מה מדד החיוניות שלך? בדיקות BTA לגילוי מוקדם של מחלות

(0)
לדרג

ד"ר נאדר בוטו, קרדיולוג בכיר וממקימי המרכז לרפואה אינטגרטיבית מאחדת בהרצליה פיתוח, מסביר אילו בדיקות מודדות את רמת החיוניות שלנו וכיצד ניתן באמצעותן להקדים תרופה למכה ולמנוע מחלות

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • החיוניות שלנו היא זו שקובעת איך נתנהל, מה תהיה רמת הבריאות שלנו ואיך נתמודד עם משברים רפואיים ונפשיים.
  • יש אפשרות למדוד את רמת החיוניות בעזרת בדיקות BTA, שבודקות את המדדים PH ו–RH והתנגדות חשמלית.
  • חיוניות ירודה גורמת לגוף להיות פגיע יותר מול מחלות, אך למרבה המזל יש אפשרות להעלות את רמת החיוניות באמצעים חיצוניים כמו ויטמינים, חוקן קפה, תזונה ופעילות גופנית.
    _____________________________________________

ככל שהרפואה המודרנית מתקדמת - ובישראל היא אכן מפותחת למדי, יש לא מעט קולות בקהילה הרפואית הסבורים שהעיסוק העיקרי הוא בנסיונות להבריא מחלות שכבר הופיעו, במקום להשקיע יותר משאבים ברפואה מונעת. גילוי מוקדם של מחלות כבר הוכח מזמן כמציל חיים וכחוסך משאבים לחולים ולמערכת הציבורית בזכות ייתור תהליכים כירורגיים ותהליכי ריפוי בשלבים מאוחרים יותר של מחלות.

ד"ר נאדר בוטו, קרדיולוג בכיר, מתמקד בשלב שבו המחלה עדיין לא הופיעה כלל, וזאת באמצעים מתקדמים שיכולים לזהות מי נמצא בסיכון לפתח מחלות. בדיקות BTA, שמודדות שלושה מדדים עיקריים – PH ו-RH והתנגדות חשמלית - יכולות לזהות את מדד החיוניות ולאפשר לד"ר בוטו להציע טיפול מתאים. 

צילום: אבבי אביטל אברג'יל

ד"ר נאדר בוטו. צילום: אבבי אביטל אברג'יל

ד"ר בוטו, מהו מקור השיטה לגילוי וטיפול מוקדם?

"השיטה פותחה על ידי ההידרולוג לואי קלוד וינסנט, שבסביבות 1946 הראה שניתן לתאר תמיסה מימית על ידי שלושה גורמים: PH, המודד את מידת החומציות פוטנציאל חמצון מתוקן; RH, המשקף את יכולת חמצון-חזור; והתנגדות חשמלית שמודדת את כמות המלחים והמינרלים המומסים. על ידי שלושת הפרמטרים הללו, הוא הבין שכל מיקרואורגניזם, על פי טבעו, מתפתח רק בסביבה מימית באזורים המוגדרים היטב מבחינה ביו-אלקטרונית. על ידי מדידת שלושת הפרמטרים בדם, ברוק ובשתן, הוא מצא ששיעורי התמותה של מחלות מכל הסוגים, ובפרט שחפת, הפרעות לב וכלי דם וסרטן, קשורים ישירות לאיכות המים הנצרכים באוכלוסיות מסוימות".

ד"ר בוטו מציין כי "בשנת 1972 רשמה NASA פטנט כדי לפקח על בריאותם של אסטרונאוטים, המבוסס על הטכניקה שפיתח אותו הידרולוג".

וזה נכון גם עבורנו, לא רק לאסטרונאוטים?

"כן. כדי שאנחנו נשמור על רמת בריאות משביעת רצון, אנחנו זקוקים לשלושה דברים: רמת PH בסביבות 7.3. ברמת PH כזו, הדם מסוגל לקחת אלקטרונים ממקום למקום ולהוציא פסולת ממקום למקום. PH מאוזן הוא לא בסיסי ולא חומצי.  מדד  RH – שמודד כמה אלקטרונים זמינים לחילוף בסביבה מימית. זהו המקור של אנרגיית התאים, המפתח לכל התפקוד שלנו. ה-RH צריך להיות על ערך 22 כדי לייצר איזון. ככל שהמספר גבוה יותר, רמת החיוניות נמוכה יותר. ההתנגדות החשמלית הוא פרמטר שעומד ביחס הפוך לריכוז המלחים והמינרלים המומסים בתמיסה מימית".

איך מעלים את החיוניות?

"לפני שמעלים אותה, כדאי להבין למה היא ירדה, למה הגוף לא מאוזן ומה הן הסיבות לשינוי הפרמטרים. הזדקנות היא גורם ראשון לכך אבל גם אורח חיים. למעשה, אנחנו חושבים שזה טבעי ש-RH עולה והחיוניות יורדת עם הגיל, אבל היום אנחנו יודעים שלא רק שזה לא טבעי, אלא שיש דרך לשנות את ה-RH ולהחזיר אותו לערכים של אנשים צעירים.

"אם אני רוצה לקבוע את רמת הבריאות של בנאדם, המדד הראשון הוא החיוניות שלו. החיוניות נמדדת בכמה אלקטרונים זמינים יש לו - אני בודק את הקורלציה בין כמות הרדיקלים החופשיים לבין האלקטרונים הזמינים בגופו. ככל שלאדם יש יותר רדיקלים חופשיים, כך חסרים לו אלקטרונים שמעידים על רמת חיוניות נמוכה יותר".

מהו רדיקל חופשי?

"רדיקל חופשי זה אטום, יון או מולקולה בעל אלקטרונים לא מזווגים. אנחנו יודעים ברפואה שרדיקלים חופשיים אחראים על יותר ממאה מחלות נפוצות. רדיקלים חופשיים יכולים להיווצר באופן טבעי בתאי הגוף, כחומרים שמערכת החיסון מייצרת כדי להילחם בחיידקים. בכמות קטנה הם מועילים ורצויים, אך יותר מדי רדיקלים חופשיים גורמים לנזקים בתאים: הם יכולים להזיק למבנים תאיים ואפילו ליצור שברים ב-DNA ובכך לגרום לסרטן ולשיבושים אחרים בתפקוד הגוף".

האם תזונה מועילה לנושא הרדיקלים חופשיים?

״לתזונה עשירה בירקות ופירות, המכילים נוגדי חמצון, יש יתרונות בריאותיים רבים. הם מנטרלים את נזקי הרדיקלים החופשיים בגוף ומסייעים בעיכוב תהליכי הזדקנות, במניעת מחלות ובשמירה על מערכת החיסון ומשיגים יתרונות בריאותיים רבים. בגלל זה כולם מדברים על נוגדי חמצון. עם זאת, צריכים להיות מודעים לכך שלא כל תוסף תזונה חיצוני הוא בעל אפקט חיובי וזה כיוון שבתהליך ההכנה של תוסף המזון אובדים האלקטרונים הנחוצים לנטרול רדיקלים חופשיים".

האם הרפואה מציעה טיפול קבוע נגד רדיקלים חופשיים?

"לא. למרות שאנחנו יודעים שהם אחראים להיווצרות של מחלות קשות, אנחנו לא עושים דבר נגדם, אפילו לא ממליצים על נוגדי חמצון כמו ויטמין C, בטא קרוטן, אסטקסנטין, ליקופן,  סלניום או ויטמין A. מקסימום אנחנו נותנים ויטמין D או B 12, וגם זה רק אם בדקנו וראינו שהרמה שלו נמוכה.

"באותו זמן אנחנו מודעים לכך ששימוש בנוגדי חמצון במינונים גבוהים עלול להיות קשורים לסיכונים בריאותיים. למשל, מינונים גבוהים של בטא קרוטן עלולים להגביר את הסיכון לסרטן הריאות בקרב מעשנים, ומינונים גבוהים של ויטמין E עלולים להגביר את הסיכון לסרטן הערמונית ולסוג אחד של שבץ מוחי. לכן, כל דבר במידה הנכונה".

חיוניות

שאדם חווה חרדה או טראומה, מיד לאחר מכן יש לו נפילה של מצב רוח ושל אנרגיה". צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

למה לא להציע ויטמינים כחלק משגרת חיים בריאה?

"כי זה לא בקווי ההנחיה לרופאים. אני בעד ויטמינים, במיוחד ממקור טבעי, ובעד כל חומר שיכול לנטרל רדיקל חופשי ולהעלות את רמת החיוניות. כל התהליכים הפיזיולוגיים, הגנטיים, המטבוליים, הפסיכולוגיים - כולם דורשים אנרגיה. דבר לא יכול לפעול ללא אנרגיה. לכן, חשוב להעלות את רמת החיוניות.  כיום, המושג 'עמידות' נכנס יותר לתודעה. המשמעות שלו זה שככל שלבנאדם יש יותר חיוניות ויותר אנרגיית חיים, יש לו יותר עמידות וסף יכולת גבוהה יותר להתמודד עם גירויים חיצוניים או פנימיים כדי לשמר את האיזון של המערכת".

האם אנרגיית החיים שאתה מדבר עליה משפיעה על היותנו נמרצים יותר או פאסיביים?

"האנרגיה החיצונית היא ביטוי לאנרגיה פנימית. יש ארבעה סוגים של אנרגיות: אנרגיה ביו תרמית – אנרגיה שמחממת את הגוף; אנרגיה ביו אלקטרית – האנרגיה שמובילה את הגירויים החשמליים לתוך המערכות והתאים, לשרירים ולמערכת העצבים; אנרגיה ביו כימית – מאפשרת לתהליכים ביו כימיים להתרחש בתוך התאים, לייצר חלבונים חשובים לגוף, לתת לתהליכים מטבוליים להתרחש בצורה תקינה; ואנרגיה ביו מכאנית – מאפשרת לעבוד באופן פיזי.

"כל האנרגיות האלו יכולות לדעוך עקב סטרס ומשברים נפשיים. כשאדם חווה חרדה או טראומה, מיד לאחר מכן יש לו נפילה של מצב רוח ושל אנרגיה. משבר נפשי מתמשך או כרוני צורך מהמערכת כל הזמן אנרגיה בלי שאדם מרגיש, וכך המצב הנפשי משפיע על המצב הגופני, מוריד את רמת החיוניות וחושף את האדם למחלות אורגניות.

"כל המחלות הן תוצאה של שני מצבים: דיסוננס בתוך המערכת שנוצר בעקבות משבר טראומתי; ורמת חיוניות נמוכה שלא מאפשרת לתאים להתמודד עם נזקים, ואז הופכת למחלה".

האם ייתכן שאישה, שהכל נמצא אצלה תקין ולא מצליחה להיכנס להריון סובלת ממחסור באנרגיה?

"פה המצב הוא קצת יותר מורכב. בכל אחד מאיתנו יש אנרגיה זכרית ונקבית. האנרגיות האלו מועברות אלינו מההורים שלנו. גם למזון שאנחנו צורכים יש אלמנטים זכריים ונקביים. למשל, זרעים וכל מה שגדל בתוך האדמה כמו שורשים וכן בשר ודגים וכו' – אלה הם מזונת זכריים. לעומת זאת, פירות, ירקות, שמן זית וחלב הם בעלי אנרגיות נקביות.

"אצל אישה שלא מצליחה להיקלט להריון, ייתכן חוסר איזון בין האנרגיה הזכרית והנקבית, או מצב של חוסר חיוניות ברחם על רקע של משברים נפשיים. כתוצאה מכך הביצית המופרית לא מסוגלת להשתרש בתוך הרחם. תהליך ההפריה והריון הוא תהליך אנרגטי ומגנטי, הדומה למשיכה בין שני קטבים מנוגדים. אם האנרגיה המגנטית חלשה, האישה לא תוכל להיקלט. ככל שרמת החיוניות שלה נמוכה יותר, כך התהליך הזה ישתבש.

"באותה מידה, אם רמת החיוניות של הגבר נמוכה, במיוחד האנרגיה הזכרית, כך מספר תאי זרע יהיה נמוך ותנועתם חלשה. הגבר המודרני עם הזמן נחלש אנרגטית, בעיקר משום שהוא אינו צייד, לא לוחם ולא איכר, אלא יושב מול המחשב ולא עושה דבר. לכן, האנרגיה הזכרית שלו פוחתת עם השנים. חוסר הפוריות במצבים כאלה רק מחמיר, רמת החיוניות שלו הולכת ויורדת ופוגעת באנרגיה הזכרית".

איך עובדות בדיקות BTA?

"בדיקות BTA דוגמת PH ו-RH והתנגדות חשמלית נלקחות מהרוק, מהשתן ומהדם. באופן כזה יש לנו תמונה כוללת על מצב המטופל. הרוק נותן לנו תמונה קלינית לגבי סביבת התאים בגוף. הדם מציג כמה אנרגיה הוא מוביל לתאים, והשתן מציג כמה הגוף מפריש, מהי מידת יעילות הכליות ומה הוא המאזן האנרגטי הכולל בגוף. לאחר הבדיקות האלה יש לנו תמונה כוללת שמאפשרת לנו להעריך איך ניתן להעלות את רמת החיוניות של המטופל".

מהו הטיפול?

"אנחנו עדים לשינויים בפרמטרים הביו-אלקטרוניים מאז שנות ה-60 ועד היום. הדם נעשה יותר ויותר בסיסי ויותר ויותר מחומצן, מה שמוביל להזדקנות מוקדמת, לטרשת עורקים, לפקקת, להפרעות ניווניות עצביות, לסרטן וכו'. לכן, אנחנו ממליצים על כמה צעדים טיפוליים לפי הממצאים של המטופל המבוססים על העקרונות הבאים:

"תיקון הבסיסיות על ידי טיפול בחומרים חומציים כמו חומץ טבעי, שימוש במזון שעבר תסיסה כמו יוגורט טבעי, שתיית יין באיכות טובה, שתיית קמבוצ'ה המכונה לעתים פטריית התה, ועוד.

"במידה שה-RH גבוה מאוד ומצב המטופל ירוד, כמו למשל בחולי סרטן המטופלים בטיפול כימותרפי, אנחנו ממליצים על טיפול בגולטתיון (חומר נוגד חמצון) תוך ורידי. במידה שערכי RH נמוכים, הדבר מעיד על חוסר חמצון ואנחנו ממליצים על טיפול באוזון תוך ורידי, בחוקן או בהזרקות לתוך השריר. כדי לתקן את מצב החומציות, נמליץ על שתיית מיצי ירקות, מיץ סיבי חיטה ועוד.

"בנוסף אנו מציעים טיפול אנרגטי רגשי על ידי עיבוד משברים נפשיים ושחרור חסימות אנרגטיות כמו שטיפה אנרגטית, תזונה אישית, חוקני קפה, טיפול בפטריות מרפא, פעילות גופנית אנאירובית ותוספי מזון. כל אלה צריכים להיות חלק משגרת חייו של אותו אדם ובכך להבטיח שהוא יחזור לקו הבריאות".

למי מתאימות בדיקות BTA?

"הבדיקות מתאימות ומיועדות לכולם. אנחנו עושים הערכת חיוניות ונותנים טיפול בהתאם. הבדיקה מאפשרת לנו לעשות אבחנה מדויקת למצבו הביולוגי והפיזיולוגי של האדם, להתערב מבחינה טיפולית ובעצם להציע רפואה מונעת. כל התהליכים שתיארתי מתרחשים כמה שנים לפני הופעת המחלות, ובעזרת טיפול נכון, המחלות האלו לא יופיעו כלל. דרך הבדיקות אנחנו יכולים לאתר את האנשים שנמצאים בסיכון למחלות. למשל, בתקופת הקורונה, יכולנו לבדוק מי נמצאים בסיכון להסתבך עם המחלה ולתת רק להם את החיסון במקום לכלל האוכלוסיה. הרצון שלנו הוא לייצר רפואה אמיתית, לא רק לטפל בסימפטומים בדיעבד". 

תמונה ראשית. בדיקת PH. צילום: שאטרסטוק

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום