דלקת אוזניים בילדים – על הבעיה שכל הורה מכיר

(0)
לדרג

מדוע דלקת אוזניים כה שכיחה בילדים? מהי דלקת האוזן התיכונה ומהי דלקת אוזן חיצונית? הכל על דלקות אוזניים: סימפטומים, גורמי סיכון ושיטות טיפול בקטנים ובגדולים

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • דלקות אוזניים עלולות להתפתח עקב חשיפה לגורמים מזהמים המובילים לתגובה דלקתית.
  • דלקת האוזן התיכונה היא מחלה נפוצה בילדים עד גיל שנתיים והיא מתפתחת לרוב עקב תפקוד לקוי של חצוצרת השמע שתפקידה הוא ניקוז ואוורור האוזן אל הלוע. הדלקת קלה יותר במבוגרים.
  • דלקת האוזן החיצונית היא דלקת אוזניים הנוטה להופיע אצל שחיינים, מי שחשופים למים או משתמשים באטמי אוזניים ומכשירי שמיעה, הפוגמים בהגנה הטבעית של שעוות האוזניים ומאפשרים היחשפות האוזן לחיידקים.
    ______________________________

גורמים עיקריים להופעות דלקת אוזניים

דלקות אוזניים הן מחלות המתפתחות עקב גורמים חיצוניים, לרוב חיידקים הגורמים להתפתחות זיהום, אך גם בשל גורמים אחרים כמו נקב בעור התוף, חסימה של ניקוז ואוורור האוזן המייצרת לחות באוזן, תגובות אלרגיות ועוד.

האוזן בנויה משלושה חלקים:

האוזן החיצונית – מעבירה גלי קול מהסביבה החיצונית אל עור התוף, שרוטט ומעביר אותם הלאה אל חצוצרת השמע.

האוזן התיכונה – עור התוף הוא הקרום שמפריד בין האוזן החיצונית לאוזן התיכונה, שכוללת את עצמות השמע שמעבירות את גלי הקול לקרום "החלון הסגלגל",  שמפריד בין האוזן התיכונה לאוזן הפנימית.

האוזן הפנימית – גלי הקול מגיעים עד לאוזן הפנימית, שם נמצא השבלול, האיבר שבו הופכים גלי הקול לאותות עצביים.

נהוג להבדיל בין דלקת אוזן תיכונה, מחלה נפוצה בקרב ילדים שעלולה להיגרם עקב פגיעה בדרכי הנשימה העליונות או פציעה באוזן, לבין דלקת האוזן החיצונית שלרוב מופיעה אצל מי ששוחים הרבה בבריכות ונגרמת עקב זיהומים חיידקיים. קיימת גם דלקת אוזן פנימית, הנגרמת לרוב עקב הסתבכות דלקת אוזן תיכונה.

שחייה

דלקת באוזן החיצונית נוטה להופיע יותר בחודשי הקיץ עקב שחייה מרובה בים ובבריכות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

תסמינים בדלקת אוזניים

התסמינים הנפוצים ביותר של דלקות אוזניים הם כאבים, ירידה ביכולת השמיעה, תחושת מלאות בחלל האוזן, לחץ באוזניים, הפרשות ולעתים גם גרד עז. כאשר מקור דלקת האוזניים הוא ויראלי או חיידקי, התסמינים יהיו חום גבוה, שלשול, הקאות ותשישות.

מהי דלקת באוזן הפנימית?

האוזן הפנימית כוללת מערכת של תעלות מלאות נוזל, הנקראת המבוך הווסטיבולרי ואחראית על השמיעה ועל תחושת שיווי המשקל, מאחר שהיא מספקת למוח מידע על תנוחת הגוף במרחב. דלקת חדה באוזן הפנימית מתרחשת כאשר חיידקים החודרים אל מבוך האוזן הפנימית גורמים לזיהום. האוזן הפנימית יכולה להיות הנפגעת היחידה של החיידק או להיות מעורבת בתהליך זיהומי כללי.

דלקת חדה באוזן הפנימית (Inner ear, Acute infection) מחיידקים במבוך היא נדירה ולרוב מתפתחת כסיבוך של דלקת אוזן תיכונה חדה. זיהום באוזן הפנימית הוא מסוכן מאוד כי הוא עלול להתפשט אל מעטפת המוח. לעתים הדלקת מתפתחת דווקא בהליך ההפוך, כאשר קיים זיהום במעטפת המוח שמסתבך ומשליך גם על האוזן הפנימית.

תסמינים של דלקת חדה באוזן הפנימית:

  • אובדן שמיעה
  • סחרחורות קשות
  • חום גבוה
  • הקאות
  • דלקת חדה של האוזן התיכונה שהסתבכה

מהי דלקת באוזן החיצונית?

דלקת באוזן החיצונית (Otitis externa) היא דלקת שמתפתחת בתעלת האוזן, הצינור המחבר בין האוזן החיצונית ועור התוף. דלקת זו נפוצה מאוד עקב העובדה שהיא לרוב מופיעה אצל מי ששוחים בבריכה הרבה ונוטה להופיע יותר בחודשי הקיץ עקב שחייה מרובה בים ובבריכות.

הגורמים לדלקת באוזן החיצונית הם גורמים חיצוניים שמונעים משעוות האוזניים את פעולתה הטבעית והאנטי דלקתית של הגנה על האוזן ומניעת כניסה של זיהומים.

גורמי הסיכון לדלקת אוזן חיצונית:

  • חשיפה למים – אנשים ששוחים הרבה נמצאים בסיכון לדלקת, שלכן נקראת גם Swimmer’s ear. חשיפת האוזן לנוזלים בבריכה יוצרת סביבה לחה שמזיקה לאוזן, במיוחד אם המים הם מזוהמים.
  • ניקוי האוזניים עם מקלוני צמר גפן – מקלוני צמר גפן מסירים את השעווה באוזן שהיא אמצעי ההגנה הטבעי של האוזן המגן עליה מחדירת מזהמים. לא רק זאת, מקלוני הניקוי עלולים לגרום לגרד, לגירוי ולפציעה שעלולים גם הם לגרום לזיהום דלקתי.
  • מחלות של העור – סבוריאה, אקנה, פסוריאזיס ואקזמה - עלולות גם הן לסכן את האוזן החיצונית בהתפתחות דלקת.
  • שימוש במכשירי שמיעה ואטמי אוזניים.

הגורמים לדלקת:

  • זיהום חיידקי – החיידקים העיקריים שגורמים לזיהום באוזן החיצונית הם פסאודומונס אאורגינוזה או סטאפילוקוקוס אאוראוס.
  • זיהום פטרייתי – קנדידה אלביקנס ואספרגילוס הם זני הפטריה שעלולים לגרום לדלקת באוזן החיצונית, לרוב מופיעים עקב טיפול בטיפות אוזניים אנטיביוטיות או כאלו המכילות קורטיקוסטרואידים שעלולים לגרום לזיהום פטרייתי.
  • דלקת באוזן התיכונה – שאחד מתסמיניה הוא הפרשות עלולה לגרום גם לדלקת באוזן החיצונית.
  • תגובה אלרגית – טיפות אוזניים, שמפו, כלור של בריכה או טיפות אוזניים, עלולים לגרום לדלקת ממגע.

התסמינים של דלקת מקומית באוזן החיצונית יהיו פצע או פצעון אדום קטן שעלול להזדהם ולהפוך לפצעון עם מוגלה, מה שבתורו יגרום לחסימה בתעלת האוזן החיצונית. פצעון יכול לגרום גם לכאב חזק באוזן, בעיקר כאשר נוגעים בה.

מהי דלקת חריפה באוזן החיצונית?

דלקת חריפה באוזן החיצונית היא מצב של זיהום שהתפשט בתעלת האוזן החיצונית, גורם לפריחה בעור ועלול להתפשט לעור התוף. זיהום חריף יימשך עד שלושה שבועות עם הסימפטומים הבאים:

  • כאבים עזים מלווים באדמומיות ובנפיחות של האוזן החיצונית ותעלת האוזן.
  • קשקשת בתעלת האוזן וסביבה.
  • הפרשה נוזלית מהאוזן בעלת מראה מוגלתי או מימי.
  • תחושת גירוי, כולל גירוד של תעלת האוזן.
  • רגישות בעת הזזת האוזן או הלסת.
  • נפיחות של בלוטות הלימפה בגרון.
  • אובדן שמיעה חלקי.

מהי דלקת באוזן התיכונה?

דלקת באוזן התיכונה (Otitis media) היא מחלה הנגרמת בגלל הצטברות נוזלים  באוזן התיכונה. הדלקת מופיעה לרוב לאחר הצטננות שפגעה בדרכי הנשימה ובעקבותיה מצטברים נוזלים בחלל האוזן התיכונה ובמרווח שבין עור התוף לאוזן הפנימית. הצטברות הנוזלים מובילה להתפתחות ולהתרבות של חיידקים הגורמים לדלקת. המחלה נפוצה אצל תינוקות בגילאי חצי שנה עד שנתיים והיא לא כל כך נפוצה אצל מבוגרים, שאם יחלו בה יסבלו פחות.

הגורמים לדלקת באוזן התיכונה הם חיידקים או נגיפים הפוגעים בתפקוד חצוצרת השמע, המחברת בין האוזן התיכונה ללוע, הצינור שמשמש להעברת מזון ואוויר. תפקיד החצוצרה הוא לאזן לחצים בתוך האוזן התיכונה, לנקז הפרשות ונוזלים ולאפשר אוורור.

תפקוד החצוצרה נפגם במקרים הבאים:

  • זיהום בדרכי הנשימה העליונות (הצטננות) או נזלת אלרגית שגורמים להצטברות נוזלים.
  • חסימה בגלל לחץ מבחוץ או בגלל הגדלה של האדנואידים (פוליפים) בילדים, שגורמת לתפיחה בגרון ולחסימת ניקוז האוזן.
  • הפרעות בתפקוד שרירי החיך.
  • שקדים מוגדלים.

התסמין העיקרי של דלקת אוזן תיכונה הוא כאב חזק באוזניים שנגרם מלחץ הנוזלים על עור התוף. אם הגורם הוא זיהום חיידקי יופיעו גם התסמינים הבאים: חום גבוה; הקאות, שלשולים, תשישות ואדישות; אובדן שמיעה חלקי. במקרים נדירים, נקב בעור התוף יגרום להפרשות מוגלה מהאוזן.

דלקת אוזן תיכונה חריפה תופיע בפתאומיות ותימשך כמה ימים עד שבועיים ותתבטא בכאבים באוזניים. דלקת אוזן תיכונה כרונית תימשך למעלה משבועיים או תלך ותחזור. התסמינים שלה פחות חמורים, עד כדי חוסר אבחנה. יש לה פוטנציאל סיכון נמוך יותר מדלקת חריפה.

דלקת אוזניים בתינוקות

דלקת אוזניים בתינוקות לרוב תהיה דלקת האוזן התיכונה, שנגרמת עקב בעיה בתפקוד חצוצרת השמע שאמורה לנקז הפרשות ונוזלים ולאוורר את האוזן התיכונה. מאחר שתפקוד החצוצרה משתפר עם הזמן, תינוקות נוטים לסבול מדלקת אוזן תיכונה יותר ממבוגרים ולהם קיימים גם גורמי סיכון נוספים, כמו עישון פסיבי, אי הנקה והאכלה מבקבוק בשכיבה. הדלקת נפוצה יותר בזמן החורף, בעונת ההצטננות שגורמת לדלקות בדרכי הנשימה העליונות ולכן להצטברות של נוזלים באוזן.

כ-75% מהילדים יסבלו מדלקת באוזניים לפחות פעם אחת לפני גיל שלוש, כאשר מרבית הדלקות יופיעו בין גיל חצי שנה לשנתיים. אולם, תינוקות וילדים קטנים לא בהכרח מסוגלים לספר על הכאב שהם חווים באוזן, לכן יש לשים לבכי שמלווה במשיכות או בשפשופים של האוזן. כמו כן, כאב האוזניים שנגרם מדלקת לרוב יחמיר בלילה. במקרה של זיהום חיידקי, הילד יסבול גם מחום גבוה, מתיאבון ירוד, מחולשה ואדישות. לעתים יופיעו גם גם הקאות ושלשולים, ובמקרים חמורים גם מוגלה שמופרשת מאוזן.

ניקוי אוזניים

ניקוי אוזניים מוגזם עלול גם הוא לגרום לדלקת אוזניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד  מטפלים בדלקת אוזניים בתינוקות?

דלקת האוזן התיכונה תימשך לרוב עד שבוע, ומרבית הילדים שסובלים מדלקת זו מבריאים ללא טיפול. לא בכל המקרים הטיפול האנטיביוטי המטופל יעזור ויקצר את המחלה. לא רק זאת, בשנים האחרונות חיידקים מחוללי מחלות פיתחו עמידות לאנטיביוטיקה, ביניהם גם הפנוימוקוק, החיידק הנפוץ שגורם לדלקת האוזן התיכונה. במקרה של כאבים עזים אפשר להיעזר בטיפות משככות כאבים, למשל אוטידין, ולהוריד את החום באמצעות משככי כאבים לילדים כמו אקמול או נורופן.

מתי ללכת לרופא בגלל דלקת אוזן תיכונה בילדים? עם הופעת הסימנים הבאים יש לגשת לרופא: חום אצל תינוק מתחת לגיל חודשיים, ילד חלש ואדיש, חום מעל 39 מעלות למעלה מיומיים, אי שקט וכאבים עזים, אדמומיות בולטת והזדקרות של האפרכסת.

דלקת אוזניים במבוגרים

דלקת אוזניים אצל מבוגרים נוטה להופיע כדלקת האוזן החיצונית, שנגרמת לרוב עקב פעילויות יומיומיות כמו חשיפה למי בריכה ומים מזוהמים, שימוש במקל צמר גפן לניקוי האוזניים, שימוש באטמי אוזניים, שימוש במכשירי שמיעה ועוד.

שיטות טיפול בדלקת אוזניים

טיפול בדלקת אוזן פנימית - הנטייה של המחלה הוא לחלוף מעצמה, לכן נהוג להעניק טיפול תומך בתסמינים בלבד.

טיפול בדלקת אוזן חיצונית:

  • ניקוי האוזן – במקרה של דלקת קשה, נהוג לנקות את האוזן החיצונית מהפרשות ונוזלים, בדרך כלל יעשה זאת רופא אף אוזן גרון.
  • הימנעות מחשיפה למים - על ידי שימוש באטמים, בצמר גפן מרוח בוזלין או כובע מקלחת בזמן המקלחת, ואף הימנעות משחייה בים או בבריכה למשך שבוע לפחות.
  • משככי כאבים - להקלת הכאב.
  • טיפות אוזניים - אנטיביוטיות לטיפול בזיהום.
  • סטרואידים - לטיפול בדלקת ובבצקת אם קיימת.
  • במקרה של דלקת פטרייתית – טיפות חומציות או טיפות אנטי פטרייתיות.

טיפול בדלקת אוזן תיכונה:

  • אנטיביוטיקה – לרוב הדלקת תעבור מעצמה, אך במקרה של זיהומים חוזרים, זיהום חמור עם חום גבוה וחוסר מנוחה בילדים או החמרה במצב, נהוג לתת אנטיביוטיקה.
  • טיפות אוזניים אנטיביוטיות – אצל מבוגרים עם דלקת כרונית של האוזן התיכונה, הטיפות מאפשרות הפחתה בכמות המוגלה המופרשת מהאוזן. אולם, הן לא מסוגלות לחדור את עור התוף ולהגיע לחלל האוזן התיכונה.
  • טיפות אף – טיפות שמכילות חומר אנטי אלרגני, אנטיהיסטמין, או מפחיתי גודש, עשויות להקל על הלחץ באוזן על ידי הפחתת נפיחות ריריות האף, הסינוסים וההפרשות.
  • משככי כאבים – להקלה במקרה של כאב באוזניים.
  • ניקוב עור התוף – אם מצטברת מוגלה בחלל האוזן התיכונה, רופא אף אוזן גרון ינקב את עור התוף וינקז אותה החוצה. כך ניתן גם לבחון את המוגלה, לזהות את החיידק שגרם לדלקת ולהתאים לה את הטיפול המתאים.

שאלות ותשובות

איך נראית דלקת אוזניים? דלקת אוזניים לא בהכרח תיראה באופן חיצוני אך יכולה לגרום להפרשות, לנפיחות, לאדמומיות ולבצקת.

בתוך כמה זמן עוברת דלקת אוזניים? דלקת האוזן התיכונה או דלקת האוזן החיצונית לרוב תעבורנה מעצמן בתוך כמה ימים. במקרה של החמרה, יש להתייעץ עם רופא אף אוזן גרון.

מה עושים כשיש דלקת אוזניים? יש להתייעץ עם רופא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום