אופטלגין – מה כדאי לדעת על תופעות לוואי?

(55)
לדרג

בעקבות מותה של צעירה ישראלית שנטלה אופטלגין, כל המידע שכדאי לדעת על התרופה: הסיכונים האפשריים, תופעות הלוואי ומתי לגשת לחדר המיון?

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • אחת מתופעות הלוואי הנדירות והמסוכנות של אופטלגין היא תופעה שעלולה להיות קטלנית: דיכוי מח העצם, ממנה נפטרה בשבוע האחרון צעירה בת 19.
  • החומר הפעיל במשכך הכאבים הפופולרי אופטלגין הוא דיפירון והוא אסור לשימוש בארה״ב ובבריטניה עקב ההיתכנות למצבים מסכני חיים.
  • בישראל, גרמניה, ספרד, הונגריה ובלגיה, התרופה מאושרת לשיווק ללא מרשם רופא על ידי משרד הבריאות עקב היעילות המוכחת שלה והסיכויים הנמוכים לתגובות מסכנות חיים.
    _______________________________

הרעלת אופטלגין

ביום רביעי האחרון דווח על בת 19 שנטלה אופטלגין, התמוטטה והגיעה לבית החולים וולפסון בחולון במצב אנוש ולבסוף מתה. הדבר עורר סערה מאחר שאופטלגין היא אחת התרופות הפופולריות ביותר לשיכוך כאבים. מקרי ״הרעלת אופטלגין״ הם נדירים למדי, ומה שקרה לצעירה בת ה-19 הוא מקרה של אחד למיליון, שבו אופטלגין גורם לתופעה פיזיולוגית מסוימת המובילה לדיכוי מח העצם (אגרנולוציטוזיס), מה שעלול להוביל למוות. התרופה מובילה לירידה בייצור תאי דם, במיוחד תאים מקבוצת כדוריות הדם הלבנות שמהווים חלק ממערכת החיסון. זוהי תופעה נדירה ומסוכנת ובעד 5% מהמקרים יכולה גם להיות קטלנית ולהוביל למוות.

קיימים מקרים נוספים של אנשים שאושפזו או נפטרו עקב נטילת אופטלגין בישראל, כך ב-2012 אושפזו לפחות ארבעה חולים במצב קשה עקב נטילת התרופה, עם תסמינים זהים של פגיעה במח העצם וקריסת מערכות. מאז הפרסום על המקרה של הצעירה שמתה ב"וולפסון", ישראלים רבים ביקשו לספר על חוויות מסכנות חיים שהם חוו עקב נטילת אופטלגין, חלקם נטלו את התרופה במשך שנים אך ביום אחד בהיר חוו תגובה אלרגית חריפה לתרופה, כולל הלם אנפילקטי, וגילו רגישות לתרופה שמונעת את נטילתה.

החומר הפעיל באופטלגין

החומר הפעיל במשכך הכאבים אופטלגין הוא דיפירון (Dipyrone), המשווק בישראל גם תחת השמות המסחריים וי־דלגין (V-Dalgin) ודיפירז (Dipyraz) ובצורות נטילה שונות, כולל קפליות, טבליות, טיפות, סירופ וזריקות. החומר יעיל נגד סוגים שונים של כאבים בינוניים עד קשים, כמו כאבי ראש, כאבי מחזור וכאבי שיניים, כמו כן הוא יעיל בהורדת חום.

תרופות

דיפירון, החומר הפעיל באופטלגין, משווק בישראל ובמדינות רבות בעולם במשך עשרות שנים. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

דיפירון אינה משווקת בכל מדינות העולם בגלל החשש לתופעת הלוואי הנדירה שפגעה באותה צעירה בת 19, והיא הסיכון לדיכוי של מוח העצם. כך למשל בארצות הברית ובבריטניה היא אינה משווקת בעוד שבישראל, בספרד, גרמניה, בלגיה והונגריה כן, מאחר שבמינונים המקובלים ובשימוש מקובל ולא ממושך, היא נחשבת לתרופה בטוחה עם סיכון נמוך.

ואכן, מחברת ״טבע״ נמסר: ״נבקש להדגיש כי דיפירון, החומר הפעיל באופטלגין, משווק בישראל ובמדינות רבות בעולם במשך עשרות שנים. מיליונים רבים של מטופלים משתמשים בו, בכל שנה, לשיכוך כאבים - ביעילות ובבטיחות. יודגש כי אופטלגין עומד בדרישות המחמירות של משרד הבריאות, כמו גם של רשויות בריאות מרכזיות אחרות בעולם".

אופטלגין - תופעות לוואי

תופעות הלוואי הנדירות והמסוכנות לאופטלגין כוללות הלם אנפילקטי - תגובה אלרגית חריפה, ירידה בכדוריות דם לבנות ובטסיות הדם – דיכוי מח העצם.

במקרים של תגובות עוריות כמו כתמים אדמדמים, עור מתקלף, כיבים בפה, בגרון, באף, באיברי המין ובעיניים, וכן פריחות חמורות מלוות בחום וסימנים דמויי שפעת, כמו גם בלוטות לימפה מוגדלות, וכן במקרים של הופעת חום, צמרמורות, כאבי גרון, קשיי בליעה, חולשה – יש להפסיק להפסיק לקחת אופטלגין ולפנות לחדר מיון, אלה הם סימפטומים שאופייניים לפגיעה חריפה בכדוריות הדם הלבנות.

מאחר שרכישת אופטלגין אינה מצריכה מרשם רופא, יש להקפיד על נטילה של המינון היעיל הנמוך ביותר ולפנות לרופא במקרים הבאים:

  • חום שנמשך מעל 3 ימים.
  • כאבים שנמשכים יותר מ-7 ימים.
  • שימוש תכוף בתרופה ללא התייעצות עם רופא.

יש לדווח לרופא על שימוש תרופה או ליטול אותה תחת השגחה רפואית במצבים הבאים:

  • רגישות למשככי כאבים, תרופות נוגדות דלקת או תרופות אחרות.
  • נטייה לאלרגיות לגורמים סביבתיים, מזון, חומרי צבע ומשמרים.
  • רגישות לאלכוהול.
  • אלרגיה שגורמת לאסתמה או פריחה בעור.

אין להשתמש באופטלגין במקרים של רגישות לחומר הפעיל דיפירון, רגישות לתכשירי פירזולון אחרים, רגישות למשככי כאבים, הפרעות בייצור תאי דם, פורפיריה כבדי חריפה, ליקוי בתפקוד מח העצם.

אופטלגין בהריון

אין להשתמש באופטלגין בזמן הריון מבלי להתייעץ עם הרופא המטפל שיבצע הערכת תועלת-סיכון יסודית. המידע להלן לגבי נטילת התרופה בהריון אינו מהווה תחליף להתייעצות עם רופא:

  • מותר ליטול אופטלגין בהריון במינון המקובל ולמשך זמן קצר.
  • לאחר השבוע ה-28 להריון אסור ליטול יותר משלושה גרם אופטלגין – 6 קפליות ביום, ואין ליטול את התרופה למשך יותר מ-3-4 ימים ברצף.

תרופות בהריון

נטילת אופטלגין בהריון. רק במינון המקובל ולמשך זמן קצר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אופטלגין בהנקה

אין להניק בזמן טיפול באופטלגין, אלא במקרים בהם אין תגובה לפראצטמול (אקמול, דקסמול, פראמול וכו׳) או לאיבופרופן (אדקס, אדוויל, נורופן וכו׳).

אופטלגין ואלכוהול

רצוי להימנע משתיית אלכוהול בעת השימוש באופטלגין.

שאלות ותשובות על אופטלגין

האם מותר אופטלגין בהריון? אין להשתמש באופטלגין בזמן הריון מבלי להתייעץ עם הרופא המטפל. לאחר השבוע 28 להריון אסור  ליטול יותר משלושה גרם אופטלגין – 6 קפליות ביום, ואין ליטול את התרופה למשך יותר מ-3, 4 ימים ברצף.

האם מותר לקחת אופטלגין אחרי אלכוהול? רצוי להימנע משתיית אלכוהול בעת השימוש באופטלגין.

*המידע לגבי התרופה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי. יש לעיין בעלון לצרכן ולהיוועץ ברופא המטפל או עם הרוקח לגבי נטילת אופטלגין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום