סרטן העור של ביידן – איך חיים עם המחלה בגיל הזהב?

(0)
לדרג

נגע של סרטן העור התגלה אצל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ובמזל הוסר בזמן. מדובר בסרטן השכיח בעולם. כל הפרטים החשובים על קרצינומה של העור בכתבה הבאה

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

במה חלה נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן? נגע סרטני על העור, שנקרא גם קרצינומה, התגלה אצל הנשיא ביידן בן ה-80. לפי דו"ח רפואי שפרסם הבית הלבן, הנגע הוסר בהצלחה בפברואר האחרון ולא השאיר אחריו גרורות.

מה זה קרצינומה? קרצינומה היא גידול סרטני שנוצר ברקמת האפיתל –רקמת האפיתל מכסה את רוב האיברים בגוף האדם וגם את המעברים הפנימיים בגוף, כמו הוושט ועור הגוף. רוב סוגי הסרטן המשפיעים על העור, החזה, הכליות, הכבד, הריאות, הלבלב, בלוטת הערמונית, הראש והצוואר הם קרצינומות.

איך מטפלים בקרצינומה? הטיפול בקרצינומה תלוי בגורמים שונים, ביניהם מצב בריאותי, גיל החולה ושלב הגידול. הרופא המטפל דן עם החולה בתכנית טיפול התואמת את מצבו.
_______________________________________________________

נגע סרטני על העור, שנקרא גם קרצינומה של העור, התגלה אצל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בן ה-80. לפי דו"ח רפואי שפרסם הבית הלבן, הנגע הוסר בהצלחה בפברואר האחרון. הנגע, שהתגלה במהלך בדיקה רפואית שגרתית, הוא מסוג קרצינומה של תאי בסיס, אשר אינם נוטים להתפשט, או במילים אחרות לפתח גרורות, כך לפי רופאו של ביידן, ד"ר קווין אוקונור.

ביידן הוא האדם המבוגר ביותר אי פעם שכיהן כנשיא ארה"ב, וצפוי להכריז על התמודדותו בבחירות שייערכו בשנה הבאה. בריאותו הכללית נמצאת כעת בבדיקה.

מה זה קרצינומה?

קרצינומה היא סרטן שנוצר ברקמת האפיתל – מדובר בסרטן השכיח ביותר בעולם. רקמת האפיתל מחפה את רוב האיברים בגוף האדם, וגם את המעברים הפנימיים בגוף, כמו הוושט למשל, וגם את עור הגוף. רוב סוגי הסרטן המשפיעים על העור, החזה, הכליות, הכבד, הריאות, הלבלב, בלוטת הערמונית, הראש והצוואר הם קרצינומות.

נהוג לחשוב על סרטן במונחים של היכן הוא מתפרץ בגוף, אך זו רק דרך אחת להסתכל על סרטן. רופאים נוטים לסווג ולהבחין בין סוגי סרטן על סמך סוגי הרקמה בהם התאים הסרטניים מתחילים לגדול.

סוגי קרצינומה

יש מספר סוגי סרטן המסווגים כקרצינומות, כאשר סוגי הקרצינומה הנפוצים הם:

אדנוקרצינומה -  מתפרצת בבלוטות המצפות את איברי הגוף. רוב סוגי סרטן הערמונית, סרטן השד, סרטן המעי הגס וסרטן הלבלב הם אדנוקרצינומה. כמו כן, קרצינומה של תאי כליה (RCC) היא סוג של אדנוקרצינומה האחראית ל-85% מכלל סרטן הכליות. קרצינומה של הכבד (HCC) היא אדנוקרצינומה והצורה הנפוצה ביותר של סרטן הכבד.

קרצינומה של תאי בסיס (BCC)  - מתפרצת בשכבת תאי הבסיס של האפידרמיס, שכבת העור העליונה. תאים נגועים אלה מחליפים את התאים הבריאים בשכבה העליונה של האפידרמיס (תאי קשקש). קרצינומה של תאי בסיס היא הסוג הנפוץ ביותר של סרטן העור.

קרצינומה

קרצינומה של תאי בסיס. תפרצת בשכבת תאי הבסיס של האפידרמיס, שכבת העור העליונה. צילום: שאטרסטוק

קרצינומה של תאי קשקש (SCC) - מתחילה להתפשט בשכבת תאי הקשקש של האפידרמיס (השכבה העליונה). היא בדרך כלל מופיעה באותם חלקים של העור שזוכים לחשיפה הגבוהה ביותר לשמש, כמו הפנים, האוזניים, הצוואר, הידיים, הרגליים.

קרצינומה דוקטלית (DCIS) - מתפרצת בצינורות חלב האם. קרצינומה דוקטלית נחשבת לסרטן שד לא פולשני או טרום-פולשני, וניתן לטפל בה בקלות יחסית.

קרצינומה דוקטלית פולשנית - מתחילה להתפשט בצינורות החלב כמו קרצינומה דוקטלית, אך בשונה ממנה היא נחשבת לקשה. ללא טיפול, היא יכולה להתפשט לחלקים אחרים של הגוף דרך מערכת הלימפה והדם - מדובר בסוג הנפוץ ביותר של סרטן השד.

מי נמצא בסיכון לחלות בקרצינומה?

  • גיל - הסיכון לחלות בקרצינומה עולה בגילים 65 ומעלה. מנגד, המחלה נדירה בקרב ילדים.
  • מין - למעט קרצינומות המשפיעות על השדיים, הסיכון להתפרצות קרצינומה גבוה יותר בקרב גברים.
  • גזע/ אתניות - אנשים בעלי גוון עור כהה נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות באדנוקרצינומות מסוימות, כמו סרטן ריאות, סרטן המעי הגס וסרטן הערמונית. מנגד, אנשים ממוצא יהודי אשכנזי נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לחלות בסרטן המעי הגס. כמו כן, אנשים לבנים עם פחות מלנין בגוף נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח קרצינומות הקשורות לעור.

מה גורם לקרצינומה?

קרצינומה, כמו כל סרטן, מתחילה כאשר מוטציה גנטית הופכת תא בריא בגוף לתא סרטני. אותו תא סרטני ממשיך להתרבות וליצור עוד תאים סרטניים. ללא טיפול, התאים הסרטניים יכולים לפלוש לרקמות בריאות סמוכות. בסופו של דבר, התאים הסרטניים יכולים לעבור דרך זרם הדם או דרך מערכת הלימפה, ומשם הם מתפשטים לאזורים אחרים בגוף.

נגע בעור

נגעים בעור הפנים. גשו להיבדק. צילום: שאטרסטוק

מה הם גורמי הסיכון להתפתחות קרצינומה?

  • עישון
  • שתיית אלכוהול
  • חשיפה לרעלים מזיקים.
  • טיפולי הקרנות קודמים.
  • מוטציות גנטיות.

כיצד מטפלים בקרצינומה?

הטיפול בקרצינומה תלוי בגורמים שונים - כולל בריאות כללית, שלב המחלה/ הגידול, מועד האבחון, גיל ועוד. הרופא המטפל דן עם החולה בתכנית טיפול התואמת את מצבו. להלן סוגים שונים של טיפול בקרצינומה:

ניתוח - ניתן להסיר את התאים הסרטניים או את הגידול באמצעות ניתוח, במיוחד אם הסרטן יצר גרורות.

כימותרפיה - טיפול כימותרפי הורג את התאים הסרטניים ומונע מהם להתרבות. לרוב, טיפול זה מלווה בטיפולים נוספים, כמו ניתוח או הקרנות. מומלץ לבצע כימותרפיה לפני ניתוח כדי לכווץ תאים סרטניים כך שיהיה קל יותר להסירם. באופן הזה גם מונעים את חזרת המחלה.

טיפול בקרינה - טיפול בקרינה מתבסס על קרני רנטגן, במטרה להרוג תאים סרטניים או למנוע מהם להתרבות. גם את הטיפול הזה נוטים לבצע בשילוב עם ניתוח וכימותרפיה. בדומה לכימותרפיה, ניתן להשתמש בקרינה כדי לכווץ גידול לפני ניתוח או להרוג את שאר התאים הסרטניים לאחר מכן.

טיפול ממוקד - בטיפול זה משתמשים בתרופות המכוונות לחולשות ספציפיות או לשינויים גנטיים בתאי הסרטן. טיפול ממוקד יכול לאפס את החולשות הללו, להרוג את התאים הסרטניים או למנוע מהם להתרבות.

אימונותרפיה - אימונותרפיה מתמקדת במערכת החיסון, בניסיון לזהות תאים סרטניים ולחסל אותם.

כאמור, סרטן מסוג קרצינומה נחשב לנפוץ ביותר בעולם. לכן, אם אתם מזהים נקודה מוזרה על גופכם, בליטה בשד ותסמינים חריגים נוספים,  מומלץ ללכת להיבדק אצל רופא מומחה, ובמיוחד אם אתם מעל גיל 65.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום