שאלות הורים על רפואת שיניים לילדים

(2)
לדרג
תוכן מקודם

מתי לקחת את הילד לרופא שיניים? מה לעשות במקרה של חבלה בשיניים? איך לבחור ברופא השיניים הנכון לילד שלי? ד"ר אנה חפץ, רופאת שיניים לילדים במרפאת "חיוך ראשון", עונה לשאלות ההורים

בית רופאים
053-9346864 (מספר מקשר)

ד"ר אנה חפץ, רופאת שיניים לילדים במרפאת "חיוך ראשון", עונה לשאלות הורים על טיפולי שיניים לילדים:

באיזה גיל כדאי להתחיל לקחת את הילד לבדיקה אצל רופא שיניים?

הייעוץ הראשוני צריך להתרחש מרגע בקיעת השן הראשונה, ובממוצע זה קורה בגיל שישה חודשים. כמובן שזה אינדיבידואלי, וההורים צריכים לשים לב לכך וכשמגיע הזמן, להתקשר לרופא השיניים ולקבוע תור לבדיקה.

על סמך איזה מידע להסתמך כדי להחליט לאיזה רופא שיניים לקחת את הילד שלי?

קודם כל, הניסיון שיש לרופא הוא חשוב. צריכה להיות לו הגישה הנכונה לילד, וצריכים להיות לו את הכלים המתאימים לעבודה עם ילדים.

שנית, מרפאת השיניים צריכה להיות קרובה למקום המגורים. במקרה של כאב או חבלה, הזמן הוא פקטור מאוד חשוב, וכך תהיה נגישות מירבית למרפאת השיניים.

הדבר הכי חשוב בבחירת רופא שיניים הוא ללכת לרופא שיש עליו המלצות, של הורים ובעיקר של ילדים. ילדים לא יודעים לשקר, ואם הרגישו טוב במרפאה אצל רופא מסוים, זה סימן מצוין לכך שלרופא הזה יש את הידע והניסיון לעבוד עם ילדים.

הילד שלי מפחד להגיע לרופא שיניים, אפילו לבדיקה. מה אני יכול לעשות?

בדרך כלל, ילדים לא פוחדים מרופאי שיניים, אלא שמישהו החדיר בהם את הפחד הזה, בדרך כלל מישהו קרוב, אחד מקרובי המשפחה - אבא אמא או אחים.

בעניין זה ד"ר חפץ מציגה כמה טיפים להורים: קודם כל, חיסכו פרטים מיותרים לילדים. אימרו  לילד בפשטות: "אנחנו הולכים לרופא שיניים כדי לעשות לך בדיקה". אין צורך בהסברים מיותרים, תנו לנו לעשות את העבודה שלנו.

שנית, סימכו על רופא השיניים, הוא ייתן לכם ולילד את הביטחון להגיע למרפאה. ההורה המלווה צריך להיות דמות סמכותית. אם הילד מגיע עם הורה חרד, זה מדליק אצל הילד נורה אדומה של "אני לא רוצה להיות פה".

טיפולי שיניםי לילדים

צילום: שאטרסטוק

שלישית, השתדלו להגיע לרופא שיניים מוקדם ובתכיפות. הילד צריך להבין שלטפל בשיניים זה חשוב, והוא עושה את זה כל חצי שנה בממוצע. ברגע שזו שגרת חיים, אין פחד. הילד יודע לאן הוא הולך ויודע מה קורה.

ועוד עצה להורים: אל תשתמשו בביקור אצל רופא שיניים כאקט חינוכי, כמו "אם תאכל הרבה ממתקים – אני אאלץ לקחת אותך לרופא שיניים". זה יוצר אסוציאציה שלילית אצל הילד, שרופא שיניים הוא דבר רע. 

האם כדאי בכלל לטפל בשן חלב - הרי היא אמורה ליפול מתישהו?

כן, צריך לטפל בשיני חלב. קודם כל, כי שיני חלב כואבות כמו שיניים קבועות. יש להן אנטומיה בפני עצמן ועצבים. ילד ששיני החלב שלו כואבות סובל, הוא לא יכול לאכול או לדבר, וזה גם מפריע סוציאלית. לשיני החלב יש גם משמעות חשובה בשמירה על קשת השיניים. במקרה ששן נעקרה טרם הזמן, השן הקבועה עלולה להיפגע. גם זיהום בשן חלב יכול להשפיע על שן קבועה.

מה לעשות לאחר חבלה בשן אצל ילד?

חבלה מהווה מצב של עזרה ראשונה, וכל רופא, גם לא רופא שיניים לילדים, צריך לדעת לנהל את המקרה. כשזה קורה בבית, זה מפחיד, וקודם כל צריך להירגע. צריך לשים לב שאין סימנים של זעזוע מוח, עילפון, סחרחורות, כי במצב כזה, יש להגיע עם הילד לחדר מיון באופן מיידי. צריך לזכור שבחבלות של שיניים, גם בחבלות פשוטות יחסית, הזמן הוא פקטור מאוד חשוב. לכן, הרופא צריך להיות זמין לילד.

לאחר מכן, יש לשים לב שאין שברי שיניים באזור הנפילה, או שאולי בכלל השן יצאה לגמרי ממקומה. במצב כזה, יש לשים את השן בתוך חלב, להתקשר למרפאה ולקבל הנחיות. בדר"כ, הרופא יגיד לכם להגיע מיד למרפאה.

יש לשטוף את השן במי ברז בעדינות, בלי לשפשף את השן. אם ההורה מספיק אמיץ – יש להחזיר אותה למקומה. כאשר מחזירים שן שיצאה מהמקום כמה שיותר מהר, התאים שעל פני השן עדיין במצב חי והם יכולים להתאחות ולהתחבר לשן, ואז הפרוגנוזה של השן טובה הרבה יותר. 

  • צור קשר
חיוך ראשון -  המרכז לטיפולי שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום