סיגריה אלקטרונית – הטרגדיה של הנער ב"שניידר"

(0)
לדרג

המקרה של הנער בן ה-16 שעישן סיגריה אלקטרונית, אושפז עם קריסת ריאות ונפטר, מעורר דיון רחב על הסכנות האורבות בשימוש בסיגריות אלקטרוניות, שעדיין משווקות כתחליף בריא לעישון רגיל

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • סיגריות אלקטרוניות משווקות על ידי החברות היצרניות כתחליף בריא לסיגריות רגילות, אך זה רחוק מהמציאות, ולמעשה לסיגריות אלקטרוניות יש השפעות קשות על בריאות המשתמשים.
  • ד"ר לירן לוי, מומחה ברפואת ריאות ומנהל שירות השתלות ריאה ב"שיבא": "סיגריות אלקטרוניות יותר מסוכנות מסיגריות רגילות. הקושי טמון בעובדה שאנחנו לא יודעים איזה חומרים שמו בסיגריה ואיזו השפעה תהיה להם על הריאות".
    ______________________________________________

כולנו הזדעזענו בשבוע האחרון מהמקרה של הנער מידן קלר בן ה-16, שאושפז עם קריסת ריאות עקב שימוש בסיגריה אלקטרונית, ולאחר כמה ימים נפטר, לאחר שככל הנראה ניתק את עצמו ממכונת האקמו. המקרה הטראגי הזה, שקורה פעם ראשונה בישראל (או לפחות עולה בפעם הראשונה לכותרות), הוא אינו אייטם חדש במדינות רבות בעולם, שבהן כבר דווח על מקרי מוות כתוצאה משימוש בסיגריות אלקטרוניות, והוא מעלה שוב שאלות לגבי בטיחות השימוש בהן.

האגודה למלחמה בסרטן פרסמה דו"ח של ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) משנת 2018, שבו תועדו מתכות שונות בתרסיס שמאודה או נשאף מסיגריה אלקטרונית. הדו"ח גם מעלה שאלות לגבי אידוי וריסוס ניקוטין היישר לגוף ומידת מסוכנותם ביחס לניקוטין הנשאף דרך סיגריה רגילה. העמדה כרגע היא שמגוון החומרים הכימיים בסיגריה אלקטרונית, יחד עם הניקוטין, כנראה משפיעה מהר יותר וקשה יותר מסיגריה רגילה.

ד"ר לירן לוי

ד"ר לירן לוי, מומחה ברפואת ריאות ומנהל שירות השתלות ריאה ב"שיבא". "זה לא משהו בריא או חוסך את הרעל של 'סיגריות רגילות'. זה פשוט רעל אחר ויש לו תופעות לוואי שיכולות להיות קשות. צילום: פרטי

ד"ר לירן לוי, מומחה ברפואת ריאות ומנהל שירות השתלות ריאה ב"שיבא", עונה בשורות הבאות על השאלות שמטרידות הורים לבני נוער וכן צרכני סיגריות אלקטרוניות:

ד"ר לוי, האם זה מקרה המוות הראשון עקב שימוש בסיגריה אלקטרונית, שנחשפת אליו בישראל?

"למיטב ידיעתי, בארץ זה המקרה הראשון של מישהו שפיתח תגובה כזו חריפה וקשה כתוצאה משימוש בסיגריה אלקטרונית. בחו"ל, המקרים הראשונים תוארו כבר בשנת 2019 ויש כמה אלפים כאלה".

איך לא עשו מזה סיפור גדול והזהירו אנשים לא להשתמש בסיגריות האלו?

"האמת היא שכשזה קרה ב-2019, כן היה על זה קצת דיבור בארץ, אבל הדיון בנושא דעך".

מה יש בסיגריות האלו ולמה הן מסוכנות?

"בסיגריות האלקטרוניות יש כל מיני חומרים ואין איזו אחידות או סטנדרט, או רגולציה לגבי הרכב החומרים, או מה שמים בתוכן. לכן, כל מיני יצרנים שמים כל מיני דברים. ידוע על שלושה מרכיבים עיקריים: ניקוטין, חומרים שדומים קצת לחומרים שיש בקנאביס וחומרי טעם וריח. החומרים הללו מוכנסים למחסנית, שאותה מחממים בתוך הסיגריה האלקטרונית והם מתאדים. את האדים האלה שואפים המשתמשים".

מילוי של סיגריה אלקטרונית

"בסיגריות האלקטרוניות יש כל מיני חומרים ואין איזו אחידות או סטנדרט או רגולציה לגבי הרכב החומרים". צילום: שאטרסטוק

האדים מסוכנים יותר מעשן סיגריות?

"הבעיה שלא יודעים מה יש בזה, ובעיקר לא יודעים מה קורה כשמחממים את החומרים האלה והאדים שלהם משתחררים. במובן הזה, סיגריות אלקטרוניות יותר מסוכנות מסיגריות רגילות. בעצם, הקושי טמון בעובדה שאנחנו לא יודעים איזה חומרים שמו בסיגריה ואיזו השפעה תהיה להם על הריאות. בעיה נוספת היא שאין מספיק מחקר בתחום. הסיגריות האלקטרוניות הושקו לראשונה בסביבות 2007, אז אנחנו מכירים אותן מעט שנים, בניגוד לסיגריות רגילות המוכרות כבר עשרות שנים".

בהתחלה הציגו את הסיגריות האלקטרוניות כאלטרנטיבה בריאה לסיגריות רגילות.

"את צודקת מאוד ואני חושב שזה המסר הכי חשוב, שבניגוד לקונספציה השגויה הזו, זה לא משהו בריא או חוסך את הרעל של 'סיגריות רגילות'. זה פשוט רעל אחר ויש לו תופעות לוואי שיכולות להיות קשות, והן הרבה יותר מהירות ומופיעות הרבה יותר מוקדם מבסיגריות רגילות. הטעמים והריחות שמוסיפים להן שונים מריחות של סיגריות רגילות. הן טעימות ומריחות טוב וזה הופך אותן ליותר אטרקטיביות".

מה בעצם השימוש בסיגריה אלקטרונית עושה לריאות?

"אפשר לחלק את זה להשפעות קצרות טווח ולהשפעות ארוכות טווח. את ההשפעות ארוכות הטווח אנחנו פחות מכירים כי לא עבר מספיק זמן מאז שהסיגריות האלו נכנסו לשימוש. לגבי השפעות קצרות טווח, אנחנו יודעים שזה יכול לגרום בעצם לתגובה דלקתית בריאות. כשהריאה נחשפת לחומרים האלה, היא מפתחת תגובה דלקתית שיכולה להיות יחסית קלה ולהתחיל עם כאבי ראש, בחילות והקאות – סימנים של הרבה מחלות אחרות, ומפה זה מתפתח לשיעול ולקוצר נשימה.

"זה יכול להתחיל באופן קל ויש הרבה אנשים שסובלים מהסימפטומים האלה ולא מקשרים אותם לסיגריה האלקטרונית. הם בעצם מסתובבים עם איזשהו גירוי של הריאות. האנשים האלה לא מגיעים לרופא, ואף אחד לא חושב על הפגיעה של הסיגריה האלקטרונית ולכן לא חוקר את זה, לא עושה סיטי ולא צילום חזה. אצל חלק קטן יותר, מתפתחת תגובה דלקתית סוערת, כמו שקרה אצל הנער שפיתח תגובה עד כה קשה, שהוא נזקק להנשמה ולחיבור לאקמו כי הריאות שלו פשוט קרסו והפסיקו לעבוד".

מהי קריסת ריאות?

"הריאה דומה קצת ברקמה שלה לספוג, הרקמה היא ספוגית. כשיש דלקת מאוד קשה, הריאה מתמלאת בנוזלים, בחומרי דלקת ותאי דלקת. בריאה יש אוורור ויש חילופי גזים, ובמצב של הצפת נוזלים, כל הפעולות האלו נפגעות והריאות לא יכולות לעשות חילופי גזים ולחמצן דם שמגיע לריאה. זה מה שאנחנו קוראים קריסת ריאות – הריאות מפסיקות לעבוד".

סיגריה אלקטרונית ללא ניקוטין - הסכנות

האם הסיגריות האלקטרוניות המשווקות לנו כנטולות ניקוטין בריאות ובטוחות יותר לשימוש? התשובה היא חד משמעית לא. האגודה למלחמה בסרטן פרסמה דו"ח מעודכן של אוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב, שבדקה 31 נבדקים בגילאי 19 עד 33, כולם ללא מחלות רקע, שלא עישנו מעולם ובמשקל גוף תקין. מהנבדקים נלקחה בדיקת דם והם עברו בדיקת MRI, התבקשו לעשן סיגריה אלקטרונית ללא ניקוטין, ואז נלקחה מהם מנת דם שנייה ובדיקת MRI נוספת.

התוצאות היו מפתיעות: לאחר עישון של סיגריה אלקטרונית אחת, נטולת ניקוטין, הבדיקות הציגו ירידה בחמצן בדם, התפתחות תהליכים דלקתיים וזרימת דם איטית יותר. כל זה קרה לאחר עישון של סיגריה אלקטרונית אחת, נטולת ניקוטין. תארו לעצמכם מה קורה לגוף אחרי כמה שנים של עישון כזה.

עישון סיגריה אלקטרונית מזיק לשיניים

חובבי הסיגריות האלקטרוניות טוענים שסיגריה רגילה מזיקה יותר לשיניים, מאחר שהאלקטרונית לא הופכת אותן לצהובות. יש בזה מן האמת, אך הסיגריות האלקטרוניות מכילות חומרים רעילים כמו דיאטלין גליקול, שמאט את קצת זרימת הדם גם לפה, כך שהגוף מתקשה להילחם במחלות כמו עששת, ריקבון השיניים ועוד. האטת קצת זרימת הדם גם מקשה על ריפוי של תהליכי מחלה, מה שמתבטא בכך שמעשני סיגריות אלקטרוניות סובלים מאובדן שיניים פי 2 יותר מאנשים שלא מעשנים כלל.

האם יש כזה דבר עישון פסיבי של סיגריה אלקטרונית?

תתפלאו, אבל למרות שלסיגריה אלקטרונית אין עשן ולכן אף אחד לא "נחנק" ליד המעשן - וזו הסיבה שהיא מותרת לשימוש כיום גם בקניונים ומקומות סגורים - יש לה השפעה של עישון פסיבי.

במחקר משנת 2016 הוכח שסיגריות אלקטרוניות פולטות חומרים כימיים שונים שעלולים לייצר בעיות בריאות אצל אנשים שחיים עם המעשנים, כמו למשל פגיעה בתאי הגוף ובמערכת הנשימה. כל זה נכון גם לגבי סיגריות אלקטרוניות נטולות ניקוטין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום