ניתוח קיסרי צרפתי – מדוע ניתנה ההנחיה להפסיק לבצעו?

(38)
לדרג

ניתוח קיסרי צרפתי נעשה פופולרי בשנים האחרונות בגלל החלמה קלה יחסית ליולדת, אולם כעת משרד הבריאות הורה להפסיק לבצעו ומסתמנת עתירה לבג״ץ נגד ההחלטה. כל הפרטים

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • משרד הבריאות הורה למנהלי בתי החולים בישראל להפסיק לבצע ניתוח קיסרי צרפתי מחשש לשיעור סיבוכים גבוה לעומת ניתוח קיסרי רגיל.
  • בניתוח צרפתי אין חיתוך של קרום הפריטונאום ולכן לעיתים קרובות הוצאת היילוד נעשית באמצעות מלקחיים, מה שעלול לגרום סיבוכים ליילוד וליולדת.
  • רופאי האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה חוששים מהסיבוכים האפשריים ומדגישים כי קיים מחסור במחקרים שמצביעים על יתרון לניתוח קיסרי צרפתי על פני ניתוח קיסרי רגיל.
    ________________________________________

משרד הבריאות הורה להפסיק לבצע ניתוח קיסרי צרפתי

משרד הבריאות שלח בסוף השבוע האחרון (מוצ"ש) מכתב לכל מנהלי בתי החולים בישראל והורה להם להפסיק לבצע ניתוח קיסרי צרפתי, מחשש לשיעור סיבוכים גבוה לעומת ניתוח קיסרי רגיל.

במכתב צוין כי המועצה הלאומית לרפואת נשים, נאונטולוגיה וגנטיקה תקיים בשבועות הקרובים דיון ותבחן את ההנחיה לאור ההמלצות שיתקבלו. עוד נכתב כי "בחלק מבתי החולים נגבה על ביצוע הניתוח תעריף ייחודי מכוון, שלכאורה אינו בסל השירותים המאושרים בחוק. בשבועות הקרובים ייבחן מהלך הניתוח והאפשרות לקבלת תעריף שונה".

משרד הבריאות התייחס לנושא התעריף הגבוה של הניתוח הצרפתי, שעד לאחרונה הוצע רק באופן פרטי בבית החולים מעייני הישועה ובבית החולים האנגלי בנצרת, בסכומים שטיפסו עד ל-15-20 אלף שקל ליולדת. לפני מספר חודשים, המרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא הכניס את הניתוח לסל הציבורי, אך הוא בוצע רק ביולדות שעמדו בקריטריונים מצומצמים מאוד.

יולדת

זמן החלמה לאחר ניתוח קיסרי צרפתי קצר יותר. היולדת תוכל להתנייד כעבור 3 שעות ותשתחרר לביתה כעבור כ-36 שעות. אילוסטרציה: שאטרסטוק 

על פי הערכת ארגון המיילדות בישראל, מתבצעים בארץ מדי שנה כ–36,000 ניתוחים קיסריים שהם כ–20% מכלל הלידות, שמספרן עומד על כ–180,000 לשנה. מהארגון נמסר כי "אנו מאמינות שבתהליך הלידה יש לשים את האישה במרכז ולאפשר לה את זכות הבחירה תמיד. אנו מאמינות כי בכל ניתוח קיסרי צרפתי או קיסרי רגיל, יש להקדיש תשומת לב מיוחדת לחוויית היולדת ואנו המיילדות מובילות את התהליך תוך שימת לב להדרכה מלאה, ליווי אישי, מתן מענה לכאב, במהלך הניתוח וגם אחריו״.

באתר Ynet התפרסמה תגובתו של ד"ר ישראל הנדלר, רופא בכיר בבית החולים האנגלי בנצרת, מומחה למיילדות ולהריון בסיכון ומי שהביא את הניתוח הקיסרי הצרפת" לישראל. ד"ר הנדלר יוצא נגד החלטת משרד הבריאות. "אני רוצה להאמין במשרד הבריאות ומקווה שנציגיו ישמעו את הנתונים האמיתיים שבידינו, כך שתתקבל החלטה שיותר מותאמת למציאות. ההנחה שבניתוח הצרפתי יש פגיעה בתינוקות אינה מבוססת״, אמר.

ניתוח קיסרי צרפתי – מה הם הסיכונים?

האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה פרסם טיוטה של נייר עמדה בנושא, שם צוין כי ״האיגוד מוטרד מהשימוש השכיח מאוד (80%-90%) במלקחיים/ ספטולה כדי לחלץ את ראש היילוד בניתוח קיסרי אלקטיבי במועד, כמו גם מחוסר השקיפות לגבי השימוש במלקחיים וחוסר המודעות של המנותחות לעובדה זו. עובדה זו", צוין, "ייתכן והיא קשורה בשכיחות גבוהה של שריטות ביילוד". עוד נטען כי קיים מחסור במחקרים המוכיחים כי לשיטה האקסטרה-פריטונאלית – בניתוח קיסרי צרפתי - יש יתרון על פני ניתוח רגיל.

באתר Ynet התפרסמה עמדתו של פרופ' יריב יוגב, מנהל אגף נשים ויולדות בבית החולים ליס בתל אביב, שטען כי ״במחקר שבוצע בבית החולים בבני ציון בדקו את מידת הכאב, ולא היה הבדל בכאב בין שני הניתוחים. יותר מזה, היו יותר סיבוכים בניתוח הצרפתי - גם פגיעה בשלפוחית השתן וגם ברחם עצמו".

נותח קיסרי צרפתי והעתירה לבג״ץ

בעקבות הודעת משרד הבריאות שחלו עשרות נשים, בהובלת עו״ד גלעד יצחק בר-טל, מכתב לשר הבריאות אריה דרעי ומנכ״ל המשרד פרופ' נחמן אש, ובו צוין כי "מאחר שאין בנמצא כל עדות המצביעה על נזק בעקבות הניתוחים מהשיטה הצרפתית, ולא ידוע על תלונות שהתקבלו בנושא, וממילא הדבר אף לא נקבע בהנחיית משרד הבריאות שלעיל, הרי הפסקת כלל הניתוחים לאלתר הינה מעשה הלוקה בחוסר סבירות קיצונית ואף נעדרת כל לגיטימציה מקצועית".

מהו ניתוח קיסרי צרפתי?

ניתוח קיסרי צרפתי הוא ניתוח המבוסס על השיטה האקסטרה-פריטונאלית שבה הגישה לרחם אינה כרוכה בחיתוך הפריטונואם, הנקרא גם צפק, והוא הקרום המגן על איברי הבטן.

בניתוח קיסרי צרפתי, האם לוקחת חלק פעיל בלידה ולוחצת, בדומה ללידה טבעית, והתינוק נולד דרך הרחם הפתוח, לעתים בעזרתם של המנתחים שמנחים את יציאתו באמצעות מלקחיים. הניתוח אמור להקל על התהליך ובה בעת לאפשר לאם לחוות את הלידה בהשתתפות מלאה. נוסף על כך, נטען כי ניתוח צרפתי פחות כואב ומאפשר החלמה מהירה וקלה עם פחות מגבלות, כולל שחרור מהיר יותר מבית החולים.

ההבדל בין ניתוח קיסרי רגיל לניתוח קיסרי צרפתי

הניתוח הקיסרי המקובל והנפוץ בישראל נעשה לרוב בהרדמה מקומית ספינאלית, אך לעתים גם בהרדמה כללית, כאשר הניתוח דחוף או כאשר אפידורל אינו משפיע. לרוב, עדיף שהיולדת תהיה בצום על מנת שלא תקיא במהלך הניתוח.

בניתוח עצמו, קודם כל מוכנס קטטר לשלפוחית השתן. לאחר מכן נעשה חתך בבטן, לרוב חתך רוחבי בתחתית הבטן (קו הביקיני) ולאחריו נעשה חיתוך של רקמת החיבור של שני שרירי הבטן האורכיים ושני שרירי הבטן האלכסוניים. השרירים האורכיים מופרדים מרקמת החיבור מעליהם והפריטונאום - הקרום המכסה את איברי הבטן והמעיים - גם הוא נחתך. שלפוחית השתן מוסרת והרחם נפתח בחתך רוחבי תחתון.

לאחר חיתוך הרחם, מחלצים את העובר ואת השליה ומנתקים את חבל הטבור. תופרים את החתך ברחם ואת החתך בבטן והעור נסגר באמצעות סיכות או תפרים. ניתוח קיסרי רגיל מתאפיין בזמן החלמה של 8-6 שעות, רק לאחריהן היולדת תוכל להתנייד, ולאחר חמישה ימי אשפוז היא משוחררת הביתה.

גם ניתוח קיסרי צרפתי נעשה באמצעות חתך רוחבי בבטן התחתונה, כמו זה המקובל בניתוח קיסרי רגיל, אך השלבים של החיתוך והניתוח הפנימי שונים לחלוטין.

ניתוח קיסרי צרפתי - הטכניקה

בניתוח קיסרי צרפתי לא מוכנס צנתר לשלפוחית השתן, מה שאמור להקטין את הסיכון לזיהומים, פציעות או דלקות בדרכי השתן. הניתוח הצרפתי מתחיל גם הוא באמצעות חתך רוחבי בבטן התחתונה. לאחר מכן, רקמת החיבור שמעל השרירים נחתכת לאורך ברקמת החיבור מעל לשריר האורכי השמאלי, ללא פגיעה ברקמת החיבור של השריר האורכי הימני ושל השרירים האלכסוניים.

ברקמת החיבור עוברים תאי עצב רבים, והיא מקשרת בין התכווצות השריר ליכולת התנועה. צמצום הפגיעה ברקמת החיבור הזו מוביל להפחתה בכאב וליכולת תנועה גבוהה יותר. לאחר מכן, אין הפרדה של שרירי הבטן האורכיים אלא הפרדה של סיבי השריר משמאל לקו האמצע בין סיבי השריר האורכי השמאלי, כך שמתאפשרת החלמה מהירה וקלה יותר.

לידת מלקחיים

האם מכווצת את שרירי הבטן ולוחצת את היילוד החוצה, לעתים המנתח מסייע באמצעות מלקחיים על מנת להכווין את יציאתו. איור: שאטרסטוק

כמו כן, אין חיתוך של קרום הפריטונואום (הצפק) המגן על איברי הבטן, לכן לא חודרים נוזלים כמו מי שפיר או דם, או אוויר אל חלל הפריטונואום, מה שמפחית את הסיכון לתסחיף מי שפיר וכן גם הפחתה של הכאב בצורה מהותית ובנוסף מקטין את הסיכוי לבעיה במעי לאחר הניתוח.

חילוץ היילוד בניתוח הצרפתי שונה מהפרקטיקה בניתוח רגיל. החילוץ הוא איטי ודומה הרבה יותר ללידה רגילה, ומתבצע בעזרת מנשפית גיארם. סיון נבות, פיזיותרפיסטית מומחית בשיקום רצפת האגן ונציגת שיטת גיארם בישראל, מלמדת מטופלות ואנשי מקצוע את השיטה ואת השימוש במנשפית בעת לידה או ניתוח. האם מכווצת את שרירי הבטן ולוחצת את היילוד החוצה, לעתים המנתח/ת מסייע באמצעות מלקחיים על מנת להכווין את יציאתו.

ניתוח קיסרי צרפתי – האם נותרת צלקת?

תפירת הרחם נעשית בתפר מעגלי ולא אורכי כמו בניתוח רגיל, מה שמצמצם את הסיכוי לדימום ואף להיחלשות דופן הרחם, במחשבה על הלידה הבאה. בסיום הניתוח, מבוצע תפר תת עורי, העור מודבק בדבק רפואי ללא סיכות או תפרים.

מבחינת זמן החלמה והתאוששות לאחר ניתוח קיסרי צרפתי, היולדת תוכל להתנייד כעבור 3 שעות מזמן הניתוח, וכעבור כ-36 שעות כבר להשתחרר מביתה חולים. ההחלמה מלווה בכאב, אך לא כזה המגביל את תנועותיה ומספיקים משככי כאבים רגילים על מנת להתמודד איתו.

שאלות ותשובות

מה זה ניתוח קיסרי צרפתי?

ניתוח קיסרי צרפתי הוא ניתוח קיסרי המבוסס על השיטה האקסטרה-פריטונאלית שבה הגישה לרחם אינה כרוכה בחיתוך הפריטונואם, הנקרא גם צפק, והוא הקרום המגן על איברי הבטן. בניתוח קיסרי צרפתי, האם לוקחת חלק פעיל בלידה ולוחצת, בדומה ללידה טבעית, והתינוק נולד דרך הרחם הפתוח, לעתים בעזרתם של המנתחים שמנחים את יציאתו באמצעות מלקחיים.

כמה עולה ניתוח קיסרי צרפתי?

עד לאחרונה ניתוח קיסרי צרפתי הוצע רק באופן פרטי במעייני הישועה ובנצרת, בסכומים שטיפסו עד ל-15-20 אלף שקל ליולדת.

ניתוח קיסרי צרפתי - איך עושים?

ניתוח קיסרי צרפתי מתבצע בהתחלה על ידי חיתוך רגיל של העור בחתך רוחבי תחתון, בהמשך על ידי חיתוכים אסטרטגיים שמונעים פגיעה ברקמות חיבור של שרירים והפרדה שלהם על מנת לצמצם כאב והגבלת התנועה בהחלמה. כמו כן, אין חיתוך של קרום הפריטונואום שמצפה את איברי הבטן ונקרא צפק. הוצאת היילוד החוצה מתבצעת באמצעות לחיצות ונשיפות של האם לתוך מנשפית, לעתים באמצעות סיוע של המנתח/ת באמצעות מלקחיים.

מהו ההבדל בין ניתוח קיסרי לניתוח קיסרי צרפתי?

בניתוח קיסרי רגיל מוכנס קטטר לשלפוחית השתן, ובניתוח קיסרי צרפתי – לא. בהמשך, החיתוכים בעור וברקמות מתבצעים באופן שונה: בניתוח קיסרי רגיל מתבצעים יותר חיתוכים שמטרתם לאפשר פתח רחב שממנו יצא היילוד, כולל חיתוך של קרום הפריטונאום שמגן על איברי הבטן הפנימיים. בניתוח קיסרי רגיל היולדת לא לוקחת חלק בהוצאת היילוד, ובניתוח צרפתי היא לוחצת על מנת שייצא החוצה.

גם תפר הרחם והעור נעשים באופן שונה: בניתוח צרפתי התפר הוא מעגלי ולא אורכי ולבסוף העור נתפר באמצעות תפר תת עורי ודבק ולא באמצעות סיכות או תפרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום