סוכרת - המהפכה התזונתית והחופש לאכול

(31)
לדרג

"מצד אחד אני אומר למטופלים שלי חולי הסוכרת לאכול אוכל שמותאם לסוכרת, אך מה זה שווה אם אין אוכל כזה במסעדות?". כך ד"ר מיכאל ווינפאס, רופא סוכרת ורופא משפחה העומד בראש פרויקט "החופש לאכול" של zap rest, המציע גם לסוכרתיים מנות משובחות במסעדות ברחבי הארץ

מאת: סתיו קורן

אתר zap rest השיק לאחרונה את פרויקט 'החופש לאכול', פרויקט מיוחד המוקדש לסוכרתיים. במסגרת הפרויקט, המסעדות המובילות בישראל, מצפון ועד דרום, התבקשו לרקוח מנות משובחות המותאמות לסוכרתיים - מנות שלא כוללות רטבים מפוצצי סוכר או תוספות מזיקות אחרות.

מתברר שכאשר חולי סוכרת יוצאים לאכול במסעדה, ברוב המקרים הם מגלים שאין להם מה לאכול, מפני שנדיר שתמצאו בתפריט של מסעדות ארצנו מנות המיועדות לסוכרתיים. במצב עניינים כזה, עומדות בפניהם שתי אפשרויות, או לאכול מנות המזיקות להם באופן ישיר או להימנע מלאכול – שתי האפשרויות מקפחות את קבוצת החולים הזאת באותה מידה.

ד"ר מיכאל ווינפאס, רופא סוכרת ורופא משפחה, העומד בראשו של פרויקט הסוכרת של אתר zap rest בשיתוף הנטורופתית לירון מידן, מסביר לנו מה קורה בגופו של חולה סוכרת כאשר הוא אוכל מנה שבה סוכרים, מה הם הסיבוכים האפשריים ומסכני חיים הכרוכים בכך, וגם מרחיב על התרופות החדשות לטיפול בסוכרת.

"היה לי כל כך חשוב להיות חלק אינטגרלי מהפרויקט של zap rest", אומר בהתרגשות ד"ר ווינפאס. "מהסיבה הפשוטה: אני מעודד את המטופלים שלי באופן קונסיסטנטי לאכול בריא, אך לעידוד הזה מצטרפת מגבלה מסוימת לכל מה שקשור לאוכל בחוץ, מפני שהם כמעט ולא יכולים למצוא מנות מותאמות עבורם במסעדות בארץ. אני מקווה שכעת, בעזרת הפרויקט, הנושא הזה הולך להשתנות וסופסוף גם חולי סוכרת יוכלו לאכול אוכל איכותי במסעדות".

מזון עתיר סוכר

"המטרה שסוכרתיים יאכלו כמה שיותר בריא, מאכלים שיש בהם פחות סוכר או בשפה הרפואית – מאכלים עם אינדקס גליקמי נמוך". צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
 

בהחלט מדובר בפרויקט חשוב. לצד זאת, איך אתה מסביר את העובדה שהמסעדות בארץ "שכחו" את הסוכרתיים?

"זה באמת מפליא ועוד יותר מפליא שאף אחד לא הרים פרויקט כזה הרבה קודם. אני מאוד שמח ומתרגש שזאפ רסט הרימו את הכפפה בנושא. חשוב לציין, שעל פניו לסוכרתיים יש מה לאכול במסעדות - הם יכולים לאכול בשר, ביצים ודגים, מדובר במאכלים שלא אמורים להעלות את רמות הסוכר בדם. אבל, ויש כאן אבל גדול, רוב המסעדות שמגישות את המנות הללו מוסיפות רטבים מלאים בסוכר, ולא ממש מוכנות להתאים את המנות לאותם סוכרתיים".

להימנע מאכילה של סוכר ופחמימות זה קשה ממילא. נראה שחוסר האלטרנטיבות לסוכרתיים במסעדות פשוט לא הוגן?

"נכון, לכן רבים מהם מתפתים לאוכל לא בריא לצערי. חייבים לזכור שבסופו של דבר המטופל הוא בן אדם, וכל אחד מתמודד עם קשיים בדרכו שלו. יש חולי סוכרת שיותר מתחברים לתזונה בריאה ויש כאלה שממשיכים לאכול רגיל.

"אנחנו מעודדים תמיד לתזונה בריאה כדרך טיפולית, כל רופא סוכרת עובד עם דיאטן/נית, זה חלק אינטגרלי מהטיפול במחלה. לצד התזונה הנכונה, אנחנו משלבים טיפול תרופתי המותאם למידותיהם של החולים. למשל בסוכרת מסוג 1 יש חולים שמקפידים על תזונה דלת פחמימה ואז הסוכר שלהם כלל לא עולה בארוחות, מה שמאפשר להם לא להזריק את אינסולין אחרי הארוחות, או שהם מזריקים מעט יחידות. עם זאת, זו לא מחלה שניתן להירפא ממנה.

"כשאנחנו מדברים על סוכרתיים, המטרה היא שהם יאכלו כמה שיותר בריא. כלומר, שיאכלו מאכלים שיש בהם פחות סוכר או בשפה הרפואית – מאכלים עם אינדקס גליקמי נמוך, כלומר מאכלים שלא מעלים את הסוכר בדם בצורה מהירה ופתאומית. ההמלצה הרווחת היום לסוכרתיים היא שיאכלו מאכלים דלי פחמימות, כך הרבה יותר קל לשמור על רמות סוכר מאוזנות בדם".

יש מספר סוגי סוכרת. מה ההבדלים ביניהן?

"הסוכרת השכיחה ביותר היא סוכרת מסוג 2, סוכרת שקשורה לעמידות לאינסולין ולרוב קשורה לאורח החיים המערבי ולהשמנה, ובפרט להשמנה בטנית. במחלה הזו אין מחסור באינסולין, להפך – הסובלים ממנה אפילו מתמודדים עם עודף אינסולין, אך הוא לא עובד טוב – מדובר בתופעה שנקראת 'עמידות לאינסולין', שהיא למעשה הבסיס של סוכרת מסוג 2. אם כי גם בסוכרת מסוג זה, הסובלים מהמחלה יכולים לסבול מחוסר באינסולין עם התפתחות המחלה.

הזרקת אינסולין

הזרקת אינסולין בסוכרת סוג 1, מחלה אוטואימונית שעלולה להתפרץ גם בגיל מבוגר. צילום: שאטרסטוק

"לצד סוכרת מסוג 2, יש סוכרת נפוצה פחות שנקראת סוכרת מסוג 1, בעבר נקראה גם סוכרת נעורים והסובלים ממנה מהווים רק כ-10% מציבור הסוכרתיים. המתמודדים עם מחלה הזו סובלים מתופעה של נוגדנים שפוגעים בלבלב, שלאחריה מתפתח בגוף מחסור באינסולין. לכן, הטיפול במחלה זו הוא הזרקת אינסולין. סוכרת מסוג 1 מוגדרת כמחלה אוטואימונית – מצב שבו הגוף תוקף את עצמו. בעבר מחלה זו היתה מזוהה עם ילדים, אך היום הרפואה יודעת לומר שזו מחלה שעלולה להתפרץ גם בגיל מאוחר.

"יש עוד סוגים של סוכרת, כמו סוכרת הנקראת לאדה (LADA), מחלה שמתפרצת בגיל מאוחר ובאופן איטי- זו למעשה סוכרת שדומה מאוד לסוכרת מסוג 1. בנוסף, יש גם סוכרת הריון וסוכרת שניוניות, אך בדרך כלל כשמדברים על סוכרת מתכוונים לסוכרת מסוג 2 – הסוכרת הנפוצה ביותר".

מה ההבדלים בין סוכרת מסוג 1 לסוכרת מסוג 2 ברמה הטיפולית?

"סוכרת מסוג 1 היא מחלה קשה הרבה יותר, שדורשת בקרה עמוקה, חישובים וניטורים יומיומיים כדי למנוע חוסר איזון של הסוכר בגוף. במקרה של סוכרת מסוג 2, ההתנהלות קלה יתור, החולים במחלה נוטלים כדורים שמסייעים להם לנהל אורח חיים רגיל ככל הניתן".

כיצד מטפלים בסוכרת והאם יש טיפולים חדשניים מהתקופה האחרונה?

"כרגע בכותרות יש תרופה שנקראת אוזמפיק (Ozempic) - תרופה המפחיתה את הסוכר בדם שעולה בעקבות נוכחות מזון במעי. היא מאטה את התרוקנות תוכן הקיבה ומדכאת תיאבון. לכן, התרופה הזו היא בעצם תרופה לסוכרת, אך לא רק, כיום אנשים משתמשים בה כטיפול כללי להרזיה. בנוסף, יש תרופה נוספת שנקראת וויגובי (Wegovy), שמסייעת להתמודדות עם סוכרת וגם לירידה במשקל – תרופה שמאושרת על ידי ה-FDA וטרם הגיעה לארץ".

ד"ר ווינפאס מבקש לציין כי "התקשורת הישראלית יצרה בלבול בנוגע לתרופה הזו, מפני שהיא בלבלה אותה עם אוזמפיק, שנחשבת לפחות אפקטיבית להרזיה ביחס לוויגובי. כמו כן, בינואר הקרוב וויגובי תגיע לישראל, ואז אנשים אכן יוכלו להתחיל להשתמש בתרופה זו לצורך הרזיה. בגלל הבלבול שנוצר בין התרופות, אנשים רבים נוטלים אוזמפיק כדי לרדת במשקל, ולכן היא חסרה במלאי. לצערי, מסיבה זו מטופלים שלי הסובלים מסוכרת לא מצליחים לשים את ידם על התרופה הזו".

בחזרה לפרויקט. מסעדות רבות לא מציעות מנות לסוכרתיים – מה קורה כאשר אדם סוכרתי אוכל מנה הכוללת סוכר ופחמימות?

"כנראה שלא יפנו אותו באמבולנס מהמסעדה באופן מיידי אם הוא יאכל מנה המכילה סוכר או פחמימה. יחד עם זאת, יש קורלציה ברורה בין רמות סוכר נמוכות/ ממוצעות/ גבוהות לבין סיבוכים. אם לאדם יש סוכר גבוה בבדיקת דם שנקראת המוגלובין A1C, בדיקת הערכה של ממוצע סוכר בדם שלושה חודשים אחורה, ומהבדיקה עולה כי רמת הסוכר הממוצעת של אותו אדם היא גבוהה, עלולים להיגרם סיבוכים".

מדידת רמת סוכר בדם

מדידת רמת סוכר בדם. צילום: שאטרסטוק

אילו סיבוכים למשל?

"פגיעה בכלי הדם הגדולים שעלולים לגרום לאירוע מוחי, התקף לב, פגיעה ברגליים ובכלי דם קטנים, כמו למשל פגיעה בראייה, פגיעה בכליות ועד קטיעת גפה. אז אם אדם יוצא למסעדה ובוחר או נאלץ לאכול אוכל שמעלה לו את הרמת הסוכר בדם, והוא מכניס אוכל מסוג זה לגופו כדרך קבע, הסוכר מצטבר ובסופו של דבר מעמיד אותי בסיכון גבוה לאותם סיבוכים".

יש דברים נוספים שיכולים לאזן אנשים שסובלים מסוכרת?

"פעילות גופנית תורמת להפחתת סוכר וגם לשינה טובה יש השפעה טובה על הסוכר. עישון פוגע בכלי דם וגם הסוכר בגוף פוגע בכלי הדם. אם יש לי חולה שהוא מעשן ובמקביל יש לו סוכר גבוה, מדובר כבר בשני גורמי סיכון שפוגעים בכלי הדם שלו. בנוסף, גם נפש בריאה ומחשבות טובות מסייעים להתמודדות עם המחלה – סטרס עלול להעלות את רמת הסוכר בדם".

פרויקט 'החופש לאכול' בזאפ רסט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום