הכה את המומחה: מהי כירורגיית פה ולסת?

(2)
לדרג
תוכן מקודם

עקירות, כולל שיני בינה ובקרבה לעצב, השתלת עצם, הרמת סינוס ושתלים, ביופסיה של נגעים בחלל הפה וטיפולים במפרק הלסת. אלה מה מהטיפולים שניתנים תחת כירורגיית פה ולסת. ד"ר ליאון גילמן, כירורג פה ולסת ממרפאת "חיוך ראשון", מרחיב על התחום ועל המיומנות והמקצועיות הנדרשות בו

בית רופאים
053-9346864 (מספר מקשר)

תמיד שמעתם על כירורגיית פה ולסת ולא ידעתם מה בדיוק קורה שם? ראיתם את השילוט כשעברתם בסניף קופת החולים ולא הבנתם לאיזה תחום הוא קשור? מעוניינים להבין מה ההבדל בין כירורג פה ולסת לבין רופא שיניים כללי? אילו טיפולים כדאי לעבור דווקא אצל כירורג פה ולסת מומחה?

ד"ר ליאון גילמן, כירורג פה ולסת, העובד במרפאת "חיוך ראשון" עונה על השאלות ומרחיב בנושא:

מה ההבדל בין רופא שיניים כללי לבין מומחה כירורגיה פה ולסת?

"כירורג פה ולסת למד רפואת שיניים במשך כשש שנים, למד עוד כחמש שנים כירורגיית פה ולסתות. זאת במסגרת בית חולים, שהכירורג נמצא בה מדי יום ביומו ומטפל בכל מגוון המטופלים – בין אם מדובר בטיפולים קשים, טיפולים קלים, עקירות שיני בינה, ביופסיות של גידולים, ציסטות חלל הפה, השתלות עצם למיניהן, טראומות וניתוחי מפרק הלסת.

"מקצוע כירורגיית פה ולסת הוא מורכב ביותר, כולל בחובו תת תחומים רבים ודורש ידע רב באשר להליכים שונים ומגוונים", אומר ד"ר גילמן. "אם ניקח לדוגמה עקירות שיני בינה, כולנו מכירים לפחות אדם אחד שעבר עקירה שכזו. מדובר לכאורה בהליך פשוט ושגרתי ביותר. ואולם, ייתכנו מצבים בהם השן כלואה, או שההליך מסתבך ואז לרופא שיניים כללי אין את הכלים להתמודד עם הסיטואציה. כאן נכנסת חשיבותו הרבה של כירורג פה ולסת".

מה הם הטיפולים המיוחדים שאתה עושה ככירורג פה ולסת?

"העבודות שאני עושה במרפאת חיוך ראשון בתור כירורג פה ולסת הן עקירות, כולל עקירות שיני בינה, כולל עקירות שיני בינה כלואות, בקרבה לעצב, השתלת עצם והרמת סינוס ושתלים", אומר ד"ר גילמן. "לפי הצורך, אני עושה גם ביופסיות של נגעים בחלל הפה וטיפולים במפרק הלסת".

מה הם היתרונות בעקירה כירורגית אצל מומחה לפה ולסת על פני רופא שיניים כללי?

"כשעושים טיפול כירורגי אצל כירורג פה ולסת באים לידי ביטוי המומחיות והמקצועיות שיש לרופא והניסיון שצבר במהלך חמש שנות ההתמחות שלו. ככל שיש יותר סיבוכים, כך מתוודעים יותר למומחיות ולניסיון של כירורג פה ולסת, שמטרתו לפטור את המטופל מהסיבוכים האלה".

מתי צריך הרמת סינוס ומה זה בדיוק?

"ניתוח הרמת רצפת הסינוס הוא הליך כירורגי שגרתי יחסית, כאשר המטרה שלו היא להגדיל את גובה העצם, וזאת על חשבון חלל הסינוס. המטרה הסופית היא לבצע את ההליך לקראת השתלה של שן אחת או כמה שיניים באזור האחורי העליון של הפה. הליך הרמת סינוס אורך כשעה.

https://www.youtube.com/watch?v=xKudn9g3-yU

אול און 4. שיטה של השתלת שיניים שיכולה להתבצע ביום אחד והיא אינה דורשת ימי התאוששות. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

"הצורך בהרמת סינוס עולה במצבי אובדן שן או שיניים, הן בגלל תאונה שקרתה, מצב בריאותי שגרם לכך וסיבות אחרות. לרוב, אפשר לעשות את הרמת הסינוס יחד עם ההתקנה של השתל, אבל במקרים מסוימים חייבים לעשות את הרמת הסינוס קודם לכן, ואחרי תקופה של ריפוי של העצם המושתלת, רק אז חוזרים ועושים את השתלים", מסביר ד"ר גילמן.

מה זה אול און 4, והאם באמת זה מבוצע ביום אחד בלבד?

"אול און 4 היא שיטה של השתלת שיניים, כאשר הייחודיות שלה היא שהיא אכן יכולה להתבצע ביום אחד והיא אינה דורשת ימי התאוששות. תופעות הלוואי והכאבים לאחר הטיפול הם פחותים בהרבה מאלה שבשיטות אחרות. על ידי אול און 4, ניתן להגיע בבוקר למרפאה ללא שיניים, ולצאת ממנה עם פה מלא.

"הסיכוי לזיהום בשיטת אול און 4 הוא נמוך, כיוון שאין בשיטה הזו השארת רווחים בין הכתרים. בשיטות אחרות, כאשר הכתר מורכב על השתל, ישנם רווחים בין הכתרים שעלולים להוות מצע פורה לגידול חיידקים, ומכאן לזיהומים.

"לפעמים ניתן לעשות זאת ביום אחד, תלוי בכמות של העצם ובחוזק של העצם, יחד עם נתונים משתנים הקשורים למטופל, כמו כוח הלעיסה של המטופל, מיקום השן בתוך הקשת של השיניים וכמה שתלים שמים באותו זמן. כל שיש יותר שיניים, יש יותר אפשרויות להשלים את הכתר כבר באותו יום".

  • צור קשר
חיוך ראשון -  המרכז לטיפולי שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום