מדוזות 2022 – המדוזות כבר כאן: איך מטפלים בצריבה?

(0)
לדרג

המדוזות פוקדות השנה את חופי ישראל מוקדם מהרגיל. עד כמה הן מסוכנות ואיך מתמודדים עם צריבת מדוזה? המדריך למפגשים מהסוג הימי

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

  • מהי מדוזה? מדוזה היא יצור תת ימי המאופיין בשכבת המזוגלאה, זו המעניקה לה מראה של ג'לי. המדוזה אינה יודעת לשחות והיא נעה במים עם הזרם. יש מספר מיני מדוזות וזה הנפוץ ביותר בישראל הוא ה"חוטית הנודדת" - עקיצה שלה מכילה ארס הפוגע מיידית באדם שעקצה.
  • מה קורה כשנפגעים מצריבת מדוזה? אם נצרבתם על ידי מדוזה, תחושו מיד כאבים מקומיים ועורכם יאדים. בנוסף, אתם צפויים לחוש גירודים, לאחריהם יופיעו שטפי דם באזור הצריבה. התסמינים הללו חולפים מעצמם וברוב המקרים אין צורך לקבל טיפול רפואי. במקרים נדירים של תגובה אלרגית, נדרש טיפול רפואי. כידוע, תגובות אלרגיות קשות עלולות לגרום להפסקת נשימה ואפילו למוות.
  • כיצד מטפלים בצריבת מדוזה? יש להסיר בעזרת מקל את זרועות המדוזה שנדבקו לעור ומומלץ לשטוף את האזור הצרוב במי ברז. ולהסיר באמצעות מקל את זרועות המדוזה שבדרך כלל נדבקות לעור. אם מתפתחת כוויה בעקבות הצריבה, יש לטפל עם משחות ייעודיות לטיפול בכוויות.
    _______________________________________

הרוחצים והמבקרים הקבועים בחופי הים בישראל בוודאי כבר הבחינו כי השנה המדוזות הקדימו להגיע לאזורנו. נחיל מדוזות הגיע לחופי הרחצה מוקדם מהרגיל לעונה, אך חשוב לדעת כי המדוזות, הנישאות בזרם ממצרים ומסוריה, ברובן לא מסוכנות. המדוזות הנפוצות ביותר בגל הנוכחי שייכות לזן ה"חוטית הנודדת" והן צפויות לעזוב אותנו בתחילת אוגוסט. בכל זאת, לא נעים לפגוש מדוזה וכדאי, רק כדי להפחית את החרדה, ללמוד על היצור הימי שפוגם באחת מהנאות הקיץ העיקריות של לא מעט ישראלים.

מהי מדוזה?

מדוזה היא יצור תת ימי המאופיין בשכבת המזוגלאה, זו המעניקה לה מראה של ג'לי. המדוזה אינה יודעת לשחות והיא נעה במים עם הזרם. יש מספר מינים של מדוזות והנפוץ ביותר בישראל הוא זן ה"חוטית הנודדת". עקיצה שלה מכילה ארס שפוגע מיידית באדם, העוקץ נמצא בזרועותיה, והוא זה שמסייע לה לשרוד בסביבה הימית ולתקוף את אויביה.

מדוזות בישראל

מה הן תוצאות צריבת מדוזה?

אם נצרבתם על ידי מדוזה, תחושו מיד כאבים מקומיים ועורכם יאדים. בנוסף, אתם צפויים לחוש גירודים, שלאחריהם יופיעו שטפי דם באזור הצריבה. חשוב לדעת שהתסמינים הללו חולפים מעצמם וברוב המקרים אין צורך בטיפול רפואי. עם זאת, במקרים נדירים שבהם מתפתחת תגובה אלרגית לארס המדוזה, נדרש טיפול רפואי.

כידוע, תגובות אלרגיות קשות במיוחד עלולות לגרום להפסקת נשימה ואפילו למוות, ולכן במקרה כזה יש להתפנות מיד לבית החולים ולקבל טיפול רפואי הולם.

באילו מצבים חשוב לפנות לקבלת טיפול רפואי?

כאשר העקיצה התרחשה באזורים שנחשבים לרגישים - באזור העיניים, הפנים, הצוואר או באזור איבר המין - כדאי לגשת לקבל טיפול רפואי. צריבה באזורים הללו עלולה לגרום לנפיחות משמעותית שתוביל לקושי נשימתי. כמו כן, גם אם לא נעקצתם באזור רגיש אך אתם סובלים מכאבים חדים ובלתי נסבלים, כדאי לפנות לקבלת טיפול רפואי.

עם זאת, חשוב לזכור כי רוב המדוזות שפוקדות את חופי ישראל אינן מסוכנות והארס שלהן לרוב לא יגרום לפגיעה משמעותית. ברוב המקרים צריבת המדוזה חולפת מעצמה בתוך מספר ימים, ולכן אם התחושה בעור היא מטרידה והכאב הוא בגדר נסבל, דעו כי זה רק עניין זמני, הצריבה לא באמת מזיקה לכם ואף לא תישאר צלקת על גופכם.

כיצד מטפלים בצריבת מדוזה?

מיד לאחר אירוע העקיצה, מומלץ לשטוף את המקום במי ברז. אם נותרו ונדבקו על עורכם שיירי זרועות מדוזה, הסירו אותם באמצעות מקל. בהמשך תוכלו למרוח על העור הצרוב חומרי הרגעה טבעיים, אלוורה למשל.

אל תשפכו חומץ על אזור הצריבה וגם אל תשתינו על עצמכם בניסיון לטפל בה ולנטרל את ארס המדוזה. מדובר במיתוסים שכבר מזמן היה צריך לנפץ ולא זו הדרך לטפל.

אם מתפתח כוויה בעקבות מפגש לא נעים עם מדוזה, תוכלו לטפל בה בעזרת משחות ייעודיות לטיפול בכוויות. בקשו מהרוקח להמליץ על משחה אפקטיבית שאינה דורשת מרשם רופא.

כוויה ממדוזה

כוויה מצריבת מדוזה. צילום: שאטרסטוק

מפת מדוזות – באילו חופים קיימת נוכחות מדוזות?

המדוזות פוקדות את רוב חופי הארץ, והנוכחות הקבועה שלהן לאורך החופים הובילה לפיתוח אפליקציה חדשה שבה רוחצים מדווחים באילו חופים הם נחשפו למדוזות. רשימה חלקית:

  • חופי תל אביב צפון – הירקון, מציצים, הילטון ומרינה תל אביב.
  • חופי בת ים וראשון לציון.
  • חוף פלמחים.
  • חופי אשדוד ואשקלון.
  • חופי הרצליה.
  • חופי מכמורת ובית ינאי.
  • נוה ים, הבונים ודור – נחשולים.
  • חוף אולגה, חדרה.
  • חוף בת גלים, חיפה.
  • חוף עכו – דרום.
  • חוף ראש הנקרה.

מה למדנו? צריבת מדוזה עלולה להיות מציקה ולא נעימה כלל, אך ברוב המקרים אפילו לא תצטרכו לקבל טיפול רפואי והצריבה תחלוף כלא היתה בתוך מספר ימים. רוב המדוזות שמגיעות עם הזרם לחופי ישראל אינן מסוכנות, אך במקרים נדירים שבהם מתפתחת תגובה אלרגית לארס המדוזה, יש לגשת מיד לקבלת טיפול רפואי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום