לשמוע ולדבר - מדוע חשוב לבצע בדיקות שמיעה בילדות ובגיל מבוגר?

(4)
לדרג
תוכן מקודם

אחד מתוך אלף ילדים ייוולד עם לקות שמיעה המחייבת טיפול ובמהלך השנים הראשונות לחייהם, פעוטות וילדים נוספים יפתחו ליקוי שמיעה. מוחמד עסלי, קלינאי תקשורת ושותף במכון "לשמוע ולדבר" בחריש, מסביר על חשיבות איתור ליקויי שמיעה בילדים וירידה בשמיעה במבוגרים

ספקי מכשירי שמיעה ואביזרים
053-6114779 (מספר מקשר)

מוחמד עסלי הוא קלינאי תקשורת בעל ניסיון של יותר מ-11 שנים בתחום בדיקות שמיעה והתאמות מכשירי שמיעה. לפני כשנה פתח בחריש ביחד עם שותפו מרדכי ברנז את המכון "לשמוע ולדבר". במכון מבצעים בדיקות שמיעה וטימפנומטריה לכל הגילאים, הן באופן פרטי והן בהסכם עם כל קופות החולים, ומתאימים מכשירי שמיעה לילדים ולמבוגרים של החברות המובילות - אוטיקון מדנמרק ופונק משוויץ.

מתי ילדים צריכים לגשת לבדיקת שמיעה?

"בדיקת השמיעה הראשונה שעובר ילד מבוצעת כיממה לאחר הלידה. בדיקת השמיעה השגרתית הבאה תבוצע בשנת הלימודים הראשונה. אך בין לבין עלולה להופיע לקות שמיעה ושלעתים מתקשים להבחין בה", מסביר עסלי ומוסיף: "יש חשיבות רבה לטפל בילדים עם ליקוי שמיעה, משום שהזנחת הטיפול עלולה להוביל לעיכובים התפתחותיים ולליקויים לימודיים וחברתיים".

עסלי מתאר כמה התנהגויות בילדים שעלולות לרמז על ירידה בשמיעה או על לקות שמיעה: כשילד אינו מקשיב (בהנחה ששוללים בעיה התנהגותית); כשילד מבקש שנחזור שוב ושוב על דברינו; כשילד מנסה לקרוא את השפתיים כשמדברים אליו; כשילד מגביר את הווליום או מתקרב מאוד למקור הקול; כאשר ילד מדבר בצורה לא מובנת וכשיש דלקות חוזרות או כאבי אוזניים.

בדיקת שמיעה לילדים. צילום: שאטרסטוק

בדיקת שמיעה לילדים. צילום: שאטרסטוק

מהי כוללת בדיקת השמיעה?

"על מנת לבצע בדיקת שמיעה מגיל שנה עד גיל חמש יש צורך בשני קלינאי תקשורת, כאשר האחד בודק את השמיעה והשני משחק עם הילד בתא האטום. בבדיקה נבדקים תדרים מ-250-8,000 הרץ והיא אורכת עד כחצי שעה. בנוסף, קיימות במכון בדיקות טינפנומטריה בדיקת נוזלים באוזן התיכונה או דלקות בעור התוף, בהמלצה של רופא א.א.ג".

כיצד נעשית התאמת מכשירי שמיעה לילדים?

עסלי מסביר שעד גיל 18 ניתן לעשות במכון בדיקת שמיעה פרטית. במקרה שמתגלית בעיית שמיעה, ניתנת הפניה לרופא א.א.ג וזה מאשר וממליץ על מכשירי שמיעה, והילד חוזר למכון לצורך התאמת מכשיר שמיעה. "עד גיל 18 יש סבסוד מלא של מכשירי שמיעה על ידי משרד הבריאות. בנוסף, ניתנת מערכת FM שמשדרת את הקול של הגננת או המורה למכשיר השמיעה של הילד".  

כיצד נעשית התאמת מכשירי שמיעה למבוגרים?

"על פי מצב השמיעה וההמלצה של רופא א.א.ג. בנוסף, אנו מבררים עם המטופל מהם הצרכים שלו,  במה הוא עובד ומהי הפעילות היומיומית השגרתית שלו על מנת לעשות התאמה מיטבית של מכשיר השמיעה. יש מגוון של מכשירי שמיעה בדרגות איכות שונות. יש לדוגמה מכשיר המתלבש על כל האוזן או מכשיר ששמים בתוך האוזן. כיום מעדיפים מכשירים מאחורי האוזן משום שהם אסתטיים ונוחים יותר".

מכשיר שמיעה

בדיקות שמיעה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

לדברי עסלי, בכל אחת מקופות החולים ניתן חודש ניסיון על מנת לבדוק את ההתאמה של מכשיר השמיעה, אך התהליך לקבלת מכשירי השמיעה וסבסוד שונה מקופה לקופה:

בקופ"ח כללית – רופא א.א.ג שולח את המטופל לבדיקת שמיעה באחד המכונים העובדים בשיתוף עם כללית. במקרה של ירידה בשמיעה המטופל חוזר לרופא א.א.ג וזה ממליץ על מכשיר שמיעה. קופת החולים מוציאה אישור עם חותמת שמגיע למטופל מכשיר שמיעה והסבסוד הניתן על ידה הוא עד 8,358 שקל. את ההפרש משלם המטופל.

במכבי התהליך להתאמת מכשיר שמיעה דומה לזה שבכללית, למעט האישור שמומצא על ידי קופת החולים. "לאחר שאנו מתאימים מכשירי שמיעה, אנו מצהירים על כך במערכת של מכבי וכך ניתנת התראה שהמטופל החל להשתמש במכשיר. לאחר חודש ניסיון, המטופל יכול לרכוש את המכשיר".

בלאומית, "לרוב לא ניתנת אפשרות לערוך את בדיקת השמיעה והתאמת מכשירי שמיעה באותו מכון, למעט כמה מכונים וביניהם 'מכון לשמוע ולדבר'. בנוסף, המטופל אמור להביא טופס התחייבות (טופס 17) על מנת שנוכל להזמין עבורו את המכשיר הייעודי".

במאוחדת - התהליך ההתחלתי זהה לשאר הקופות, נעשית בדיקת שמיעה במכון והתאמה של מכשירי שמיעה לאחר הגשת טופס התחייבות לאספקת המכשיר.

ירידה בשמיעה שאינה מטופלת עלולה להוביל לדיכאון ודמנציה

עסלי מוסיף כי "אמנם מכשיר שמיעה הוא גוף זר אך חשיבותו גבוהה מאוד משום שהוא משפר את איכות חייו של המטופל. הוא מאפשר למערכת השמיעה לעבוד ולא להתנוון. לדבריו, מחקרים מצביעים על כך שירידה בשמיעה עלולה לגרום לדיכאון ואף לדמנציה. מכשיר שמיעה מעניק איכות חיים ויכולת לתקשר עם החברה, ולכן חשוב מאוד לערוך בדיקות שמיעה על מנת לאתר ליקויים וירידות בשמיעה בכל גיל, ובמקרה הצורך להתאים מכשיר שמיעה".

  • צור קשר
לשמוע ולדבר - מכשירי שמיעה וקלינאות תקשורת
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום