חום אצל ילדים – עונת השפעת כבר כאן

(0)
לדרג

מה לעשות כשהחום של הילד עולה? מתי חום גבוה אצל ילדים מחייב טיפול רפואי? איך מורידים ואיך מודדים חום? כל התשובות לתקופת השפעת השנתית

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • חום אצל ילדים ותינוקות נחשב לעליית טמפרטורת הגוף מעל 38.2 מעלות צלזיוס. חום מעל 40 מעלות צלזיוס נחשב למסוכן ומחייב טיפול רפואי.
  • חום הוא מצב סימפטומטי הנגרם לרוב ממצבים של זיהום או דלקת בגוף עקב מחלות ויראליות, וירוסים, חיידקים ונגיפים, והוא תגובה טבעית של הגוף שמאשרת כי מערכות ההגנה עובדות.
  • יש לפנות לחדר מיון במקרה של חום גבוה מ-38 מעלות צלזיוס בתינוקות עד גיל חודשיים, חום גבוה מעל 40, וחום עם פריחה בצורת שטפי דם.
    _________________________________

מה גורם להופעת חום אצל ילדים?

בעונת השפעת, הוירוסים והמחלות שנדבקים בהם בגן או בכיתה עושים את שלהם, ויש להניח שהילד יפתח חום באיזה שלב של שנת הלימודים, במיוחד בתקופת החורף.

חום הוא עלייה בטמפרטורת הגוף בתגובה למצב רפואי, לרוב במצב של זיהום. זוהי תגובה פיזיולוגית תקינה של הגוף כנגד דלקת, בכל מצב שבו קיימת פגיעה במערכות ההגנה של הגוף. חום סימפטומטי נפוץ אצל ילדים ועלול להופיע מספר פעמים במהלך השנה, אך במיוחד בתקופת החורף ועונת השפעת בה הילדים שוהים בחברת ילדים אחרים בפעוטונים, גני ילדים ובתי הספר.

ההגדרה לחום גבוה אצל מבוגרים וילדים היא שונה. אצל מבוגרים, חום גבוה היא טמפרטורה מעל 37.5 מעלות צלזיוס. בילדים ובמיוחד בתינוקות, טמפרטורה של יותר מ-38 מעלות צלזיוס נחשבת לחום גבוה. חום גבוה נעשה מסוכן בטמפרטורה בין 40 ל–41.5 מעלות, כאשר בטמפרטורה מעל 42 מעלות קיים כבר חשש לנזק מוחי ואף למוות.

איך מודדים חום?

מומלץ לעשות שימוש במדחום דיגיטלי, שיציג תוצאה מדויקת. אין לעשות שימוש במדחום כספית. אצל תינוקות וילדים מתחת לגיל 6, מומלץ לערוך בדיקת חום רקטלית בפי הטבעת. אצל ילדים מעל גיל 6 ניתן למדוד חום גם בפה. לא מומלץ לעשות בדיקת חום בבית השחי, מאחר שזו אינה מציגה תוצאות מדויקות.

איך מטפלים בחום?

חום כשלעצמו אינו נחשב למחלה ולא נחשב מסוכן לילד בריא. מומלץ להוריד חום כאשר הילד סובל, וניכר כי הוא בתחושת אי נוחות.

צילום: שאטרסטוק

צילום: שאטרסטוק

עשה:

  • מתן שתייה – יש לדאוג שהילד ישתה על מנת למנוע התייבשות.
  • אמבטיה פושרת - למשך עד חצי שעה.
  • לבוש אוורירי וקל.
  • אוורור החדר.

אל תעשה:

  • לא מומלץ לעטוף את הילד בבגדים או בשמיכות.
  • אמבטיה קרה – לא תשפר את המצב.

טיפול תרופתי

אם חום של ילד מגיע לטמפרטורה של 38 מעלות צלזיוס, יש לתת טיפול תרופתי מתאים להורדת החום, על פי משקל הילד ולפי מרשם רופא, מבין התרופות הבאות: אקמול, אופטלגין או איבופרופן.

אקמול, פארצאטמול או דקסמול הן התרופות השכיחות ביותר להורדת חום, וניתן לתת אותן במינון של כל 4 שעות דרך הפה, בסירופ, בטבליות, או בנרות בטוסיק. איבופרופן, נורופן או אדוויל ניתנות כל 8 שעות. יש להיזהר ממינון עודף המסוכן לכבד.

חום אצל ילדים במשך שבוע

חום ויראלי אמור להימשך בין יומיים לשלושה. כל חום גבוה אצל ילדים שנמשך מעבר לשלושה ימים, עד לשבוע ואף יותר, מחייב בדיקה רפואית.

מתי לפנות לחדר המיון?

  • חום גבוה מ-38 מעלות צלזיוס בתינוקות עד גיל חודשיים.
  • חום עם 41 מעלות צלזיוס – ילדים בכל גיל עם חום גבוה מעל 41 נמצאים בסכנת חיים.
  • חום עם פריחה שלא נעלמת בלחיצה או מתיחה של העור – פריחה סגולה אדומה בצורת שטפי דם עלולה להיות סימן לדלקת קרום המוח או לזיהום חיידקי טורף. פריחה מגרדת או פריחה שנעלמת בלחיצה היא אופיינית לנגיפים ואלרגיות.
  • פרכוס חום שהופיע לראשונה או שארך מעל לחמש דקות

חום עולה ויורד אצל ילדים

חום שעולה ויורד אצל ילדים הוא סימן שהגוף נלחם בדלקת או בזיהום שהם המקור לעליית החום. חום שעולה או יורד כל ארבע שעות זו התגובה הטבעית של הגוף ושל מערכת החיסון.

חום נמוך אצל ילדים

חום גוף נמוך - היפותרמיה (Hypothermia) הוא מצב רפואי שעלול להתרחש בכל גיל, אך נפות יותר בחודשים הראשונים לחיים, בעיקר בקרב יילודים במהלך השבוע הראשון לחיים. ויסות טמפרטורת הגוף מתבצע באיזור במוח הנקרא היפותלמוס. אצל תינוקות וילדים, מנגנון הוויסות הזה אינו מפותח מספיק, במיוחד בימים הראשונים לחייהם. לכן, בתנאי סביבה קרים מידי הם עלולים לאבד חוף גוף.

צילום: שאטרסטוק

צילום: שאטרסטוק

חום גוף תקין ביילודים הוא בטווח 36.5 מעלות צלזיוס ועד 37.9 מעלות צלזיוס, כך שחום גוף מתחת 36.5 אינו תקין. חום גוף של 36-36.5 מעלות נחשב להיפותרמיה קלה, חום של 32-36 מעלות נחשב להיפותרמיה בינונית, ומתחת ל-32 מעלות, מדובר בהיפותרמיה עמוקה ומסכנת חיים.

הגורמים לחום גוף נמוך אצל ילדים

חשיפה לסביבה קרה - מיזוג העומד על טמפרטורה נמוכה מידי, יציאה ממבנה בלבוש לא מספיק, רחצה במים קרים בטמפטורה הנמוכה מ-37 מעלות צלזיוס.

מחלות וזיהומים - וירוסים או חיידקים עלולים לפגוע במנגנון ויסות החום. מצד אחד, לגרום לעלייה של חום הגוף היפרתרמיה ומצד שני, לירידה של חום הגוף. בפעוטות מעל גיל שנה, בדרך כלל מצבי היפותרמיה נגרמים בשל זיהום, כתוצאה מחשיפה  לווירוסים וחיידקים.

הפרעה בתפקוד בלוטת התריס (תירואיד): סיבה פחות נפוצה להיפותרמיה בתינוקות היא הפרעה בבלוטת התריס הנשלטת על ידי בלוטת יותרת המוח (היפופיזה). כאשר יש הפרעה בתפקודה, היא אינה מפרישה את ההורמון המזרז יצירה והפרשה של תירוקסין, האחראי על שמירת חום הגוף.

חום 40 אצל ילדים ופרכוסים

חום בגובה 40 מעלות צלזיוס אצל ילדים, ובמיוחד אצל תינוקות, דורש טיפול רפואי מיידי. אחת התופעות הנגרמות מחום גבוה פתאומי אצל ילדים הם פרכוסי חום. פרכוס חום נגרם משינוי פתאומי של פעילות מוחית כתוצאה מחום גבוה. זוהי תופעה השכיחה בגילאי הילדות, החל מגיל שישה חודשים ועד שלוש שנים. שכיחות התופעה הולכת ופוחתת עד גיל שמונה שנים.

מנגנון ויסות החום אצל ילד אינו מספיק מפותח לעומת זה של מבוגר ולכן עלייה פתאומית בחום הילד מעל 38 מעלות עלולה לגירוי המוח עד לכדי הפרכוס. לרוב, פרכוס חום אורך בין 5 ל-10 דקות ומופיע בשלבים הראשונים של עליית החום.

 מה הם פרכוסים?

התסמינים של פרכוס חום הם איבוד הכרה, גלגול עיניים, בהייה, גפיים רועדות ומתנופפות, גוף נוקשה. בילדים מעל גיל שנתיים ייתכן גם איבוד שליטה בסוגרים ואף הקאה. לעתים הפרכוס מלווה בכיחלון של השפתיים או חיוורון. הסיבה לכך היא התכווצות שרירי הצלעות שמונעים כניסה מלאה של אוויר אל הריאות, כך שהנשימה נעשית איטית. לאחר הפרכוס, התסמינים נעלמים ואופי הנשימה חוזר למצב הרגיל.

חשוב לדעת כי פרכוסי חום לא גורמים לפגיעה מוחית והם חולפים עם הגיל. במקרה של הופעת פרכוס יש לפנות לחדר המיון עם הילד על מנת שזה יאושפז לצורך השגחה, על מנת לאבחן את הסיבה לחום, לשלול סיבוכים ולוודא שלא קיימים גורמים אחרים לפרכוס. ברוב המקרים, החום והפרכוסים נגרמים כתוצאה ממחלה ויראלית, והילד יקבל טיפול להורדת חום ואף מתן נוזלים.

חום אצל ילדים ללא תסמינים נוספים

בכל מקרה של חום שנמשך מעבר לכמה ימים יש ליצור קשר עם רופא/ה. חום שנמשך למשך תקופת זמן ארוכה, מעבר לכמה ימים, ואין לו גורם ברור כמו זיהום או דלקת, נקרא חום ממקור לא ידוע (Fever of Unknown Origin - FUO). זהו חום שנמשך שבועיים ומעלה ואין לו מקור ברור בהיסטוריה הרפואית, בבדיקה הגופנית או בבדיקות מעבדה שגרתיות. ישנם גורמים רבים ל-FUO, בילדים הסיבות העיקריות הן: זיהומים חיידקיים כמו אבצס בשן, אנדוקרדיטיס (דלקת של אחת משכבות הלב)  או זיהומים ויראליים כמו EBV (מחלת הנשיקה), CMV וגם פטריות וטפילים, אם כי אלה פחות שכיחים.

שאלות ותשובות

כמה זמן נמשך חום ויראלי אצל ילדים? חום ויראלי נמשך בין 24 שעות ועד שלושה ימים אצל ילדים.

מה נחשב לחום גבוה אצל ילדים? אצל מבוגרים חום גבוה נחשב לטמפרטורה מעל 37.5 מעלות צלזיוס. אצל ילדים ובמיוחד אצל תינוקות חום גבוה נחשב לטמפרטורה מעל 38.2 מעלות צלזיוס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום