חשיבות השיקום לאחר טיפול שורש והשפעתו לטווח ארוך

(0)
לדרג
תוכן מקודם

פונקציונליות, אסתטיקה ופונטיקה - שלוש מטרות ששיקום לאחר טיפול שורש מאפשר ובלעדיו עלולה השן להפוך לכהה יותר, להינזק ואף להישבר

רופאת שיניים
072-3215366 (מספר מקשר)

טיפול שורש הוא אחד מטיפולי השיניים הנפוצים בעולם. מנתונים שפורסמו על ידי המכונים הלאומים האמריקאיים לבריאות (NIH) עולה כי יותר מ-55.7% מהמבוגרים עברו או יעברו טיפול שורש אחד או יותר במהלך חייהם.

חשיבות המענה הרפואי ידועה ויחד עם זאת, את הצורך בשיקום לאחר טיפול שורש, החשוב כל כך לשמירה על התוצאות ולמניעת התפתחות תופעות אחרות, רק מעטים מבינים.

״בעקבות טיפול שורש ובגלל אובדן של חומר, עלולה השן לאבד את החוזק שלה, וכך יורדת שרידותה בפה, מצב שעלול להוביל לסדק ולשבר ואף להוביל לצורך בעקירה״, מסבירה רופאת השיניים ד״ר יעל מזרחי, בוגרת בית הספר לרפואת שיניים של אוניברסיטת תל אביב, המשמשת כמדריכה במחלקה לשיקום הפה במוסד אקדמי זה וחלק מצוות הרופאים ב"מרכז לרפואת שיניים ממוחשבת" בתל אביב.

לדבריה, שרידות של שן שעברה טיפול שורש ואחריו טיפול משקם עומדת כיום על כ-90%, בדומה לשיניים טבעיות. זאת, בנוסף למענה מיטבי לשינוי אפשרי בצבע או גוון השן, בעיה אסתטית שזוכה לפתרון על ידי שיקום, דבר מהותי במיוחד כשמדובר בשן קדמית.

אנטומיה של הפה - מדוע צריך טיפול שורש?

״השן מורכבת מכמה שכבות: השכבה החיצונית, העשויה מאמייל, נועדה להתמודד עם כוחות הלעיסה; שכבת דנטין שהיא קצת פחות מסוידת ולכן מעט יותר רכה; ומוך השן - הרקמה הפנימית השומרת על חיות השן ומורכבת מכלי דם, עצבים ותאים, האחראים כולם על היותה חיונית״, מסבירה ד״ר מזרחי.

כאשר פגיעה או נזק משפיעים על שורש השן, עלולה להתפתח דלקת וכך מאבדת השן מהחיוניות שלה. ״זה בדיוק המקום להתערב, אחרת עלולים להתפתח תסמינים של כאב וזיהום, שעלולים לאורך זמן להתפשט גם לאזור השיניים הסמוכות״, היא מוסיפה.

חיוני והכרחי - מהו טיפול שורש?

במסגרת טיפול שורש מוסרת הרקמה הדלקתית ממוך השן, בנוסף לעצבים, לכלי הדם ולתאים החיים. לאחר הוצאת כל התוכן באזור, מעצב רופא השיניים את התעלות כדי לפנות את הדרך לחומרי האיטום, כך שיוכלו להיכנס בצורה אידיאלית ולמנוע כניסת חומרים שונים, עם דגש על חיידקים.

ד״ר מזרחי מפרטת ומסבירה על הגורמים שעלולים להוביל לצורך בטיפול שורש, כדוגמת עששת עמוקה, או בלשון העם "חור בשן", שמעיד על כך שחיידקים הגיעו עד למוך השן ומכאן קצרה הדרך להתפתחות זיהום ודלקת בלתי הפיכים.

טיפול שורש

חלק בלתי נפרד מהטיפול הוא ההתייחסות לפן הרגשי, וזה אומר לקושי ולפחד של מטופלים רבים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

גורם נוסף לפגיעה בכלי דם, להתכהות השן ובעקבות כך לשינוי הגוון ולנזק, הוא טראומה או מכה, בעיקר בשיניים הקדמיות. מצב זה עלול לגרום להסתיידות לא טבעית של השורש ולצורך בהוצאת כל התוכן באזור. גורמים נוספים יכולים להיות טיפולים שחוזרים על עצמם באותה שן, כמו במקרים של מוקד עששת משנית שהתפתח ולא זכה לטיפול מתאים, במיוחד אם הוא ממוקם מתחת לסתימה קיימת; סדק בשן שמתפתח, הפעלת לחץ מוגבר במהלך הלעיסה, ועוד.

התאוששות מטיפול שורש והצורך בשיקום

רבים יעידו כי הכאב לפני תחילת טיפול השורש הוא כה עז, עד כי הצורך לבצעו גובר על החשש מהטיפול. לעומת זאת, ישנם מטופלים שמגיעים ללא סימפטומים כלל. ד״ר מזרחי מסבירה כי בכל מקרה, עצם הורדת המתח של העומס החיידקי כבר מפיגה את הכאבים, ובשילוב ההרדמה המקומית, גם אי הנעימות מופחתת.

״כשטיפול השורש מסתיים והעצב מוסר, כך גם מוסר הגורם לכאב, אלא אם מדובר בהליך בן שני שלבים, שבו עדיין ישנה רקמה חיה שלא הספקנו להוציא. סתימה זמנית, בניגוד לקבועה, לא יכולה לספק איטום מלא, מצב שעלול לאפשר כניסה של שאריות מזון וחיידקים לתוך השן״, מסבירה ד״ר מזרחי מדוע עדיף לסיים כמה שיותר מהר את הטיפול ולצמצם את זמן ההמתנה לסתימה הקבועה.

מחזירים לשן את החוזק והחיוניות - מה כולל השיקום?

כאמור, במהלך טיפול שורש והוצאת התוכן של מוך השן, השן הופכת לחלשה יותר, וכך גם יורדת יכולת השרידות שלה בפה. ״הסיכוי שהשן תישבר אחרי טיפול שורש, אם לא עברה שיקום שנועד להחזיר את החוזק והחיוניות שלה, גדול במיוחד כשמדובר בשיניים טוחנות שאמורות לעמוד בכוחות הלעיסה המוגברים, או לחלופין בשן קדמית שעלולה להתכהות״, מסבירה ד״ר מזרחי את השיקולים הפונקציונליים (יכולת לעיסה), האסתטיים (מראה יפה וטבעי), והפונטיים (יכולת לבטא מילים, אותיות וצלילים בצורה נכונה) של הצורך בשיקום לאחר טיפול שורש.

כתרי חרסינה או PFM - מהי הבחירה הטובה ביותר?

נושא נוסף שחשוב שיקבל מענה לאחר טיפול השורש ובמסגרת השיקום הוא בחירת סוג הכתר. ישנם שני סוגים עיקריים שחשוב להכיר. הראשון הוא כתר PFM המורכב מכיפת מתכת הממוקמת על גבי השן ומעליה שכבת חרסינה.

״כתרים אלה מציגים את השרידות הגבוהה ביותר מבחינת אורך חיי השיקום ומאפשרים יצירת תשתית עבור גשר (מספר כתרים מחוברים) בזכות חוזקה של המתכת", מסבירה ד"ר מזרחי. "יתרון נוסף לכתרי ה-PFM הוא היכולת להשיג תוצאה אסתטית גבוהה למדי. לעומת זאת, במקרים שבהם יש נסיגת חניכיים וחשיפת חלק מהשורש, דבר שעלול להיווצר עם השנים, עלולה המתכת של הכתר להיחשף.

הסוג השני - כתרי חרסינה/  זירקוניה: ״מדובר בכתרים אסתטיים המדמים את חומר השן ומאפשרים את התוצאה האסתטית הטובה ביותר. זאת, בנוסף להיותם בעלי עמידות גבוהה לכוחות הלעיסה. היעדר המתכת מונע התפתחות תגובות אלרגיות ברקמות הרכות שבאזור הטיפול והשיקום. זאת, בנוסף להשחזת שן מינימלית בהשוואה ל-PFM, המאפשרת לשמור על יותר חומר שן וכך להחליש פחות את השן שמתחת לכתר. כתרי זירקוניה", אומרת ד"ר מזרחי, "מתאימים במיוחד למטופלים ששוחקים שיניים, הנוטים להידוק או לחריקה המפעילים כוחות מעבר לכוחות הלעיסה".

הדור הבא של הכתרים במרכז לרפואת שיניים ממוחשבת

המרכז לרפואת שיניים ממוחשבת, הממוקם ברחוב הברזל בתל אביב, הוא מרפאה דיגיטלית המציעה מגוון טיפולי שיניים כולל טיפולים משקמים (מבנים, כל סוגי הכתרים), טיפולי שיניים משמרים (סתימות ומילויים), טיפולי שיניים אסתטיים (שחזורים קדמיים, ציפויי חרסינה וסדי הלבנה), טיפולי עזרה ראשונה (שירותי חירום) ועוד.

טיפול שורש

במרפאת המרכז לרפואת שיניים ממוחשבת ציוד מתקדם לביצוע כל סוגי הטיפולים, כולל שימוש בחומרים האיכותיים ביותר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדובר במרפאת מומחים דיגיטלית שמאגדת רופאים מומחים מתחומים שונים - יתרון משמעותי בעת הצורך בהתייעצות. במרפאה ציוד מתקדם לביצוע כל סוגי הטיפולים, המאפשר לקחת מידות בסריקה דיגיטלית המחליפה את המטבעים הפונקציונליים. זאת, באמצעות סורק ייעודי המאפשר סריקה תלת מימדית של כל הפה ועיצוב כל כתר בהתאמה אישית. ״בצורה כזו מתאפשר תהליך שיקום נעים העומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר, כולל שימוש בחומרים האיכותיים ביותר, מרמת החומר שמשמש למבנה ועד לרמת החומר המשמש לבניית הכתר עצמו. הכל מוקפד לפרטי פרטים״, מסבירה ד"ר מזרחי ומדגישה כי במידת הצורך, אם המטופל לא מרוצה, ימשיך התהליך עד לשביעות רצונו המלאה. כך גם בכל הקשור להקפדה על אסתטיקה - מבחירת הצבע, הגוון ודקויות נוספות שחשובות כל כך, המקבלות מענה במעבדה הנמצאת בסמוך למרפאה.

ד״ר מזרחי מציינת כי חלק בלתי נפרד מהטיפול הוא ההתייחסות לפן הרגשי, וזה אומר לקושי ולפחד של מטופלים רבים, דבר שמקבל מענה בגישה וביחס שמאפשרים תחושת ביטחון ורוגע אצל המטופלים ומבוססים על ההנחה כי מאחורי כל טיפול יש בן אדם, על כל המשתמע מכך.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום