גל חום קיצוני מאיים על ישראל

(61)
לדרג

רשות החירום מזהירה: מזג אוויר קיצוני של 49 מעלות חום, מצב המוגדר כגל חום חמור ומדאיג, צפוי לפקוד את ישראל בחודשי יוני עד ספטמבר. מה הן הסכנות והנזקים הצפויים?

מאת: סתיו קורן - מערכת זפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • רשות החירום הלאומית פרסמה כי מחודש יוני ועד חודש ספטמבר צפוי בישראל חום קיצוני של עד 49 מעלות.
  • שרב קיצוני עלול להוביל לפגיעות רבות בסביבה, בחקלאות ואף לפגיעה בחיי אדם.
  • משבר האקלים מייצר מצבי קיצון, ביניהם הופעת גלי חום גם בעונות מעבר, גם במדינות שנחשבות לקרירות.
    ________________________________________

 אם בכל שנה אתם מרגישים שזה הקיץ הכי חם שאי פעם עבר עליכם, שוכחים כנראה כמה היה לכם חם בקיץ הקודם, כדאי שתדעו: אתם לא טועים, אין לכם זיכרון קצר - פשוט כל שנה נעשה כאן יותר ויותר חם.

השנה, הטמפרטורות הולכות לשבור שיאים של חום: אגף רשות החירום הלאומית של משרד הביטחון והשירות המטאורולוגי פרסמו תרחיש שלפיו, עקב שינויים אקולוגיים בגלל משבר האקלים, אנו נסבול משני גלי חום קצרים אך קשים בחודשים הבאים, החל מיוני ועד ספטמבר.

על פי התחזית, שני גלי החום יגיעו לטמפרטורה קיצונית של עד 49 מעלות. זהו עומס קיצוני וקשה, שלפחות במישור החוף אנו לא מורגלים אליו ולפיכך עלול לגרום לנזקים רבים, ביניהן שריפות, פגיעה בשדות ובתוצרת החקלאית ואף לאבידות בנפש.

תא"ל (מיל') יורם לרדו, ראש רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, אמר: "תרחיש הייחוס המופץ בימים אלה למשרדי הממשלה מציג את המשמעויות הנובעות מאירוע המוגדר כ'חמור סביר'. התרחיש הינו מסמך מחייב ומהווה בסיס להיערכות משרדי הממשלה, גופי התכנון והגופים האופרטיביים. הוא מציג את התקופות בשנה המועדות לגלי חום, את התדירות הצפויה, את מפות החום, את טמפרטורות השיא הצפויות בכל נקודה בישראל ואת המשמעויות שאליהן יש להיערך - החל מעלייה בצריכת החשמל ובסיכון לשריפות ענק ועד לעלייה משמעותית בהיקפי התחלואה והתמותה".

מה הם הנזקים הצפויים כתוצאה מעומס חום קיצוני?

התרחיש המדאיג, מבחינת משרד הביטחון, הוא אחוז תמותה גבוה בקרב אוכלוסיות פגיעות, עניות (שלתושביהן אין מזגנים או לא יכולים להרשות לעצמן להדליק מזגן), תינוקות, קשישים, נשים בגיל המעבר שגם כך סובלות מגלי חום ועלולות לסבול ממחלות לב או כלי דם, דרי רחוב ואנשים שעובדים בחוץ. הסכנות הן התייבשות, מכת חום וקריסת מערכות עקב החום.

שתייה

אנשים שעובדים בחוץ נמצאים בסכנה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בנוסף, קיימת סכנת שריפות, במיוחד בתנאי שרב ממושכים. גם אחרי שהשרב נגמר אי אפשר לנשום לרווחה, כיוון שלעתים השריפה מתפרצת בסוף השרב או אפילו אחרי שהוא נגמר, עקב התייבשות הצמחיה בשטחים פתוחים.

ניר סתיו, ראש השירות המטארולוגי, אמר שגל החום עלול לגרום לתמותה משמעותית ולכן יש להיערך בהתאם: "בגלי החום בעשורים האחרונים נפטרו אלפי אנשים ברחבי העולם, למרות המודעות הקיימת כיום לתופעה".

לדבריו, "גלי החום מאתגרים את מערכת אספקת החשמל וגורמים לשיאי צריכה. ישנם אזורים בעולם, כולל ארה"ב, שבהם יש הפסקות חשמל בעיצומו של גל חום (blackouts) וגם אצלנו לעתים החברה לניהול מערכת החשמל נדרשת 'להשיל' צרכנים כבדים בעת שיאים שכאלה". עוד קרא סתיו לרשויות לשתף פעולה בין הגורמים השונים כדי לוודא שלא תירשם תמותה עקב גל החום.

איפה צפוי להיות הכי חם?

הצפי לגלי חום חמורים הוא בכל הארץ, כאשר באזורים מסוימים, כמו בעמקים, הטמפרטורה תעלה לשיאים גבוהים יותר מאלה של אזור מישור החוף. בבקעת הירדן למשל, הטמפרטורה צפויה להגיע לשיא של 49 ואף 50 מעלות. שיא גלי החום צפוי להימשך שלושה עד ארבעה ימים, אך גם בימים שלפניהם ואחריהם צפויים ימים חמים מאוד, יותר מהממוצע לחודשים אלה.

בגלל משבר האקלים, גם עונות המעבר חמות מאוד

כולם מדברים על משבר האקלים והנזק שהוא עלול להביא עימו לכדור הארץ בעוד מאות שנים, אבל אנחנו שוכחים שההשפעות ההרסניות שלו כבר ממש כאן - השינויים הקיצוניים במזג אוויר שמתבטאים בסופות, צונאמי, בצורת, הצפות, שטפונות, גלי חום ועוד.

אחד הסימנים המדאיגים הוא הופעת גלי חום גם בתקופות מעבר, כמו בחודשים מאי או אוקטובר. סימן נוסף לשינויים הבולטים באקלים הוא תופעת גלי חום במדינות שנחשבות לקרירות כמו נורבגיה, שבדיה, רומניה, הונגריה, אנגליה ועוד. בכולן שרר בשנה שעברה שרב קשה במהלך הקיץ והטמפרטורות נעו סביב 40 ויותר, במקום טמפרטורה ממוצעת של 25 מעלות.

מה קורה לגוף בעתות חום קיצוני?

כשאדם נחשף לחום קיצוני, חום הגוף שלו מתחיל לעלות והוא מתחיל להתייבש ולאבד נוזלים. כשהגוף מאבד כשני אחוזים מנוזלי הגוף, מתחילים להופיע תסמיני צמא, כאבי ראש, סחרחורות, לפעמים גם בחילה.

לאחר אובדן של 5 אחוזי נוזלי גוף, קצב הלב והנשימה עולים, לחץ הדם יורד, מרגישים צורף לישון, השרירים נתפסים ועלולים להופיע פרכוסים ואובדן הכרה. ההתייבשות משנה את ויסות המלחים בגוף, משבשת את פעילות הכליות ואת זרימת הדם לכבד, למוח ולכליות. אחרי 15 אחוז של איבוד נוזלים, קשה מאוד לחזור למצב תקין של בריאות.

איך להתמודד עם גלי החום?

לפניכם כמה טיפים שיכולים לעזור לכם לצלוח בשלום את גל החום הממשמש ובא:

בטלו טיולים בחוץ - גם אם הטיול הוא לאזור עם מים (כמו מפל), הדרך אליו מסוכנת בתנאי חום קיצוניים. מוטב להישאר בבית הממוזג ולדחות את הטיול לימים חמים פחות.

הקפידו לשתות הרבה - גם אם אתם שוהים במקום סגור וממוזג – שתו לפחות 8 כוסות מים ביום. אם אתם יוצאים החוצה, קחו איתכם בקבוק מים ושתו ממנו. אם אתם עוסקים בפעילות גופנית, הקפידו על שתיית 2 כוסות מים לפני ואחרי האימון. אל תחליפו את המים בשתייה ממותקת או בקפה, ואל תחשבו שאם שתיתם קפה זה מספיק. הקפידו על שתייה מספקת של מים בכל שעות היום.

חוף הים

אם החלטתם לצאת מהבית או להינפש בחוף הים, דאגו להגן על העור ולחבוש כובע. אילוסטרציה: שאטרסטוק

הגנו על גופכם - אם החלטתם בכל זאת לצאת מהבית, חיבשו כובע, הרכיבו משקפי שמש ומירחו קרם הגנה לעור ושפתון לחות לשפתיים.

השגיחו על המבוגרים - אם אתם עובדים או גרים עם אנשים מבוגרים, שימו לב אליהם ובידקו את מצבם. אם יש לכם שכנים מבוגרים, דיפקו בדלת ביתם מדי פעם ושאלו לשלומם, אם חלילה הם לא סובלים מהתייבשות, סחרחורות או כל סימפטום אחר המעיד על בעיה בריאותית. אנשים מבוגרים נמנעים לעתים מהדלקת מזגן, ולכן הם עלולים להימצא בסכנת התייבשות.

השגיחו גם על תינוקות וילדים - ההוראות להורים לפעוטות ותינוקות או הורים לילדים חולים הן להישאר במקום קריר ומוצל, וכמובן לשים לב שהם שותים מספיק מים ולא מראים סימנים של התייבשות. בידקו שהשתן שלהם בהיר ולא כהה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום