כל מה שרציתם לדעת על ניתוח סינוסים

(1)
לדרג
תוכן מקודם

ד"ר אברהם אברג'ל, מומחה למחלות אף אוזן גרון, מנתח אף וסינוסים, מסביר בראיון מיוחד על הגורמים והמצבים המובילים לניתוח סינוסים, אילו חלופות ושיטות טיפול קיימות ומה קורה בניתוח עצמו

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-2306924 (מספר מקשר)

"בניתוח סינוסים, אנחנו בעצם נכנסים דרך הנחיריים עם אנדוסקופ, מנצלים את הפרוזדורים הטבעיים שנמצאים באף ומגיעים עד הנקודות שאותה אנו רוצים לנתח", פותח ומסביר ד"ר אברהם אברג'ל, מומחה למחלות אף אוזן גרון, מנתח אף וסינוסים. מטרת הניתוח היא לאפשר לאף לתפקד באופן מיטבי, ללא כל הפרעה לא רצויה.

"בשני צידי האף יש סינוסים, אותם אנחנו בדרך כלל פותחים", הוא מסביר. "המטרה שלנו היא לנסות לשמר את התפקוד הטבעי של הסינוס בניתוח, כלומר לפתוח את הפתחים הטבעיים של הסינוס ולהרחיב אותם".

באילו מצבים או מחלות הניתוח מטפל?

"אנחנו מטפלים עם ניתוח אנדוסקופי לסינוסים בכל תחלואות הסינוסים. המצבים השכיחים ביותר הם קושי בנשימה אפית, מחיצה עקומה, כאשר האיברים הצידיים – הקונכיות - באף גדולים וחוסמים את חלל האף - במקרים אלה, מבצעים ניתוח".

ד"ר אברג'ל מפרט בנוסף על קבוצה שלמה של "מחלות סינוסיטיס", המתחלקות לסינוסיטיס עם פוליפים ובלי פוליפים. השיטה האנדוסקופית, שבה מחדירים דרך חללים זעירים מעין טלסקופ מזערי המחובר למצלמה, היא שיטת הניתוח השכיחה ביותר לבעיות אלו, בעיקר עבור המצבים והמחלות שצוינו.

מה הן אפשרויות הטיפול האחרות?

"הטיפולים מתחלקים לטיפולים מקומיים, כמו ספריי לאף וסטרואידים שמורידים את רמת הדלקת. אם זה לא מספיק, ניתן טיפול תרופתי אנטי דלקתי וכן טיפולים מתקדמים יותר כמו טיפולים ביולוגיים. הטיפולים האחרונים ניתנים במצבים מאוד קשים של דלקת וכאשר הטיפולים המקומיים אינם מועילים".

כיצד מחליטים על הטיפול המתאים?

כאשר ד"ר אברג'ל נדרש לקבוע איזה טיפול רפואי להעניק למטופל, הוא בוחן עד כמה נפגעת איכות החיים של המטופל, מהי חומרת המחלה ועד כמה היא גורמת לו סבל יומיומי, אילו טיפולים כבר ניסה ועוד סוגיות. שאלות אלו מאפשרות לרופא להבין טוב יותר כיצד לקצר את הטיפול מצד אחד ומצד שני, לא להעביר אותו לשווא פרוצדורה מורכבת יחסית.

"אנחנו נוטים להתחיל עם טיפול שמרני כגון תרסיסים וכדורים, שאמורים להקל ולהיטיב עם ההפרשות והחסימה של האף", מסביר הרופא. "אם זה לא עובד, אנחנו מציעים תרופות יותר מתקדמות כמו סטרואידים לתקופות קצרות ומנסים להשלים את הטיפול המקומי עם תרסיסים. במידה שכל זה לא עובד, אנחנו מציעים לבצע ניתוח", הוא מסביר.

"כאשר מטופל מגיע אלי לניתוח, אני מבצע הערכה מדוקדקת שכוללת בדיקה אנדוסקופית במרפאה, הערכה הדמייתית והערכת CT, ובודק עד כמה המחלה מפושטת ולאיזה אזורים אני צריך להתייחס".

על תקופת ההחלמה לאחר הניתוח אומר ד"ר אברג'ל: "רוב המנותחים בדרך כלל נשארים ללון לילה אחד בבית החולים ולמחרת משתחררים. כדי להביא להחלמה מהירה יותר של האף, הם מתבקשים לטפל בו בשטיפות של מים ומלח".

גם לאחר הניתוח, הרופא אינו שוכח את מטופליו. "אני פוגש את מטופליי כשבוע עד עשרה ימים אחרי הניתוח", אומר ד"ר אברג'ל, "ומנקה את האף מכל השאריות שנשארו, כמו הפרשות כלואות וחומרים אחרים מונעי דימומים שנותרו מהניתוח עצמו. בשלב הזה, המטופל מרגיש הרבה יותר טוב. זה השלב שאנחנו קוראים לו 'החלפת התקליט'", מסכם ד"ר ארבג'ל בחיוך.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום