קידמה וחדשנות בתחום הסוכרת

(4)
לדרג
תוכן מקודם

תרופות חדשות שעוברות משלב המחקר לפרקטיקה, כמו גם ניהול אורח חיים נכון ומעקב רפואי, מאפשרים כיום איכות חיים ונוחות מקסימלית לחולי סוכרת סוג 1 ו-2

רופא אנדוקרינולוג ,מומחה לאנדוקרינולוגיה
077-2311047 (מספר מקשר)

מחלת הסוכרת הפכה בשנים האחרונות למגיפה של ממש, אך היום יותר מתמיד הידע על מנגנוני המחלה והטיפול בה הוא נרחב. לאחרונה הופיעו מספר תרופות חדשות שמשפיעות לא רק על הורדת הסוכר בדם, אלא גם משפרות את לחץ הדם ומשפיעות במידה מסוימת על התיאבון, ובכך מאפשרות גם ירידה במשקל. בנוסף, התרופות החדשות מגנות על הכליות והלב ומורידות את אחוז הסיבוכים הקרדיאליים והכלייתיים.

"היום יש לנו הרבה אפשרויות טיפול להציע לחולי סוכרת", אומרת ד"ר ילנה סיגל, אנדוקרינולוגית מומחית. לדבריה, מדובר בתחום דינאמי, וגם מה שנראה בלתי אפשרי כמעט לשיפור עשוי לקבל מענה רפואי מתאים.

סוגי סוכרת: נעורים (1) ומבוגרים (2)

ד״ר סיגל מסבירה כי קיימים שני סוגי סוכרת עיקריים. סוג אחד שמתפתח לרוב בגיל צעיר ומתבטא בחוסר באינסולין הוא "סוכרת נעורים" - סוכרת מסוג 1. הסוג השני הוא "סוכרת מבוגרים", סוכרת מסוג 2, שנוצרת כתוצאה מאפקט נמוך של האינסולין בגוף. כלומר, יש מספיק אינסולין בגוף, לפעמים אפילו עודף, אבל הוא לא אפקטיבי מספיק. ברוב המקרים, אך בהחלט לא בכולם, סוכרת זו קשורה לעודף משקל.

אילו תרופות יש כיום למחלת הסוכרת?

"ישנן תרופות חדשות בעלות מנגנון חדש אשר גורמות לסוכר לצאת בשתן", אומרת ד"ר סיגל. "בארץ יש שתי תרופות מסוג זה, תרופות שמצד אחד מטפלות בסוכר ומצד שני גורמות לירידה במשקל ובלחץ דם ומאפשרות להגן על הלב והכליות.

תרופות לסוכרת. אילוסטרציה: שאטרסטוק

תרופות לסוכרת. אילוסטרציה: שאטרסטוק

"יש גם תרופות אחרות עם מנגנון פעולה שונה. כמה מתרופות הללו ניתנות בזריקה, כמו האוזמפיק הנפוצה בישראל. תרופות אלו מעלות הפרשת אינסולין בתגובה לאוכל. אוזמפיק ניתנת בזריקה חד שבועית וכדור ריבלסוס צריך לבלוע פעם אחת ביום".

כיצד יודעים איזו תרופה לתת לחולה?

"כשאנחנו באים להתאים שיטת טיפול מסוימת, אנחנו קודם כל בודקים את רמת הסוכר של המטופל ואת מדד ההמוגלובין המסוכרר. המגלובין הוא חלבון שנמצא בתאי דם אדומים. כשהסוכר מתחבר להמוגלובין, נוצרת המולקולה השוהה בדם במשך כשלושה חודשים. לכן,  כשההמוגלובין הופך להמוגלובין מסוכרר הוא משמש מדד לאיזון סוכרת בשלושה חודשים אחרונים. כשאנחנו מודדים את רמת ההמוגלבין המסוכרר, אנחנו מקבלים מעין מבט לאחור שמראה לנו האם המטופל היה מאוזן בשלושה חודשים האחרונים או לא. זאת, לעומת בדיקת רמת הסוכר שמשקפת מהו מצבו של המטופל ברגע הבדיקה״.

ד"ר סיגל מסכמת: "היום אפשר להירפא מסוכרת סוג 2. אם אדם שאובחנה לו סוכרת מתחיל את הטיפול החדש מוקדם מספיק ושומר על משקל תקין, יש סיכוי שיוכל להירפא מהמחלה״.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום