לא שומעים טוב? זה הזמן להגיע לבדיקת שמיעה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מירידה בשמיעה ועד לקות בדיבור - כיצד מאבחנים בעיות שמיעה ותקשורת, מה הן סוגי בדיקות השמיעה, מהו תפקידו של קלינאי התקשורת ואילו פתרונות מוצעים ללקויי שמיעה? כל התשובות בכתבה הבאה

ספקי מכשירי שמיעה ואביזרים
053-6114779 (מספר מקשר)

לקות שמיעה או אובדן שמיעה גורמים לפגיעה ביכולתו של האדם לשמוע צלילים. הפחתה זו יכולה לנוע על הרצף שבין מצב קל לבין מצב חמור. לקות שמיעה יכולה להיגרם ממספר גורמים, ביניהם גורמים גנטיים, זיהומיים, פגיעות ראש וחשיפה לרעשים חזקים. כמו כן, לקות בשמיעה יכולה להיגרם כתוצאה מנזק קוגניטיבי מולד או נרכש.

אנשים עם לקות שמיעה עלולים להתקשות בהבנת שפת דיבור ולהסתמך על שיטות תקשורת חזותית, כגון קריאת שפתיים או שפת סימנים כדי לתקשר. אך פתרונות אלה הם חלקיים בלבד, שכן הם לא ממלאים את מלוא צורכי התקשורת והאינטראקציה עם הסביבה. תקשורת חברתית ובינאישית היא צורך חיוני ובסיסי עבור על אדם ואדם, ובלעדיה נמנעות חוויות ותחושות סביבתיות רבות מדי רגע ורגע בחיי היומיום.

הפתרון: מכשיר שמיעה

במקרים מסוימים, מכשירי שמיעה למיניהם יכולים לעזור לאנשים עם ליקויי שמיעה לשמוע טוב יותר. מכשירי השמיעה הם מכשירים אלקטרוניים קטנים שמגבירים את צלילי הסביבה ויכולים לעזור לאנשים עם אובדן שמיעה לשפר לאין ערוך את יכולת השמיעה. ישנם מספר סוגים שונים של מכשירי שמיעה זמינים, והאפשרות הטובה ביותר עבור אדם תהיה תלויה בצרכיו הספציפיים, בסוג ובחומרת אובדן השמיעה שלו.

טיפולים בדיבור ושפה יכולים אך הם לעזור לאנשים עם אובדן שמיעה לפתח את כישורי השפה והתקשורת שלהם. הם כוללים, בין היתר, עבודה על מיומנויות הקשבה, הפקת דיבור ושימוש בשיטות תקשורת חלופיות, כגון שפת סימנים או עזרים חזותיים.

לפני הכל, בדיקת שמיעה

לפני שרצים לכל הפתרונות הללו, נדרש לבצע שלב אחד מקדים – בדיקת שמיעה. במסגרת בדיקה זו מתבצעת סדרת בדיקות ונסיונות כדי להעריך את מידת אובדן השמיעה ולזהות את הסיבות שגרמו לה.

יש מספר סוגים של בדיקות שמיעה. אפשרות אחת היא לבצע מבחן המודד את יכולתו של אדם לשמוע צלילים שונים, בעוצמת קול שונות. הנבדק יקשיב לסדרה של צלילים דרך אוזניות ויציין מתי הוא שומע צליל על ידי הרמת יד או לחיצת כפתור. באמצעות בדיקה זו מאתר הבודק את טיב הרעש ועוצמתו ברגע הזיהוי שלו על ידי הנבדק.

מבחן נוסף הוא מבחן זיהוי דיבור. במבחן זה מודדים את יכולתו של האדם להבין את השפה המדוברת. במהלך המבחן, הנבדק מקשיב לסדרה של מילים או משפטים מדוברים באמצעות אוזניות וחוזר עליהם בקול רם. שיטה זו רלוונטית פחות למי שסובלים מבעיות שמיעה בלבד, ומתאימה בעיקר עבור מי שהלקות שלהם נגרמה מסיבות מורכבות יותר, או עבור מי שסובלים מבעיות התפתחות כאלו ואחרות.

בדיקת שמיעה והתאמת מכשירי שמיעה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בדיקת שמיעה והתאמת מכשירי שמיעה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בדיקה נוספת שניתן לבצע מודדת את תנועת עור התוף בתגובה לשינויים בלחץ האוויר. באמצעות הבדיקה ניתן לזהות בעיות באוזן התיכונה, כגון הצטברות נוזלים או חסימה כלשהי, ולקבוע את הטיפול והיחס לבעיה.

אבחון וטיפול אצל קלינאי תקשורת

איש המקצוע שנותן מענה אבחון וטיפולי ללקויות תקשורת, שמיעה ודיבור, הוא קלינאי תקשורת. אחד קלינאי התקשורת עסלי מוחמד, מייסד ומנהל המכון "לדבר ולשמוע" בחריש (רח' דרך ארץ 56), הוא בעל 12 שנות ניסיון בתחום ומתמחה בבדיקות שמיעה ובהתאמת מכשירי שמיעה.

מוחמד מאבחן בעיות שמיעה ודיבור בטווח גילאים רחב - מגיל שנה עד 120. "בנוסף", הוא מספר, "יש לנו טיפול בדיבור לילדים עם בעיות של היגוי, התפתחות הילד, בעיות שפה, גמגום ועוד". המכון מספק מענה לכל הקבוצות והאוכלוסיות כדי להבטיח יכולת תקשורת מעולה לכל אחד ואחת.

במכון "לשמוע ולדבר" מספקים גם מענה טכני ולוגיסטי, יחד עם הידע המקצועי. "אנחנו מוכרים סוללות למכשירי שמיעה", מפרט מוחמד, "עושים אטמים נגד מים לילדים עם בעיות של דלקות חוזרות, עושים גם אטמים נגד רעש שמיועדים במיוחד למוזיקאים, והכל בהתאמה אישית לכל אחד ואחת", הוא מסכם.

  • צור קשר
לשמוע ולדבר - מכשירי שמיעה וקלינאות תקשורת
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום