בהריון? הנה רשימת המאכלים שאסור לך לאכול

(46)
לדרג

תקופת ההריון היא אחת מהתקופות החשובות והמרגשות בחייה של אישה, אך במהלכה יש מאכלים שמומלץ לוותר עליהם. על מה תיאלצי לוותר? הנה הרשימה האסורה

מאת: דניאל קורן

מכורות לסושי? ביצת עין היא החביתה האהוב עליכן? לצערנו, תצטרכו לוותר על כל הטוב הזה במהלך ההריון, וזאת כדי לשמור על בריאותו של העובר. תקופת ההריון מאופיינת בלא מעט מתח, עליות ומורדות. מצד אחד אתן חוות בחילות והקאות, הגוף משתנה וההורמונים משתוללים, ומצד שני אתן מגדלות בתוכן חיים חדשים – מה שהופך את תקופת ההריון למיוחדת וחשובה.

בתוך כל החדש והשונה הזה, יש גם פעולות שמומלץ לנשים הרות לא לעשות, כמו הרמת משאות כבדים, צילומי שיניים וכן, כמה מצער - ויתור על מאכלים אהובים. מה אסור לכן לאכול? הנה הרשימה האסורה והסיבות:

אילו חיידקים מסוכנים נמצאים במזון ומסוכנים בהריון?

סלמונלה - סלמונלה הוא חיידק צואתי שעלול להתפתח במערכת העיכול של בני אדם וחיות. סלמונלה עלול להתפתח בביצים חיות ובבשר לא מבושל או לא מבושל היטב. אחת מתופעות הלוואי שלו הן שלשולים בעקבות אכילה של מזון מזוהם.

מדוע הוא מסוכן לנשים בהריון? הוא יכול לגרום לאישה בהריון להרעלת מזון קשה ועימה תופעות לוואי מסוכנות כמו התביישות, חום, הקאות, שלשולים ועוד. הבשורות הטובות הן שהוא פחות מסוכן לעובר.

טוקסופלזמה גונדיי - מדובר בטפיל חד תאי שעלול  להימצא בבשר ובעוף לא מבושלים, בירקות ובפירות לא שטופים ובמגע עם צואת חתולים. חתולים נחשבים לנושאים היחידים שלו.

מדוע הוא מסוכן לנשים בהריון? כ-40% מהתינוקות שנולדים לאמהות שנדבקו בחיידק ייוולדו עם עדות לזיהום. נשים בהריון שנדבקו בו עלולות לפתח מחלה עם תסמינים דומים למחלת הנשיקה, כאשר האיברים שניזוקים מהטפיל הם מוח, רשתית, שליה, שריר הלב ועוד.

אי קולי - אי קולי הוא חיידק שיכול להימצא בבשר לא מבושל ובמיצים לא מפוסטרים. החיידק גורם לזיהום בשלפוחית השתן ובדרכי השתן.

מדוע הוא מסוכן לנשים בהריון? הדלקת בשתן עלולה להתפתח לדלקת חמורה, שיכולה אף לגרום לזיהום בכליות.

אלכוהול

בואו נתחיל מזה שאלכוהול בהריון הוא אסור וכן, גם כוס יין אדום לפני השינה היא אסורה. מדוע? ההשלכות השונות של צריכת אלכוהול במהלך ההריון נקראות קשת נזקי האלכוהול בעובר (FASD). מדובר במכלול של הפרעות התפתחותיות והתנהגותיות שעלולות להתרחש כשעובר נחשף לאלכוהול במהלך שהותו ברחם. כשהיא מופיעה בצורתה המלאה היא נקראת תסמונת האלכוהול העוברית (FAS). התסמונת היא אסופה של פגמים פיזיים ונפשיים שיכולים להתפתח אצל העובר בעקבות היחשפות לרמה גבוהה של אלכוהול במהלך ההריון. בשורה התחתונה: ותרו על אלכוהול מכל סוג שהוא.

אלכוהול בהריון

גבינות רכות במים וגבינות לא מפוסטרות

גבינות רכות העשויות מחלב לא מפוסטר יכולות להכיל חיידקי ליסטריה, שעלולים להיות מסוכנים או אפילו מסכני חיים לאם ולעובר. עדיף להימנע מסוגי הגבינות: ברי, קממבר, פטה, גבינה כחולה, קאסו בלאנקו, בולגרית, צפתית וגבינות נוספות במים. אם יש לכן ספק כשאתן אוכלות גבינה מסוימת במסעדה, כדי שתשאלו האם היא מפוסטרת, או האם היא מתאימה לנשים בהריון.

חשוב לציין שלא כל הגבינות הן מחוץ לתמונה. תמיד תוכלו לאכול גבינות מפוסטרות שנמצאות בשפע על המדפים בסופרמרקטים, כל עוד הן לא "שוחות" במים.

בשר לא מבושל

בתקופת ההריון חשוב לאכול בשרים מבושלים היטב. בשר נא או בשר לא מבושל דיו עלול להכיל את חיידק הטוקסופלזמה ולגרום לזיהום. בדיוק מהסיבה הזו, כאשר את אוכלת בחוץ, ודאי שהבשר שהזמנת מבושל היטב, ללא חלקים אדומים כלל.

דגים נאים, סושי ומאכלי ים

גילטי פלז'ר נוסף של נשים רבות הוא כמובן הסושי, אך גם עליו תצטרכו לוותר במהלך ההריון. מדוע? בדגים נאים נמצא לעתים חיידק הליסטריה, שהתוצאה שלו במקרים רבים היא הרעלת מזון. גם על דגים מעושנים עדיף לוותר מאותה סיבה.

סושי

דגים עלולים להכיל מזהמים שונים, הבולטים שבהם הם המתכת כספית, שיכולה להצטבר בבשר הדגים בצורת התרכובת הרעילה מתיל כספית, וקבוצת כימיקלים בשם דיוקסינים אשר מצטברים בשומן הדגים. כספית עלולה לפגוע במקומות שונים בגוף העובר, בעיקר במערכת העצבים המתפתחת, וחומרת הסיכון תלויה במידת החשיפה לכספית. כמו כן, מאותן סיבות בדיוק כדאי לוותר גם על מאכלי ים, ביניהם צדפות ופירות ים.

בשרים קרים

כל הבשרים הקרים שאתן רואות על המדפים בסופר הם Big no no, וכשאנחנו אומרים בשרים קרים אנחנו מתכוונים לנקניק סלמי, פפרוני ועוד. הבשרים הקרים עלולים להכיל ליסטריה, שעל נזקיה כבר דיברנו.

ביצים חיות

בתקופת ההריון חשוב לאכול ביצים מבושלות היטב – לא משנה כמה ביצת עין היא הביצה האהובה עליכן. אכילה של ביצים מבושלות כהוגן תמנע מכן את ה"תענוג" שבהידבקות בסלמונלה. כמו כן, חשוב לא לאכול מזונות המשלבים ביצים לא מבושלות, ביניהם מיונז ביתי ומאכלים נוספים. בנוסף, כדאי לאכול ביצים בתוקף ולוותר על ביצים שהקליפה שלהם נראית מזוהמת.

ביצת עין

קפאין

קפאין בכמויות צריכה משמעותיות מגביר את הסיכון להפלה ועלול לגרום למשקל נמוך בעובר, לחוויית לידה קשה ועוד. נסייג ונאמר שלא חייבים לוותר על קפאין לצמיתות, תוכלו לצרוך כוס קפה אחת ביום. הקפאין, כידוע, נמצא לא רק בקפה אלא גם במשקאות ובמזונות רבים נוספים, ביניהם שוקולד, קולה, תה ועוד. שימו לב לכמויות הצריכה של המוצרים הללו.

מה למדנו? תקופת ההריון היפה כוללת גם ויתורים פחות נעימים על מאכלים ומשקאות אהובים. חשוב שתזכרו שאתן מוותרות על כל הטעים הזה עבור מטרה טובה ועושות הכל כדי שהתינוק שלכן יהיה בריא. אז שיהיה בקלות ובשעה טובה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום