הפטרייה האלימה – קנדידה אוריס בישראל

(0)
לדרג

שיעורי תמותה גבוהים, התפשטות בבתי החולים והידבקות ממשטחים – הכירו את - קנדידה אוריס, פטרייה אלימה שמתפשטת בקצב גבוה והוכרזה כאיום אפידמיולוגי

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • קנדידה אוריס היא פטרייה אלימה שהתפרצה בבתי החולים ברחבי הארץ ובעולם בשנים האחרונות וגורמת לשיעורי תמותה גבוהים אצל חולים מאושפזים ואצל מדוכאי מערכת החיסון
  • הפטרייה האלימה התגלתה ביפן בשנת 2009 ובישראל התגלתה לראשונה ב-2014, כאשר תקופת הקורונה העצימה את ההתפשטות שלה וגרמה להתפרצות מחודשת ונרחבת של מקרים בבתי החולים
  • הבעיה העיקרית עם קנדידה אוריס היא היכולת שלה להתפשט בקלות, זוהי פטרייה מדבקת מאוד שעוברת במגע ודרך משטחים, נוסף על כך היא עמידה מאוד לתרופות המקובלות

 ______________________________________________________________

הפטרייה האלימה, קנדידה אוריס, מתפשטת בבתי החולים ברחבי הארץ ומביאה לשיעורי תמותה גבוהים של כ-40%. הפטרייה, שהתגלתה לראשונה ביפן, מתפשטת בקלות ובקצב גבוה והיא קטלנית עבור מאושפזים בבתי חולים בעלי מערכת חיסונית ירודה. הבעיה העיקרית היא עמידותה היחסית לתרופות ואף לחומרי ניקוי ויכולת ההתפשטות שלה ממשטחים ודרך מגע.

מה זו קנדידה?

קנדידה היא הגורם הנפוץ ביותר בעולם לזיהומים ממקור פטרייתי. קיימים כ - 150 זני פטריות קנדידה, אולם רק כתשעה מהם מוכרים כמחוללים העיקריים של מחלות בבני אדם ומכונים בשם הכולל קנדידיאזיס (Candidiasis), כאשר קנדידה אלביקנס (Candida Albicans) היא המין הנפוץ ביותר שגורם לזיהומים בבני אדם, לרוב בחלל הפה ובנרתיק.

קנדידה היא חלק מהפלורה הטבעית של המעי, העור והנרתיק. במצב תקין מערכת החיסון מבקרת את רמת השגשוג של פטריית הקנדידה ומונעת את התפשטותה, כך שמרבית האוכלוסייה נושאת אותה באופן טבעי וללא כל תסמינים.

התפשטות הקנדידה אינה מסכנת חיים על פי רוב ונמצאת בעיקר בריריות: בחלל הפה ובנרתיק, וכן במערכת העיכול, הציפורניים והעור.

קנדידה יכולה לגרום לזיהומים עמוקים בעיקר בחולים מאושפזים ובחולים עם מערכת חיסון מוחלשת. התסמינים הקליניים של זיהום עמוק בקנדידה הוא אלח דם – קנדידמיה, זיהום בדרכי השתן וזיהום עיני. ייתכן אף זיהום בכל איבר פנימי כולל: הלב, הריאות, הכבד, הטחול, המעי ואף המוח – מה שמוביל לתמותה גבוהה מאוד.

קנדידה אוריס היא מין נוסף ואלים של הפטרייה שכרגע מתפרץ ברחבי העולם וגורם לשיעורי תמותה גבוהים אצל חולים המאושפזים בבתי החולים ואף אצל בעלי מערכת חיסונית מוחלשת.

מה מיוחד בקנדידה אוריס?

קנדידה אוריס (Candida auris) היא פטריית קנדידה אלימה שמתפשטת בקצב גבוה. זהו מין חדש יחסית שהתגלה ביפן בשנת 2009, אם כי רק ב-2019 נכנסה הקנדידה אוריס לרשימת הפטריות והחיידקים המוגדרים כאיומים דחופים הנמצאים בבתי חולים, על ידי מרכז המחלות האמריקאי - ה-CDC.

למרבה הדאגה, כרגע קיימת התפרצות של הפטרייה בבתי חולים ברחבי הארץ עקב העובדה שהקנדידה אוריס מדבקת מאוד, מתפשטת בקלות ועמידה לתרופות ולחומרי ניקוי.

צילום: שאטרסטוק

צילום: שאטרסטוק

קנדידה אוריס, איך נדבקים?

הפטרייה מדבקת מאוד ומתפשטת בקלות באמצעות מגע עור ובאמצעות משטחים. היא מצליחה להתפשט מחולה לחולה, מהצוות לחולים דרך ומכשור רפואי, קצב ההתפשטות שלה במחלקות בבתי חולים הופך אותה לבעיה אפידמיולוגית סביבתית.

הבעיה העיקרית עם קנדידה אוריס היא העמידות שלה. היא עמידה לרוב הגדול של התרופות האנטי פטרייתיות הקיימות וכרגע יש בנמצא רק שלושה סוגים של אנטיביוטיקה המשמשים כנגדה, אם כי היא מתחילה לפתח עמידות גם להם. נוסף על כך, קשה מאוד להיפטר מהפטרייה מאחר והיא עמידה לחומרי ניקוי סטנדרטיים ונשארת על משטחים זמן רב. בבדיקות דם שנעשו בחולה קשיש שאושפז בבית החולים מאונט-סיני בברוקלין לניתוח בטן, התגלתה קנדידה אוריס על קירות החדר, המיטה, הדלתות, הוילונות, הטלפון, המצעים והמזרנים, על התקרה ובמקומות ואביזרים נוספים. על מנת להיפטר ממנה, נדרש ציוד ניקוי וחיטוי מיוחד, למשל, תרסיס hydrogen peroxide.

התפרצות הפטרייה האלימה בישראל

בכל מקום שהקנדידה אוריס מתגלה, לא מדובר במקרים בודדים אלא בהתפרצות בו זמנית במספר מוקדים, במספר בתי חולים ואצל מספר חולים. הפטרייה התגלתה בו זמנית באירופה, באפריקה, באסיה, בדרום אמריקה ובהמשך גם בארה״ב.

בישראל הפטרייה התגלתה לראשונה ב-2014, כאשר התגלה צבר של חמישה חולים בבית החולים איכילוב, התפרצות שהצליחו למגר. בשנים העוקבות התגלו מקרים בודדים בכל שנה. המצב השתנה בשנת 2021, עם עלייה חדה במקרי ההדבקה בפטרייה. הצרה החלה במחלקות הקורונה הגדולות שם הייתה צפיפות גדולה וקושי לשמור על בידוד, מה שתרם להתפשטות הפטרייה. מאז ועד היום קיימת התפשטות נרחבת של הפטרייה בבתי חולים ברחבי הארץ, כאשר יש לפחות שלושה בתי חולים שיש בהם התפרצויות משמעותיות של קנדידה אוריס כרגע.

איך מאבחנים קנדידה?

את פטריות הקנדידה באופן כללי, מאבחנים באמצעות תרבית מהאזור הנגוע - אותה בוחנים תחת מיקרוסקופ. ניתן גם לערוך בדיקות דם לזיהוי הדבקה באמצעות נוגדנים מסוג IgG נגד קנדידה, אם כי הבדיקה מזהה נוגדנים רק נגד 4 זנים בעוד שיש כ- 20 זנים מחוללי מחלה של הפטרייה.

דגימה לזיהוי קנדידה אוריס נלקחת בדרך כלל מהדם ותסמיני ההידבקות בקנדידה אאוריס הם: חום גבוה, עייפות וכאבים. ניתן להיות נשא של הפטרייה מבלי לחלות, אך היא מהווה סכנה בעיקר למדוכאי חיסון, לחולים זקנים, לתינוקות שהמערכת החיסונית שלהם אינה מפותחת מספיק, למעשנים כבדים, לחולי סוכרת ולחולים עם מחלות אוטואימוניות המטופלים בסטרואידים. היא עלולה להיות קטלנית עבור אלו, כאשר היא חודרת למערכת הדם. שיעורי התמותה אצל מי שמפתחים זיהום פולשני בקנדידה אואריס מגיע ל-40%. גם בארץ, היו מספר מקרי מוות כתוצאה מהידבקות בפטרייה.

איך קנדידה יוצאת מהגוף?

טיפול בפטרייה הקנדידה כולל תרופות אנטי פטרייתיות, כולל תרופות מקבוצת האזולים (azoles) פוליאנים (polyenes) והאכינוקנדינים (Echinocandins). התרופה המערכתית שנמצאת בשימוש הרחב ביותר נגד קנדידה היא פלוקונאזול (Fluconazole), תרופה יחסית יעילה ובטוחה.

מה מחסל קנדידה אוריס?

הבעיה עם קנדידה אוריס היא שהיא עמידה לשלושת הקבוצות העיקריות של תרופות אנטי פטרייתיות -– טריאזולים, פוליאנים ואקינוקנדינים, כאשר לקבוצה האחרונה נמצאה רגישות מסוימת.

שאלות נפוצות:

מה זו קנדידה?

קנדידה היא פטריית שמר הגורמת לזיהומים מזדמנים בבני אדם, כאשר הסוג הנפוץ ביותר הוא קנדידה אלביקנס הגורם לזיהומים בחלל הפה ובנרתיק.

איך מאבחנים קנדידה? ניתן לאבחן קנדידה באמצעות בדיקת תרבית מהאזור הנגוע או באמצעות בדיקת דם לזיהוי נוגדנים.

איך יודעים שיש קנדידה? פטריית הקנדידה יכולה להתפשט במקומות שונים בגוף : במערכת העיכול -עלולה לגרום לשינוי בפעולות המעיים, נפיחות גזים, צואה רירית, שיהוק וגיהוק ונפיחות, בנרתיק -עלולה לגרום לריבוי הפרשות, גרד, שריפה וצריבה ובעור - עלולה לגרום לנגעים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום