הפה והגפיים - מחלת ילדי גן שמדביקה גם את ההורים

(56)
לדרג

מהי מחלת הפה והגפיים, או וירוס קוקסאקי בשמה המדעי? עד כמה היא מסוכנת? האם גם סביבכם כולם מחפשים חלב עזים? על הבהלה החדשה בקרב הורים לתינוקות ולפעוטות

מאת: ליהי גיאת

עיקרי הכתבה:

איך מזהים את מחלת הפה והגפיים? שלפוחיות על העור ופצעים בחלל הפה - בלשון, בחניכיים וברירית הפה.

איך מטפלים במחלת הפה והגפיים? אין טיפול רפואי מלבד כדור נגד חום, שתייה מרובה ומשחת קלמין (או כל משחה אחרת נוגדת גרד וגירוי) לייבוש שלפוחיות על העור. יש הטוענים שחלב עזים יכול לעזור לרפא את הפצעים שבחלל הפה.

האם מחלת הפה והגפיים מסוכנת? המחלה אינה מוגדרת כמסוכנת גם כאשר תינוקות או נשים בהריון חולים במחלה. 
_________________________________________

עדיין לא הספקנו להתאושש ממגיפת הקורונה העולמית, כבר אורבת לנו מחלה זיהומית חדשה וסופר-מידבקת: מחלת הפה והגפיים, או בשמה המדעי מחלת קוקסאקי. אל תתבלבלו – לא מדובר במחלת הפה והטלפיים וגם לא במחלת קוואסקי, אלא שמדובר בוירוס אחר לגמרי -וירוס ממשפחת קוקסאקי, שחודר לגוף בקלות דרך מערכת העיכול בעקבות חשיפה לחולה אחר.

איך נדבקים במחלה, איך מזהים שאכן מדובר במחלת הפה והגפיים ולא בוירוס אחר, למה צריך בעיקר לשים לב ואיך נכנס לסיפור חלב עזים? זאפ דוקטורס עושה לכם סדר בעניין:

מהי מחלת הפה והגפיים?

וירוס ממשפחת קוקסאקי, שחודר לגוף דרך מערכת העיכול בקלות ,בעקבות חשיפה לחולה אחר, הוא הגורם למחלה. לא מעט מתבלבלים בין וירוס הפה והגפיים לבין מחלת הפה והטלפיים, אך למרות הדמיון אין שום קשר בין שתי המחלות: הפה והטלפיים היא מחלה שתוקפת בעלי חיים באמצעות הפרשות נגועות ומועברת לבני אדם במקרים נדירים מאוד.

איך נדבקים במחלת הפה והגפיים?

בדיוק כפי שנדבקנו בנגיפי הקורונה – רסיסי רוק וקירבה פיזית לאדם חולה. במחלת הפה והגפיים אפשר להידבק גם ממגע במשטחים שבאו במגע עם הוירוס, למשל במגלשות בגן. מספיק שהילד נגע בחפץ ואז הכניס אותו לפה כדי שיידבק. זו הסיבה שהוירוס מתפשט במהירות ובבת אחת. אפשר גם להידבק בנגיף בעקבות שימוש בשירותים משותפים, או במהלך טיפול בתינוק שסובל מהמחלה (למשל כשמחליפים לו חיתול). כדי לא להידבק חשוב מאוד לשמור על היגיינה, על שטיפת ידיים תכופה, על החלפת חיתול עם כפפות, ניקוי משטחי ההחתלה ועוד.

מה הם התסמינים העיקריים של מחלת הפה והגפיים? 

ילדים מתחת לגיל ארבע או חמש חוזרים מהגן עם תסמינים שונים כמעט מדי שבוע, כך שרוב ההורים לא נלחצים מקצת נזלת, התעטשויות או אפילו פריחה קלה. גם מחלת הפה והגפיים נראית בהתחלה כמו התקררות קלה: הילד נראה "מעוך", אולי קצת כואב לו הגרון, אבל בניגוד לסתם צינון, תסמיני מחלת הפה והגפיים קצת יותר משמעותיים - המחלה כרוכה בכאבים ובפצעים ולפעמים החום מטפס למעלה כמו בשפעת.

פצעים בפה מקשים על האכילה. צילום: שאטרסטוק

פצעים בחלל הפה מקשים על האכילה. צילום: שאטרסטוק


בין התסמינים: חום וחולשה, הילד נראה תשוש ומתקשה לאכול. אחרי כמה ימים של מחלה (עד שבוע בדרך כלל) מתחילות להופיע שלפוחיות על כפות ידיו ורגליו. במקביל גם מופיעים פצעים כואבים בחלל הפה, על הלשון, בחניכיים וקרוב לחיך, מה שמקשה עליו לאכול ולשתות.

איך מטפלים במחלת הפה והגפיים?

למחלת הפה והגפיים אין טיפול מיוחד. מאחר שמדובר בוירוס ולא בחיידק, אין טעם לתת אנטיביוטיקה. למעשה, אין באמת תרופה ספציפית שיכולה לסלק את המחלה, אבל אפשר להיעזר בתרופות מורידות חום, במריחה של משחה מייבשת על הפצעים כמו פניסטיל או קלמין, שתיית הרבה נוזלים ומנוחה.

יש הסבורים כי תרופת סבתא ידועה  - שתייה של חלב עזים - עשויה להקל על הפצעים הכואבים בפה. אין הוכחה מדעית לכך, אבל אם זה עובד, נסו את זה ורק בתנאי שמדובר בחלב עזים שעבר פיסטור, אחרת תחשפו את החולה למחלות קשות יותר.

חלב עזים. צילום: שאטרסטוק

שתייה של חלב עזים לא מפוסטר עלולה לגרום להידבקות בחיידק הברוצלה. צילום: שאטרסטוק

ד"ר גיל יוסף-שחר ממרכז רפואת הרמב"ם מסביר באתר שלו, שלחלב עזים יש תכונות אנטי ויראליות, שיכולות לעזור להילחם בוירוס. מצד שני, הוא מסביר, שתייה של חלב עזים לא מפוסטר עלולה להוביל להידבקות בחיידק הברוצלה, שתוקף עזים רבות, ומן הסתם אין לנו שום דרך לדעת מראש אם העז נגועה או לא. הידבקות בחיידק זה מייצרת מחלה קשה בשם ברוצלוזיס, שמובילה לבעיות קשות כמו דלקת בעצם, מיוקרדיטיס, דלקת במפרקי הירך ועוד. פיסטור של חלב העזים הורג את חיידק הברוצלה, אך  מפחית את היכולות האנטי ויראליות של החלב.

איך מזהים שזו מחלת הפה והגפיים ולא וירוס אחר?

מחלות נגיפיות רבות מתחילות בדיוק כך - חולשה, פריחה וחום, אבל מחלת הפה והגפיים מתאפיינת גם בפצעים כואבים בחלל הפה ובשלפוחיות על כפות הידיים והרגליים, ומכאן שמה. לפעמים השלפוחיות האדומות על הידיים מתפשטות לשאר הגוף והופכות להיות ממש בולטות למגע, אבל הן לא כואבות וגם לא מגרדות. הרופא מזהה את המחלה על פי התסמינים החיצוניים, אך ניתן לאבחן גם בדגימת צואה.

כמה זמן נמשכת מחלת הפה והגפיים?

מחלת הפה והגפיים היא מחלה שנמשכת עד עשרה ימים, כשזמן הדגירה הוא בין שלושה לשישה ימים. בשבוע הראשון המחלה בשיאה ואז היא הכי מידבקת, כאשר הוירוס יכול לקנן בגוף עוד מספר חודשים. מבוגרים רבים, שלרוב הם אסימפוטמטיים, לעתים לא מודעים לכך שהם נושאים את הנגיף, ולכן קיימת סכנה שידביקו אחרים שעלולים להידבק ולפתח מחלה קשה, בעיקר ילדים מתחת לגיל חמש.

האם מחלת הפה והגפיים מסוכנת בהריון?

המחלה אינה מוגדרת כמסוכנת וגם איננה מסוכנת לנשים בהריון ואינה פוגעת בעובר. כמובן, צריך לעקוב אחרי התפתחות המחלה ולא להתעלם מכל תסמין חריג, כמו חום גבוה ממושך, הקאות, כאבי ראש חזקים או סימני התייבשות.

האם המחלה מסוכנת יותר לתינוקות או למבוגרים?

לגבי תינוקות, הבעיה העיקרית היא הכאבים בחלל הפה והקושי שלהם לשתות ולאכול עקב כך, ולכן צריך מאוד להקפיד שלא יגיעו למצב של התייבשות. אם זה קורה, יש להגיע לבית החולים לקבלת עירוי נוזלים. תסמינים חריגים נוספים שצריכים להדליק אור אדום הם כאבי ראש חריגים, קושי בהנעת הצוואר קדימה או אחורה והקאות – כל אלה יכולים להעיד על התפתחות דלקת קרום המוח.

שאלות ותשובות

האם מחלת הפה והגפיים מדביקה מבוגרים? רוב המבוגרים לא יידבקו במחלת הפה והגפיים, מהסיבה שכמעט כולם נדבקו בוירוס ממשפחת קוקסאקי בילדותם. אם הם בכל זאת יידבקו, מבוגרים לרוב יפתחו תסמיני מחלה קלים מאוד. עם זאת, מבוגרים נושאים את הוירוס ועלולים להדביק ילדים, שמתחת לגיל חמש עלולים לפתח מחלה קשה.

מתי אפשר לחזור לגן אחרי מחלת הפה והגפיים? רוב הרופאים מציינים ש-24 שעות אחרי שהחום חלף, אפשר לשלוח את הילד חזרה לגן. אם הוא עייף וסובל מהפצעים בחלל הפה, כדאי כמובן להשאיר אותו בבית עד שהרגשתו תשתפר ולאורך המחלה חשוב לפקח ולבדוק שהוא שותה ואוכל.

האם מחלת הפה והגפיים יכולה לחזור? המחלה יכולה לחזור, אך בהישנות המחלה היא לרוב פחות חמורה או ללא תסמינים בכלל. אדם שעבר את המחלה יכול להידבק בנגיף שוב מבלי לדעת על כך.

האם אנחנו בעיצומה של מגיפה? מוקדם לומר אם אכן מדובר במגיפה, אך לפי כמות הפוסטים ברשת של הורים שמבקשים להשיג חלב עזים לטיפול בילדם שחלה במחלת הפה והגפיים, ניכרת עלייה במספר החולים - הרבה ילדים נדבקו בוירוס הזה בחודשיים האחרונים והם, כמובן, מדביקים ילדים אחרים.

באילו תקופות מתפרצת הפה והגפיים? לרוב בקיץ ובתחילת האביב, אך גם יש התפרצויות בעונת החורף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום