלימודים החדשה חלה ירידה משמעותית במספר המאומתים בארץ – פחות מאלף.

מקור נגיף הקורונה
יש שתי גירסאות עיקריות למקור מגיפת הקורונה. יש מדענים הסבורים שנגיף הסארס המכונה קורונה הועבר מבעלי חיים חולים ונגועים בוירוס לבני אדם. מנגד, יש הסבורים שמדובר בוירוס מהונדס, שדלף ממעבדה בסין. כך או אחרת, כולם מסכימים שהנגיף הראשון זוהה בעיר ווהאן בסין,  בנובמבר 2019, והתפשט אל מחוץ לגבולות סין בחודשים הבאים.

סוף מגיפת הקורונה

מגיפת הקורונה הביאה גם למשבר כלכלי עולמי. צילום: שאטרסטוק

מגיפת הקורונה ומחיר הבדידות

הבידוד החברתי שכפתה עלינו מגיפת הקורונה עדיין מורגש באוכלוסיות רבות. על מערכת החינוך ההשפעה היתה משמעותית ואפשר לומר אפילו הרת גורל: לראשונה, ילדים בכל הגילאים במערכת החינוך נדרשו ללמוד מהבית באמצעות זום. ילדים רבים דיווחו על תופעות של דיכאון עקב הבדידות שנכפתה עליהם, ההישגים הלימודיים היו בשפל, וחוסר היכולת להיפגש פנים אל פנים אלא רק דרך הטלפון והמחשב השפיעו לרעה על ילדים בכל הגילאים.

קשישים דיווחו על קשיים רבים ועל בדידות קשה שדרדרה את בריאותם הפיזית והנפשית. בני משפחה חששו לבקר את סבא וסבתא כדי לא להדביק אותם בוירוס וכך אנשים מצאו את עצמם לבד בבית שבועות ארוכים, לא יכולים לצאת ולא יכולים להתארח אצל אחרים.

בנוסף, עקב העובדה שבחגים משפחות נדרשו לחגוג רק בחיק המשפחה הגרעינית, אנשים רבים מצאו את עצמם לבד בבית. גם אילו בני משפחתם רצו להביא אותם, הסגר כלל סגירת דרכים ואיסור מוחלט לנוע בכבישים בינעירוניים, חוץ מאשר לבעלי תפקידים חיוניים.

הקורונה והקשיים הכלכליים

לבידוד ולסגרים היו גם השלכות כלכליות. עסקים נסגרו, מפעלים סגרו את דלתותיהם, מקומות עבודה רבים הפכו ללא רלוונטיים, אנשים רבים איבדו את מקום העבודה, הבורסה יצאה מדעתה, המחירים התייקרו, יבואנים נתקעו עם סחורות בים או ביבשה, חנויות רבות הפסידו מיליונים עקב העובדה שנאלצו להיות סגורות.

שאלות ותשובות:

מתי פרצה מגיפת הקורונה? ההתפרצות הראשונה של מגיפת הקורונה מיוחסת לאדם שחלה בתסמינים מוזרים ב-17 בנובמבר 2019 בעיר וואהן, סין. התסמינים כללו דלקת ריאות מסתורית ומידבקת מאוד. מהר מאוד אנשים רבים במחוז החלו להציג אותם תסמינים, וההדבקה היתה מהירה כל כך, שמערכות הבריאות בסין נאלצו להתייחס אליה באופן חריג. שלושה חודשים וחצי לאחר מכן, בפברואר, הקורונה התפרצה כמו אש אל מדינות אחרות וקטלה מיליוני אנשים, צעירים ומבוגרים, חולים וגם בריאים.

מתי תיגמר מגיפת הקורונה? כרגע, הקורונה ממשיכה להיות מחלה שהורגת אנשים ברחבי העולם. למרות שמדובר בוריאנטים אחרים מהזן הראשון והתוקפני, יש לא מעט אנשים שמגיבים לקורונה בצורה קשה, נזקקים למכונת הנשמה או מתים מסיבוכים שלה. השאלה מתי היא תיגמר לא ידועה כעת, אבל נראה שהיא הופכת להיות עונתית, ממש כמו שפעת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום