ציסטה בשחלה להיילי ביבר - הרשת סוערת

(0)
לדרג

הכוכבת היילי ביבר העלתה לאחרונה תמונה של בטנה התפוחה וסיפרה כי יש לה ציסטה בשחלה, "בגודל של תפוח". במה מדובר, עד כמה זה מסוכן ואיך מטפלים בבעיה הנשית הזו?

מאת: ליהי גיאת

עיקרי הכתבה:

תסמינים של ציסטה בשחלה - בדרך כלל קשה לזהות ציסטה בשחלה, והיא מתגלה בבדיקה גניקולוגית אקראית, אלא אם כן יש תסמינים, כפי שהעלתה היילי ביבר בפוסט באינסטגרם: בטן נפוחה, רגישות וכאבים.

האם כדאי לבצע ניתוח ציסטה בשחלה? התשובה היא שבדרך כלל הציסטה נעלמת מעצמה. אם היא גורמת כאבים ואי נוחות, היא מטופלת באמצעות גלולות נגד הריון, שמווסתות את הביוץ ובכך גורמות לציסטה להיספג. רק במקרים של ציסטה סרטנית או ציסטה שממשיכה לגדול, נשקלת התערבות ניתוחית.

ציסטות בגילאים שונים - נשים בגיל הפוריות מייצרות ציסטות כחלק מהתהליך הביוץ שלהן, ואלו ציסטות שנעלמות לבד בדרך כלל. ציסטה בשחלה בגיל הבלות היא נדירה יותר, ובדרך כלל שפירה וקטנה אך מצריכה מעקב.
_________________________________

בין שלל התמונות המדוגמות להפליא באינסטגרם של הכוכבת הצעירה בת ה-26 היילי ביבר, הנשואה לג'סטין ביבר ומנהלת אורח חיים נוצץ, עלתה פתאום תמונה לא אופיינית שעוררה שיח סוער ברשתות: היילי העלתה תמונה של בטנה התפוחה, כתבה "לא תינוק", ואז הוסיפה: "יש לי ציסטה בגודל של תפוח". עוד היא כתבה שזה "בא והולך", כואב, מגרד ולא נעים באופן כללי. גולשים, ובעיקר גולשות רבות, הפציצו אותה בשאלות ובהודעות תמיכה אבל בעיקר מה שבלט זה שרוב הנשים לא באמת מבינות ויודעות מהי ציסטה בשחלה, האם מדובר בתופעה מסוכנת ואיך מטפלים בה.

היילי

היילי ביבר. הוצפה בשאלות על הציסטה שלה. צילום: שאטרסטוק

הציסטה היא תוצאה של ביוץ

כשאישה מבייצת, היא מייצרת זקיקים בשחלות. בתוך הזקיק יש ביצית, וכשהיא מבשילה היא עוברת לחצוצרות. אם שק הזקיק נשאר סגור ולא יכול לשחרר את הביצית, הוא גדל ומתמלא בנוזלים. מאותו רגע הוא כבר לא זקיק – הוא ציסטה, שנעלמת לרוב אחרי שלושה חודשים, פחות או יותר.

הציסטה השחלתית היא מעין שק קטן ומלא נוזל, בגודל של בין ס"מ אחד ועד כעשרה ס"מ, והיא ממוקמת בתוך אחת השחלות או בשתיהן. יש כמה סוגים של ציסטות: ציסטות פיזיולוגיות, שהן זקיקים לאחר ביוץ שנבטו למצב של ציסטה; ציסטות שנוצרו כתוצאה מגדילה ברקמה לא טבעית ברחם; ציסטות פוליקלוריות, שנגרמות כשהזקיק שחרר ביצית אך ממשיך לגדול ומשדר תדרים הורמונליים. זה קורה לפעמים בגלל טיפולי פוריות (שמעודדים ייצור מוגבר של זקיקים) או באופן טבעי. סוג נוסף הוא ציסטה טקה וציסטה לוטלית, שנוצרות לרוב כתוצאה מחוסר איזון הורמונלי.

כך תדעי שיש לך ציסטה בשחלה

אם הציסטה לא מלווה בכאבים, היא ככל הנראה תתגלה באקראי בבדיקה גניקולוגית שגרתית, ולכן חשוב מאוד לעבור בדיקות שגרתיות אצל רופא/ת הנשים בכל גיל, גם לאחר גיל הפוריות.

יש מקרים שבהם ציסטה שחלתית גדולה יכולה לגרום לנפיחות בבטן (כפי שהראתה היילי ביבר בתמונה שהעלתה) וגם למחזור לא סדיר.

נשים צריכות לשים לב, בין היתר, לכאבים בעת קיום יחסי מין – אחת הסיבות לכך, אם אין רקע של מחלות רקע או תסמיני יובש של גיל הבלות, היא הופעה של ציסטה בשחלה.

מה הם הגורמים להיווצרות ציסטה בשחלה?

יש מספר גורמים להיווצרות של ציסטות:

אנדומטריוזיס - נשים הסובלות מאנדומטריוזיס נוטות לפתח ציסטות כהות, לרוב שפירות.

טיפולי פוריות - נשים העוברות טיפולי פוריות מקבלות תרופות כמו איקקלומין, שמיועדות להגביר את הביוץ. התרופות האלו מייצרות גירוי יתר בשחלה, מה שמוביל לריבוי זקיקים שגדלים מהר מדי והופכים לציסטות.

ביוץ – הביוץ עצמו מייצר ציסטות, כתוצאה מהתפתחות של זקיק בתוך השחלה. לרוב הן חולפות לבד בתום תקופת הביוץ.

תת פעילות של בלוטת התריס - מאחר שבלוטת התריס אמורה לפקח על האיזון ההורמונלי, תת פעילות של הבלוטה עלולה לגרום להיווצרות של עודף סידן, שמוביל לציסטות שחלתיות.

גידולים סרטניים - ציסטה יכולה להתקיים כגידול סרטני, לעתים שפיר.

מחלות רקע - לעתים מחלה שנמצאת ברקע, גם אם היא מטופלת, משפיעה על האיזון ההורמונלי וגורמת להיווצרות ציסטות בשחלות.

גיל - למרות שעל פניו ציסטה בשחלה נשמעת כמו תופעה שעלולה לקרות בעיקר לנשים בגיל הפוריות, גם נשים מבוגרות יותר, שכבר לא מקבלות מחזור, עלולות לסבול מתופעה של ציסטה בשחלה. כ-7% מהנשים בגיל המעבר מפתחות ציסטות קטנות ושפירות, שכמעט תמיד נעלמות מעצמן.

שחלות פוליציסטיות – נשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות סובלות מבעיות הקשורות בהורמונים, מווסת לא סדירה וגם מריבוי ציסטות קטנות, אך אלו לרוב שפירות ונעלמות מעצמן.

זיהומים באזור האגן – זיהום המתפשט לאזור השחלות והחצוצרות מייצר ציסטות שחלתיות וחצוצרתיות.

רוב הציסטות נעלמות מעצמן

האם צריך להסיר את הציסטה או לתת לה להיספג לבד? רוב הציסטות אצל נשים בתקופת הפריון נגרמות עקב הורמונים ותהליכי ביוץ, ולכן לרוב פשוט עוקבים אחריהן, עד שהן נעלמות מעצמן.

יחד עם זאת, לפעמים הרופא יחליט על טיפול באמצעות גלולות נגד הריון, שמסדירות את תקופת הביוץ ובכך יכולות להקטין ולהעלים את הציסטות. הגלולות גם עוזרות למנוע ציסטות חדשות.

נשים שסובלות ממחלות רקע, או נשים הסובלות מאנדומטריוזיס (מחלה גינקולוגית כרונית המלווה בכאבים ובבעיות לקלוט הריון), כנראה יקבלו המלצה לכרות את הציסטות כדי להימנע מבעיות כניסה להריון.

מימין, ציסטה בשחלה. משמאל, שחלה נורמלית. איור: שאטרסטוק

מימין, ציסטה בשחלה. משמאל, שחלה נורמלית. איור: שאטרסטוק


ציסטה בשחלה בהריון

הרבה פעמים נשים חוששות מכך שציסטה שחלתית תפריע להן אם הן ירצו להיכנס להריון. החדשות הטובות הן שכל עוד הציסטה שפירה, אין שום מניעה להיכנס להריון בריא. למעשה, לעתים קרובות ציסטה שחלתית צהובה יכולה להתפתח בתחילת ההריון, עד להיווצרות השליה. זה לא מצב שמסכן את ההריון. אגב, כשהיילי ביבר העלתה את הפוסט המדובר באינסטגרם, גולשות רבות שאלו אותה אם זה עלול לפגוע בסיכוייה להיכנס להריון באופן טבעי, כך שהנושא הזה אכן זקוק להסברה וטוב שיש כוכבות רשת שמעלות אותו לכותרות.

האם ציסטות בשחלה הן מסוכנות?

בדרך כלל לא, כאמור, לרוב הן נעלמות מעצמן – פשוט נספגות. מובן שיש צורך ללוות ולבדוק באמצעות אולטרסאונד את הציסטה, מרגע גילויה ועד שהיא נעלמת. אם היא לא נעלמת או שהיא גדלה, יש לשקול הליך כירורגי להסרתה.

מתי יש להתערב כירורגית להסרת הציסטה?

אם ציסטה בשחלה התפוצצה ונשפכה לתוך השחלה, או אם היא גדלה למימדים חריגים, אם היא מדממת או אם היא מייצרת אי נוחות וכאבים כרוניים – יש להוציא אותה בהתערבות כירורגית או בגישה לפרוסקופית (החדרת צינור). לפעמים הרופא בוחר לתת טיפול קצר באמצעות גלולות ש"מסדרות" את ההורמונים.

האם ציסטה יכולה לחזור לאחר שנעלמה?

התשובה היא כן, מהסיבה שרובן נוצרות עקב פעילות הורמונלית של השחלות. כל עוד האישה בגיל הפריון ומקבלת מחזור, יש לה 50% סיכוי לפתח ציסטות חוזרות. ציסטות שאינן פיזיולוגיות נמצאות בסבירות נמוכה יותר לחזור.

מתי חושדים שציסטה שחלתית הופכת לסרטנית?

הרופאים שעורכים את האולטרסאונד לאיתור ציסטה בשחלה ולבדיקתה מבחינת גודל, נוזלים ומיקום, בודקים למעשה כמה גורמים: האם הציסטה מורכבת מאזורים מוצקים יחד עם אזורים נוזליים בשחלה? אם כן, זה עלול להצביע על היווצרות ציסטה סרטנית.

כדי לדעת אם הציסטה אכן סרטנית עורכים בדיקת דם בשם Ca-125. הבדיקה מציגה מרקרים של סרטן, כשמרקר חיובי מציג הימצאות של תאים סרטניים בגוף. חשוב לציין, שיש לא מעט תשובות חיוביות שגויות, במיוחד אצל נשים בגילאי הפוריות, וגם כ-20% תשובות שליליות שגויות – נשים חולות מאובחנות בטעות כבריאות. משום כך הבדיקה הזו לא משמשת כקביעה חד משמעית.

טיפול טבעי בציסטה בשחלה – תרופות סבתא

כמו בכל תחום, גם פה תוכלו למצוא תרופות סבתא טבעיות לטיפול בציסטה בשחלה, שבסך הכל אם חושבים על זה לעומק, אלה בסך הכל עצות שיכולות להועיל לבריאות כללית גם אם אתן לא סובלות מציסטות שחלתיות:

כורכום – בעל תכונות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון, מאפשר חילוף חומרים מהיר ולכן עוזר לגוף להתגבר על מחלות ודלקות באופן טבעי.

תזונה בריאה – הימנעות מאוכל מעובד או מטוגן, עודף סוכר ומלח. תזונה בריאה תמנע מלכתחילה את היווצרות הציסטות. אם אתם מאמינים בזה או לא, תמיד כדאי לאכול בריא גם בלי קשר לבעיה ספציפית.

שתייה מרובה של מים – כדי לעזור לגוף להתנקות ולבצע בקלות תהליכי ניקוי וריפוי פנימיים.

רוזמרין – מזרז תהליכי הפרשות ופסולת מהגוף, מזרז את זרימת הדם ובכך משפר ומזרז הליכי ריפוי של הגוף.  

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום