אחת ולתמיד: איך מטפלים באקנה?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אחת התופעות הנפוצות והכלל לא נעימות בגיל ההתבגרות וגם בגילאים מבוגרים יותר היא האקנה. ד"ר אשר יהב, מומחה לעור ומין, מסביר מה הכי חשוב לעשות כשהפנים שלנו מתכסים בפצעי בגרות (אקנה)?

רופא עור ומין ,מומחה לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
077-8051690 (מספר מקשר)

ד"ר אשר יהב הוא בעל ניסיון קליני עשיר של יותר מ-40 שנה. לאחר שסיים את לימודי הרפואה באוניברסיטה העברית בשנת 1970, התמחה בין היתר בבתי החולים האוניברסיטאיים של אוניבסרסיטת Duke וPenn בארה"ב, שם שימש כפרופסור נלווה ברפואת עור. ד"ר יהב פרסם למעלה מ-30 מאמרים מדעיים מקצועיים במיטב העיתונות האקדמית הבינלאומית ומחקריו מצוטטים בספרים המקצועיים החשובים ביותר.

תחומי מומחיותו של ד"ר יהב כוללים בין היתר טיפול אלטרנטיבי בליכן פלאנוס, טיפול טבעי בדרמטיטיס אטופית (אסטמה של העור) ללא משחות קורטיזון, פגמים אסתטיים שונים, קופרוז, מילוי קמטים, כיבים כרוניים בשוקיים ופצעים קשיי ריפוי, טיפול בצלקות, מתיחת עור בהריון, נשירת שיער, שיעור יתר, אקנה ועוד. מרפאתו ממוקמת ברחוב החרוב 6 במבשרת ציון.

מהי אקנה?

"זוהי מחלה של בלוטות החלב, כאשר בבלוטות השומן שקיימות בעור נוצרת סתימה, ובמקום שההפרשה השומנית תופרש החוצה אל שטח פני העור, היא נשמרת בתוך הבלוטה, מנפחת אותה והופכת לדלקתית".

מי נוטה לסבול מאקנה?

"ראשית, זו תופעה נפוצה מאוד אצל צעירים בגיל ההתבגרות, אבל אקנה יכולה להופיע בגילאים שונים, אצל נשים בנות 40, במהלך הריון או אחרי לידות, ובאופן נדיר גם אצל אנשים בגיל השלישי.  נטייה לאקנה היא בדרך כלל תורשתית".

אקנה מופיעה רק על הפנים?

"לא, אקנה יכולה להופיע גם על הגב או על החזה, במיוחד אצל גברים צעירים, על העכוז או על הירכיים ולעתים בצורות קשות מאוד".

ד"ר יהב מוסיף כי מעבר לפגיעה האסתטית, אקנה עלולה להשפיע על מצבם הנפשי של אנשים צעירים. "יש דרגות חומרה של אקנה, מדרגה קלה ועד מצב שבו יש נגעים דלקתיים אדומים ומכערים מאוד, אשר לרוב משפיעים על מצבם הרגשי של צעירים".

מה חשוב לעשות כשמופיעה מחלת האקנה?

לשמור על היגיינה – רחיצה של האזור הנגוע לעתים קרובות במים חמים וסבון המותאם לעור בעייתי או לעור עם אקנה. פעולה זו מנקה את השומן ומשחררת את ההפרשות בצורה יותר אפקטיבית וכך מקטינה את הסיכוי לחסימה. חשוב להקפיד על פעולה זו פעמיים ביום.

ייעוץ רפואי ומריחת תכשירים – תכשירים מסוימים המכילים חומרים כמו חומצה סליצילית או לקטית, או חומצות מסוג אלפרא הידרוקסין, מסייעים לניקוי העור ולפתיחת הסתימה בבלוטות. חלק מהתכשירים ניתנים OTC (ללא מרשם) וחלקם ניתנים על ידי רופא כאשר הוא מרכיב את הריכוזים שלהם בתמיסה על פי המצב הנתון. חשוב לקבל ייעוץ רפואי כבר בשלבים הראשונים של המחלה על מנת להתחיל טיפול נכון ובכך להקטין את הסיכוי להסתבכות המחלה.

אקנה

מאנטיביוטיקה ועד רואקוטן

"עד לפני 30 או 40 שנה חלה התפתחות חשובה בטיפול באקנה - המציאו תרופה חדשה שנקראת רואקוטן, שמועילה לטיפול בצורות קשות של המחלה. קודם לכן טיפלו באמצעות תכשירים חיצוניים ונתנו בעיקר אנטיביוטיקה שעזרה באופן זמני, כי היא דיכאה את המחלה אך לא ריפאה אותה, ולעתים היה צורך ליטול אנטיביוטיקה למשך חודשים ושנים", מספר ד"ר יהב.

"לעומת אנטיביוטיקה, רואקוטן ריפאה את המחלה בטווח של 3-4 חודשי טיפול כי החומרים הפעילים שבה השפיעו על בלוטות החלב – דיכאו אותן וגרמו להן להתנוון. רואקוטן זו תרופה שלא ניתנת באופן קבוע כי יש לה תופעות לוואי לא פשוטות. גם אסור לקחת אותה סביב הכניסה להריון משום שנתגלו מומים קשים בעוברים אצל נשים שנטלו רואקוטן.

"במהלך השנים, התברר כי רואקוטן יעילה רק ב-60% מהמקרים. יש קבוצות מסוימות שסובלות מאקנה, כמו למשל נשים צעירות עם בעיה הורמונלית (לרוב שיעור יתר או מחזור לא סדיר) הגורמת להופעה של אקנה, ועבורן רואקוטן לא פותרת את הבעיה. לכן, הן יקבלו טיפול באמצעות גלולות נגד הריון כמו דיאנה או יסמין, שעשויות להשפיע לטובה על האקנה ההורמונלי. תרופות נוספות שניתנות במקרים של אקנה הורמונלי הן מסוג אלדקטון - אלו תרופות עם השפעה על פעילות הטסטוסטרון, ההורמון הזכרי".

ממה חשוב להימנע כשיש אקנה?  

"הכי גרוע זה לחטט. צעירים ומבוגרים יכולים לעתים קרובות ללחוץ על הבלוטה החסומה כדי לפוצץ את החצ'קונים. הפעולה הזו רק מסבכת את הבעיה, משום שהיא גורמת להחמרה של הדלקת האיזורית, הרקמה נהרסת וכך נוצרת צלקת מקומית שלעתים לא ניתן להיפטר ממנה. שנית, הצעירים מגיעים לקוסמטיקאיות שאמנם יודעות את המקצוע שלהן אך לפעמים הן לא הוכשרו לטפל בבעיה זו, ואם הטיפול אינו מקצועי, הן עלולות לגרום לנזק. לכן, עדיף להגיע למומחה שייתן הערכה של המצב ויסביר את אופן הטיפול".

 

  • צור קשר
ד"ר אשר יהב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום