דעה של מומחה: כך תזהו טחורים ותסמינים אופייניים

(4)
לדרג

דימום רקטלי וכאבים בפי הטבעת הם אכן סימפטומים של טחורים, אך אלה מאפיינים גם בעיות רפואיות אחרות. כיצד יודעים שמדובר בטחורים ומה הן הבדיקות לטחורים?

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

  • כיצד ניתן לזהות טחורים? תסמינים שמזוהים עם טחורים זהים לתסמינים של בעיות רפואיות אחרות, חמורות יותר, כמו למשל גידול סרטני בפי הטבעת. לכן, כאשר מופיעים דימום, נפיחות מקומית או כאבים באזור פי הטבעת, חשוב לגשת ולהיבדק.

  • מה ההבדל בין טחורים פנימיים לבין טחורים חיצוניים? טחור פנימי בדרך כלל מדמם, עלול לצאת החוצה. לעתים, הוא חוזר למקומו לבד, ולעתים, יש להחזיר אותו למקום באופן ידני. לעומת זאת, טחור חיצוני לרוב לא מדמם, אך יכול להתנפח ומרגיש כמו "גולה" בפי הטבעת.

  • כיצד מאבחנים טחורים? פרוקטולוג יכול לאבחן האם מדובר בטחורים ומאיזה סוג.

    __________________________________________

טחורים הם הרבה פעמים מושא ללעג ומבוכה, אבל האמת שכולנו עתידים לסבול מטחורים ולהגיע לחוויה הלא סימפטית של ישיבה ממושכת בשירותים מספר פעמים ביום. מדובר בכלי דם הממוקמים בחלק התחתון של מעי הגס (הרקטום התחתון) ובפי הטבעת. תפקידם הוא לסייע לנו לשלוט על היציאות שלנו ולבצע הפרדה בין מוצקים, נוזלים וגזים.

הבעייתיות של הטחורים מתחילה כאשר כלי הדם נמתחים, צונחים או מתרחבים, בעיקר בעקבות הוורידים המקומיים, מה שעלול לגרום לכאבים חדים ולפגיעה באורח החיים.

אז כיצד מתמודדים עם הבעיה? ד"ר מרט חייקין, רופא מומחה בכירורגיה קולורקטלית מפרט בראיון שלהלן את כלל הדגשים החשובים שיסייעו לשמור על בריאותכם ועל איכות ושגרת חיים תקינה, כאשר הטחורים הלא רצויים נכנסים לתמונה.

כפי שתיווכחו לדעת, ההסברים והתופעות הקשורות בנוגע לבעיה המביכה, הכואבת, אך השכיחה למדי, חשובים מאין כמותם בפעולת המניעה המהירה של תופעות אפשריות חמורות יותר. ד"ר חייקין עושה סדר בדברים.

ד"ר חייקין, כיצד ניתן לזהות התפרצות של טחורים?

"קודם כל, חשוב לציין שהתסמינים שמזוהים עם טחורים זהים לתסמינים של בעיות רפואיות אחרות, חמורות יותר. כמו למשל גידול סרטני בפי הטבעת. לכן, כאשר מופיע דימום, או נפיחות מקומית, או כאבים מחוץ לפי הטבעת או בתוך פי הטבעת, חשוב מאוד לגשת להיבדק".

בדיקה רקטלית, טחורים

בדיקה רקטלית, טחורים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ומה באשר לבלבול בין טחורים למשהו חמור יותר?

"כשאתם חווים דימום בזמן יציאות או אחרי יציאות, קיבעו תור לרופא פרוקטולוג. רבים מאיתנו מניחים שמדובר בטחורים ורצים לבית המרקחת הקרוב כדי לקנות משחות ללא מרשם, אך מדובר בצעד שגוי כיוון שיש סבירות שמדובר בבעיה אחרת לגמרי. גם אם אכן מדובר בטחורים, כדאי לאבחן את הבעיה ולהתאים טיפול פרסונלי בהתאם למצב".

מה ההבדל בין טחורים פנימיים לבין טחורים חיצוניים?

"תסמינים הטחורים משתנים בהתאם לסוג הטחורים, פנימיים או חיצוניים. עם זאת, יש מצבים בהם שני הסוגים מתפרצים במקביל. בדרך כלל, כאשר הטחורים מתפרצים, פי הטבעת מתנפח ומגרד. גירוד עלול לגרום לכאב ולדימום וכך גם חוסר היגיינה של האזור או היגיינת יתר באזור. טחורים פנימיים בדרך כלל מדממים, הטחור עלול לצאת החוצה, לעתים הוא חוזר למקומו לבד ולעתים, צריך להחזיר אותו למקום באופן ידני. לעומת זאת, טחורים חיצוניים לרוב לא מדממים, אך הם יכולים להתנפח – מצב זה מרגיש כמו 'גולה' בפי הטבעת. בנוסף,  עלול להיווצר קריש דם שנקרא תרומבוזיס".

ומה באשר לתסמינים נוספים? ד"ר חייקין מדגיש כי "תסמינים נוספים לטחורים הם הפרשות ריר, אי נוחות, קושי בישיבה ועוד. ברגע שאדם חווה דימום רקטלי, ביציאה או אחרי היציאה, כדאי לבדוק זאת. בכל אופן, אם חווים זאת באופן חד פעמי, זה כנראה בסדר וככל הנראה קשור ביציאות קשות".

כיצד מאבחנים טחורים?

"פרוקטולוג יכול לאבחן האם מדובר בטחורים ומאיזה סוג. ראשית, הוא בוחן בעיניו את האזור, לאחר מכן הוא מבצע בדיקת אצבע. לרוב, הוא יבצע בדיקה גם עם מכשור רפואי. יש מגוון מכשירים אליהם מחוברת מנורה בקצה, המכשיר מוחדר לפי הטבעת ובאמצעותו ניתן לאבחן את הבעיה".

בהמשך לדבריו של ד"ר חייקין, על אודות אבחון טחורים בצורה יעילה על ידי פרוקטולוג, ניתן לעמוד מקרוב על מכלול הבדיקות הנפוצות כיום לאבחון של טחורים. חשוב לזכור, כי בסמכות הפרוקטולוג בלבד - לקבוע מי מן הבדיקות מתאימה ורלוונטית באופן ספציפי עבור כל נבדק ונבדקת. כעת נסקור אותן בקצרה:

בדיקה רקטלית דיגיטלית (DRE) – בדיקה שמאבחנת טחורים פנימיים ומתבצעת על ידי אורולוג. במהלך הבדיקה הרופא מחדיר אצבע עם כפפה לפי הטבעת כדי לאבחן טחורים, סרטן הערמונית ומחלות נוספות.

פרוקטוסקופיה – הבדיקה מתבצעת באמצעות החדרה של מכשיר צפייה (אנדוסקופ) לתוך פי הטבעת ובעזרתה אפשר לראות את פנים החלחולת ואת חלקו התחתון של המעי הגס, ולזהות בעיות רפואיות מקומיות.

פרוקטוסקופיה

פרוקטוסקופיה. צילום: שאטרסטוק

סיגמואידוסקופיה – בדיקת קולונוסקופיה קצרה, במהלכה מוחדרת צינורית קטנה עם מצלמה למעי הגס. הבדיקה מאפשרת מבט קרוב על חלקו הסופי של חלל המעי הגס. ניתן להשתמש בבדיקה גם כדי לקחת דגימת רקמה לביופסיה במידת הצורך.

קולונוסקופיה – בדיקה שבעזרתה ניתן להביט באופן מדויק על הרקטום ועל המעי הגס עד הקטע הסופי של המעי הדק. הבדיקה מתבצעת באמצעות קולנוסקופ (צינור דק עם מצלמה זעירה) המוחדר לפי הטבעת.

לסיכום הדברים

בראיון עם ד"ר מרט חייקין, הוצגו התסמינים של טחורים כזהים לתסמינים של סרטן מעי הגס, פיסורה ועוד. יחד עם זאת, לפני שאתם מאבחנים את הבעיה בעצמכם, כדאי לפנות לרופא פרוקטולוג בהקדם, על מנת להעמיד דברים על דיוקם, וכמובן, גם לדאוג לשקט נפשי.

זכרו: האחריות על בריאותכם נמצאת בידיכם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום