כולסטרול גבוה? תרופה חדשה עשויה להחליף את הסטטינים

(102)
לדרג

מחקר חדש מצא כי תרופה בשם Nexletol ובה חומצת במפדויק היא אפקטיבית בהורדת כולסטרול ומונעת התקפי לב | האם נמצא תחליף לסטטינים שגורמים לכאבי שרירים?

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • מחקר אמריקאי חדש מצא כי חומצת במפדויק, או בשמה המסחרי, Nexletol, מפחיתה את רמות הכולסטרול בגוף.
  • Nexletolיכולה להוות תחליף עבור מי שנטלו את תרופות ממשפחת הסטטינים להורדת כולסטרול, וסבלו מתופעת הלוואי הבעייתיות שהן גורמות - כאבי שרירים.
  • בישראל עדיין לא מייבאים את Nexletol והיא אף לא בהליכי רישום. כעת, בעקבות המחקר, התרופה נכנסה לאור הזרקורים ויש לקוות שתשווק גם בארץ.
    __________________________________________________________

איך מורידים כולסטרול כיום?

כשיש עודף כולסטרול בדם, ותזונה נכונה, היעדר לחץ ופעילות גופנית אינם מספיקים, אפשר לפגוע במערכת הייצור של הכולסטרול בגוף באופן מלאכותי באמצעות משפחת התרופות סטטינים.

סטטינים פוגעים באנזים שמייצר כולסטרול כך שרמות הכולסטרול יורדות בצורה משמעותית. אולם, תופעת לוואי פוגעת ב-3% מהמטופלים שנוטלים סטטינים ומתבטאת בכאבי שרירים והתכוווצויות, כולל כאבי גב, מפרקים ונוקשות, מה שגורם למטופלים רבים להימנע מנטילת את התרופה ולהימצא עקב כך בסיכון למחלות לב.

תרופה להורדת כולסטרול ללא סטטינים

מחקר אמריקאי חדש שהתפרסם לאחרונה בכתב העת הרפואי המוביל NEJM מצא כי חומצת במפדויק, או בשמה המסחרי Nexletol, מפחיתה את רמות הכולסטרול בגוף. המחקר נערך על 13,970 מטופלים עם סיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, שאינם מוכנים או מסוגלים ליטול תרופות להורדת כולסטרול המכילות סטטינים. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות שוות במספר באופן רנדומלי, קבוצה אחת קיבלה 180 מ״ג ליום של חומצת במפדויק וקבוצה אחרת קיבלה פלצבו. תוצאות המחקר הראו כי בקרב הנבדקים שנטלו חומצת במפדויק ירדו רמות הכולסטרול ב-21.1% יותר לעומת אלה שקיבלו פלצבו וכן נמצאו בסיכון של 13% פחות לאירועי לב. המחקר לא מצא קשר בין התרופה לבין בעיות בשרירים, סוכרת או היפרגליקמיה.

נטילת שתי התרופות במקביל – חומצת במפדויק וסטטינים - עלולה להגביר את כאבי השרירים. לתרופה החדשה תופעות לוואי משלה כולל קרע בגיד אכילס,  עלייה ברמות החומצה האורית, שיגדון והפחתה בקצב סיכון הגלומרולרי -  הפרעה בתפקוד הכליות.

התרופה Nexletol אושרה לשימוש על ידי ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי לפני שלוש שנים וחצי והיא עולה בארה״ב כ-400 דולר לחודש. בישראל עדיין לא מייבאים את התרופה והיא אף לא בהליכי רישום. כעת, בעקבות המחקר, התרופה נכנסה לאור הזרקורים ויש לקוות שתשווק גם בארץ.

זריקות להורדת כולסטרול

תרופת ״פלא״ נוספת להורדת כולסטרול היא חומצה ריבונוקלאית הניתנת בזריקה. בשנת 2021 נחתם הסכם בין חברת התרופות נוברטיס לשירות הבריאות הלאומי של בריטניה ומסגרתו מאפשרים לחולים שלקו בשבץ או בהתקף לב ואינם מגיבים לטיפולים אחרים להורדת כולסטרול, לקבל את התרופה  Inclisiran העושה שימוש בחומצה ריבונוקלאית. התרופה ניתנת באמצעות שתי זריקות בשנה בלבד. בשונה מהסטטינים שמאטים את ייצור הכולסטרול בכבד, חומצה ריבונוקלאית מונעת ייצור חלבונים בכבד וגורמת להגברת ספיגת הכולסטרול בו יחד עם ניקויו ממחזור הדם.

תרופה נוספת שקיימת בישראל היא פראלונאט, ובה החומר הפעיל אלירוקומב - נוגדן חד שבטי הפועל נגד חלבון PCSK9, שמופרש על ידי תאים של הכבד ומפחית את מספר הקולטנים שדרכם הכבד מפנה כולסטרול רע (LDL). אלירוקומב נקשר לחלבון, מעכב את פעילותו ומאפשר לקולטנים הפעילים להוריד את רמות הכולסטרול. פראלונאט מיועדת לטיפול במבוגרים עם עודף כולסטרול בדם על מנת להפחית סיכון לאירועים ומחלות לב. היא ניתנת פעם בשבועיים או פעם בארבעה שבועות באמצעות מזרק המוכן לשימוש להזרקה תת עורית.

כולסטרול גבוה, כולסטרול רע וכולסטרול טוב

כולסטרול הוא חומר שומני המיוצר בכל תאי הגוף ובעיקר בכבד. הוא בעל תפקיד חשוב בבנייה של תאים, בריפוד שלהם ובהגנה עליהם, וכן כחומר גלם להורומונים ולחומצות מרה. 75% מהכולסטרול מיוצרים בכבד ו-25% נספגים במעי מהמזון שמקורו מהחי.

כולסטרול רע, שומנים בדם

כולסטרול גבוה . משקעים שומניים שוקעים על דפנות כלי הדם ומקשים על זרימה ואספקה של דם בכלי הדם ובעורקים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אספקה מיותרת של כולסטרול היא בעייתית לגוף, מאחר שכולסטרול אינו מסיס בדם ולכן זקוק לנשאים שיעזרו לו לנוע בזרם הדם. אלה נקראים ליפופרוטאינים. השכיחים ביותר הם: LDL - ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (Low Density Lipoprotein) הידוע בשם הכולסטרול הרע, ו-HDL - ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (High Density Lipoprotein) הידוע ככולסטרול הטוב.

כולסטרול רע מתאפיין בדחיסות נמוכה, לכן הכולסטרול זולג ממעטפת החלבון של החלקיק ושוקע על כלי הדם. הכולסטרול הטוב לא נופל ממעטפת החלבון ואף אוסף בדרכו כולסטרול רע, וכך מצליח להגיע לכבד ומופרש ממנו ומהגוף דרך מיצי המרה. לכן, כולסטרול גבוה הוא למעשה רמות גבוהות בדם של LDL, הכולסטרול הרע, המשמש להערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם. כולסטרול גבוה משמעותו שמשקעים שומניים שוקעים על דפנות כלי הדם ומקשים על זרימה ואספקה של דם בכלי הדם ובעורקים.

כולסטרול גבוה - תסמינים

אין תסמינים המרמזים על כולסטרול גבוה בדם וניתן לאבחן אותו באמצעות בדיקת דם בלבד. כולסטרול גבוה משמעותו שמשקעים שומניים שוקעים על דפנות כלי הדם ומקשים על זרימה ואספקה של דם בכלי הדם ובעורקים. לכן, הלב עלול לא לקבל את אספקת הדם שלה הוא זקוק, מה שמגביר את הסיכון ללקות בהתקף לב. כמו כן, חוסר באספקת דם למוח עלול לגרום לשבץ מוחי.

כולסטרול טוב ורע - ערכים

ערכים תקינים של כולסטרול – ערך קטן מ-200 מיליגרם מוגדר כערך הרצוי לכולסטרול כללי. כאשר הערך הוא מעל ל-200 מיליגרם הוא נחשב ללא תקין.

בדיקת כולסטרול בדם

בדיקת כולסטרול בדם וערכים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

רמה אופטימלית של כולסטרול רע (LDL) היא פחות מ-130 מיליגרם לדציליטר. בקרב חולי לב וסוכרת, הרמה האופטימלית של LDL היא פחות מ-100 מיליגרם לדציליטר. רמת הכולסטרול הטוב (HDL) הרצויה לאדם בריא היא 40 מיליגרם למיליליטר ומעלה.

חישוב יחס כולסטרול

נוסחת Friedewald מאפשרת לחשב את יחס הכולסטרול הרע (LDL) בדם. יש לקחת את נתון הכולסטרול הכללי (סך הכולסטרול), להפחית ממנו את נתון הכולסטרול הטוב (HDL), להפחית מכך את נתון הטריגליצרידים כשהם מחולקים ל-5, ואז מתקבל ערך הכולסטרול הרע (LDL).

מה מעלה כולסטרול?

  • שומן רווי – מוצרי חלב ובשר עתירי שומן כמו שמנת, חמאה, גבינות קשות, וגם כנפי עוף, צלעות, איברים פנימיים, נקניקיות ומיונז.
  • אוכל מטוגן.
  • פחמימות פשוטות ומעובדות – נמצאות באורז, קוסקוס, פסטה ולחם.
  • מזון מעובד – מכיל מלח, שומנים, סוכרים ותוספי מזון מיותרים.
  • ממתקים.

מה מוריד כולסטרול?

  • פעילות גופנית
  • הימנעות מעישון
  • תזונה בריאה ומאוזנת ממאכלים שמורידים כולסטרול: מזונות עם שומן בלתי רוויי מסוג אומגה 3 ואומגה 9 – חומצת אומגה 3 מצויה בדגי מים קרים כמו סלמון וטונה טריים, זרעי צ׳יה ואגוזי מלך. אומגה 9 מצויה בשמן זית, אבוקדו ושקדים. כמו כן, תזונה יומיומית של ירקות ופירות במגוון צבעים תורמת להודדת הכולסטרול.

כולסטרול גבוה בהריון

כולסטרול עלול להיראות גבוה בזמן הריון, הממוצע עומד על 267 ±30 מיליגרם לדציליטר. תקופת ההריון היא תקופה שבה הגוף עובר שינויים רבים כגון  שינויים ההורמונליים ושינויים בהרגלי התזונה, ואלה עלולים לגרום לעלייה ברמות הכולסטרול. כולסטרול הוא מרכיב חיוני ביצירת הורומונים, ויטמינים, מיצי מרה, קרומי תאים ועוד. יש לו תפקיד מרכזי בהתפתחות העובר ובמיוחד התפתחות המוח שלו, לכן הוא מרכיב משמעותי עבור האם והעובר.

רמה גבוה של כולסטרול מסוכנת ללב ולכלי הדם רק כאשר היא נמשכת מספר שנים. לכן, עלייה זמנית בזמן ההריון אינה מסוכנת, כל עוד הרמות יורדות לאחריו. אם רמת הכולסטרול מהווה דאגה, ניתן להרבות בפעילות גופנית כמו יוגה להריון, פילאטיס והליכה על מנת לשפר את זרימת הדם ולהעלות את הכולסטרול הטוב.

הורדת כולסטרול - תרופות סבתא

זרעי פשתן – מכילים סיבים תזונתיים ששומרים על תפקוד תקין של מערכת העיכול ומסייעים בהורדת רמות הכולסטרול בדם. כף אחת של זרעי פשתה טחונים מכילה כ-1,800 מיליגרם של אומגה 3.

עוזרר – צמח השייך למשפחת הוורדניים, מסייע לפעילות הלב ומוריד לחץ דם, נוגד חמצון, מחזק ומרחיב כלי דם, משפר את זרימתו ההיקפית, נוגד חמצון ומפחית שומנים בדם.

פיטוסטרולים – תרכובות טבעיות שנמצאות בצמחים, ומתחרות בכולסטרול על ספיגה במעי הדק וכך מפחיתות את ספיגתו בגוף. פיטוסטרולים  נפוצים באגוזים, בירקות, בפירות ובדגנים מלאים, כמו כן בשמנים כמו שמן שומשום, שמן תירס, שמן זית, שמן בוטנים ושמן קנולה.

מזון טוב ורע לבריאות

בחירה בתזונה נכונה עשירה בירקות ובפירות עשויה להוריד את רמות הכולסטרול בדם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

שאלות ותשובות:

מה זה כולסטרול? כולסטרול הוא חומר שומני המיוצר בכל תאי הגוף ובעיקר בכבד. יש לו תפקיד חשוב בבניית התאים, בריפודם ובהגנתם. הכולסטרול משמש גם כחומר גלם להורמונים רבים ולחומצות מרה. אספקה חיצונית נוספת של כולסטרול היא מיותרת, שכן הגוף סופג שומנים מעבר לסיבולת שלו, השומנים הללו נדבקים לדפנות כלי הדם והעורקים ומונעים את זרימת ואספקת הדם ללב ולמוח – מה שעלול להוביל להתקף לב או לשבץ מוחי.

מה מעלה כולסטרול? מאכלים שמנים, מזון מעובד ומטוגן, ממתקים, סוכרים, חוסר בפעילות גופנית ועישון.

מה אסור לאכול כשיש כולסטרול גבוה? מאכלים בעלי שומן רווי כמו גבינות קשות, שמנת, חמאה, צלעות, איברים פנימיים, כנפי עוף, פחמימות פשוטות ומעובדות כמו אורז ולחם לבן, ממתקים, מזון ובשר מעובד, אוכל מטוגן.

איך מורידים כולסטרול? מקפידים על תזונה בריאה ומאוזנת שמורכבת מירקות, פירות, דגים כמו סלמון וטונה, אגוזים, דגנים מלאים, אבוקדו. כמו כן נמנעים מעישון, ממאכלים עם שומן רווי, פחמימות ריקות וסוכרים, ומקפידים על פעילות גופנית יומיומית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום