שנת תינוקות – איך תגרמו לתינוק שלכם ולכם לישון טוב יותר?

(0)
לדרג

איך מרדימים תינוקות? האם צריך להעיר תינוק כדי להאכיל אותו? מתי אבאמא יוכלו לישון לילה שלם? סתיו קורן מספרת מנסיונה ומתייעצת עם מומחית לשינה לתינוקות ופעוטות

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

האם צריך להעיר תינוק שישן לילה שלם? לפי המלצת משרד הבריאות, יש להאכיל תינוק בלילה עד גיל שנה, משום שהחל מגיל שנה התינוק מפתח מסוגלות שמאפשרת לו לישון לילה שלם בלי שמתעורר בו הצורך לאכול.

באיזה גיל תינוק מסוגל "להרדים את עצמו"? בגיל חמישה חודשים מתחילה להתבסס הבשלות של התינוק "להרדים את עצמו", מפני שבגופו מופרש מלטונין ("הורמון השינה").

איך תגרמו לתינוק לישון שינה איכותית? עד גיל ארבעה חודשים מומלץ לעטוף את התינוק בשמיכה ולהשמיע לו "רעש לבן" שמדמה את הרעש בבטן. אפשר גם להמיר תנועה של נדנוד בטפיחות על הגב.
___________________

החוויה שלי כאמא צעירה היא ההגדרה לחלום ושברו. במהלך ההריון דמיינתי תמונה אידילית של תינוק מתוק ורגוע שיונק ממני בטבעיות אין קץ ולאחר מכן ישן עלי שנת ישרים. הערכתי שלא אצטרך לקום מהמיטה בלילה כי אניק תוך כדי שינה. בפועל, ההנקה לא קרתה (עוד חלום שהתנפץ) ולגבי השינה – נאלצתי להתעורר כל שלוש שעות, לצעוד למטבח הקר כשאני חצי-ישנה ולהכין לו בקבוק, פעם אחרי פעם, כל שלוש שעות על השעון.

לא אגזים אם אומר שהלילות בחודש וחצי הראשונים היו סיוט, השינה המעטה והבלתי רציפה גרמה לי להיות על סף קריסה מנטלית, אך רגע לפני הקריסה התרחש שינוי שהציל אותי: בהפתעה גמורה התינוק הקטן והמתוק שלי עשה את הלא ייאמן מבחינתי והחל לישון שש או שבע שעות רצופות בלילה, מה שאפשר לי לישון, באמת לישון!

יחד עם זאת, יש מומחים שסבורים שתינוק בגיל כזה לא אמור לישון כל כך הרבה שעות ושיש להעירו. אז כדי להוריד אבן מהלב וללמוד יותר על השינה של התינוק שלי, שוחחתי עם נעם פרל, יועצת שינה לתינוקות ופעוטות ומלווה תהליכי פרידה מחיתולים, העובדת בצוות של linoy_sleep.

"לפי המלצת משרד הבריאות יש להאכיל תינוק בלילה עד גיל שנה", אומרת פרל. "החל מגיל שנה הילד מפתח מסוגלות שמאפשרת לו לישון לילה שלם בלי שמתעורר בו הצורך לקום לאכול – בגיל שנה הקיבה שלו מגיעה לגודל של אדם בוגר. יחד עם זאת, תינוקות שסיגלו הרגלי שינה נכונים מסוגלים לישון לילה שלם לפני גיל שנה".

תינוקות שישנים לילה שלם לפני גיל שנה

התינוק שלי אותת במשך שבוע שהוא רוצה לישון ולא לאכול, אך לי, כאמא צעירה, לקח זמן לפרש זאת כך. הייתי מתעוררת כל שלוש שעות להאכיל אותו, למרות שהוא ישן. בהתחלה, הוא היה אוכל מתוך שינה, אבל אחרי כמה ימים, כשניסיתי להאכיל אותו מתוך שינה, הוא סירב והבנתי שכל מה שהוא רוצה וצריך זה לישון. אז פשוט שחררתי. זאת, על אף שאמרות כמו "תינוק לא צריך לישון לילה שלם עד גיל שנה", או ש"שיש להעיר תינוק אם הוא ישן שעות רבות בלילה" הבהילו אותי, מודה.

תינוק בוכה

אם פספסתם חלון שינה, התינוק עלול להיכנס למצב של עייפות יתר ולפתח עצבנות ובכי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

"בבתי חולים אומרים שאין צורך להעיר תינוק ששוקל מעל שלושה ק"ג", אומרת פרל. "אם התינוק פותח מרווחים בשעות השינה, יש לזרום איתו ופשוט לשים לב שהוא אכן עולה במשקל. כשהכל תקין, אין צורך להעיר תינוק. בסופו של דבר, הם אמורים לישון בלילה. לא לאכול".

לפעמים התינוק שלי זז מתוך שינה ומשמיע רעשים. האם הוא מסמן לי שהוא רעב?

"תלוי בגיל. אם הוא קטן, זה יכול להעיד על גזים, רפלקס, או שהוא למד משהו חדש במהלך היום וזה בא לידי ביטוי בשינה. בנוסף, הזזה של הראש מצד לצד זו טכניקה שעוזרת לתינוקות להירדם, כמו גם קולות מונוטוניים שהם משמיעים עוזרים להם להגיע להרפיה ולהירדם. אנחנו יכולים לפרש את זה כקיטור, אבל כל עוד הילד לא בוכה, אין סיבה להאכיל אותו".

מהם "חלונות שינה"?

"חלונות שינה הם הזמן שבו תינוק צריך לישון. אם פספסתם חלון שינה, התינוק עלול להיכנס למצב של עייפות יתר, ואז הגוף מפריש אדרנלין כדי לפצות על העייפות. בתגובה התינוק עלול להיכנס להיפר או לפתח עצבנות ובכי".

שנת תינוקות

עד גיל ארבעה חודשים אפשר לעטוף את התינוק להשמיע רעש לבן שמדמה את הרעש בבטן, זה יעזור לו להירדם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

באיזו שיטה נכון להרדים תינוק?

"זה נורא תלוי. באופן עקרוני, תינוק לא נולד עם מוצץ בפה וגם לא עם הצורך בנענוע. הם אולי רגילים לזה מההריון כי הגוף של האמא זז. יחד עם זאת, שיטת ההרדמה תלויה בהעדפה של ההורים. אין כאן נכון ולא נכון, זה תלוי בבני הבית ובמה שנכון עבורם. ברגע שמתבסס איזשהו הרגל הרדמה שהופך להיות לא נעים להורים או לתינוק, כדאי להיוועץ עם איש מקצוע".

מאיזה גיל תינוק מסוגל "להרדים את עצמו"?

"בגיל חמישה חודשים מתחילה להתבסס הבשלות של התינוק להרדים את עצמו, מפני שבגופו מופרש מלטונין (הורמון המכונה "הורמון השינה"). לכן, בתור יועצת שינה, אני לא מתחילה תהליך של ייעוץ לפני גיל חמישה חודשים. בנוסף, מגיל חמישה חודשים התינוק מתחיל ללמוד קשר של סיבה ותוצאה, הוא יכול להבין שאם הוא מתעורר בלילה, בתגובה לכך לוקחים אותו למיטה של אמא ואבא, אז הוא מתעורר בשביל זה".

מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לתינוק לישון שינה איכותית?

"עיטוף בגיל הזה עוזר מאוד. עד גיל ארבעה חודשים אפשר לעטוף ולהשמיע רעש לבן שמדמה את הרעש בבטן. אפשר גם להמיר תנועה ונענוע בטפיחות על הגב".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום