בדיקת הריון ביתית: מה כדאי לדעת?

(0)
לדרג

המדריך המלא לבדיקת הריון ביתית: מתי מומלץ להשתמש בה? מה הן המגבלות שלה? האם היא אמינה? מה לעשות במקרה של תוצאה חיובית? כל התשובות לשאלות של הבודקת הביתית

מאת: זהר קפלן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • בדיקת הריון ביתית מזהה את הורמון ההריון גונדוטרופין כוריוני אנושי (hCG) בשתן.
  • בשימוש הנכון, בדיקות הריון ביתיות הן בדרך כלל מדויקות. עם זאת, חשוב לעקוב אחרי ההוראות שעל האריזה ולבדוק את תאריך התפוגה של הבדיקה.
  • בדיקת דם להריון היא מדויקת יותר מבדיקת הריון ביתית.
  • לא מומלץ לערוך בדיקת הריון ביתית בעת דימום המעלה חשד להריון.
    _________________________

כיצד בדיקת הריון ביתית עובדת?

בדיקות הריון ביתיות פועלות על ידי זיהוי נוכחות של הורמון ההריון, גונדוטרופין כוריוני אנושי (hCG), בשתן. hCG מיוצר על ידי השליה לאחר שביצית מופרית ברחם, מה שמתרחש בדרך כלל כשישה עד עשרה ימים לאחר ההפריה. הבדיקה כוללת בדרך כלל רצועת בדיקה שעליה יש להשתין ישירות, ולאחר מכן להמתין למשך פרק זמן מסוים לתוצאה.

בדרך כלל התוצאה תחווה על ידי שני פסי צבע – האחד הוא פס ביקורת והשני הוא פס הבדיקה. פס הביקורת ישנה את צבעו ואם נמצא הורמון ההריון, גם פס הבדיקה ישתנה כך שיופיעו שני פסי צבע – כלומר תשובה חיובית. כאשר רק פס הביקורת משנה את צבעו, התשובה היא שלילית. עוצמת השינוי של פס הבדיקה  יכולה להשתנות. לכן, חלק מהבדיקות מגיע עם הוראות כיצד לפרש את התוצאות.

במה שונה בדיקת הריון על בסיס שתן לעומת בדיקת דם להריון?

בדיקות דם להריון משמשות כדי לקבוע אם אישה בהריון על ידי מדידת רמת הורמונים מסוימים בדם. הורמונים אלה, הנקראים גונדוטרופין כוריוני אנושי (hCG) ופרוגסטרון, מיוצרים על ידי השליה המתפתחת במהלך ההריון. ניתן לבצע את בדיקת הדם כבר עשרה ימים לאחר ההתעברות, ובדרך כלל היא מדויקת יותר מבדיקת שתן. ניתן לבצע את הבדיקה במרפאות קופות החולים ובמרפאות פרטיות והתוצאות בדרך כלל זמינות בתוך מספר ימים.

בדיקת דם להריון. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בדיקת דם להריון. אילוסטרציה: שאטרסטוק 

האם בדיקת הריון ביתית היא אמינה?

בשימוש הנכון, בדיקות הריון ביתיות הן בדרך כלל מדויקות. עם זאת, חשוב לעקוב אחרי ההוראות שעל האריזה ולבדוק את תאריך התפוגה של הבדיקה. אם אינך בטוחה לגבי תוצאות בדיקת הריון ביתית, מומלץ לפנות לרופא/ה המטפל/ת על מנת שיספקו בדיקה מדויקת יותר שתאשר את התוצאות.

בדיקת הריון ביתית - מתי ואיך לעשות?

רוב בדיקות ההריון הביתיות יכולות לזהות בשתן את נוכחותו של הורמון ההריון hCG כבר ביום הראשון לאחר האיחור במחזור. עם זאת, דיוק הבדיקה יכול להשתנות בהתאם לסוג וכמה מוקדם ביחס להריון נעשתה הבדיקה. עדיף לחכות לפחות שבוע לאחר האיחור במחזור החודשי כדי לבצע בדיקת הריון ביתית, שכן אז רמות ה-hCG בשתן יצטברו מספיק לרמה שהבדיקה יכולה לזהות. אם את עדיין מקבלת תוצאה שלילית וחושבת שאת בהריון, מומלץ לפנות לרופא/ה כדי לאשר את התוצאות.

נוסף על כך, בבדיקת הריון ביתית עדיף להסתמך על השתן הראשון של הבוקר. הסיבה לכך היא שהרמות של הורמון ההריון בשתן הן בדרך כלל הגבוהות ביותר בשעה זו של היום, מה שיכול להפוך את הבדיקה לרגישה ומדויקת יותר. אם אינך בטוח מתי לעשות בדיקת הריון ביתית, מומלץ לעקוב אחרי ההוראות על האריזה.

האם בדיקת הריון ביתית יכולה לטעות?

כן, ייתכן שבדיקת הריון תטעה. בשימוש נכון, בדיקות הריון ביתיות הן בדרך כלל מדויקות, אך ישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על התוצאות. לדוגמה, שימוש לא נכון שלא על פי ההוראות שעל האריזה יכול להוביל לבדיקה תקולה. בנוסף, תרופות מסוימות, כגון תרופות פוריות, יכולות להשפיע על תוצאות הבדיקה. אם עולה בך החשד שאת בהריון אך התוצאה שהתקבלה בבדיקת הריון ביתית היא שלילית, מומלץ לפנות לרופא שלך על מנת שזה יספק בדיקה מדויקת יותר.

בדיקת הריון ביתית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בדיקת הריון ביתית. אילוסטרציה: שאטרסטוק 

בדיקת הריון ביתית בטיפולי פוריות

במקרה של טיפולי פוריות, ניתן לבצע בדיקת הריון ביתית כתשעה ימים לאחר החזרת הביצית המופרית, אך דיוק הבדיקה עלול להיות מוגבל בשלב מוקדם של ההריון. בדיקות הריון ביתיות פועלות כאמור על ידי זיהוי נוכחות של הורמון ההריון בשתן. ההורמון מיוצר על ידי השליה לאחר השתלת ביצית מופרית ברחם, מה שמתרחש בדרך כלל כשישה עד 12 ימים לאחר החזרת הביצית. לכן, ייתכן שבתשעת הימים לאחר החזרת הביצית, רמות ה-hCG בגופך לא יהיו גבוהות מספיק כדי שבדיקת ההריון הביתית תזהה הריון.

עם זאת, לא ניתן לבצע בדיקת הריון ביתית לאחר החזרת עוברים מוקפאים. אפשר לערוך בדיקות דם כדי לבדוק נוכחות של hCG בדם כבר שבעה עד עשרה ימים לאחר העברת העובר, אבל זה נעשה בדרך כלל על ידי רופא/ה. בכל מקרה, אם עברת הפריה חוץ גופית (IVF) או טיפול פוריות אחר, עדיף לפנות לרופא ולבקש ממנו לעקוב אחרי ההתקדמות כדי לקבוע אם הטיפול הצליח.

עשית בדיקת הריון ביתית ויצא חיובי - מה עכשיו?

אם עשית בדיקת הריון ביתית והיא יצאה חיובית, השלב הבא הוא ליצור קשר עם רופא/ת הנשים שלך, על מנת שיספקו בדיקה מדויקת יותר ואף מידע מדויק יותר על ההריון שלך. חשוב לפנות לרופא בהקדם האפשרי, שכן הוא יכול לספק לך מידע ותמיכה חשובים בשלבים המוקדמים של ההריון, כולל מעקב אחרי בריאותך והתפתחות התינוק, ולספק כל טיפול רפואי הכרחי. אם אינך בטוח לאן ללכת או מה לעשות, הרופא שלך ייתן לך הדרכה והפניות לטיפול במידת הצורך.

איחור במחזור - בדיקת הריון ביתית שלילית

אם המחזור מאחר ובדיקת הריון ביתית הציגה תוצאה שלילית, ייתכן שאינך בהריון. עם זאת, ישנם עוד כמה גורמים שיכולים לספק הסבר לכך. לדוגמה, ייתכן שעשית את הבדיקה מוקדם מדי, לפני שרמות הורמון ההריון בגופך היו גבוהות מספיק כדי להתגלות. לחלופין, ייתכן שביצעת את הבדיקה בצורה שגויה, או שתוקף הבדיקה פג או שלא פעלה כראוי. ייתכן גם שאת חווה שינויים הורמונליים אחרים המשפיעים על המחזור החודשי שלך. אם אינך בטוח לגבי תוצאות הבדיקה או שיש לך חששות כלשהם, מומלץ לפנות לרופא שלך להמשך בדיקות וייעוץ.

בדיקת הריון ביתית בזמן דימום

לא מומלץ לבצע בדיקת הריון ביתית בזמן דימום, שמעלה פעמים רבות חשד להריון, כיוון שנוכחות דם בשתן יכולה להפריע לתוצאות הבדיקה. בנוסף, השינויים ההורמונליים המתרחשים בגופך יכולים להשפיע על רמות הורמון ההריון hCG, מה שעלול להפוך את הבדיקה לפחות מדויקת. אם את מזהה דימום וחושדת שאת בהריון,  עדיף לחכות עד לסיום הדימום ולאחר מכן לבצע בדיקת הריון ביתית. אם את עדיין לא בטוח לגבי התוצאות, מומלץ לפנות לרופא שלך כדי לאשר את התוצאות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום