שפעת העופות: נגיף חדש-ישן התגלה בצפון הארץ

(0)
לדרג

שפעת העופות התגלתה בלול תרנגולי הודו בעמק המעיינות, הבשר לא הגיע לחנויות ומשרד החקלאות ממשיך בטיפול מקיף בבעיה | מה ידוע על שפעת העופות והאם יש סיבה לבהלה?

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • שפעת העופות התגלתה בלול תרנגולי הודו שבקיבוץ שלוחות שבעמק המעיינות, הבשר נעצר במשחטה ולא הגיע לחנויות, הוטל סגר על כל הלולים בטווח של עד 10 ק״מ.
  • משרד החקלאות הבהיר כי אין צורך להימנע מצריכת עוף וביצים, אך להקפיד על רכישה בנקודות מכירה מסודרות, בתוך קרטון או ניילון וכן על בישול מלא לפני שימוש.
  • זן שפעת העופות שהתגלה הוא H5N1 שמקרי ההדבקה בו מעופות לבני אדם הם כמעט אפסיים, אך הוא נחשב לזן אלים וקטלני בבני אדם. משנת 2003 אירעו בכל העולם 694 מקרי הדבקה של בני אדם.
    ___________________________________________

שפעת העופות בישראל        

השבוע הודיע משרד החקלאות כי התגלתה שפעת העופות בקיבוץ שלוחות שבעמק המעיינות בתוך לול תרנגולי הודו. לאחר בדיקות נמצא כי זן השפעת שהתגלה הוא H5N1. המחלה התגלתה אצל עופות שהיו במשחטה, אך הבשר נעצר במשחטה ולא הגיע לחנויות. כל הלולים בטווח של עד 10 ק״מ מהלול המדובר נמצאים כרגע בהסגר.

ממשרד החקלאות נמסר כי ״על מנת למנוע את התפשטות המחלה, פועל משרד החקלאות בהתאם לנהלי העבודה הקבועים הנוגעים לטיפול בשפעת העופות. בנוסף, משרד החקלאות עדכן בנושא את משרד הבריאות ואת רשות הטבע והגנים, ונמצא עימם בקשר בכל הנוגע להגברת הערנות בדבר העברת המחלה באמצעות עופות בר.

נוסף על כך, משרד החקלאות קורא למגדלי ציפורי נוי ועופות חצר וכן לולי חופש, להחזיק את העופות בתוך מבנים ולמנוע שוטטותם בשטח פתוח, ובכך להקטין את סכנת ההידבקות מעופות בר.

הסתדרות הווטרינרים התריעה מפני שפעת העופות

כבר באוגוסט האחרון התריעה הסתדרות הרופאים הווטרינרים בישראל על התפשטות שפעת העופות מסוג H5N1 באירופה, ועל היתכנות הגעתה לארץ בסתיו, בזמן נדידת עופות הבר מאירופה למדינות החמות. בחורף הקודם מתו מהנגיף יותר מ-8,000 עגורים ומאות ציפורים ממינים אחרים בשמורה החולה לאחר התפרצות הנגיף, כמו גם הושמדו בלולים בישראל מיליוני עופות שנדבקו בנגיף.

שפעת העופות בישראל, 2006. צילום: שאטרסטוק

שפעת העופות בישראל, 2006. צילום: שאטרסטוק

יו״ר הסתדרות הרופאים הווטרינרים בישראל, ד״ר מיכאל אטינגר, דרש במכתב שיועד למנכ״ל משרד הבריאות ומנכ״לית משרד החקלאות, לנקוט באמצעי זהירות. "בשבועות האחרונים", ציין אז, "כבר נרשמו מקרים בעשר מדינות אירופאיות: בהולנד, בגרמניה, בצרפת, בבלגיה, בבריטניה, בדנמרק, בשבדיה, בפולין, בקרואטיה ובאוקראינה, כאשר רוב ההתפרצויות התרחשו בשל הידבקות בין חוות".

כמו כן הדגיש ד״ר אטינגר כי מדובר במחלת עופות שעלולה להדביק גם בעלי חיים אחרים כולל חזירים, חתולים, נמרים ועוד, ולעתים נדירות גם בני אדם. עם זאת ציין כי שפעת העופות היא מחלה נגיפית-ויראלית וזואונוטית מידבקת, המועברת בין מיני בעלי חיים ועלולה להדביק גם בני אדם.

מהי שפעת העופות מסוג H5N1?

זן H5N1 של שפעת העופות נחשב לזן אלים. שפעת העופות היא מחלה של עופות שעלולה להדביק בעלי חיים אחרים, ולעתים נדירות גם בני אדם. שיעור ההדבקה האפסי של בני אדם ברחבי העולם מעופות נגועים מעיד על סיכון תחלואה נמוך בבני אדם.

התפרצויות שפעת העופות בעולם

נגיף שפעת העופות H5N1 התגלה לראשונה ב-1961 בדרום אפריקה, אך מקרה ההדבקה הראשון של בני אדם על ידי מוטציה של הנגיף היה ב-1997 בהונג קונג. בתחילת שנות ה-200 התגלו התפרצויות של המחלה בעופות שנדדו מהמזרח הרחוק, מה שהוביל להיערכות מערכות הבריאות ברחבי העולם למניעת הידבקות המונית של בני אדם במחלה.

סטטיסטיקה משנים קודמות

משנת 2003 אירעו בכל העולם 694 מקרי הדבקה של בני אדם, רובם המכריע מתוך מגע הדוק עם עופות נגועים. התפרצות ראשונה של המחלה בישראל התגלתה במרץ 2006 בתשעה לולים, מאז היו מספר התפרצויות ממוקדות במהלך השנים, שבכל אחת מהן לא היתה הדבקה של בני אדם.

לא תועדה בעולם העברה של שפעת העופות מאדם לאדם, אך בגלל התחלואה הקשה ושיעורי התמותה הגבוהים בחולים שנדבקים, ננקטות דרכי מניעה מחמירות, הכוללות טיפול מונע ב-Oseltamivir לעובדים בלול שבו היתה תחלואה בעופות, לעובדי המשחטה שטיפלו בעופות אלה ולעובדי המעבדות שבאו במגע עם דגימות חשודות. אין סיכון לאנשים שבאו במגע עם אנשים אלה.

שפעת העופות - תסמינים

התסמינים הקליניים של בני אדם שחלו בשפעת העופות (H5N1) דומים לאלה של השפעת האנושית הרגילה, וכוללים בחילה, הקאה, דלקת ריאות ושלשול.

חיסון שפעת העופות

חיסון נגד שפעת עונתית או נגד שפעת החזירים לא מקנה הגנה מפני שפעת העופות. לשפעת העופות לא קיים חיסון אלא טיפול מונע המיועד לנגיף השפעת –תרופה בשם טמיפלו (Tamiflu).

האם מסוכן לאכול עוף?

לאחר גילוי השפעת בקיבוץ שלוחות, במשרד החקלאות ביקשו להדגיש כי ניתן לצרוך בשר עוף וביצים, אך יש להקפיד לרכוש ביצים בנקודות מכירה מסודרות. הביצים חייבות להיות מסומנות או ארוזות בקרטון או בניילון מכל צד. בנוסף ביקשו לחדד כי יש לצרוך ביצים ובשר עוף רק לאחר שבושלו, נאפו או טוגנו היטב.

אין צורך להימנע מצריכת בשר עוף וביצים, אך להקפיד על רכישה בנקודות מכירה מסודרות, בתוך קרטון או ניילון וכן על בישול מלא לפני שימוש. צילום: שאטרסטוק

אין צורך להימנע מצריכת עוף וביצים, אך יש להקפיד על רכישה בנקודות מכירה מסודרות, בתוך קרטון או ניילון ועל בישול מלא לפני שימוש. צילום: שאטרסטוק

שאלות ותשובות על שפעת העופות

מהי שפעת העופות? שפעת העופות היא מחלה נגיפית התוקפת לרוב רק עופות אך עלולה להיות מידבקת עבור בעלי חיים אחרים ובסיכון נמוך גם עבור בני אדם.

האם מסוכן לגור ליד מקום שבו נתגלתה שפעת העופות? מי שלא בא במגע ישיר עם עופות או תרנגולי הודו נגועים לא יזדקק לטיפול מונע. אנשים אשר באו במגע עם עופות/ תרנגולי הודו בטווח של 3 ק״מ מהיישוב האמור יתבקשו להיות ערניים למקרה שתופיע תחלואת חום חמורה בשבוע לאחר המגע עם העופות.

האם שפעת העופות מסוכנת? תיאורטית, שפעת העופות מזן H5N1 מסוכנת לבני אדם ואף קטלנית, אך מעולם לא תועדה הדבקה בבני אדם בישראל מזן זה, ומקרי ההדבקה שכן נמצאו בעולם הם מועטים ונדירים.

מתי היתה שפעת החזירים? שפעת החזירים ושפעת העופות הם שני נגיפים שונים. נגיף שפעת החזירים עבר לבני אדם בשנת 2009. כיום מדובר בזן של שפעת עונתית, המופיע מדי חורף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום