היפותרמיה בגלל גל קור בארה"ב - מכת קור ומקרי מוות

(0)
לדרג

כיצד שומרים על חום הגוף במקרה של גל קור? מתי חוף הגוף מעיד על היפותרמיה? כיצד נמנעים מכוויות קור? המדריך המלא לפגיעות קור בעקבות גל הקור בארה"ב שגובה קורבנות

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • צניחת הטמפרטורות עקב מזג האוויר עלולה להוביל למצבים מסכני חיים של היפותרמיה ופגיעת קור. היפותרמיה מוגדרת כירידת חום הגוף מתחת ל-35 מעלות צלזיוס.
  • כאשר חום הגוף יורד, הגוף מגן קודם כל על האיברים החיוניים בחזה ובבטן, אספקת הדם מתרכזת בהם על חשבון איברים מרוחקים – במיוחד כפות הידיים והרגליים, מה שעלול להוביל למצב של כוויות קור בגפיים.
  • על מנת לטפל ולמנוע היפותרמיה וכוויות קור יש להקפיד על בגדים יבשים, סביבה חמה בטמפרטורה קבועה, לבישת שכבות והגנה על הידיים וכפות הרגליים ועל קירבה למקור חום כמו מזגן או רדיאטור.
    ______________________________________

סוף השבוע של חג המולד בארה״ב ובקנדה מתאפיין במזג אוויר קיצוני עקב סופה ארקטית שנעה דרומה ומתפשטת לאזורים נרחבים בארה״ב ועלולה להתפתח עד לכדי ״פצצת ציקלון״, שמרכז החיזוי הלאומי של ארה״ב הזהיר כי היא ״אירוע של פעם בדור״ ושעוצמתו שקולה להוריקן בדרגה 3.

בנמל התעופה של דנבר בקולורדו נמדדו מינוס 31 מעלות צלזיוס וההערכות הן כי הטמפרטורה תצנח עד למינוס 56 מעלות. כמעט חצי מדינות ארה״ב - מוושינגטון ועד פלורידה - נתונות לאזהרות מזג אוויר. יותר מ-1.7 מיליון בני אדם נותרו ללא חשמל, ועד כה דווח בארה״ב על לפחות 19 מקרי מוות בעקבות הקור. מרכז החיזוי הזהיר מפני סכנת החיים הכרוכה במזג האוויר הקיצוני, במיוחד הסכנה מפני היפותרמיה ומכת קור שנעשית ממשית כאשר הטמפרטורות צונחות אל מתחת לאפס.

מהי היפותרמיה?

היפותרמיה היא ירידה בטמפרטורת הגוף כתוצאה מחשיפה לטמפרטורות נמוכות, מחלה או גורמים אחרים. היפותרמיה, או תת חום הגוף, מוגדרת כמצב שבו חום הגוף יורד מתחת ל-35 מעלות צלזיוס. קיימות שלוש רמות לחומרת היפותרמיה:

  • מצב קל – 35-32 מעלות, מתבטא באפאטיות, חולשה וחוסר התמצאות.
  • מצב בינוני – 32-28 מעלות, מתבטא בערפול הכרה, קשיון שרירים והאטה בקצב הלב.
  • מצב קשה – מתחת ל-28 מעלות, מתבטא בחוסר הכרה, הפרעות קצב לב, דום לב, הפסקת נשימה ואף עלול להחמיר עד לכדי מוות.

הגוף שומר על החום סביב טמפרטורה של 36.8 מעלות, על אף שינויים בסביבתו, מאחר שהטמפרטורה הקבועה חיונית לפעולה תקינה של הגוף ומערכותיו. בעת חשיפה לקור, חוף הגוף נשמר בטמפרטורה הרצויה על ידי צמרמורות, הגברת קצב חילוף החומרים וצמצום זרימת הדם לרקמות ההיקפיות כמו הגפיים והעור.

תסמיני היפותרמיה

התסמינים של היפותרמיה משתנים עם הירידה בחום גוף ומחמירים ככל שחום הגוף נמוך יותר. בתחילה ישנה פגיעה במערכת העצבים המרכזית, מה שמתבטא בחוסר התמצאות, בהפרעות בשיפוט ובדיבור ובהמשך בירידה במצב ההכרה ובהזיות.

פגיעת ההיפותרמיה בלב מתבטאת בשינויים בקצב הלב, תחילה בדופק איטי, בירידה בתפוקת הלב ולחץ הדם ובשינויים בהולכה של הלב העלולים להביא להתפתחות הפרעות קצב מסכנות חיים ואף לדום לב.

תסמינים נוספים הם חולשה והתקשחות השרירים, ירידה בקצב הנשימה ואי ספיקה נשימתית, צמצום בזרימת הדם לכליות ואי ספיקת כליות, הפרעות קרישה ושינויים ברמות הסוכר בדם.

היפותרמיה אצל ילדים

ויסות הטמפרטורה בגוף מתבצע במוח באזור הנקרא היפותלמוס, האחראי לוויסות מערכת העצבים האוטונומית ולחילוף החומרים. בתנאי קור ההיפותלמוס ישפיע על הצרת כלי הדם ההיקפיים על מנת למנוע איבוד חום גוף. אצל ילדים ואצל פעוטות, מנגנון ויסות חום הגוף אינו מפותח דיו ולכן סכנת החשיפה לקור היא גדולה יותר.

היפותרמיה

יש לתת שתייה ומזון חמים, לחמם את הילד היטב באמצעות חום גופכם, להלבישו בלבוש חם ולכסות בשמיכה. איור: שאטרסטוק

אצל ילדים בגילאי 3-4, יש לשים לב לכפות הרגלים והידיים, לתלונות על כאבים, לשינויים בצבע העור - כל אלה עלולים להעיד על פגיעת קור. יש לפעול מיד להשבת חום הגוף של הילד.

חום גוף תקין ביילודים הוא בין 36.5 מעלות צלזיוס ועד 37.9 מעלות צלזיוס. מנגנון ויסות החום עוד לא מפותח אצל יילודים, במיוחד בימים הראשונים לחיים, לכן יש להקפיד על שמירת טמפרטורה קבועה בסביבת התינוק.

כיצד תזהו היפותרמיה אצל תינוקות ופעוטות?

  • עור קר למגע.
  • גוון עור אפרפר חיוור.
  • חוסר חיוניות עד אפאטיות מוחלטת.
  • חוסר רצון לאכול.
  • רפיון שרירים.
  • דופק איטי.
  • נשימה כבדה עד הפסקת נשימה.
  • שינה ממושכת לפרקי זמן מוגזמים.
  • בכי, הבעת אי נוחות או אי שקט בלתי מוסבר ומחשיד.

כיצד מטפלים בהיפותרמיה אצל ילדים ופעוטות?

בכל אחד מהמצבים מומלץ לחמם את החדר, להפשיט את התינוק או הילד ולבדוק האם חל שינוי בצבע כפות ידיו ורגליו. צבע חיוור מאוד ואפילו כיחלון יעידו על פגיעת קור. יש לתת שתייה ומזון חמים, לחמם את הילד היטב באמצעות חום גופכם, להלבישו בלבוש חם ולכסות בשמיכה.  אם לא חל שיפור לאחר הצעדים הללו, יש לפנות בדחיפות למוקד רפואי או לחדר המיון.

היפותרמיה בקשישים

בגיל מבוגר סכנת החשיפה לקור ולהיפותרמיה גבוהה במיוחד, והסיכון לירידת חום הגוף קיים כבר בעת ירידה קלה של הטמפרטורות בסביבה. קשישים נוטים יותר להיפותרמיה עקב הסיבות הבאות:

  • קשישים חשים פחות את הקור בסביבתם ויכולתם לאזן ולווסת את חוף הגוף אינה כשהיתה.
  • קשישים במצב של תחלואה כרונית הנוטלים תרופות רבות פגיעים יותר לקור.
  • קשישים במצב תזונתי ירוד פגיעים לקור.
  • קשישים נוטים לשתייה מועטה מדי ונוטים להתיייבשות גם בחורף.
  • קשישים שוהים בבית בחוסר תנועה בבית ובלבוש שאינו מתאים לתנאי מזג האוויר.
  • לעתים קשישים נוטים לחמם פחות את הבית על מנת לחסוך בהוצאות החימום.

היפותרמיה - טיפול עזרה ראשונה

אדם הסובל מפגיעת קור זקוק לעזרה רפואית מהירה. קודם כל יש להפסיק את החשיפה לקור באמצעות העברתו למחסה, רצוי שהסביבה תהיה מחוממת באמצעות הסקה. יש להסיר מהנפגע בגדים רטובים, כולל גרביים וכפפות, לעטוף אותו בשמיכה או בשק שינה יבשים ולחשוף אותו למקור חום.

יש להימנע מחשיפה ישירה לאש או לחום גבוה מדי. איבר קפוא אינו חש בחום ולכן החשיפה למקור חום ישיר עלולה לגרום לכוויות קשות מבלי שהנפגע ישים לב לכך ויתריע. לנפגע שנמצא בהכרה אפשר לתת משקה חם, אך לא אלכוהול שכן בכך רק מחמירים את מצבו. אסור לנסות לחמם את הנפגע באמצעות שפשוף העור או באמצעות הכנסתו לאמבט מי חמים.

מכת קור

כוויות קור הן נזק לרקמה בגוף כתוצאה מחשיפה לתנאי קור קיצוניים. אחת מתגובות הגוף למצב היפותרמיה היא ניסיון לשמור על טמפרטורה שתאפשר להמשיך פעילות תקינה ולכן יש הגברת זרימת הדם לאיברים חיוניים לתפקודו כמו הלב, והורדת זרימת הדם לאיברים חיוניים פחות כמו הגפיים. אזורים החשופים ומרוחקים ממרכז הגוף הם הנוטים לחטוף כוויות קור, כמו האוזניים, האף, הלחיים, המצח ואצבעות הידיים והרגליים.

מכת קור

מכת קור בידיים תתבטא בשינוי צבע עד למצב חיוורון בגפה או באצבע, בבצקת המתבטאת בנפיחות ובאובדן תחושה. איור: שאטרסטוק

כוויות קור יתבטאו בתחילה בשינוי צבע, מלבן-אפור לכחול, ובהמשך בחוסר תחושה ובנוקשות של האיבר. התחושה במהלך היווצרות הכוויה היא של כאב חד, שורף ודוקר, הנובע מקפיאה של הרקמה ומהפגיעה העצבית.

כיצד נזהה מכת קור בידיים?

מכת קור בידיים תתבטא בשינוי צבע עד למצב חיוורון בגפה או באצבע, בבצקת המתבטאת בנפיחות ובאובדן תחושה. כלומר, תחושה שהאצבע או היד רדומה. בהמשך עלולות להופיע גם שלפוחיות על האזור הפגוע.

מכת קור בפנים

לא תמיד נזהה מכת קור בפנים אך אחד מהסימנים של כוויות קור הן שלפוחיות המופיעות על גבי האזור הפגוע.

מכת קור ברגליים

במקרה של כווית קור ברגליים עדיף לא לצעוד, כל חיכוך או שפשוף של האזור עלול לפצוע את העור ולהכניס זיהומים.

מכת קור בגוף - כיצד מטפלים?

בטיפול עזרה ראשונה לכוויות קור מומלץ להעביר את הנגע לאזור חם כמה שיותר מהר ולהוריד ממנו בגדים רטובים. יש לחמם את האזור באמצעות מים בטמפרטורה של 40-41 מעלות. מים חמים ידי יזיקו מאוד. ניתן לחמם את האזור באמצעות חום הגוף שלכם, עור אל עור. לאחר חימום האזור יש לחבוש אותו כדי להקטין את הסיכון להתפתחות זיהומים. יש להגיע לבית חולים מהר ככל האפשר.

כוויית קור

במקרה של מכת קור בגפיים, יש לחמם את האזור באמצעות מים בטמפרטורה של 40-41 מעלות. מים חמים ידי יזיקו מאוד. איור: שאטרסטוק

יש להימנע ממריחת משחות או קרמים שעלולים לעודד את היווצרות כוויות הקור ולהימנע משפשוף האזור – הדבר עלול לפצוע את האיבר ולחשוף אותו לזיהומים. אין להתקרב ולהצמיד את האזור הפגוע לאש חיה מאחר שהדבר עלול לגרום לכוויית חום.

איך למנוע היפותרמיה?

על מנת למנוע מצבים של היפותרמיה יש לשמור על טמפרטורה קבועה וחמה בסביבה של לא פחות מ-22 מעלות, ללבוש ביגוד הולם כולל לבוש תרמי משכבות ביגוד דקות יחסית שביניהן נכלא חוף הגוף וכך משיגים בידוד טוב יותר.

יש להימנע מביגוד רטוב שמחמיר את קצב איבוד החום, להקפיד ששכבת הביגוד התחתונה ביותר תהיה מבד מנדף שאינו סופג זיעה, ואילו שכבת הלבוש העליונה תהיה אטומה לחדירת מים ומבודדת. יש לתת תשומת לב לראש ולהגן עליו באמצעות כיסוי הולם, במיוחד כשמדובר בתינוקות וילדים.

במקרים של יציאה החוצה במזג אוויר קיצוני, יש לשים לב שבמקרה של אובדן חום חמור, הגוף מגן קודם כל על האיברים החיוניים בחזה ובבטן, אספקת הדם מתרכזת בהם על חשבון איברים מרוחקים – במיוחד כפות הידיים והרגליים, ולכן יש להקפיד על הגנה - על כפות הידיים חשוב לעטות כפפות ועל כפות הרגליים יש להגן באמצעות שני זוגות גרביים ונעליים אטומות.

שאלות ותשובות על היפותרמיה

מהי היפותרמיה? היפותרמיה היא ירידה בטמפרטורת הגוף כתוצאה מחשיפה לטמפרטורות נמוכות, מחלה או גורמים אחרים. היפותרמיה או תת חוף הגוף מוגדרת כמצב שבו חום הגוף יורד מתחת ל-35 מעלות צלזיוס.

כמה מעלות זה היפותרמיה? היפותרמיה מוגדרת כמצב שבו חום הגוף יורד מתחת ל-35 מעלות צלזיוס. להיפותרמיה שלוש רמות. היפותרמיה קלה נחשבת לטווח שבין 32-35 מעלות צלזיוס, היפותרמיה בינונית בין 28-35 מעלות צלזיוס, והיפותרמיה חמורה ומסכנת חיים מתחת ל-28 מעלות צלזיוס.

בכל המקרים יש לדאוג לחימום הסביבה המיידית, שמירה על חום הגוף ומעקב אחרי שינויים בנשימה, קצב הלב וההכרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום