RSV או שפעת: מה ההבדל בין המחלות ומה הם הסיבוכים?

(0)
לדרג

מהו נגיף ה-RSV ועד כמה הוא מסוכן לילדים? כיצד תזהו אותו לעומת שפעת? מה הם נתוני התחלואה העכשוויים של שני הנגיפים? הכל על עונת הנגיפים החורפית

מאת: זהר קפלן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • עונת החורף בשיאה ומשרד הבריאות הכריז על תחלואה משמעותית בנגיף ה-RSV ובשפעת.
  • שני הנגיפים הם נגיפים נפוצים המתפרצים מדי חורף וגורמים למחלות בדרכי הנשימה והריאות. שניהם מסוכנים לאוכלוסיות סיכון בלבד.
  • נגיף ה-RSV מסוכן בעיקר לפגים ולתינוקות שעלולים לפתח סיבוכים כמו דלקת ריאות, ברוניכיטיס ועוד.
    ______________________________________

עונת החורף בשיאה ואיתה גם התחלואה בשפעת ובשאר נגיפי החורף, ביניהם גם נגיף ה-RSV. על סמך נתונים הנאספים ומנותחים על ידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, מתחילת חודש אוקטובר 2022 ועד ליום שבת 14.1.23 דווחו 3,866 מאושפזים עם אימות מעבדתי ל-RSV, מתוכם 505 מאושפזים בשבוע האחרון. כמו כן דווחו 3,345 מאושפזים עם אימות מעבדתי לשפעת, מתוכם 462 מאושפזים בשבוע האחרון. בשבוע האחרון, 59% מהמאומתים לשפעת אושפזו במחלקות המטפלות במבוגרים, 32% אושפזו במחלקות ילדים ו-4% היו נשים בהריון ויולדות.

משרד הבריאות קורא לציבור להתחסן כנגד שפעת, ובייחוד לבני ולבנות 65 ומעלה ולאנשים הנמצאים בקבוצות סיכון. החיסון מפחית את הסיכון לסיבוכים כגון דלקות ריאה, אשפוזים ותמותה. החיסון השנה (ובכל שנה) מיוצר על בסיס תחזית של ארגון הבריאות העולמי שקובע מהם זני השפעת הצפויים באותה שנה.

מהו וירוס RSV?

נגיף ה-Respiratory syncytial virus - RSV - הוא נגיף ה-RNA השכיח ביותר שמחולל מחלות בדרכי הנשימה והריאות. הוא פעיל בישראל בעיקר בחודשי החורף, כאשר התפרצויות הנגיף נמשכות לרוב בין חודשיים לחמישה חודשים. ההדבקה מאדם לאדם נעשית על ידי חשיפה להפרשות מזוהמות, על ידי מגע בריריות כמו העיניים, האף והפה, והעברת הנגיף לריריות של האדם הנדבק. כלומר, יש צורך במגע ממשי על מנת להידבק.

RSV בתינוקות ובילדים

מאחר שהנגיף נפוץ, מרבית הילדים יחלו בו כבר במהלך השנתיים הראשונות לחייהם. בילדים גדולים ואצל מבוגרים, הנגיף גורם להצטננות קלה בלבד. זיהום ב-RSV יכול להיות חמור אצל פגים, תינוקות עם מחלות רקע או מבוגרים הסובלים ממחלה במערכת הנשימה או הלב.

כ-11% מהילדים מתחת לגיל שנה שנדבקו ב-RSV יפתחו דלקת סימפונות, שהיא מחלה קשה הגורמת לזיהום של דרכי הנשימה והריאות. רק כ-6% מהילדים בגיל שנה-שנתיים יסבלו מהמחלה. על פי בדיקות נוגדנים, עד גיל שנתיים 95% מהילדים כבר נדבקו במחלה.

rsv בתינוקות

במקרים קשים, RSV יכול לגרום לדלקת ריאות או לברונכיוליטיס, לשיעול קשה המלווה בצפצוף בריאות ובקוצר נשימה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אצל ילדים בריאים, לא פגים וללא מחלות רקע, אשפוז נדרש רק ב-3% מהמקרים, אך בחודשי התפרצות הנגיף, אלה יכולים להוות כ-15% מהילדים המאושפזים במחלקות הילדים.

מהו וירוס השפעת ואיזה סוג דומיננטי החורף?

שפעת (influenza) היא מחלה הנגרמת עקב נגיף האינפלואנזה, המתפרץ בישראל מדי חורף. המחלה קשורה בעיקר בדרכי הנשימה העליונות והתחתונות – האף, הסימפונות והריאות. נגיף השפעת עובר שינויים תכופים במבנה החלבונים שעל גבי המעטפת שלו ולכן הנגיפים השונים מערימים על מערכת החיסון שהנוגדנים שלה כלפי הנגיף הקודם כבר לא אפקטיביים, והיא נאלצת לייצר תגובה חיסונית חדשה.

הנגיף עובר בקלות דרך האוויר ואף באמצעות משטחים חשופים. ההדבקה מתבצעת על ידי מעבר הנגיף אל דרכי הנשימה. תסמינים ראשונים ניתן לראות לאחר 48 שעות מרגע ההדבקה. רוב נגיפי השפעת שנמצאו החורף בישראל שייכים לסוג A ומיעוטם שייך לסוג B. תת הסוג הדומיננטי הוא A/H1N1(pnd09), ואחריו תת סוג A/H3.  בתרכיב החיסון נגד שפעת הניתן בישראל כלולים שני תתי הסוגים הללו של שפעת A ושתי שושלות של שפעת B.

תסמינים של RSV

בתחילה גורם הנגיף לחום המלווה בנזלת ושיעול, הנראים כמחלה ויראלית קלה ללא מאפיינים חריגים. ברוב המקרים, כ-60%, ההידבקות בנגיף מוגבלת לדרכי הנשימה העליונות וגורמת לנזלת או להצטננות.

כעבור יומיים עד חמישה ימים מתחילת המחלה, יכולה המחלה להגיע לדרכי האוויר התחתונות. במקרים קשים, RSV יכול לגרום לדלקת ריאות או לברונכיוליטיס, ואז יתפתחו בנוסף לגודש באף, נזלת וחום קל, שיעול קשה המלווה בצפצוף הנשמע על פני הריאות, קוצר נשימה וקושי באכילה. בנוסף יכולים להופיע גם כאבי ראש, חולשה וחוסר נוחות.

תסמינים קשים נוספים הם מצוקה נשימתית המתבטאת בהאצת נשימה (טכיפניאה), נשימת כנפי אף, רתיעות בין צלעיות (רטרקציות - משיכה של העור והשרירים שבין הצלעות פנימה בזמן נשימה), אנחות בזמן הנשימה, חוסר שקט ואף כיחלון של העור בעקבות חוסר חמצן בדם וחום גבוה.

בתינוקות בגיל חודש ומטה מופיעה לעתים גם היפותרמיה (תת-חום). תינוקות מתחת לגיל שישה חודשים נפגעים מהנגיף בחומר קשה יותר מאחר שדרכי האוויר שלהם קטנות יותר ויכולתם לפנות הפרשות ממערכת הנשימה פחותה. יש לשים לב בתינוקות למאמץ הנשימתי הרב בזמן המחלה, כאשר העור בין הצלעות נשאב פנימה, הנשימה שטחית, מהירה ומלווה בשיעול וצפצוף.

תסמינים של שפעת

  • תקופת דגירה קצרה של 1-4 ימים.
  • תסמינים מופיעים בפתאומיות.
  • צמרמורת.
  • חום גבוה עד 40 מעלות.
  • כאבי ראש מעל העיניים.
  • אף סתום.
  • גרון כואב.
  • שיעול קצר ויבש.
  • הרגשה כללית רעה, חולשה ועייפות.
  • משך המחלה הוא לרוב שבוע אך התשישות והחולשה יכולות להימשך מעבר לכך.

תסמינים נוספים:

  • כאבי שרירים וגבֿ.
  • שלשולים.
  • בחילות והקאות.

מה ההבדל בין RSV  לשפעת?

בנגיף השפעת, תקופת הדגירה היא מהירה יחסית, כעבור יום-יומיים, כאשר התסמינים מופיעים בהפתעה. בנגיף RSV יכולים לעבור בין יומיים ועד חמישה ימים להופעת התסמינים.

מרבית התסמינים של שני הנגיפים דומים: נזלת, שיעול וכאב גרון. בנגיף ה-RSV החום אינו נוטה לטפס, בעוד שבשפעת החום עלול לטפס ל-40 מעלות. כמו כן, שפעת מתאפיינת יותר בכאבי ראש, בחולשה ובכאבי שרירים.

סיבוכים של RSV

במחלה קשה, יש צורך באשפוז על מנת להשגיח על החולה, להקל על הנשימה שלו ולתת לו עירוי תוך ורידי של נוזלים. בנוסף, RSV יכול להתפתח לדלקת ריאות או לדלקת סימפונות (ברוניכיטיס), כשהוא נודד ממערכת הנשימה העליונה לתחתונה. גם דלקת האוזן התיכונה עלולה להופיע כאשר הנגיף נודד אל מעבר לעור התוף באוזן וגורם לדלקת.

יש לשים לב לסימני אזהרה: קושי בנשימה, קוצר נשימה משמעותי, רתיעות בן צלעיות (שקיעה של העור ושל השרירים שבין הצלעות), נשימה בעזרת כנפי האף, כיחלון, חשד להתייבשות, שינוי משמעותי בהתנהגות, חוסר תיאבון או הקאות מרובות.

סיבוכים של שפעת

  • דלקת ריאות.
  • דלקת סימפונונות (ברונכיטיס).
  • דלקת אוזניים.
  • דלקת סינוסיטיס חמורה.
  • דלקת קרום המוח.

יש לשים לב לסימני אזהרה: קוצר נשימה, שיעול נבחני, חולשה קיצונית, שינוי בהתנהגות, אפאתיות, חום מעל ל-42 מעלות.

כיצד הנגיפים מתבטאים אצל ילדים ומבוגרים?

כאמור, נגיף ה-RSV מסוכן יותר אצל פגים וילדים מתחת לגיל שישה חודשים, כיוון שדרכי האוויר שלהם קטנות יותר והיכולת שלהם לפנות הפרשות ממערכת הנשימה פחותה. אוכלוסיות סיכון נוספות הם ילדים עם מערכת חיסונית חלשה בעקבות מחלות שונות, וכן קשישים בכלל ומבוגרים הסובלים ממחלות ריאה או לב.

חומרת המחלה נוטה לדעוך עם עליית הגיל. בעוד שתינוקות קטנים מושפעים מהנגיף ויסבלו יותר ממאמץ נשימתי, מבוגרים בריאים יחוו סימפטומים של צינון בלבד.

גם נגיף השפעת מסוכן יותר לתינוקות ולילדים צעירים, אך גם לאנשים שעברו את גיל 50, לקשישים המתגוררים בדיור מוגן, אנשים הסובלים ממחלה כרונית וממערכת חיסון מוחלשת, ונשים בהריון.

סטטיסטיקה אחרונה ממשרד הבריאות

על פי רשת מרפאות הזקיף, בחודש ינואר, בשבוע שהסתיים ב-21.1 נלקחו 52 בדיקות מעבדה. 36.5% מהדגימות שנלקחו נמצאו חיוביות לנגיף ה-RSV, בעוד ש-48.1% מהבדיקות נמצאו חיוביות לשפעת, כאשר רובן היו חיוביות לשפעת מסוג 1A/HN.

על פי בתי החולים, בשבוע השני לחודש ינואר (שהסתיים ב-14.1(, נמצאו 462 מקרים חיוביים לשפעת אצל חולים מאושפזים, עם פעילות נמשכת של RSV בקרב החולים המאושפזים גם כן. נתון מדאיג הוא אחוז הביקורים במיון ילדים, בקרב תינוקות עד גיל שנתיים, בשל ברונכיוליטיס שמטפס ל-9%, מעל לממוצע הרב שנתי.

חיסונים נגד RSV ושפעת

למניעת RSV קיים טיפול הניתן בזריקה אחת, Abbosynagis (palivizumab) המכיל נוגדנים נגד RSV ונמצא יעיל לקיצור אורך המחלה ואת סיכוי ההדבקה. הטיפול ניתן לאוכלוסיות בסיכון שעבורן המחלה עלולה להיות מסכנת חיים כמו פגים ותינוקות הסובלים ממומים בלב ובריאה. החיסון אינו ניתן לאוכלוסיות רחבות. נגד RSV יש להקפיד על מניעת הדבקה כולל שטיפת ידיים בתדירות גבוה והקפדה על ניקיון.

חיסון נגד שפעת

חיסון נגד שפעת במבוגרים. מומלץ להתחסן בחודשים ספטמבר ואוקטובר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בנובמבר האחרון אישרה רשות התרופות האירופאית (EMA) חיסון חדש וראשון מסוגו נגד נגיף ה-RSV. החיסון החדש נקרא "בייפורטוס" והוא מכיל נוגדנים חיצוניים שמוזרקים על מנת שיילחמו בוירוס. החיסון הפך לאופציה הראשונה והיחידה שניתנת במנה אחת בלבד, מאחר שהטיפול הקודם ניתן בחמש מנות על פני חמישה חודשים. לחיסון נוגדנים שיחזיקו מעמד יותר זמן מהטיפול הקיים והוא מחזיק לכל החורף. החיסון ניתן לפגים ולילדים עם מחלות רקע לבבית או ריאתית.

חיסון נגד שפעת המורכב מנגיף שפעת מומת ניתן מדי שנה על מנת להתאים את החיסון לזני השפעת החדשים. לאוכלוסיות בסיכון חשוב להתחסן לפני החורף, בחודשים ספטמבר ואוקטובר. בתרכיב החיסון נגד שפעת הניתן בישראל כלולים, כאמור, שני תתי הסוגים הללו של שפעת A ושתי שושלות של שפעת B.

שאלות ותשובות:

מה זה RSV? נגיף ה-RSV הוא נגיף שכיח ביותר שמחולל מחלות דרכי נשימה וריאות, והוא פעיל בישראל בעיקר בחודשי החורף. ההדבקה בנגיף מתבצעת באמצעות הפרשות מזוהמות והוא מסוכן בעיקר לתינוקות מתחת לגיל חצי שנה, לפגים ולילדים עם מומים לבבים וריאתיים.

מי זכאי לחיסון RSV? הזכאים לחיסון RSV הם פגים ותינוקות וילדים עם מחלות רקע לבבית או ריאתית.

מתי שפעת מפסיקה להיות מידבקת? שפעת מידבקת בשלושה-ארבעה ימי המחלה הראשונים.

כמה זמן נמשכת שפעת? שפעת נמשכת לרוב שבוע.

כמה חולי שפעת מאושפזים? נכון לשבוע שמסתיים ב-14.1.23, 462 מאושפזים חיוביים לשפעת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום