שקיפות עורפית – הבדיקה והתוצאה

(2)
לדרג

מהי בדיקת שקיפות עורפית, מתי מבצעים אותה ומהי רמת הדיוק של התוצאות שלה? הכל על סקר שליש ראשון בהריון

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • בדיקת שקיפות עורפית היא בדיקת אולטרסאונד שמטרתה לקבוע הסתברות סטטיסטית של הסיכון לעובר הסובל מתסמונת דאון ותסמונות גנטיות אחרות.
  • בדיקת שקיפות עורפית מבצעים בין השבוע ה-11 ל-13 ושישה ימים להריון, כחלק מסקר שליש הראשון, בסמוך לסקר ביוכימי. שתי הבדיקות יחד יאפשרו לקבוע את הסיכון להפרעות כרומוזומליות.
  • בדיקת שקיפות עורפית המצביעה על סיכון גבוה היא דגל אדום ויש לשקול לבצע אחריה בדיקת דיקור מי שפיר, שהיא בדיקה פולשנית שרמת הדיוק שלה היא 100% ויכולה להצביע על הימצאות תסמונות גנטיות בוודאות.
    __________________________________

מהי בדיקת שקיפות עורפית ולמה חייבים לעשות אותה?

בדיקת שקיפות עורפית היא בדיקת אולטרסאונד הנערכת בזמן ההריון לצורך הערכה של הסיכון הסטטיסטי לתסמונת דאון ומחלות נוספות של העובר. את הבדיקה עורכים בין השבוע ה-11 לשבוע ה-13 ושישה ימים להריון. הבדיקה מתבצעת בסמוך לסקר הביוכימי וביחד שתי הבדיקות מרכיבות את סקר השליש הראשון.

לכל עובר יש שכבת נוזל דקה באזור העורף, שנעלמת לקראת השבוע ה-15 להריון. בבדיקת שקיפות עורפית בודקים באמצעות אולטרסאונד את עובי שכבת הנוזל בעורף העובר במילימטרים וכן את גודל העובר מהראש ועד קצה עמוד השדרה.

בדיקת אולטרסאונד בהריון

בבדיקת שקיפות עורפית באמצעות אולטרסאונד. נבדק עובי שכבת הנוזל בעורף העובר במילימטרים וכן גודל העובר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בעובר בריא, כמות הנוזל בעורפו תהיה קטנה, כי תהליך הניקוז שלו תקין. בעובר הסובל מתסמונת דאון או כל ליקוי גנטי אחר, הנוזל נוטה להצטבר בכמות גדולה יותר. יחד עם זאת, ככל שהעובר גדול יותר, שכבת הנוזל יכולה להיות עבה והדבר לא בהכרח יצביע על בעיה. לכן, יש לבדוק גם את גודלו.

הרופא מזין לתוכנה את שני הנתונים, את גיל האישה ותוכנה מחשבת את הסיכון לתסמונת דאון. את הסיכון הרופא משווה לסיכון הכללי של נשים בנות גילה של הנבדקת. אם התוצאה שווה לזו של קבוצת הגיל או אף קטנה ממנה, ככל הנראה שהבדיקה תקינה.

איך עושים בדיקת שקיפות עורפית?

אורך הבדיקה הוא כעשר דקות, והיא נעשית לרוב באמצעות אולטרסאונד בטני. במקרה שקשה לראות את אזור הבדיקה, יבוצע אולטרסאונד וגינלי.

שקיפות עורפית - בן או בת?

שקיפות עורפית אינה בודקת את מין הילוד וקביעת מינו אינה חלק מהבדיקה. במקרים שבהם הבדיקה מתבצעת בשבועות מתקדמים יותר, לפעמים ניתן כבר להצביע על מין הילוד, אך זו לא תהיה קביעה חד משמעית כי איברי העובר עדיין לא סיימו להתפתח וקשה להבדיל בין שני המינים.

באיזה שבוע עושים שקיפות עורפית?

בדיקת שקיפות עורפית עושים, כאמור, בין השבוע ה-11 והשבוע ה-13 ושישה ימים להריון. הבדיקה בודקת את שכבת הנוזל שנמצאת על עורפו של העובר עד השבוע ה-15 להריון, לכן חשוב לבצע אותה בטווח הזמנים המצוין.

שקיפות עורפית ותסמונת גנטיות

בדיקת הסקר לא מספקת תוצאות חד משמעיות אלא מציגה נתונים שעל הרופא להשוות לתוצאות של נשים אחרות. כלומר, קיימת הערכה סטטיסטית הסתברותית שאינה חד משמעית לסיכון לתסמונות גנטיות.

עם זאת, באמצעות שכלול שתי הבדיקות הכלולות בסקר השליש הראשון, שקיפות עורפית וסכר ביוכימי של דם האם, אפשר להעריך את הסיכון לתסמונת דאון במידת דיוק של כ־85%, עם החמצה של 15% מהמקרים שבהם לעובר יש תסמונת דאון.

בסקר ביוכימי בודקים את דמה של האם להימצאותם של שני חלבונים המופרשים מהשליה ומהעובר PAPP-A, BhCG חופשי והורמון האסטריול. הבדיקה לא מתבצעת במקרה של הריון מרובה עוברים.

בהריון עם עובר הלוקה בתסמונת דאון, רמתו של חלבון PAPP-A, המיוצר על ידי השליה, היא כמחצית מזו שנמדדת בהריון עם עובר תקין.

רמה נמוכה של הורמון האסטריול יכולה להיות קשורה בהפרעות כרומוזומליות. בנוסף, בהריון עם עובר הלוקה בתסמונת דאון, רמתו של חלבון BhCG חופשי, המופרש על ידי השליה, גבוהה פי שניים בהשוואה לרמתו בהריון עם עובר תקין.

בדיקת שקיפות עורפית בסל התרופות

בשנת 2013 בדיקת שקיפות עורפית נכנסה למסגרת סל הבריאות. במסגרת קופות החולים, שקיפות עורפית בהריון חד עוברי כרוכה בתשלום השתתפות עצמית העומד על 47 שקל.

פיענוח תוצאות שקיפות עורפית

אם התוצאות שהתקבלו מצביעות על סיכון נמוך למחלה כרומוזומלית בעובר, אין צורך בבדיקה נוספת. אולם, הבדיקה עלולה להצביע על סיכון גבוה של יותר מ-1:00 שלעובר יש מחלה כרומוזומלית.

במקרה של סיכון גבוה יש צורך לפנות לייעוץ גנטי, הכולל בדיקת מי שפיר, שרמת הדיוק שלה היא 100% והיא יכולה להצביע על הימצאות תסמונות גנטיות בוודאות.

שאלות ותשובות

מה זה שקיפות עורפית? בדיקת שקיפות עורפית היא בדיקת אולטרסאונד הנערכת בזמן ההריון לצורך הערכה של הסיכון הסטטיסטי לתסמונת דאון ומחלות נוספות של העובר.

מתי עושים שקיפות עורפית? בדיקת שקיפות עורפית עושים בין השבוע 11 לשבוע ה-13 ושישה ימים להריון.

בדיקת דם שקיפות עורפית - צום? אין צורך בצום לפני בדיקת שקיפות עורפית.

איך מתבצעת בדיקת שקיפות עורפית? אורך הבדיקה הוא כעשר דקות והיא נעשית לרוב באמצעות אולטרסאונד בטני. במקרה שקשה לראות את אזור הבדיקה, יבוצע אולטרסאונד וגינלי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום