כשהעולם מסתובב: כל מה שכדאי לדעת על סחרחורת

(18)
לדרג
תוכן מקודם

מה גורם לסחרחורת, איך מאבחנים אותה ומה הם הטיפולים שיכולים לסייע מאוד הן בשיפור הסימפטומים והן בפתרון הבעיה לטווח ארוך? מומחה לאודיולוגיה סטיבולרית מפרט לגבי אחת התופעות השכיחות והמלחיצות ביותר

רופא אף אוזן גרון
077-8041330 (מספר מקשר)

מרגישים שכל העולם מסתובב סביבכם? אתם לא לבד. ד"ר אראם כיואן, אודיולוג המתמחה באבחון של הפרעות במערכת השמיעה ובמערכת שיווי המשקל באוזן, מסביר כי בין 5% ל-10% מהאוכלוסיה סובלים מסחרחורת. לדבריו, מדובר בתופעה שיכולה להוביל לתסכול רב.

"לעתים קרובות, אבחון הסיבה לבעיה נמשך זמן רב והחולים חסרי אונים", הוא מציין. "הם עוברים מבדיקה לבדיקה, ובמקרים רבים הבדיקות שאליהן הם מופנים אינן רלוונטיות לשם אבחון הבעיה. העניין משליך ישירות על האבחנה והטיפול, וכאשר אנשים מופנים לבדיקות שאינן רגישות לסחרחורת, מתקבלות תוצאות תקינות ללא עדות לבעיה פיזיולוגית מסוימת. במקרה כזה, חולים רבים מופנים להמשך מעקב אצל פסיכיאטר. יתרה מכך, אלה שמופנים לבדיקות הנכונות בבתי החולים, נתקלים בזמני המתנה שעלולים להימשך חודשים ארוכים, ובינתיים הסבל היומי של החולה נמשך".

מה גורם לסחרחורת?

ד"ר כיואן מציין מספר סיבות שיכולות לגרום לתחושת סחרחורת:

ורטיגו – תופעה המכונה "סחרחורת סיבובית" הנגרמת כתוצאה מהפרעה באיבר האיזון הממוקם באוזן הפנימית. מי שסובל מהתופעה עלול להרגיש שכל החדר סובב סביבו ולעתים גם לסבול מתופעות כמו בחילות והקאות.

פגיעה עצבית - מצב כזה העלול להתרחש בעקבות נוכחות של וירוסים למשל, שגם גורמים לסחרחורת סיבובית קשה. הטיפול בו מורכב ולרוב מצריך שיקום באמצעות פיזיותרפיה ארוכת טווח.

מחלת מנייר - הפרעה באוזן הפנימית הנגרמת מייצור לא תקין של הנוזל שאחראי על התפקוד התקין של מערכת איזון המשקל באוזן. תופעה זו מובילה להתקפים פתאומיים וקשים של סחרחורת סיבובית.

מיגרנה - מחלה שכיחה זו משפיעה על מערכת שיווי המשקל, ולמעשה מדובר באחת הסיבות השכיחות ביותר לסחרחורת.

אספקת דם לקויה למוח - גיל, עישון, אורח חיים לקוי וסיבות נוספות – כל אלה עלולים להוביל לפגיעה באזורים שונים במוח עקב אספקת דם לא תקינה לאזור. היות שמצב כזה עלול להעיד גם על מצבים חמורים כמו גידול או שבץ, חשוב לאבחן אותו בזמן.

ד"ר כיואן מונה סיבות נוספות לסחרחורת, כגון: הפרעות נוירולוגיות, שימוש בתרופות, טיפולים כימותרפיים ומצבים נפשיים.

סחרחורת

אבחון הסחרחורת

ד"ר כיואן מסביר כי אבחון הסחרחורת מתבסס על בדיקות מעבדה מתקדמות כגון ENG/VNG, VHIT, VEMPS - רובן מתבססות על רישומים של תנועות העיניים במהלך גירויים המכוונים למערכת שיווי המשקל. תנועות עיניים בלתי תקינות מאפשרות להעריך מה מקור הבעיה שממנה סובל המטופל ואיזה חלק במוח פוגע במערכת שיווי המשקל או לחלופין במסלולים העצביים המובילים למוח. על בסיס אבחון זה ניתן לאבחן פתולוגיות שונות ובהתאם לכך לספק טיפול רלוונטי.

הטיפול בסחרחורת

הטיפול בסחרחורת מותאם לפי סוג הבעיה שממנה סובלים. "חשוב לדעת כי שימוש בתרופות מסוימות עשוי להקל על הסימפטומים, אך לפני זה המטרה העיקרית היא להגיע לאבחנה מדויקת", מבהיר ד"ר כיואן. "במקרים רבים אבחון נכון ומדויק יכול להוביל לדרכי הטיפול הטובות ביותר, שיוכלו להפחית את עוצמת התלונות, את תדירותן ואת התחושה הכללית של המטופל".

לדבריו, הטיפולים בסחרחורת מגוונים וכוללים בין היתר: דיאטות מיוחדות, פיזיותרפיה (לעתים בשילוב טיפול תרופתי), טיפול ב"מציאות מדומה" שבמהלכו המטופל מרכיב משקפי תלת מימד המדמים מצבים שבהם הוא סובל מסחרחורת, כמו למשל פחד גבהים. טיפול זה מאמן את המוח וגורם לו להתרגל לסיטואציה מסוימת. כמו כן, במקרים מסוימים, ייתכן שהפתרון יכלול התערבות ניתוחית.

לסיכום, סחרחורת היא תחושה מלחיצה ביותר, אבל ברוב המקרים מדובר בבעיה הניתנת לטיפול. חשוב לאבחן את הבעיה באופן מדויק, כדי להציע את הטיפול המתאים ביותר למצבו של המטופל.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום