ט"ו באב - יום אהבה בלי כאבים

(0)
לדרג

היום הכי רומנטי בשנה כבר כאן אבל הוא מציף גם נושא קצת פחות משמח: כאבים בעת קיום יחסי מין, אז איך תחזרו ליהנות מסקס? הנה התשובות

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

  • מהי דיספראוניה? דיספראוניה מאופיינת בכאב רב בקרב נשים בעת קיום יחסי המין. מדובר בכאב מתמשך וחזרתי, במהלך או לאחר קיום יחסי מין. הכאב מורגש באזור איבר המין.
  • מהם תסמיני דיספראוניה? כאבים בעת החדירה, כאבים עמוקים במהלך החדירה, שריפה מקומית, התכווצויות באגן ולחץ בשרירי הנרתיק.
  • כיצד מטפלים בכאבים בעת יחסי המין? חלק מהטיפולים דורשים תרופות מרשם. אם אתן חוות כאבים בעקבות יובש נרתיקי, השתמשו בחומר סיכה על בסיס מים כדי להעניק לחות מתאימה לאזור.
    __________________________________________________

כאבים בזמן יחסי המין היא תופעה שנפוצה יותר בקרב נשים, אך גם גברים מתמודדים עימה ואפילו יש שם לכאב הזה שאתם חווים בעת הסקס - "דיספראוניה". מה הם המאפיינים של המחלה ומה הן הסיבות האפשריות לכאב בעת קיום יחסי מין בקרב נשים וגברים? הנה התשובות:

מהי דיספראוניה?

דיספראוניה מאופיינת בכאב רב בעת קיום יחסי המין. מדובר בכאב מתמשך וחזרתי, במהלך או לאחר קיום יחסי מין. הכאב מורגש באזור איבר המין, כאשר נשים עלולות לסבול מכאבים חיצוניים באזור הפות, השפתיים או בפתח הנרתיק. חלקן סובלות גם מכאבים פנימיים - בצוואר הרחם או בבטן התחתונה.

מדובר במצב שכיח יחסית. לפי מחקרים, יותר מ-20% מהנשים סובלות מכאבים בעת יחסי המין. דיספראוניה  עלולה לגרום להשפעות רגשיות ונפשיות לא פשוטות - בנוסף לכאב הפיזי, זוגות עלולים לסבול מאובדן אינטימיות ומבעיות במערכת היחסים.

כאבים בעת יחסי המין נפוצים יותר בקרב נשים, אך הם עלולים להשפיע גם על גברים (דיספראוניה גברית). הכאב נובע לרוב מגורמים פיזיים או מצבים רפואיים, אך הוא יכול להיות גם פסיכוסומטי.

כאבים בקיום יחסי מין

כיצד דיספראוניה מתבטאת אצל נשים?

כאבים בעת החדירה (דיספראוניה שטחית) – כאבים אלה מורגשים בעת הכניסה לנרתיק במהלך החדירה הראשונית ומורגשים באיבר המין. הכאב עלול להתפרץ בעקבות יובש מקומי, פציעה או זיהום.

כאבים עמוקים לאחר החדירה – מדובר בכאבים המתרחשים בעת חדירה עמוקה ויכולים להחריף בתנוחות מסוימות. הכאב מורגש באזור הבטן התחתונה או בצוואר הרחם.

מה הם הגורמים לכאבים בעת יחסי המין?

במקרים רבים, כאבים בעת יחסי המין עלולים להתפרץ בעקבות חוסר לחות בנרתיק. במקרים אלה, הכאב עלול לחלוף או להפוך קל יותר לאחר מריחת חומר סיכה או לאחר משחק מקדים.

סיבות נוספות להתפרצות כאבים בזמן קיום יחסי מין בקרב נשים:

אטרופיה נרתיקית – מצב בו רירית הנרתיק עלולה לאבד מהלחות שלה ולהיות ה מאוד. מצב זה עלול להיגרם בעקבות נטילת תרופות, גיל המעבר או שינויים הורמונליים אחרים.

וגיניסמוס – הופעה חוזרת ובלתי נשלטת של התכווצויות השרירים בפתח הנרתיק עלולה להיגרם בעקבות טראומת עבר – כך הגוף למעשה מנסה לשמור על עצמו.

זיהומים בנרתיק – זיהום או פטריה בנרתיק הם מצב שכיח למדי. בנוסף לכאבים, סביר להניח שתריחו ריח לא נעים מהאזור ותחושו בכאבים שלא קשורים בהכרח ליחסי מין.

אנדומטריוזיס - מצב שבו רירית הרחם (הרקמה המצפה את הרחם) גדלה מחוץ לרחם. מדובר במחלה כרונית שעלולה לגרום לכאבים בבטן התחתונה, ברקטום ובנרתיק.

מה הם תסמיני דיספראוניה?

  • כאבים בעת החדירה.
  • כאבים עמוקים במהלך החדירה.
  • שריפה מקומית.
  • התכווצויות באגן.
  • לחץ בשרירי הנרתיק.

כיצד מטפלים בדיספראוניה?

במקרים מסוימים, כאב בעת יחסי המין אינו דורש התערבות רפואית. לדוגמה, לאחר לידה זה טבעי לחוש כאבים בעת יחסי המין. לכן, עדיף לקיים יחסי מין שישה שבועות לפחות לאחר הלידה.

חלק מהטיפולים בכאבים אלה דורשים תרופות מרשם. אם אתן חוות יובש בנרתיק בעקבות גיל המעבר, התייעצו עם הרופא שלכם לגבי קרם אסטרוגן שיכול לפתור את הבעיה.

במקרים שבהם מתעורר כאב בעת יחסי המין ללא כל סיבה רפואית, טיפול פסיכולוגי שעוסק בבעיה באופן נקודתי יכול לעזור, מפני שבמקרים מסוימים הכאב הוא פסיכוסומטי ונובע בעקבות טראומת עבר.

כיצד ניתן לטפל בדיספראוניה באופן טבעי?

מריחת חומר סיכה על בסיס מים על הנרתיק, הפות והשפתיים, מועילה לנשים כאשר היובש הוא הגורם העיקרי לכאב. מומלץ בנוסף להימנע משימוש בתחבושות היגייניות וכן להפסיק באופן זמני שימוש בנייר טואלט. במקום זאת תוכלו לשטוף את האזור.

חומרי סיכה

חומרי סיכה לטיפול ביובש וגינאלי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדוע גברים סובלים מכאבים בעת קיום יחסי מין?

כאמור, כאבים בעת יחסי מין הם תופעה שנפוצה מאוד בקרב נשים ופחות בקרב גברים. אולם, אם אתם סובלים מכאבים בעת קיום היחסים, אלה הסיבות האפשרויות לכך:

שפיכה מאוחרת או נעלמת - קשיים אורגזמיים כגון שפיכה מאוחרת או נעדרת עלולים להוביל לכאבים באיבר המין, כתוצאה מחדירה רבה מדי וחיכוך. נסו להשתמש בחומרי סיכה והשתדלו שלא להפוך את האורגזמה למטרה - נסו ליהנות מהמגע עצמו במהלך הסקס.

זיהום המועבר במגע מיני – זיהומים שמעוברים בעת קיום יחסי מין, כמו  טריכומוניאזיס והרפס גניטלי, עלולים לגרום לכאבים בעת יחסי מין.

תגובה אלרגית - אלרגיה לקונדומי לטקס או לסבונים עלולה לגרום לגירוי באזור איברי המין ולהכאיב בעת קיום יחסי מין.

כאבי ראש לאחר סקס - ידוע גם כקפלאלגיה ומיגרנה אורגזמית. כאב זה מורגש בדרך כלל מעל הצוואר בחלק האחורי של הגולגולת. הכאב עשוי להתגבש לצד עוררות מינית ואורגזמה. במקרים נדירים, הכאב יכול להוות אינדיקציה לבעיה חמורה יותר ולכן חשוב מאוד לבדוק את הגורמים.

דלקת ערמונית כרונית – הדלקת מתאפיינת בנפיחות של בלוטת הערמונית ועלולה לגרום לכאבים בעת השפיכה ולשפיכה מאוחרת.

כאבים בפין

תסמונת פוסט אורגזמית (POIS) -  מדובר בתסמונת נדירה שבה גברים חשים רע לאחר השפיכה. התסמינים יכולים להשתנות והם כוללים עייפות ותסמינים דמויי שפעת, שיכולים להתפרץ מיד לאחר השפיכה או זמן מה לאחר מכן ואף להימשך מספר ימים.

מחלת פיירוני – המחלה משנה את מבנה הפין וגורמת לו להתעקם, מה שגורם להפרעות בתפקוד המיני התקין.

באילו מקרים כדאי לפנות לייעוץ רפואי?

יש ליצור קשר עם הרופא שלכם אם אתם חווים כאבים מחמירים ובלתי נסבלים במהלך קיום יחסי המין. הכאבים עלולים להיות מלווים בדימום, נגעים באיבר המין, מחזור לא סדיר, הפרשות מהנרתיק או התכווצויות שרירי נרתיק לא רצוניות.

מה למדנו? כאבים בעת יחסי המין הם תופעה נפוצה מאוד בקרב נשים. אם הסיבה העיקרית לכאב היא יובש בנרתיק, ניתן לטפל בה באמצעות חומר סיכה על בסיס מים. עם זאת, יש מחלות אחרות שעלולות לגרום לכאבים בעת קיום היחסים, כך שאם אתן מרגישות שמדובר בכאבים בלתי נסבלים, המלווים בתופעות לוואי, קיבעו תור אצל הגניקולוג/ית שמטפלים בכן. באשר לגברים, אם אתם מזהים אחד מהתסמינים שצוינו לעיל, גשו להיבדק.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום