סרטן הלבלב - האם יש סיכוי להחלים?

(90)
לדרג

סרטן הלבלב היא מחלה שתופסת אדם בריא באמצע החיים, ללא סימן מקדים. מה הם התסמינים, איך מגלים את המחלה והאם ניתן לרפא סרטן לבלב?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • לסרטן הלבלב אין כמעט תסמינים, וגם כאשר הם מתפרצים, לא תמיד מזהים אותם נכונה. לכן, פעמים רבות סרטן הלבלב הוא קטלני מאחר שהתגלה מאוחר מדי, כשכבר יש גרורות בכבד. 
  • סרטן הלבלב נחשב לאחת המחלות הקשות עם תוחלת חיים קצרה – עד חמש שנים הישרדות. 
  • אפשר לגלות סרטן הלבלב בשלב מוקדם באמצעות בדיקות מתקדמות כמו MRI.
    _______________________________

סרטן הלבלב הוא סרטן שנוצר בתאי הלבלב - איבר חיוני שתפקידו להפריש הורמונים לייצוב רמת הסוכר בדם וכן לשחרר אנזימים המסייעים לעיכול המזון. בשל קרבתו של האיבר לאיברים נוספים - מה שמקל על יצירת גרורות חדשות ומקשה גם בזמן הניתוח, והעובדה שקשה לזהותו בשלבים מוקדמים, סיכויי ההישרדות של חולים בסרטן הלבלב נמוכים מאוד. במאמר זה נסביר מה הם הסימנים המוקדמים לסרטן לבלב, מה הם סיכויי ההישרדות וכיצד מטפלים.

סרטן הלבלב - תסמינים

התסמינים של סרטן הלבלב דומים לאלה של מחלות אחרות, חלקן שכיחות, כמו סוכרת, ובין היתר כוללים:

  • כאבים בחלק העליון של הבטן והגב.
  • אובדן תיאבון.
  • שלשולים.
  • תחושת נפיחות.
  • ירידה לא מתוכננת ולא מכוונת במשקל.
  • עור צהוב.
  • עיניים צהובות.
  • שתן בצבע כהה.
  • גירוד מציק בעור.
  • רמת סוכר גבוהה בדם.
  • קרישי דם.
  • עייפות כרונית.
  • חוסר אנרגיה.
  • חום גבוה.
  • צמרמורות.

סרטן הלבלב - סימנים מוקדמים

אנשים רבים הסובלים מסרטן הלבלב ולא מודעים לכך מתארים כאבי גב ובטן עליונה, שמחמירים בשכיבה. לעתים קרובות הם נראים צהובים יותר כי הגידול חוסם את צינור המרה: הצינור נושא מלחי מרה לתוך המעי הדק (תריסריון), ואם הוא חסום, מלחי המרה מגיעים לדם. המרה מכילה פיגמנט צהוב ולכן היא הופכת את העור לצהוב וגם מצהיבה את הלובן בעיניים. מלחי המרה יוצאים החוצה בשתן ובצואה, ולכן השתן כהה יותר והצואה בהירה יותר.

עיניי צהובות. סימן לבעיה בלבלב. אילוסטרציה: שאטרסטוק

עיניי צהובות. סימן לבעיה בלבלב. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בנוסף, המחלה גורמת לירידה במשקל, לעקצוצים ולגירודים וכן לסוכרת, שמייצרת תחושת צמא קבוע ומתן שתן רב. לפעמים, באזור הגידול ניתן לראות נפיחות ואדמומיות.

סרטן הלבלב בגיל צעיר

הופעת סרטן הלבלב נדירה לפני גיל 50. חולי סרטן מתחת לגיל זה נחשבים לחולי סרטן לבלב מוקדם. עם זאת, לאחרונה נרשמה מגמת ירידה בגיל חולי סרטן הלבלב, בקרב אנשים בני פחות מ-65:  0.3% אצל גברים ו-0.2% אצל נשים.

גורמי סיכון לסרטן הלבלב כוללים: עישון, מוטציות גנטיות, עודף משקל, צריכה גבוהה של בשר אדום, סוכרת ואנשים שעברו ניתוחים לקיצור קיבה. גם סוג הדם משמעותי - בעלי סוג דם מקבוצת A ו-B נמצאו כבעלי סיכון גבוה יותר ללקות בסרטן הלבלב.

סרטן הלבלב עם גרורות בכבד

גידול סרטני הוא שם לקבוצת תאים לא תקינה שיכולה להתפשט לאיברים אחרים בגוף וליצור בהם גרורות, כלומר גידולים קטנים נוספים. זאת, בשונה מגידול שפיר, שלא יכול להתפשט לאיברים מרוחקים בגוף. בתהליך שבו נוצרת הגרורה, תאים סרטניים נודדים מהגידול הסרטני הראשוני דרך כלי הדם ומערכת הלימפה ומשם מתפשטים לאיברים נוספים. כשהם מתמקמים באיבר החדש, הם מכפילים את עצמם במהירות ומייצרים עוד נזקים.

גרורות סרטניות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

גרורות סרטניות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

לרוע המזל, במקרים רבים סרטן הלבלב מאובחן בשלב שבו הגידול כבר שלח גרורות לאיברים אחרים. הכבד הוא אחד מהאיברים הנפוצים ביותר אליהם סרטן יכול להתפשט, בעיקר בגידולים ממערכת העיכול כמו סרטן לבלב. בסרטן לבלב, 60% המטופלים יסבלו מגרורות לכבד. גרורות נוספות הן למעי ולרקטום, לשד, לריאות ועוד.

למה סרטן הלבלב שולח גרורות לכבד?

האיברים השונים מקושרים לכבד באמצעות ורידים, כך שהכבד הוא מעין שער ראשי עבור מערכת  הדם. בשל כך במצב של גידול, התאים הסרטניים יכולים להגיע לכבד דרך זרם הדם. בנוסף, סביב הכבד יש סביבה חיידקית המעודדת את התבססות הגרורות וגדילתן.

ניתוח סרטן הלבלב

ניתוח סרטן לבלב נחשב לניתוח לא פשוט, עם הסתברות לסיבוכים ניתוחיים קשים. קיימים שני ניתוחים לסרטן לבלב: ניתוח ריפוי שמטרתו להסיר את הגידול. הניתוח יצליח לרפא את החולה רק במקרים נדירים שבהם ניתן להסיר את הגידול בשלמותו, כשעדיין אין גרורות. מדובר באחוז נמוך מאוד של חולים שהמחלה שלהם התגלתה עוד בטרם חשו בתסמינים ושאכן ניתן להסיר אצלם את הגידול כולו. ניתוח במקרה שבו לא ניתן להסיר את הגידול נעשה כדי לטפל בסיבוכים שנוצרו באזור כמו צינור מרה או מעי חסום.

סרטן הלבלב - שיעורי הישרדות

סרטן הלבלב מאובחן כמעט תמיד בשלב שאין הרבה מה לעשות מבחינה ניתוחית, עקב העובדה שהתסמינים שלו מתפרצים רק במצב מתקדם. הפרוגנוזה לסיכויי ההחלמה כמובן טובים יותר אם הסרטן טרם שלח גרורות וניתן להסיר אותו בשלמותו.

אחוזי הישרדות תלויים במספר גורמים, ואף רופא לא יכול לדעת באמת כמה זמן נשאר לחולה לחיות. ההערכות הגסות מדברות על אחוזי הישרדות של בין שנה אחת לחמש שנים, אבל יש חולים שחיים הרבה יותר מזה.

קיימים שלושה סוגי סרטן לבלב:

סרטן מקומי - גידול שלא התפשט מעבר ללבלב. אחוזי הישרדות: כמעט 55 אנשים מתוך 100 שורדים את הסרטן במשך שנה או יותר לאחר האבחנה.

סרטן אזורי - הסרטן התפשט לבלוטות הלימפה הסמוכות. אחוזי הישרדות: יותר מ-25 אנשים מתוך 100 שורדים את הסרטן במשך שלוש שנים או יותר לאחר האבחנה.

סרטן מרוחק - הסרטן התפשט לחלק אחר בגוף. אחוזי הישרדות: כעשרה אנשים מתוך 100 שורדים את הסרטן במשך שנה או יותר לאחר האבחנה.

נתון נוסף הוא שעקב גילוי מאוחר, רק כעשרה חולים מתוך 100 הם בעלי סרטן נתיח, כלומר יכולים לעבור ניתוח להסרת סרטן הלבלב ולהגדיל את סיכויי ההישרדות שלהם לשנים ארוכות יותר.

גילוי מוקדם של סרטן הלבלב

כיום בדיקה מוקדמת לגילוי סרטן הלבלב מתבצעת בעיקר באנשים שנמצאים בסיכון גבוה, למשל כשיש היסטוריה משפחתית או כשמופיעים תסמינים. כדי לאתר את המחלה משתמשים בבדיקות כמו אולטרסאונד אנדוסקופי או MRI. גילוי מוקדם של סרטן הלבלב מאפשר יותר אפשרויות טיפול, ולכן חשוב להיות תמיד במעקב ולשים לב לכל בעיה חדשה או תסמין שלא הופיע קודם.

סרטן הלבלב - תוחלת חיים

חולים שאובחנו לפני שהגידול התפשט באופן מסיבי ישרדו בממוצע 3 עד 3.5 שנים. חולים שאובחנו עם גרורות ישרדו ככל הנראה פחות. כיום מתבצעים ניסויים ומחקרים חדשים ומונפקות תרופות חדשות וטובות יותר, כך שהנתונים אינם מוחלטים.

סרטן הלבלב - סיכויי החלמה

כ-95% מהאנשים עם סרטן הלבלב ימותו, לרוע המזל, אך 5% מהחולים יחלימו לחלוטין. זה כמובן תלוי בגורמים שונים כמו גיל, זמן האבחון, היקף המחלה ועוד.

שאלות ותשובות:

איך בודקים אם יש סרטן הלבלב?

הבדיקות שמבצעים לאיתור סרטן לבלב הן: בדיקת דם, סריקת אולטרסאונד, סריקת CT, סריקת PET או סריקת MRI וביופסיה של תאי הלבלב, כמו גם לפרוסקופיה.

איך יודעים אם יש בעיה בלבלב?

התסמינים השכיחים ביותר שמאותתים שאולי קיימת בעיה הם כאבי בטן עליונה, שלשולים, שתן בצבע כהה, גירוד שלא עובר ועוד. בהתאם, ככל שהמחלה מתקדמת כך החולים עלולים לפתח תת תזונה, ירידה במשקל ואף סוכרת.

האם אפשר לחיות בלי לבלב?

אפשר לחיות בלי לבלב בזכות תרופות חדשות ופורצות דרך שמחקות את פעילות הלבלב בגוף ועוזרות לגוף לשלוט ברמת הסוכר ולעכל את המזון.

איך מגלים סרטן בלבלב?

בעקבות שילוב ספציפי של תסמינים כמו כאבי בטן ושלשול, ובדיקות הדמיה וביופסיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום