במקום גז צחוק: טלוויזיה והמון סבלנות והכלה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ד"ר שולמית דמצ'נקו, רופאת שיניים לילדים, מאפשרת לכל מטופל וגם אם הוא מאוד מפוחד, להתמודד בצורה נכונה וטובה עם הטיפול, עד להצלחתו המלאה. איך היא עושה את זה?

רופא שיניים לילדים
055-6877749

מי לא זוכר, כילד וגם כמבוגר, את רגע הכניסה למרפאת השיניים עם הריח המיוחד, הכיסא המאיים והאור המסנוור. לחוסר הוודאות מתלווים פחד וחשש שעלולים לגרום לחוסר רצון לשתף פעולה מצד המטופל, דבר שעלול להשפיע על היכולת להשיג את התוצאה הרצויה.

ד"ר שלומית דמצ'נקו, רופאת שיניים לילדים, אמא לשלושה המתגוררת בירושלים, מוכיחה שאפשר גם אחרת וכי חוסר סבלנות של ההורה או הרופא/ה רק פוגע בתהליך.

"כשילד נכנס למרפאה, חשוב לי שירגיש בנוח וידע שמטרת הטיפול היא לעזור ולא להכאיב או לעשות נזק", היא אומרת ומתארת את הגישה המיוחדת שלה שהופכת את המרפאה למקום מזמין וחם, מבלי לוותר על מקצועיות וסטנדרטים גבוהים:

"כבר בכניסה למרפאה נפגש הילד עם פינת משחקים, שם הוא יכול להשתעשע וליהנות בזמן שאני משוחחת עם ההורה. בשלב הבא אני יושבת מולו ומדברת איתו בגובה העיניים, לבושה בחולצה צבעונית ומחייכת חיוך גדול. כך המטופל ואני עורכים היכרות באווירה נעימה ומכילה. כשנכנסים לחדר הטיפולים, הילד מתבקש לבחור תכנית טלוויזיה אהובה עליו (שמחליפה את גז הצחוק) וגם משקפיים צבעוניים המונעים מהתאורה החזקה לסנוור אותו. מדוברים בדברים קטנים שמסייעים למטופל הצעיר להרגיש בנוח, וחשוב שיהיו בתחילת המפגש, טרם ניגשים לטיפול".

איך את מתמודדת עם ילדים שברגע הראשון כבר מנסים לברוח, דבר שמלווה פעמים רבות בצעקות ובכי?

"המפתח להצלחה, גם כשמדובר בילדים שמאוד חוששים, הוא סבלנות והכלה, גם מצד ההורה שלפעמים חושב שמדובר בטיפול שהוא 'זבנג וגמרנו'. אני גם מאוד לא אוהבת להכריח את הילד להיכנס למרפאה או לשבת על כיסא הטיפולים, כי לטווח הארוך זה לא יסייע להצלחת הטיפול ואף עלול גם לגרום לטראומה שתלווה אותו במשך כל חייו. רפואת שיניים של ילדים כוללת לעתים תהליך ארוך. ישנם מקרים שבהם בפגישות הראשונות אנחנו רק מדברים ומכירים ורק לאחר מכן מתחילים לטפל. כל מקרה לגופו".

למעשה, מדובר על התמודדות גם עם ההורה.

"בהחלט כן. ההורים לפעמים יכולים להוות חלק מהאתגר של הטיפול בילד ולהפוך את התהליך למורכב יותר. מילה אחת של הורה יכולה להשפיע על הילד ועל הנכונות שלו להיות שותף לתהליך והצלחתו. בדרך כלל, אני מבקשת מההורים לעמוד בצד, בשקט ולתת לי לעשות את העבודה, גם אם זה אומר להיות מאוד סבלניים ולחזור שוב ושוב למרפאה וכך לבסס תשתית נכונה לטיפול. כדי לתת מענה נכון ומקצועי, שכולל גם את ההכנה של הילד, אני משריינת מראש כ-20 דקות לכל טיפול, שכוללות הרגעת הילד ומתן הסברים. חשוב לתת הזדמנויות לילד כדי לא לוותר על הטיפול ועל המקצועיות והיעילות".

רפואת שיניים לילדים

איזו בעיה נפוצה אצל ילדים שחשוב שתקבל מענה?

"חבלות שיניים כתוצאה מפגיעה או טראומה הן השכיחות ביותר, ולכן עברתי גם לא מעט קורסים והשתלמויות בנושא. כשילדים קטנים או בני נוער נופלים ונחבלים במהלך ריצה או כשהם רוכבים על אופניים, חשוב שיקבלו מענה מיידי. אני זוכרת מקרה שבו ילד שנפל במהלך רכיבה על אופניים, קיבל מכה שגרמה ליציאה של השן כולה, יחד עם השורש. ברגע שהגיע אלינו, החזרנו את השן למקומה".

"אהבה ומקצועיות משפיעות על בריאות הילד לטווח הרחוק"

ד"ר דמצ'נקו, העוסקת בתחום רפואת השיניים לילדים משנת 2014, עלתה מאוקראינה לפני כארבע שנים. היא הגיעה לירושלים, עיר בה נמצאת לדבריה הנשמה שלה, הבית וגם המרפאה עצמה, שמשרתת את תושבי האזור וגם מטופלים מרחבי הארץ. היא בוגרת לימודי רפואת שיניים באקדמיה לרפואת שיניים באוקראינה, עם התמחות של שנתיים בתחום רפואת שיניים לילדים. בשנת 2019 קיבלה רישיון לעסוק ברפואת שיניים לילדים גם בישראל, צברה ניסיון כשעבדה במרפאות שיניים פרטיות ובשנה האחרונה הקימה את מרפאת השיניים שאותה היא מנהלת כיום.

השירותים שמציעה המרפאה כולל סתימות ("לבנות בלבד, משום שזה הרבה יותר יפה"), עקירות, טיפולי שורש, טיפולים מניעתיים כדוגמת איטום חריצים ומענה של שיננית גם למבוגרים.

"בכל פעם שנכנס ילד למרפאה, אני מתרגשת מחדש. מדובר באתגר שדורש ממני למצוא את הדרך הנכונה להגיע לליבו של המטופל הצעיר כדי שיחד נוכל להתמיד בתהליך ולאפשר את הצלחת הטיפול בצורה מקצועית ונעימה", היא אומרת. לדבריה, אהבה ומקצועיות יכולות להשפיע על עתיד בריאות הפה ועל בריאות הילד, גם לטווח הרחוק: "כשמדובר בשיני חלב, אם לא מטפלים בהקדם, החיידקים שנשארים בפה יכולים להשפיע על השיניים הקבועות ועל מצבן. גם מצב בריאותו הכללית של הילד עלול להיפגע כתוצאה מעששת, שמשפיעה על הנשימה ועלולה לגרום לטראומה של השיניים והלסתות, וגם לבעיות לב".

עוד היא מדגישה: "בנוסף לביקורת אצל רופא/ת השיניים וניקוי של שיננית, חשוב לזכור כי במצב שבו ילד לא פותח את הפה ומתנגד לטיפול, מומלץ לאפשר לו זמן הסתגלות, עם מלוא ההבנה והסבלנות גם של ההורה. כך יוכל המטופל הצעיר לעבור בקלות גם את הטיפולים המורכבים ביותר, שחשוב שייעשו במלוא המקצועיות".

ד"ר שולמית דמצ'נקו, רופאת שיניים לילדים. טל': 055-5617671, [email protected]

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום