ניהול טיפול בזיקנה – הגישה שעושה את ההבדל

(0)
לדרג
תוכן מקודם

זיקנה היא שלב שבו טיפולים רבים נכנסים לשגרת החיים, רפואיים, סיעודיים או נפשיים, ולכל סוג של טיפול נדרשים משאבים רבים עבור כל מטופל ומטופל. צוות המומחים של "בשיבה בריאה", מרכז רב מקצועי לגיל המבוגר, מסביר על שיטת ניהול הטיפול המיטבי של כלל הגורמים ולא פחות חשוב, היחס האישי

רופא גריאטרי ,מומחה לגריאטריה
077-2307089 (מספר מקשר)

זיקנה היא שלב שבו טיפולים רבים נכנסים לשגרת החיים, ביניהם טיפולים רפואיים, סיעודיים או נפשיים, ולכל סוג של טיפול נדרשים משאבים רבים עבור כל מטופל ומטופל. בחברת "שיבה בריאה" מציעים גישה מיטבית לטיפול בבן המשפחה הזקן, המבוססת על ניהול הטיפול.

מהו ניהול טיפול?

פירושו הסתכלות כוללנית על כלל צורכי המטופל, תקשורת איכותית ובריאה בין המטופל לבין התומך הרלוונטי, וביצוע אופטימיזציה של כלל המשתנים והטיפולים. ד"ר אמירה פז, גרונטולוגית פיננסית מקצועית, מסבירה שניהול טיפול הוא תהליך שיש בו כמה שלבים: "אבחון והערכה, בניית תכנית טיפול, הפניה ותיאום בין כל השירותים האפשריים, יישום תכנית הטיפול, הדרכה וליווי של בני המשפחה, ובאופן אופטימלי – גם ניהול ופיקוח על המטפלים האישיים".

ערך מרכזי נוסף בניהול הטיפול הוא תקשורת. תקשורת זו חיונית לא רק עם המטופל לבדו, אלא גם עם המשפחה כולה. על חשיבות התקשורת, אומרת דורית בן יהודה, יועצת גרונטולוגית ומלווה רוחנית: "התקשורת מאפשרת לתת מענה הולם לצרכים הרפואיים, הנפשיים, הרוחניים והטכניים של האדם".

למה דווקא בזיקנה?

גיל הזיקנה טומן בחובו עליות ומורדות רבים, נפשיים ורפואיים. ייחודיותו של מנהל הטיפול הוא בצורך שלו להיות קשוב למטופל ומשפחתו, הן ברגעים היפים והנעימים והן בזמנים הפחות קלים.

ניצן חי ניצן, המשמש כעובד סוציאלי, מצביע על תופעה שכיחה ביותר בקרב אנשים מבוגרים. "ישנם הרבה ארגונים שמטפלים בזכויות של הגיל המבוגר", אומר ניצן, "יש הרבה זכויות שאנשים לא מודעים אליהם, וניהול הטיפול יתאפיין בהכוונה והסברה על אותם ארגונים ורשויות לצורך מיצוי הזכויות וכדי להעלות את רמת ההכנסה החודשית שהמשפחה מקבלת".

"כל מטופל הוא עולם ומלואו", מוסיפה המאמנת המשפחתית מירה תשובה. "צריך לשלב רגש ואמפתיה עם מקצועיות". שילוב זה, לדבריה, מסוגל לשנות לטובה את הטיפולים בגיל המבוגר מן הקצה אל הקצה ולהפוך את החוויה לחיובית ורגישה יותר.

צורך ניהול טיפול עבור המשפחה

"ניהול טיפול יכול לתת ידע", מסביר ד"ר רון בן יצחק, מומחה בגריאטריה. ואכן, ניהול טיפול מאפשר למשפחה להיות חלק אינטגרלי מתהליכי הטיפול, בכך שהם מודעים למצב המטופל בכל רגע נתון; באיזה שלב נמצאת מחלתו, כיצד ניתן לאזן אותה ולמנוע כאב וסבל, ומה הם ההשפעות על התפקוד היומיומי.

באופן זה, מנהל הטיפול משמש ככתובת נפלאה להפעלה של מערך הטיפול השלם, מה שמקנה שקט נפשי גדול למשפחה שיודעת היטב שיש למי לפנות בכל בקשה או שאלה. "ניהול הטיפול מאפשר למשפחה להיות משפחה. כל השאר, עלינו", אומרת מירה תשובה. באמצעות ניהול טיפול, העומס הגדול המוטל על המשפחה מצטמצם באופן ניכר והם שמחים לגלות שיקיריהם בידיים טובות.

בשיבה בריאה, קווים מנחים

אנשי המקצוע ומומחים מחברת "בשיבה בריאה" נשאלו על הייחודיות שלהם בניהול טיפול. ד"ר בן יצחק הסביר: "אנחנו, הגורם האנושי. אנשי צוות מנוסים שעומדים לרשות מנהל הטיפול – אנחנו עושים את ההבדל".

הגרונטולוגית מיכל גלסנר הוסיפה גם את עניין מוסר העבודה וההתמסרות למקצוע. "הרצון להרגיש את הדופק והלב של המטופל ובני המשפחה, ולהציע את המענה הנכון. להבין מה נכון – ופשוט להיות שם בשבילם". ערכים אלה מגיעים מתוך אמת פנימית גדולה ורצון אמיתי להיטיב עם כל מטופל ומטופל.

זיקנה, טיפול

איך עושים את זה? איך מצליחים למצוא את הפתרון הטוב ושיטת הטיפול הטובה ביותר עבור כל מטופל? המפתח, לפי ניצן חי ניצן, הוא שאפתנות וחשיבה מחוץ לקופסה. "רצון רב למצוא את הפתרונות היצירתיים, להפתיע ולהתעלות מעל לציפיות של הלקוחות שלנו", הוא אומר.

מירה תשובה מעלה את אחת הנקודות החשובות ביותר בטיפול בקשישים. הטכנולוגיה והקידמה מאפשרות להגיע לרמות הבנה גדולות מאוד, לנתח תהליכים גופניים בצורה נפלאה. עם זאת, קיים רובד נוסף. "כשאנשים במצוקה הם רוצים לדבר, לחלוק, לשתף ולכאוב", היא מסבירה. "לשם כך, צריך אנושיות, הקשבה ואמפתיה כמו שיש כאן". הדגש המיוחד שניתן לנפש המטופל, ולא רק לגופו, הוא אחד הגורמים המרכזיים לייחודיותם של אנשי 'בשיבה בריאה'".

לסיום, כשנשאל ד"ר בן יצחק מה הביא אותו להקים את "בשיבה טובה", הוא עונה באופן מוחלט: "הרפואה והסיעוד לא יכולים להתמודד לבדם מול הזיקנה, אלא רק בצירוף אופציות טיפוליות מגוונות ממקצועות הבריאות. נוצר כאן פסיפס ייחודי, על מנת להבטיח זיקנה מיטבית", הוא מסיים.

  • צור קשר
בשיבה בריאה - מרכז רב מקצועי לגיל המבוגר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום