יכול להיות שהפרעת קשב היא בכלל יתרון בעבודה?

(1)
לדרג
תוכן מקודם

עובדים רבים אינם חושפים את הפרעת הקשב והריכוז שלהם, דבר שפוגע בהתפתחותם המקצועית. הניסיון מראה שמודעות של מעסיקים לנושא משנה את התמונה ותורמת לארגון עובדים מצוינים ונאמנים. עידית וורמברנד, מאמנת להתמודדות עם הפרעת קשב, בראיון חושפני עם מסר למעסיקים

רופאה כללית
077-8051417 (מספר מקשר)

כל מעסיק מכיר את העובדים האלה. ברור שהם טובים ומוכשרים, ברור שהם משתדלים ומתאמצים, אבל איכשהו זה לא עובד באופן שהיה צפוי. יש איזה פער לא מוסבר בין הפוטנציאל לבין המימוש, ואי אפשר להבין למה. לא פעם, העובדים האלה פורשים די מהר ובזה נגמר הסיפור.

כל מעסיק מכיר את העובדים האלה, אבל מעטים מהמעסיקים מבינים מה בעצם קורה פה. מעטים מבינים אילו מתנות גדולות מסתתרות בהם האלה וכמה הם יכולים לתרום לארגון. מעטים מבינים שמדובר בהפרעת קשר וריכוז שהעובד מסתיר וכי המפתח לפתרון ולפריצה של העובד הזה הוא הכרה בבעיה והצפתה אל פני השטח.

"גם אני, שכמאמנת עוסקת בהפרעות קשב וריכוז, הייתי עסוקה במשך שנים בהסתרה של ההפרעה הזאת", מספרת עידית וורמברנד, מאמנת להתמודדות עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר בבני נוער ומבוגרים. "במשך עשרות שנים לא מימשתי את הפוטנציאל שלי בשוק העבודה. הסתרתי והתביישתי, החלפתי עבודות כל הזמן וההתפתחות המקצועית שלי נעצרה. נקודת השינוי היתה המעסיקה שהצליחה לראות ולהכיל את ההפרעה, והיא הרוויחה בגדול".

איך היא הרוויחה מכך?

"היא הרוויחה כי נשארתי ופרחתי. הפרעת קשב וריכוז מלווה בבושה ובהסתרה, ולכן עובדים שמאובחנים בה נוטים להחליף עבודות באופן תכוף, לפני ש'יעלו' עליהם. שימור עובדים הוא אחד המטרות הכי חשובות בכל ארגון, בטח בימינו הטרופים ואף מעסיק לא רוצה לפספס עובדים או להסתפק בעובדים שלא ממלאים את הפוטנציאל שלהם. לכן, עבור כל מעסיק ממש חשוב להכיר את הנושא של הפרעות קשב וריכוז, לדעת לזהות ולהתייחס אליו באופן הנכון".

כיצד המעסיקה שלך הצליחה לזהות את הבעיה?

"האמת היא שזה היה שילוב של מעסיקה מאוד אמפטית יחד עם תעוזה שהתפרצה אצלי - ההחלטה לא להסתיר יותר. הגעתי לשלב האחרון במבחנים לתפקיד בכיר בחברה שרציתי לעבוד בה. ישבתי מול השאלות במחשב אבל הייתי מרוכזת בעקבים של הפקידה שהתרוצצה בחוץ, במחשבות אם חניתי במקום טוב ובדיבור הפנימי הזה שאומר, 'איזו פאדיחה זו שיגלו את הפער בין ההמלצות שקיבלו עלי לבין תוצאת המבחן שהם הולכים לקבל'.

"אבל הגישה של המנהלת שינתה הכל. היא ישבה מולי באמפתיה רבה וניסתה לנסח את הפער בין ההמלצות הרבות שקיבלה לבין תוצאות המבחן. בנקודה הזו החלטתי לראשונה לשתף בקושי שלי. למזלי (ולמזלה!) היא הכילה את הקשיים שלי וגם העבירה את המסר במקומי הלאה. מובן שהתקבלתי ועשיתי עבודה מדהימה, כי הכל היה בחוץ ויכולתי לשתף כשהיה לי קשה ולמצוא יחד עם המעסיקים שלי את הפתרונות".

אמרת שהיא הכילה את הקושי למזלה. למה הכוונה?

"היא הרוויחה עובדת טובה. אבל חשוב לציין שלא מדובר רק במקרה שלי. הפרעת קשב וריכוז היא משהו שהמעסיק אכן צריך להתמודד איתו, אבל הרבה פעמים יש לזה גם יתרונות. נכון, להיות מעסיק של אדם עם הפרעת קשב זה להיות איתו ברכבת הרים. הוא חווה הכל בעוצמות גבוהות יותר, אבל הוא גם מתייחס לעסק כאילו זה העסק שלו. יכול להיות שהוא יאחר לעבודה, אבל הוא ישקיע המון שעות כדי לפצות. הוא לא בהכרח יפנים את ההדרכות יחד עם כולם, אבל אם המעסיק יעביר לו את מה שצריך באופן שמתאים לו, הוא לא יפספס כמעט כלום. והכי חשוב: עובדים עם הפרעות קשב וריכוז הם פעמים רבות למודי אכזבות ממקומות עבודה קודמים, אז אם נלמד לשמר אותם בארגון לאורך זמן, הם יברחו פחות למקומות שמשלמים יותר כי היחס שהם יקבלו יהיה שווה הכל".

הפרעת קשב וריכוז, יצירתיות

יש ענפים שלמים שבהם מחפשים אנשים עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

לדברי וורמברנד, הפרעות קשב בתחומים מסוימים הן אפילו יתרון גדול עד כדי כך שיש לעובדים כאלה העדפה על פני אחרים. "יש ענפים שלמים שבהם מחפשים אנשים עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר", היא אומרת. "בצבא ובגופי הביטחון, למשל, זיהו את הפוטנציאל הטמון באוכלוסיה הזו ואת התאמתה לקהילת המודיעין. גם בהרבה תפקידי הייטק ובעולמות השיווק, בתפקידים שנדרשת בהם יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה. הנטייה להביא את האמת והרצון העז לתקן ולשנות בדרכים יצירתיות תורמים מאוד לארגונים רבים. בסופו של דבר, הסוד טמון באנשים".

איך מעסיק יכול לגשת לעניין בצורה נכונה?

"כמאמנת וכמופרעת קשב בעצמי, אני קודם כל רוצה להגיד למעסיקים: תנו צ'אנס, נסו לראות את האדם שמולכם עם המתנות ועם החולשות שלו. לא נדרשות הנחות ענייניות לתפקיד, רק קבלה של הקושי. בעת ההזמנה לראיון עבודה, עירכו בדיקת ערכים לאישיות שעומדת מולכם. התקשרו לקבל חוות דעת אמיתיות על המועמד. אם יש פער בין ההמלצות שקיבלתם לבין היכולות שעלו במבחן, פשוט שאלו אותו – מה הפריע לו להשלים את המבחן כהלכה. אמפתיה יכולה להביא כנות. אני גם מאוד ממליצה לעבור סדנאות ולחשוף את המנהלים לנושא הפרעות קשב וריכוז ולההתמודדות איתן בעבודה".

מה את עושה היום?

"אני מאמנת נוער ומבוגרים שמתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז, ובעקבות הניסיון האישי שלי בעולם התעסוקה, אני מדריכה מעסיקים שרוצים להבין את הנושא ולדעת להתמודד איתו. מעסיקים רבים הבינו שחשיבה אחרת של עובד היא לא בהכרח רעה, היא יכולה להיות יצירתיות ומחוץ לקופסה. הכל תלוי בנקודת המבט, ומי שמביט עם הבנה ואמפתיה – זוכה".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום